recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - watt ????
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketwatt ????

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

RMS giver en højere værdi, men den reelle watt måles i DIN.

Det er altså lige omvendt DIN (Deutche Industri Norm) er en gammel målemetode, hvor man kun måler udgangseffekt ved 1Khz på enten 1 eller 2 kanaler og går helt tilbage til stereoens barndom.

RMS er den mere reelle målemetode hvor man måler den maksimale udgangseffekt i watt over hele det hørbare område altså 20-20.000 Hz

Så når en Onkyo bliver opgivet til 140 Watt på 1 kanel ved 1Khz, så vil det altså kun svare til ca. 90-100 watt RMS.

Prøv at stille spørgsmålet over på HIFI4ALL, hvis du stadig ikke er overbevist af min forklaring.

Kan dårligt sige dig imod. Men der er også noget med at målinger ved -20db giver et bedre resultat. Så jeg tror heller ikke der er et endegyldigt svar.

Målinger ved -20db giver ingen mening. En fabrikant måler afgivelse af effekt d.v.s. watt i enten 4 eller 8 Ohms belastning, indtil man når et på forhånd fastlagt niveau af såkaldt harmonisk forvrængning.

Det kan så være efter DIN normen 1 eller 2 kanaler ved 1Khz eller efter RMS som normalt er 2 kanaler mellem 20-20.000 Hz



Redigeret af jespermart - 03-Juni-2008 kl. 18:29
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
3000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: SORØ, DK
Status: Offline
Point: 1406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2008 kl. 21:00
okay tak  
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 07:15
selv målinger ved FTC er nu stadig tvivlsommme, især da de fleste producenter stadig opgiver ved henved 10% dutycycle...
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 11:49

Man kunne jo ønske at alle opgivelser på A/V Recievere fulgte Lexicons standarder

85W per channel, 8Ω, all channels driven, 20Hz to 20kHz

Men prisen er jo desværre også en helt anden



Redigeret af jespermart - 04-Juni-2008 kl. 11:51
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 11:55

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:


Så glem dataerne og slå ørene ud og lyt

Der findes ikke bedre målemetoder end dette, såfremt man vel at mærke ikke er døv

Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2008 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:


Så glem dataerne og slå ørene ud og lyt

Der findes ikke bedre målemetoder end dette, såfremt man vel at mærke ikke er døv

Siden hvornår, er det at lytte, blivet en målemetode 

Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
chico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 10:55

Hej!

Jeg har fulgt denne og andre tråde (også nogle som jeg selv har startet) og får da lyst til at komme med lidt betragtninger da jeg fortsat er i markedet for at anskaffe surround.

For det første er det jo alene producenterne der afgør hvilke standarder de vil følge og oplyse data efter der er der ingen af os der har indflydelse på.

Dernæst synes jeg det er lidt trist at Christian, CSN kommer med udmeldingen om at glemme alt om data - jeg ved godt at effekt og lyd ikke hænger sammen/har noget med hinanden at gøre - da jeg købte mit første stereoanlæg var der forstærkere der blev markedsført med effekter på 2 x 6 og 2 x 12 watt (jeg mener det var Pioneer) - de spillede faktisk ganske godt. Men det er jo noget nemmere at tale sammen når man har nogle holdepunkter - det er da rart at vide at 606 er 43 cm bred - så ved man da at den kan stå i møblet.

Jeg tror da at Christian bliver lidt træt af mig, hvis jeg først vil have en 605/606 på prøve - så en 705 - en 805 og måske endelig en 875 - så er det da noget nemmere, hvis jeg ved at jeg har 2 x 60 watt sinus i min gamle forstærker - hvis jeg synes at den effekt er passende er det da noget nemmere at få valgt en model til prøve.

Jeg ved ikke om Onkyo og mange andre producenter af av-receivere er røget med på bølgen af "pralewatt eller papwatt som de kalder dem i butikkerne", men jeg kan jo se på CSN´s hjemmeside at Onkyo laver en stereoforstærker 9755 på 2 x 100 watt i 8 ohm - jeg har kunnet finde en pris på kr. 7.500 det er vist en "fuldpris" - den vejer 17,6 kg (den bruger 125 watt - det kan jeg så ikke helt forstå - er det fordi den er digital?) - når jeg sammenligner med 606 som vejer ca. 11 kg og koster ca. 5.500 (fuldpris) i DK. Her går jeg ud fra at vægt = kvalitet = stor trafo og store elektrolytter i strømforsyningen.

Når man kigger på ovenstående kan man jo godt begynde at undre sig, hvis man kan få 7 x 80-100 watt + tuner og meget mere for ca. kr. 2000 mindre end forstærkeren (2 x 100 watt) koster????

Når man begynder at arbejde med emner som dette opdager man at der dukker mange spørgsmål op - det kan være at jeg redigere lidt i mit indlæg senere.

Man kan jo også se på, hvad er produktets faktiske værdi - tag f.eks. 606 til kr. 5.500 i DK (fuldpris med vejledning fra butikken) - jeg har det den på nettet i Tyskland til kr. 3.300 - her af 19% tysk moms - så er vi nede på ca. 2.773 - så er der avance til sælgeren - fragt mv. fra Japan eller hvor den bliver produceret - jeg ved ikke hvad vi så er nede på - men der er ikke så meget tilbage at producere "kvalitet" for. Et andet eksempel er PX80 der står til vejl. pris kr. 11.000 i Panasoniccentrene - det kan købes i Tyskland for kr. 5.500 træk igen momsen fra så er vi på ca. kr. 4.621 minus forhandlerens avance - fragt mv. så er der ikke meget tilbage - vi er mange der synes at vi fik et rigtig godt tv til 8-9000!!!!

Ovenstående er generelle betragtninger - opfat det ikke som en kritik af andre brugere - hvor fik vi dog udvekslet alle disse synspunkter inden vi fik internettet!!!

Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2008 kl. 14:55
Hej Chico

Det jeg mener med at nogengange går vi så meget op i datablade og opgivelser at vi helt glemmer at lytte.

Det jeg ønsker at folk ville gøre noget mere i at lytte/se mm. inden de beslutter sig for hvilket produkt der vil være bedst.

Når mine kunder henvender sig til mi og vil høre om prisen på en Onkyo receiver/forstærker, så er noget af det første jeg spørger om netop. Hvilken højtaler den skal op imod, så vi sammen finder den eller de modeller der kunne være interessante for kunden at lytte på.
Det gør det hele meget nemmere, da jeg snart har en smule erfaring med de forskellige kombinationer af Onkyo og alverdens højtalere og kabler mm.

Det er rigtigt at Onkyo har forskellige modeller ligesom andre mærker.
Her er de traditionelle stereo forstærkere opbygget med digitale kredse, og andre komponenter der gør den dyrere. Mon ikke også udbud og efterspørgslen spiller ind her. Jeg tror at Onkyo sælger væsentlig flere surround receivere på det europæiske marked.

En af grundene til de lavere priser i Tyskland er at de køber rigtig mange flere produkter end vi gør i lille Danmark, derfor får de vel også en bedre
pris når de køber ind ved leverandørerne.
Jo flere der handler i udlandet, hjælper jo ikke os danske forhandlere med at presse importørene ned i pris, når der er så mange af kunderne der styrker de tyske forretningers indkøbs muligheder
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
HarboSound Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2008 kl. 21:58

Hej,

Jeg kan kun give Christian ret her med hensyn til Onkyo prisene i Tysland.

Vi må huske på at der er 19% moms i Tyskland. Derudover er der 80 millioner mennesker i Tyskland, hvilket gør at de kan hjemkøbe større partier til lavere priser.

Christian og jeg køber Onkyo via SAS-audio som får Onkyo fra Onkyo-Europe i Tyskland. Der er en del tyske forhandlere der sælger produkterne MEGET billigt og Onkyo-Europe har nu fundet ud af at disse forhandlere køber deres Onkyo produkter i østeuropa, uden mulighed for garanti og sælger dem til ublu priser med forhandler avance tæt på 0%.

Onkyo-Europe yder IKKE garanti på disse produkter.

Mht det oprindelige spørgsmål her.

Der er flere målemetoder for at måle en forstærkers udgangseffekt.

Her spiller mange parametere ind:

  • Hvilken modstand måles der i (4, 6 eller 8ohm)
  • Ved hvilken frekvens måles der ved?
  • Hvor meget forvrængning måles der ved?

Den helt gamle DIN norm specificerede kun at man målte effekten ved 1kHz i 4 eller 8 ohm. Signalet der påtrykkes er 1kHz sinus signal. Forvrængningen kan sættes til 0.1%, 1% eller 10%.

At måle effekten over hele frekvensspektret er nok mere rigtigt, men typisk kan forstærkeren levere det samme ved alle frekvenser. (sådan da)

En RMS effekt er den effekt der svarer til man har et konstant signal (DC-spænding) over en modstand.

P(effekt) = U (spænding) x I(strøm)

eller

P(effekt) = U (spænding) x U(spænding) / R(modstand)

For et sinus signal er RMS værdien (DC værdien) = 1/2 x 1/kvadratrod(2) x sinusspændingen peak to peak = 1/2 x 0,707 x sinusspændingen peak to peak.

RMS værdien er dermed den kontinuerlige effekt! (samlet energiindhold i signalet)

Der er IKKE noget der hedder en sinus effekt. I gamle dage refererede man til sinuseffekten, men i praksis var det et sinussignal man målte på og omregnede denne til RMS.

Igen vil jeg give Christian ret mht at bruge ørerne!

Istedet for at gå op i hvor meget forstærkeren kan levere er det ligeså vigtigt at kigge på højttalerens følsomhed. Kan højttaleren kun levere 80dB lydtryk ved 1 watt, så skal der en kraftig forstærker til. Kan højttaleren levere 92dB ved 1watt, så kan man nøjes med 4 gange så lav effekt. I 70-80erne var der mange der lavede hornhøjttalere. Mange af disse kunne lave øresønderrivende akustisk power ved 2-10Watt. Højttalerens lyd blev forstærket af hornet.

Jeg kan godt forstå de mange holdninger til emnet, for der er mange parametere der gør sig gældende og det er svært at overskue.

Men - brug ørerne og pas på dem!

mvh Peter Harbo

 

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2008 kl. 13:23
Flot gennemgang Peter! Kan godt huske jeg har læst noget lignende før, men det bliver lige så hurtigt glemt igen. Mener også ørerne er det vigtigste parameter
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu