recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XVYCC/X.V.Color
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketXVYCC/X.V.Color

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Emne: XVYCC/X.V.Color
    Sendt: 05-Juni-2008 kl. 10:09

XVYCC/X.V.Color

Er der nogen forskel paa disse betegnelser?

Ud over dem, er der ogsaa Full RGB, Deep Color, og andre. Det er jo til at blive helt rundtosset.

Haaber, der er nogen der kan forklare hvor disse begreber skiller sig ad.

F.eks. har min PZ85 X.V.Color, men intet Full RGB og aabenbart heller ikke Deep Color (selvom PZ80 har det). Naar jeg laeser om det, kan jeg bare ikke se hvor forskellen er. Der maa vaere en meget haardfin graense.


BORING!
Til top
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 10:19

"xvYCC uses the full range of values (1 to 254 in an 8-bit space) to represent colors"

Som det staar her er det, det samme som FULL RGB. I hvert fald saa vidt jeg ved hvad FULL RGB repraesenterer.

Haaber, der er nogen der kan af- el. bekraefte!

Endvidere er det vel ikke muligt for TV'et at vise dette bredere spektrum, medmindre kilden sender det? Lyder logisk, men man ved aldrig...



Redigeret af amorbavian - 05-Juni-2008 kl. 10:25

BORING!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 14:14

Dette indlæg er lettere teknisk, da spørgsmålene lidt lægger op til det, så sig til hvis der er noget der skal uddybes... 

Det er tre grundlæggende forskellige begreber, omend de er beslægtede. Deep Color angiver bit-dybden, dvs. om farverne er lagret, med f.eks. 8, 10 eller 12 bit per farve. En væsentlig pointe her, som ikke gør dette emne lettere, er at Deep Color kan dække over flere forskellige ting, og selve dét at have Deep Color er faktisk ikke en garanti for bedre farve-opløsning. 10 bit RGB er Deep Color, men det er 12 bit YCbCr faktisk ikke! Derfor kan du i teorien have en situation hvor kilden er 12 bit YCbCr (findes ikke p.t.), som overføres bedre som almindelig 12-bit YCbCr via HDMI 1.1, end ved at konvertere det til 10 bit RGB via Deep Color! Confused yet?

XVYCC og x.v.Color er det samme. XVYCC er den oprindelige betegnelse, den blev omdøbt til x.v.Color af markedsføringsmæssige årsager. Som du siger, så benytter x.v.Color området fra 1-15 samt 236-254 til at gengive farver der ellers ikke er en del af HD spektret normalt.

Dette område indeholder normalt dét man kalder below-black og above-white information. Når du siger "full RGB", så gætter jeg på at det er en indstilling du har set på et apparat, og det dækker formentligt over at tv'et gengiver 0-255, i stedet for 16-235. Hvordan dette påvirker gengivelsen af below-black og above-white information, kan være ret svingende far apparat til apparat, så det er lidt svært at generalisere om. På nogle TV betyder 0-255 at man gengiver dét der kommer ind som 0-255. På andre betyder det at 0-255 mappes til 16-235, og for at det ikke skal være løgn, på andre igen betyder det at 16-235 mappes til 0-255! Derfor er der i praksis ikke rigtigt nogen facitliste for hvordan de indstillinger skal sættes, af den simple årsag at de fleste producenter ikke gør det rigtigt. Det eneste sikre er at teste det i praksis, og sikre sig at man får gengivet billedet rigtigt.

 

Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

"xvYCC uses the full range of values (1 to 254 in an 8-bit space) to represent colors"

Som det staar her er det, det samme som FULL RGB. I hvert fald saa vidt jeg ved hvad FULL RGB repraesenterer.

Det er det samme område af billedinformationen man benytter, ja. Dette forudser jeg vil medføre alverdens kompatibilitets-problemer, efterhånden som x.v.Color kilder begynder at dukke op, men præcist der sker i hvilke situationer, har jeg svært ved at overskue. Det er noget jeg vil undersøge nærmere, og når jeg synes jeg har overblikket over dette emne, vil jeg prøve at skrive en nogenlunde forståelig artikel om det. Indtil videre vil jeg fastholde at man ikke kan gøre så meget andet end at kontrollere om billedet vises rigtigt i praksis. Producenterne kan ikke engang finde ud af forskellen på video og PC levels som det er nu, at kaste endnu en bold ind i dét spil, kan kun give ballade.

Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Endvidere er det vel ikke muligt for TV'et at vise dette bredere spektrum, medmindre kilden sender det? Lyder logisk, men man ved aldrig...

Dette er faktisk væsentligt mindre logisk i virkelighedens verden, end det lyder på papiret... I princippet har du ret, tv'et kan kun gengive de farver der kommer ind. Referencepunkterne for RGB er i x.v.Color de samme som i HD (Rec.709). I en korrekt opstilling gengives eks. maksimalt rød (235,16,16) ens, hvadenten der er tale om almindelig HD eller om x.v.Color, og når du kommer med en x.v.Color kilde, aktiveres de ekstra farver så. Dét nøjes de fleste producenter imidlertid desværre ikke med, mange producenter benytter altid tv'ets maksimale farvespektrum, uanset hvilket farverum der sendes ind. Dette medfører kraftigt overmættede farver når kilden ikke er x.v.Color.

Som sagt, spørg endelig videre, hvis jeg har skabt flere spørgsmål end jeg har besvaret...



Redigeret af AV Precision - 05-Juni-2008 kl. 14:22
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 14:21

En enkelt indskydelse, der måske kan hjælpe lidt på forståelsen af forskellen mellem at bruge 1-15 og 235-254 til hhv. below-black og above white, og så at bruge det til x.v.Color: Normalt angiver disse tal lysstyrken af den givne farve. Forskellen på 235 og 254 i f.eks. rød, ændrer ikke på selve farven af rød, men på lysstyrken af farven. Med x.v.Color benytter man disse data til i stedet for kraftigere lysstyrke af farven, at forskyde referencepunktet for rød udad, så den røde farve bliver mere mættet. Hvis du har set et CIE diagram, så angiver placeringen i diagrammet (i 2D) farvemætningen af den enkelte farve, mens den tredje dimension ("ud af skærmen") angiver lysstyrken. Med x.v.Color "flytter" man informationen fra 1-15 og 236-254 fra at angive en ændring i lysstyrken "ud af skærmen", til at angive en ændring i 2D diagrammet.

Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 824
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 15:19
AV Precision. Interessant men hvad jeg ikke forstår er: Vil jeg få noget ud i form at bedre (mere dynamisk må det vel kaldes) billedkvalitet, ved at gå fra et PX70 til et PZ85 - dvs. fra et tv uden "deep color" til et med? Hvordan lagres informationerne på Blu-Ray, og hvordan sendes de ud? Jeg ved at på PS3 kan man vælge om man vil sende Full RGB eller ej. Full RGB ser rædselsfuldt ud på PX70 fordi den ligesom "kvaser" de laveste og højeste bits tilsyneladende, så når PS3 sender full RGB bliver de nederste 15 bits allesammen bare = helt sort på PX70. Men på et PZ85/PZ80 bør det vel forholde sig anderledes? Men igen, hvis materialet på Blu-Ray filmene kun lagres i området fra 15-235 i RGB-skalaen burde der vel ikke være noget at vinde...?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 15:33

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

AV Precision. Interessant men hvad jeg ikke forstår er: Vil jeg få noget ud i form at bedre (mere dynamisk må det vel kaldes) billedkvalitet, ved at gå fra et PX70 til et PZ85 - dvs. fra et tv uden "deep color" til et med?

Som udgangspunkt nej. Eller rettere, du får det ikke på grund af Deep Color, men derfor kan tv'et jo godt være bedre af andre årsager. Deep Color siger ikke noget om tv'ets farvegengivelse, det er en standard for overførsel af farver fra kilde til display. Enhver kilde du som almindelig privat bruger kommer i nærheden af i nærmeste fremtid, vil være 8-bit, og der er således ikke noget principielt behov for Deep Color. Pioneer praler godt nok med "opskalering" til Deep Color i deres nyeste afspillere, men hvis dét fungerer som det er markedsført som, så kan det lige så godt ligge i tv'et som i afspilleren, så helt grundlæggende er der intet behov for Deep Color på blu-ray.

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Hvordan lagres informationerne på Blu-Ray, og hvordan sendes de ud? Jeg ved at på PS3 kan man vælge om man vil sende Full RGB eller ej. Full RGB ser rædselsfuldt ud på PX70 fordi den ligesom "kvaser" de laveste og højeste bits tilsyneladende, så når PS3 sender full RGB bliver de nederste 15 bits allesammen bare = helt sort på PX70. Men på et PZ85/PZ80 bør det vel forholde sig anderledes? Men igen, hvis materialet på Blu-Ray filmene kun lagres i området fra 15-235 i RGB-skalaen burde der vel ikke være noget at vinde...?

Billedet lagres som 16-235. Hvilken indstilling du skal vælge på PS3'en afhænger af hvordan tv'et rent faktisk behandler de signaler den får ind. Eksempelvis vil det principielt være forkert at mappe 16-235 til 0-255 i afspilleren, men hvis nu tv'et omvendt mapper 0-255 til 16-235, så er det den eneste måde du kan få det korrekte billede på.

Dér hvor dette emne bliver komplekst, er: Lad os antage at afspilleren (fejlagtigt) mapper 0-255 til 16-235, og tv'et gør det samme. Så har du så rigeligt BTB og WTW med i billedet, men du er nødt til at skrue væsentligt ned for brightness for at få sort til at blive sort. I princippet ender du samme sted, så længe du bare kigger på test-billeder, men i praksis udnytter du nu kun 32-203 (cirka) til egentligt billed-indhold, hvilket betyder at du får banding, dårlig shadow detail osv. Hvis afspilleren har to indstillingsmuligheder, kan det (hvis man ikke kender afspilleren på forhånd) være en fordel at afprøve begge muligheder, også selv om du umiddelbart har BTB og WTW med når du bruger standard-indstillingerne. Af samme årsag er det altid bedst at løse problemerne dér hvor de er, frem for at kompensere for dem tidligere eller senere i kæden.

Dette omfatter til dels også problematikken omkring hvorvidt BTB skal være synlig eller ej. Det er som sådan ikke meningen du skal se BTB, og derfor kan man sige at det er mindre vigtigt om det leveres til TV'et eller ej. Men i praksis kan det medføre problemer hvis det ikke gør. Udover at gøre det sværere at justere brightness korrekt, så ved du sjældent hvad _årsagen_ til at BTB klippes væk er. Hvis tv'et lader 16-235 være hvor det er, og bare erstatter alt undeer 16 med "blank", så er det ikke det store problem, men hvis BTB mangler fordi TV'et har mappet 16 ned til 0, så kan det medføre banding.

Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 824
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 15:42
OK tak for forklaringen. Jeg forstår dog ikke hvorfor man ikke for længst er gået over til at bruge den fulde skala 0-255, nu hvor alle led i produktion og post-produktion + gengivelse hos forbrugeren er blevet digitalt. Det virker lidt som en tanketorsk, men der er vel en god grund et eller andet sted.

Og i øvrigt: Hvad skal vi så med deep color overhovedet?


Redigeret af Simon R. - 05-Juni-2008 kl. 15:44
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 15:44

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

OK tak for forklaringen. Jeg forstår dog ikke hvorfor man ikke for længst er gået over til at bruge den fulde skala 0-255, nu hvor alle led i produktion og post-produktion + gengivelse hos forbrugeren er blevet digitalt. Det virker lidt som en tanketorsk, men der er vel en god grund et eller andet sted.

For det første, så er alle led i produktion og post-produktion så absolut IKKE blevet digitale...

Til top
Simon R. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 824
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

OK tak for forklaringen. Jeg forstår dog ikke hvorfor man ikke for længst er gået over til at bruge den fulde skala 0-255, nu hvor alle led i produktion og post-produktion + gengivelse hos forbrugeren er blevet digitalt. Det virker lidt som en tanketorsk, men der er vel en god grund et eller andet sted.

For det første, så er alle led i produktion og post-produktion så absolut IKKE blevet digitale...



Hvis vi taler film, så med undtagelse af den konkrete optagelse, jo. På de fleste mainstream film er næsten hver eneste frame jo efterhånden rørt af post-production hænder hvor man sidder med alt digitalt:) Og så vidt jeg ved kører filmscannerne mindst 10 bit, så der er rigeligt med dynamik til at dække et endeligt output på 256 nuancer. Jeg ved ikke hvor du ellers mener man stadig arbejder analogt. Det er klart at filmen kan klippes digitalt og så kan man lave en gammeldags negativ-kopi, men den skal stadig ud igen i en digital form til digitale biografer, DVD etc. i sidste ende, og der kan man med fordel stadig scanne den ind i mindst de fulde 8 bit. Og man kører sikkert et astronomisk 12- eller 16-bit i digitale biograf-fremvisninger - you tell me:)


Redigeret af Simon R. - 05-Juni-2008 kl. 15:56
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 17:54

Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:



Hvis vi taler film, så med undtagelse af den konkrete optagelse, jo. På de fleste mainstream film er næsten hver eneste frame jo efterhånden rørt af post-production hænder hvor man sidder med alt digitalt:) Og så vidt jeg ved kører filmscannerne mindst 10 bit, så der er rigeligt med dynamik til at dække et endeligt output på 256 nuancer. Jeg ved ikke hvor du ellers mener man stadig arbejder analogt. Det er klart at filmen kan klippes digitalt og så kan man lave en gammeldags negativ-kopi, men den skal stadig ud igen i en digital form til digitale biografer, DVD etc. i sidste ende, og der kan man med fordel stadig scanne den ind i mindst de fulde 8 bit. Og man kører sikkert et astronomisk 12- eller 16-bit i digitale biograf-fremvisninger - you tell me:)

Begrundelsen for at BTB er der, skyldes ikke (kun) kilden, men CRT'ens egenskaber. Studierne er stille og roligt ved at skifte til LCD-monitors, men de fleste arbejder stadig med CRT, og det endelige produkt er stadig designet til at fungere på et CRT. x.v.Color er jo i virkeligheden den første standard (til hjemme-brug) der ikke tager udgangspunkt i CRT. Derfor kan du reelt først fjerne BTB når man helt afskriver CRT. Mht. WTW, så ligger dét der for at skabe headroom i optagelsen, og der er en del materiale der rent faktisk bruger området fra 236-254 til egentligt billed-indhold, så her kan man sige at de 235 egentlig ikke er et "loft" over billedets indhold, men et reference-punkt.

Jeg kan faktisk ikke lige fra rygraden svare dig på hvad DCI generelt kører med, men jeg tvivler på man er over 10 bit.

Til top
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 17:59

Otto - tak for svarene.

Der er et par ting der stadig skal forklares, men jeg er simpelthen for træt til det tunge tekniske spørgsmål lige nu. Skal lige fordøje ovenstående først.

Til gengæld har jeg en hel konkret problemstilling. Lidt i forbindelse med et af Simons spørgsmål. Du sagde følgende ang. x.v.Color og Full RGB.

Det er det samme område af billedinformationen man benytter, ja.

Som jeg nævnte, så har jeg PZ85'eren. Og PS3'eren. Hvis Full RGB er slået til på PS3'eren så bliver sort "knust" (tror jeg man siger) Jeg så først problemet i GTA4, som simpelthen var for mørkt. Selvfølgelig kunne det lyses med at skrue lidt på brightness - men det resulterer jo at de lyse scene er for lyse.

Derfor slog jeg Full RGB fra og det kører fint.

Full RGB har fra starten været slået til, så det undrer mig at jeg ikke så problemet før. Ikke på spil. Ikke på film (her var jeg imponeret over hvordan tv'et behandler sort). Selv nu ser PS menuen bedre ud med Full RGB til (kraftigere hvid, og sort).

Jeg kørte en simpel test, som gav resultet at tv'et ikke understøttede Full RGB. Så vidt jeg forstod, viste testen tallene 1-4 på en sort baggrund. Tallene var så i fire forskellige sorte nuancer, _uden for_ sRGB spektrum.

Tilsvarende indeholder den en test af brightness og hvid.

Som du nok kan se, er det jeg stadig ikke forstå simpelthen det faktum, at Tv'et åbenbart ikke understøtter Full RGB. Men når det understøtter x.v.Color (som jo også omfatter 0-255 spektrum), hvorfor kan den så ikke vise tallene i testen?

Jeg tillader mig at lave en ny post, med forklaring på testen, hvor jeg bare vil citere gutten, der henviste mig til testen. Den kommer lige efter den her.

 

 


BORING!
Til top
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 17:59
"So how do you find out what your display supports? Well if you're hooked up to a monitor, it's 99% certain that it will be expecting a Full RGB signal.

So how do you know if your TV supports it? TVs generally have a hard cut-off on the 16-235 range, turning anything outside that to pure black / pure white. (eg 15 would be jet black, no matter how high you set brightness)

Make sure your PS3 is set to limited and download this image onto a memory stick, load it up in the PS3 browser etc:

http://sr-388.net/images/patterns/Brightness.jpg

Turn up the brightness control on your display until you can (hopefully) see all four numbers. (1% grey, 2% etc) Assuming you can see all four, adjust brightness to the point where 1 is just about to turn solid black. (if the lowest number you can see is 2, then adjust it until that is almost black)

Now, enable Full RGB. If your screen supports it, you should still be able to read the same numbers. If not, it will turn pure black. However, many TVs that support both won't auto-switch between the two, so you may need to check your TV's menus for a "black level" setting. (may be called something different) If you have that, change it and you should see the numbers pop back up onscreen.


If you can't see the numbers at all when you enable Full RGB and don't have any options that bring them back, you should be using limited. If you can still see them all, you're probably fine using Full RGB.

If you do use Full RGB, check your contrast setting is ok. If it is set too high, you may not be able to see the 99, 98, 97, 96% grey in this image:

http://sr-388.net/images/patterns/Contrast.jpg

Note: Just because you may be able to max out contrast and still see all the numbers does not mean that is the correct setting. This can only tell you if it's clipping highlight detail, not if it's too bright."

BORING!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu