recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vil dette påvirke lyden?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVil dette påvirke lyden?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Emne: Vil dette påvirke lyden?
    Sendt: 28-Maj-2011 kl. 15:54
Hvis det skulle have interesse for nogen så er der her et billede af indmaden af de billige kontakter fra Harald Nyborg, sjovt nok ser det blå relæ ud til at kunne tåle 10A ved 230V AC, men der må vel så være noget andet der ikke kan tåle mere end de 4,35A som kontakten er mærket med på ydersiden. Den gule er vist en kondensator, der stod i hvertfald noget med uF.



Uploaded with ImageShack.us

Dropbox drillede så prøver med Imageshack istedet


Redigeret af db89 - 28-Maj-2011 kl. 15:58
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 15:44
Du kan jo altid prøve og se om det virker hos dig inden du prøver noget andet. Man får dem jo i nakken i HN. 
Jeg har ikke helt overvejet hvordan jeg skal løse det endnu... Lige nu, er jeg nødt til at tage den nederste del af lærredsvæggen af, og tænde dem manuelt.. Ikke den pæneste og mest brugervenlige løsning :)

Hvis du finder på noget smart, så skriv endelig! Så kan jeg hente inspirationSmile
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 15:37
Regner du så med at lave noget tidsforsinkelse med IHC (hvis det er muligt?) så du kun skal trykke én gang på knappen for at tænde det hele?

Ærgeligt at HN kontakten ikke virkede i længden med de store Behringer for havde selv lidt overvejet at smide en på den forstærker der trække min subwoofer. Ellers må jeg evt se på en kombi af den fra HN og et relæ med 230V spole.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 15:12
Lige en update hvis andre overvejer at bruge disse remotes.. Til "normalt" udstyr virker de upåklageligt og er meget fleksible. Men til de effektforstærkere jeg har spændt på, kan det ikke bruges til så meget. Indtil videre (efter to uger) er to af dem allerede gået i stykker. Jeg har en "lille" effektforstærker hvor der ingen problemer er, så det er først et problem når de virkelig suger effekt. Behringer forstærkerne har ikke en "soft start", men de trækker fuld knald i det splitsekund man tænder dem - det kan de små Harald Nyborg remotes ikke holde til.

Så jeg pønser på en IHC løsning nu.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Kan du fortælle lidt om hvorfor du mener de er spild af penge? Går de i stykker, påvirker de lyden negativt (tilføjer støj etc)?


En del af dem jeg har prøvet skal nogen gang have flere tryk før de slår til. De er oftest lavet med billige relæer der måske virker det første års tid, men så kan du risikere at et relæ måske hænger (ikke slår fra) eller ikke slår til.

Nej, de tilføjer intet til lyden.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg skal til at bygge en stue-bio hvor udstyret kommer til at være gemt væk. I den sammenhæng, ville jeg gerne kunne slukke effektforstærkerne lettest muligt.

Har fundet disse: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=100056


Jeg ville på ingen måde købe sådan noget "billigt plastic" til at tænde og slukke mine effektforstærkere, hvis jeg var dig.

Har prøvet lidt forskellige af den slags og de er i mine øjne spild af penge.

Nu du har gang i pengepungen findes der masser af andet. Dybest set kunne du tage en Lintronic boks og lade den styre et lilel relæ, der igen styrer en ordentlig kontaktor, der sikrer strøm NOK.

Du kan også købe diverse elektroniksamlesæt, med relæudgang, evetuelt et lilel kredsløb der detekterer linjesignal og så selv tænder forstærkerne.

Klaus



Kan du fortælle lidt om hvorfor du mener de er spild af penge? Går de i stykker, påvirker de lyden negativt (tilføjer støj etc)?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Conluxa Conluxa skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det skal lige siges, at det drejer sig om 5 Behringer EP4000 forstærkere - så de max 5A/1000W bekymrer mig lidt!
Forstærkeren er mærket med 8A/230V. Hvis forstærkeren tilsluttes den nævnte kontakt,
er der risiko for overbelastning og i værste fald brandfare !
I forhold til hjemmebiografens indkøbspris, kan der vel nok lægge lidt ekstra Kroner til LK 505D6501, 505D6001 og/eller 505D0008.
LK 505D6501 har en mærkeeffekt på maksimal 13A, så ingen grund til bekymring her.

Fed løsning du nævner! Men som du nævnte (tror nok det var dig som nævnte det), så kan jeg ligeså godt se om det andet "går", inden jeg vælger en løsning til over 10 gange prisen. Harald Nyborg har nogle til 99kr. Så bliver løsningen én amp til hvert stik. 

Løsningen med at lave sit eget relæ etc er ikke noget jeg vil rode mig ud i. :-)
< ="utf-8">

Redigeret af Jonas_h - 16-Marts-2011 kl. 11:05
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2011 kl. 06:23
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg skal til at bygge en stue-bio hvor udstyret kommer til at være gemt væk. I den sammenhæng, ville jeg gerne kunne slukke effektforstærkerne lettest muligt.

Har fundet disse: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=100056


Jeg ville på ingen måde købe sådan noget "billigt plastic" til at tænde og slukke mine effektforstærkere, hvis jeg var dig.

Har prøvet lidt forskellige af den slags og de er i mine øjne spild af penge.

Nu du har gang i pengepungen findes der masser af andet. Dybest set kunne du tage en Lintronic boks og lade den styre et lilel relæ, der igen styrer en ordentlig kontaktor, der sikrer strøm NOK.

Du kan også købe diverse elektroniksamlesæt, med relæudgang, evetuelt et lilel kredsløb der detekterer linjesignal og så selv tænder forstærkerne.

Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2011 kl. 23:40
Har lige været lidt inaktiv - det var mange skeptiske indlæg at få kæmpet mig igennem!

Men jeg tror lidt I misforstår hele pointen med "headroom"... Jeg har jo på intet tidspunkt tænkt mig at fyre 130db af i en stue hvor jeg sidder 4m fra. Men forestil jer at I kører 80km/t i hhv en Fiat Punto 1L og en Ferrari. Hvilken kørsel vil være mest behagelig og uanstrengt og hvilken bil vil bedst kunne lave en hurtig overhaling som kræver en kortvarig hastighed på 110km/t? Håber I forstår min analogi :)

Mit mål er at få en fuldstændig uanstrengt lyd, hvor pistolskud og lignende ikke bliver gemt væk i kompression fra forstærker eller power kompression i højttalere. Det kan man efter min mening kun opnå ved brug af horn og membranareal.

De Behringer amps jeg bruger er kke nogle jeg er kommet billigere til end alle andre har mulighed for. Jeg har brugt dem i et års tid og synes de lyder fortrinligt - normale hifi-amps kan slet slet ikke følge med. Og blæserstøjen kan hurtigt dræbes ved at isætte en low noise blæser. 

Højttalerne bliver nogle fra JBLs pro-serie.

EDIT: Der var én i tråden der skrev mht. 15" enheder, at mindre kunne gøre det... Prøv at google lidt på JBL Everest/K2/Array... Smile 


Redigeret af Jonas_h - 15-Marts-2011 kl. 23:48
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2011 kl. 23:38

Mine 2 brokoblede behringer EP4000 trækker hver deres 18" subwoofer.

Min stue har formodentlig den samme 16A sikring til den del af huset og der er også lidt andet grej koblet på.
 
Anyways, med MV på -0 i scenen i Ironman 2, hvor de laver en fly-by under broen og starter bilalarmerne. Ja der "dimmer" mine 2 lofthængte lamper ganske kortvarigt mens mine bukser blafrer lidt:) Jeg vurderer lydtrykket til omkring 110db i lyttepositionen, ca 5 meter fra subsne.
 
Det skal siges, at jeg tidligere havde blot éen behringer amp og der kunne jeg ikke konstatere at mine lamper kortvarigt "dimmede".
 
Så jeg tror de behringer amps kan trække ret mange watt ud. En gut på AVS forum, som har testet en masse forskellige amps bekræfter også, at det er en vanvittig kraftigt forstærker som leverer rigtig mange watt til meget få penge.
 
Den larmer dog, så en "fan mod" er et must til hjemmebrug.
 
Spændende projekt ellers.


Redigeret af submaniac - 15-Marts-2011 kl. 23:40
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2011 kl. 20:31
Trode, eller jeg fik ind på nethinden at de leverede 2x2600W og jeg tænkte straks at det sikkert også var i 8ohm he he, så ser det knap så voldsomt ud.

Men så adligevel, hvis højtalerne ellers kan følge med, så snakker vi om ca. 124db. ved ca. 500watt. Sig mig hvor stort er dit rum det skal benyttes i?

Hov glemte lige, hvilke højtalere/sub er det?


Redigeret af Potter - 13-Marts-2011 kl. 20:33
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2355
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2011 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er udemærket godt klar over, at de aldrig vil trække 2600 watt - genfortalte bare specs fra producenten. Fronterne kommer heller ikke til at trække synderligt meget (følsomhed på 97db for bas og 103 for diskant). Skal drive to subs med hver sing brokoblede amp, så det kommer nok til at trække mest. Denne har dog også følsomhed på 97db fra 40hz og op, men under 40hz bliver forstærkeren presset lidt mere.

Hvis den følsomhed du oplyser er ved 1Watt 1m afstand, er du klar over hvilket lydtryk det kan giveConfused det er bestemt ikke din sub eller dine andre højtalere der bliver presset lidt, det er sg. da ørerneShocked Respekt.... hvad yder sådan en kalorie i brokoblet tilstand?


Behringer EP4000 Europower Amplifier - 2x 1400W @ 4ohms, 2x 750W @ 8ohms, 2x 2000W @ 2ohms, bridged 1x 4000W @ 4ohms, 1x 2800 W @ 8ohms, XLR & jack inputs, Speakon & binding post outputs. Dimensions 88 x 483 x 402mm (19"/2U). Weight: 16.6kg
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu