recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Waao/Bredbånd Nord - erstatning for Tilgin router
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Waao/Bredbånd Nord - erstatning for Tilgin router

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kalroth Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-November-2015
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kalroth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Waao/Bredbånd Nord - erstatning for Tilgin router
    Sendt: 10-November-2015 kl. 15:10
Jeg har lige fået fiber fra Bredbånd Nord installeret der hjemme og det virker fint. Men administrations panelet på den medfølgende Tilgin router ligner derimod noget katten har slæbt med ind ..

Derfor ville jeg gerne erstatte Tilgin routeren med min egen Asus RT-AC66U router (m/ AsusWRT-Merlin firmware). Dette virker dog umiddelbart ikke, også selvom at jeg kloner MAC adressen fra Tilgin routeren.

Er der nogen som har haft succes med at forbinde til Bredbånd Nord med deres egen router, eller skal jeg leve med at bridge routerne?

ISP Fibermodem: Tilgin PRG AB, model MAS972_FTU970_EU, rev R3A
ISP Router: Tilgin IPRG AB, model HG2381_EU, rev R01
Egen router: Asus RT-AC66U, Merlin firmware 378.56_beta2-g14f9d3b

Jeg har desuden tilkøbt fast IP adresse.

EDIT: Tilføjet flere detaljer.


Redigeret af Kalroth - 10-November-2015 kl. 22:50
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 09:04
så længe man ikke skal bruge tv, så plejer man da bare at kunne smække Routeren direkte i modemmet...
 
kørte i 3 år i min gamle lejlighed jeg lige er flyttet fra, med diverse routere på det fiber modem WAOO havde givet, fordi jeg ikke brød mig om Tilgin´en, den sidste lange tid med en AC68.. det var bare plug´n´play....
Til top
mylle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Hjallerup, DK
Status: Offline
Point: 1299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mylle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 11:28
Det virker fint. Køre selv med bredbånd nord og Asus AC68. Du skal bare lige have lidt tålmodighed. Tror du skal vente på at ARP tabellen bliver flushed. Sluk for din fiberbox og vent lidt tid inden du starter det hele op.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 12:29
Undskyld jeg lige blander mig.
Kan i tilslutte egen router og dermed skrotte den i har fået udleveret fra udbyder.??
Er Altibox kunde og har fået at vide at man kun kan køre i bridge hvilket jeg gerne vil slippe for.
Mvh.
Til top
Kalroth Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-November-2015
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kalroth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

så længe man ikke skal bruge tv, så plejer man da bare at kunne smække Routeren direkte i modemmet...
 
kørte i 3 år i min gamle lejlighed jeg lige er flyttet fra, med diverse routere på det fiber modem WAOO havde givet, fordi jeg ikke brød mig om Tilgin´en, den sidste lange tid med en AC68.. det var bare plug´n´play....
Hvis din AC68 router fungerede nemt for dig, så er det nok en fejl 40 på min side. Tak for feedback.

Oprindeligt skrevet af mylle mylle skrev:

Det virker fint. Køre selv med bredbånd nord og Asus AC68. Du skal bare lige have lidt tålmodighed. Tror du skal vente på at ARP tabellen bliver flushed. Sluk for din fiberbox og vent lidt tid inden du starter det hele op.
Ja, det er ikke helt usandsynligt at jeg er for ivrig. Jeg prøver at slukke for både fiberbox og router i en times tid før jeg slutter det til -- Fallout 4 kræver alligevel ikke en internet forbindelse :-)
Til top
mylle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Hjallerup, DK
Status: Offline
Point: 1299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mylle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Undskyld jeg lige blander mig.
Kan i tilslutte egen router og dermed skrotte den i har fået udleveret fra udbyder.??
Er Altibox kunde og har fået at vide at man kun kan køre i bridge hvilket jeg gerne vil slippe for.
Mvh.

Aner det ikke. Hos Bredbånd Nord har de fleste kunder en fiber terminerings box som har coax udtag og ethernet udtag. Herfra trækker du så netværkskabel til enten den Tilgin router de levere med eller din egen router. Andre kunder har en trådløs router hvor fiberen er termineret direkte i. Der har du så ikke anden mulighed end at lade den sidde og bridge hvis du vil bruge din egen router.
Til top
Kalroth Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-November-2015
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kalroth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2015 kl. 19:05
Det virker nu, ak for hjælpen alle!

Jeg slukkede først for både fiberboks og egen router i 20-30 minutter, hvorefter jeg startede det hele op igen og ventede en times tid på at der kom hul igennem, men stadigvæk uden noget held.
Så pillede jeg alle Ethernet kabler ud af min egen router (både LAN og WAN port), satte dem i igen og et split sekund senere var der forbindelse .. :-)

EDIT: Jeg har beholdt den klonede MAC adresse fra Tilgin routeren, da jeg har statisk IP og Bredbånd Nords support sagde at det var kravet for at de kunne koble det sammen, men jeg tror ikke at MAC adressen er vigtig hvis man kører med dynamisk IP adresse.


Redigeret af Kalroth - 11-November-2015 kl. 19:07
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu