recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Videokvalitet med HDD kamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVideokvalitet med HDD kamera

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bach|DK| Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Videokvalitet med HDD kamera
    Sendt: 20-Februar-2009 kl. 17:21
Jeg har i mange år brugt kamera med miniDV bånd som jeg har "spillet" over på PC'en og derefter redigeret og lavet til DVD'er.

MiniDV bånd er ukomprimeret video, men hvad med de harddisk kamera man køber i dag - kan de også levere ukomprimeret video eller er de i mpeg som forringer kvaliteten?
Jeg tænker på kameraer i 2-3000 kr. klassen.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 22:39

Er du sikker på, at MiniDV bånd ikke er komprimeret?

Jeg mener også at MiniDV er komprimeret, omend komprimeringen ikke er så hård som fx. MPEG2.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 22:47
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Er du sikker på, at MiniDV bånd ikke er komprimeret?

Jeg mener også at MiniDV er komprimeret, omend komprimeringen ikke er så hård som fx. MPEG2.



DV er intraframe komprimeret med 25 Mbps, men ikke interframe komprimeret som MPEG.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 23:03

OK - men svaret til spørgeren er vel, at MiniDV bånd også er komprimeret, og at harddisk kameraer ikke kan levere ukomprimeret video.

Spørgeren mener jo nok, hvad der leverer den bedste kvalitet - MiniDV Bånd eller harddisk.

Det vil jeg mene, at MiniDV bånd gør.

Men hvis slutresultatet gemmes på en DVD til afspilning på en standard DVD afspiller, så vil jeg nok sætte spørgsmålstegn ved, om der er den store forskel.

Til top
Bach|DK| Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 17:30
Der er altså ikke den store forskel ka jeg forstå. Takker.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2009 kl. 18:11

Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

OK - men svaret til spørgeren er vel, at MiniDV bånd også er komprimeret, og at harddisk kameraer ikke kan levere ukomprimeret video.

Ukomprimeret video i SD kvalitet med 4:2:2 colorspace vil være noget i retning af 165 Mbit. DV er 25 Mbit og DVD er < 10 Mbit.

Men der er meget stor forskel på komprimeringen i DV og DVD. DVD bruger interframe komprimering, dvs. der er et antal keyframes som komprimeres separat mens andre frames komprimeres som ændringerne fra disse keyframes. Det er smart fordi det sparer plads (bedre komprimering), men ulempen er at du skal re-encode hvis du redigerer videoen ned på frame niveau (sidebemærkning: det er grunden til at de fleste harddisk optagere ikke kan sætte præcise redigeringspunkter når du fjerner reklamer).

Derfor mener jeg ikke at du entydigt kan sige at det ene er bedre end det andet (DV vs DVD). Det afhænger af hvad du gerne vil..



Redigeret af JesperLund - 23-Februar-2009 kl. 18:16
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 17:00
Hej. HD HDD-Cam er vel så et sted mellem MiniDV og (SD) DVD- / HDD-cams?? Eller HD bedre end MiniDV?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ukomprimeret video i SD kvalitet med 4:2:2 colorspace vil være noget i retning af 165 Mbit. DV er 25 Mbit og DVD er < 10 Mbit.

Men der er meget stor forskel på komprimeringen i DV og DVD. DVD bruger interframe komprimering, dvs. der er et antal keyframes som

Oftest handler video optagelser om, at man efterbehandler sit materiale. Og det er noget rigtigt bras med de HDD kameraer som komprimer med MPEG og/eller interframe. Det er ikke umuligt at arbejde videre på, men resultatet er sørgeligt i forhold til, når man ser en "ukomprimeret" DV optagelse.

Det størreste problem med MiniDV kameraer er, at der kun er plads til 1 time (1½ i såkaldt longplay) og så bruger de mere strøm samt er mere følsomme over for slidtage af specielt motor til båndværket.
Men der er ingen tvivl om, at kvaliteten er væsentlig bedre end MPEG komprimeret film fra HDD kameraer. Og hvis man skal arbejde vidre på sin optagelser (dvs. rediger i dem), så er jeg slet ikke i tvivl om, at MiniDV bånd har en ekstrem fordel. De fylder godt nok en del mere, men det er kun et spørgsmål om plads nok.

HDD kameraer er nemme, hurtige og pålidlige. Men det er på bekostning af kvaliteten.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 12:07

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hej. HD HDD-Cam er vel så et sted mellem MiniDV og (SD) DVD- / HDD-cams?? Eller HD bedre end MiniDV?

AVHC komprimeringen, som er den de fleste HD kameraer bruger, er efter min mening betydlig bedre end MPEG. Jeg mangler endnu noget erfaring med disse kameraer og formatet, men når man læser om det, så hjælper det på det.

Personligt kunne jeg aldrig drømme om at udskifte mit MiniDV (SD) kamera med et HDD (SD) kamera i dag. Dertil er jeg alt for fokuseret på kvaliteten. Men jeg har tit overvejet at udskifte mit MiniDV med et HD kamera som benytter AVHC komprimering. Det har udelukkende været økonomien som har holdt mig tilbage, samt at jeg endnu ikke rigtig har mødt den model jeg synes jeg bare ikke kan leve uden.

Det bedste ville være et HDD kamera med en voldsom stor lagerplads, der så kunne gemme i et MiniDV format eller mindre ukomprimeret format.

 

Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2009 kl. 16:46

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det bedste ville være et HDD kamera med en voldsom stor lagerplads, der så kunne gemme i et MiniDV format eller mindre ukomprimeret format.

Kig evt. på Canon to nye flagskib HFS10 og HFS100, de kører med 24Mbps modsat f.eks. Panasonic, der kører med 17Mbps som det bedste.

Lagerplads er bare et spørgsmål at have kort nok eller en anden form lagermedie, bærbar eller harddisk som SD-kortene kan tømmes på.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2009 kl. 13:50

JVC's topmodeller har 120 GB HDD og den nye topmodel fra Sony har 240 (!!) GB HDD. De er sikkert ikke billige, men hvad de koster ved jeg ikke. Men i og med at MiniDV formatet fylder 13,5 GB / time, så vidt jeg husker, så er der da plads til nogle timer (hhv. ca. 8,9 timer & 17,8 timer) på disse cams. JVC's kører på 17 Mbps og Sony's på 16 Mbps. Nej hov, det vist ikke JVC's 2009 model der er topmodellen (endnu, det kan jo være der kommer flere). Men modellen GZ-HD40EX er vist mere interessant, hvad disse spørgsmål angår. Dette cam kan optage i FHD (1920x1080i, 26,6 Mbps) / 1440CBR (1440x1080i, 27 Mbps Constant Bit-Rate), hvilket der er plads til 10 timer af. Se: GZ-HD320 & GZHD40. Jeg troede at Sony's cam  havde overhalet indenom, men det var HDD'ens størrelse jeg blev forblændet af. Se: HDRXR520.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu