recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - you see, lyd kvalitet ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

you see, lyd kvalitet ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: you see, lyd kvalitet ?
    Sendt: 24-Maj-2012 kl. 09:37
Hvad er lydkvaliteten eller mp3 kompressionen på lyden via en yousee boks ?
er det samme på alle tvkanaler, eller nogle bedre end andre ?
man må da forvente at lyden på en direkte musik kanal er i normal ok kvalitet ?
 
jeg har længe været ked af lyden fra mit flade tv.. som jo har nogle MICRO små indbyggede
og totalt elendige højtalere, nu har jeg sat eksterne højtalere til, oh YES, det er jo 100 gange bedre,
MEN nu afsløres flere ting, det lyder som en lidt for hårtkomprimeret mp3 fil, dvs diskanten flimre lidt og er skinger og dårligt opløst.
Samt noget andet jeg er meget overrasket over at lægge mærke til er at nu er talen ude af sync
med munden !! det har ikke været et stort problem før via de interne-møj-talere
men via eksterne højtalere i markant højere kvalitet er dette nu meget tydeligt,
det er 100% samme signal jeg bruger !!
og alle TV indstillinger er uændrede (ja jeg har alle filtre og motion interpoleringer slået til,
ellers hakker billedet jo vildt)
min ide er at en møj lyd sjovt nok også sløre hele fornemmelsen for tid og sted,
de interne sendte jo ikke lyden direkte mod mig, men via væg, og gulv osv.
de nye eksterne pejer direkte mod mig, så lyden føles meget tydelig,
samt man kan også tydeligt høre hvor den kommer fra.
Jeg er ikke ude efter en dyr hi-end løsning, ville bare opnå at lyden fra mit TV er til at overleve at lytte på, har jo en rigtig hjemme bio også hvor der ikke mangler noget somhelst..
TV'et har justerbar tidsforsinkelse af lyden, MEN kun på digital out !!
dvs jeg skal skaffe en ekstern forstærker med digital ind. ÆV
 
Andre ideer ?
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 12:19
Der er flere der har klaget over at lyden fra deres (Samsung?) Tv er ude af synk med billedet når de har tilsluttet eksterne højttalere. Jeg har en yousee HD boks hvor jeg tager lyden digitalt. Den har ikke det problem. - Heller ikke via boksens analoge udgange, så jeg tror ikke det er udsendelserne der er synderen. Der er en lille bitte smule forskydning mellem lyden fra de eksterne højttaler og mit TVs egne højttalere, men det er kun noget man kan høre hvis både TVets højttalere og anlæggets højttalere spiller samtidig, og det skal de jo ikke.
 
Lyden er lidt bedre via boksens digtaludgang, men kan sagtens bruges via de analoge udgange hvis man ikke har andre muligheder. Det er stadig 100 gange bedre end TVhøjttalerene. På de analoge udgange kan man så ikke direkte få glæde af at nogle af kanalerne sender surround, men boksen mikser fint surround til stereo på de analoge udgange.
Lyden på TVstationerne er ikke lige så god som den man finder på f.eks. en DVD. Ved direkte sammeligning lyder den komprimeret og kedeligt udynamisk. Jeg ved ikke om der reelt benyttes dynamikkomprimering ligesom på radio, men det lyder sådan. Det skal dog ikke afholde nogen fra at tilslutte eksterne højttalere. Det ER bedre, selvom det måske ikke lige frem er fantastisk.
 
Om du skal købe en HD boks og tilslutte den til din analoge forstærker eller om det evt ville være bedre at købe en surround reciever med digital indgang skal jeg ikke kunne sige, men det afhænger af hvor dumt dit TV er m.h.t at forskyde lyden og om justeringen af synk på TVet reelt virker efter hensigten. Begge dele kan findes brugt til meget rimelige priser. Alternativet er at finde en lille DA konverter og sætte mellem TV og din analoge forstærker, men så skal du være opmærksom på om TVet kan konvertere Dolby Digital til stereo på digital udgangen. Det kunne f.eks. Yousees boks ikke indtil for nylig hvor der kom en opdatering af firmwaren.
 
Måske du skulle skrive præcis hvilket TV du har, så er der måske nogen der kan byde ind med en konkret løsning.
 
MVH
 
 


Redigeret af tvkartoffel - 24-Maj-2012 kl. 12:41
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 12:28
Jeg kan slet ikke genkende den beskrivelse af lyden fra min  Triax DVB-T Box. Nu er der jo ingen interne HT i et 500M, så her hatr jeg et par små kvalitetsHT, og det lyder simpelthen fantastisk. Ofte er der ikke den store forskel på et stereo lydbillede i TV HT og i SR anlægget.
 
Først når der er 5.1 lyd fra DRHD, kan det svare sig at starte SR anlægget op.
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 12:51
Jeg skal nok finde alle type numre på TV og hd boks senere når jeg kommer hjem igen..
Vi er vel enige om at den lyd man kan opnå, ikke kan bliver bedre end det som der bliver sendt ud..
dvs er det komprimeret for meget ?? ved jeg ikke så meget om, ingen vil sige mig hvad opløsning/kvalitet der er på lyden i udsendt materiele ??
men det lyder metalisk og dårligt i diskanten, skinger..
om det er højtaler forstærkeren inden i mit TV der er extremt dårligt designet kan jeg ikke gætte på endnu, har ikke prøvet ekstern forstærker endnu.
jeg har både analoge og digital out fra TV, men begge disse kræver jo en extern forstærker,
men helt ærligt alle små forstærkere er jo modkoblet og har 0.001% forvrængning dvs de spiller det ud som kommer ind. kan man HØRE noget er tydeligt galt med kvaliteten, selv ved meget lavt niveau er det kilden af signalet man bør kikke på først.


Redigeret af TommyBoy - 24-Maj-2012 kl. 12:52
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 12:55
>Lyden på TVstationerne er ikke lige så god som den man finder på f.eks. en DVD. Ved direkte
>sammeligning lyder den komprimeret og kedeligt udynamisk. Jeg ved ikke om der reelt benyttes
>dynamikkomprimering ligesom på radio, men det lyder sådan. Det skal dog ikke afholde nogen fra at
>tilslutte eksterne højttalere. Det ER bedre, selvom det måske ikke lige frem er fantastisk.
 
Fino.. dvs der er højest sansynligt ikke ret meget mere jeg kan gøre ved kvaliteten :-)
selv om den rykkede 100 klasser op og det nu er rimeligt godt.
det er nok bare mig der er lidt for krævende eller sammenligner med noget HELT andet..
som lyden i min bio med blue rays som kilde !
MEN forsinkelsen, kræver så en extern forstærker med digital ind.. (ÆV)
latterligt at TV ikke kan justere forsinkelsen på intern / analog delen.


Redigeret af TommyBoy - 24-Maj-2012 kl. 12:57
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

Jeg skal nok finde alle type numre på TV og hd boks senere når jeg kommer hjem igen..
Vi er vel enige om at den lyd man kan opnå, ikke kan bliver bedre end det som der bliver sendt ud..
dvs er det komprimeret for meget ?? ved jeg ikke så meget om, ingen vil sige mig hvad opløsning/kvalitet der er på lyden i udsendt materiele ??
men det lyder metalisk og dårligt i diskanten, skinger..
om det er højtaler forstærkeren inden i mit TV der er extremt dårligt designet kan jeg ikke gætte på endnu, har ikke prøvet ekstern forstærker endnu.
jeg har både analoge og digital out fra TV, men begge disse kræver jo en extern forstærker,
men helt ærligt alle små forstærkere er jo modkoblet og har 0.001% forvrængning dvs de spiller det ud som kommer ind. kan man HØRE noget er tydeligt galt med kvaliteten, selv ved meget lavt niveau er det kilden af signalet man bør kikke på først.
 
Lyden kan ikke blive bedre en den er fra start, men den kan nemt blive dårligere.. For at det bliver godt skal du finde noget ekstern forstærkning og et par rimelige højttalere. Som sagt kan det findes i den blå avis til ingen penge.


Redigeret af tvkartoffel - 24-Maj-2012 kl. 13:35
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

>Lyden på TVstationerne er ikke lige så god som den man finder på f.eks. en DVD. Ved direkte
>sammeligning lyder den komprimeret og kedeligt udynamisk. Jeg ved ikke om der reelt benyttes
>dynamikkomprimering ligesom på radio, men det lyder sådan. Det skal dog ikke afholde nogen fra at
>tilslutte eksterne højttalere. Det ER bedre, selvom det måske ikke lige frem er fantastisk.
 
Fino.. dvs der er højest sansynligt ikke ret meget mere jeg kan gøre ved kvaliteten :-)
selv om den rykkede 100 klasser op og det nu er rimeligt godt.
det er nok bare mig der er lidt for krævende eller sammenligner med noget HELT andet..
som lyden i min bio med blue rays som kilde !
MEN forsinkelsen, kræver så en extern forstærker med digital ind.. (ÆV)
latterligt at TV ikke kan justere forsinkelsen på intern / analog delen.
 
Jeg tror alligevel du undervurdere kvaliteten at TV lyd. Det er ikke ringe, bare ikke helt så godt som DVD.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2012 kl. 05:35
Efter at jeg fik anskaffet mig en ny surround receiver (Pioneer VSX-1025) så er kvaliteten på TV-lyden steget gevaldigt ift. min meget gamle Kenwood receiver. Nu kan jeg køre med et optisk toslink kabel fra YouSee box til receiver.
Det er godt nok ikke alle kanaler der sender i ordentlig kvalitet, men dem der gør lyder meget bedre. 
Og til dem der kun sender stereo, har jeg nu mulighed for at "forbedre" lyden med en af de mange forudindstillede "lydbilleder" der er indbygget i receiveren. Clap
 
Så nu kommer der go' lyd og nogle gange rigtig fed lyd ud af højttalerne, når jeg ser Tv. Thumbs Up
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 23:04
nu har jeg fået checket lidt mere op på det hele
mit TV er Samsung LE46C635KIW
min yousee box er SMT-H3126 den med harddisk i samt optisk og analog lyd ud,
jeg har valgt at leve med lyden fra den indbyggede forstærker inde i TV'et
netop for at spare plads og tid, gøre det simpelt,
det niveau af lyd kvalitet jeg har nu, er allerede forbedret ufatteligt meget efter at der er kommet et par eksterne højtalere op og hænge på væggen, på hver side af TV'et.
Da det TV jo bare er et TV og ikke noget jeg gider at se lækre film på, 
så gider jeg ikke gøre mere ved dette.. 
film ses jo i "biografen" dvs 100 tommer og projektor
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu