recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 0,8 grå vs 1.0 hvid vs 1,? hvid i lys stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket0,8 grå vs 1.0 hvid vs 1,? hvid i lys stue

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 14:55
Tak for udredelsen tvkartoffel. Så hvis man skal summere lidt op på det, vil det optimale til en lys stue være et gråt lærred med en gain på 1.3 eller højere.?
Firehawk'en er desværre en del over mit budget, så må nøjes med noget kopi noget til der kommer flere penge på kontoen.
Er der andre end Stewart der laver grå lærreder med høj gain ? Synes ikke lige det er noget man ser hver dag..
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Tak for udredelsen tvkartoffel. Så hvis man skal summere lidt op på det, vil det optimale til en lys stue være et gråt lærred med en gain på 1.3 eller højere.?
Firehawk'en er desværre en del over mit budget, så må nøjes med noget kopi noget til der kommer flere penge på kontoen.
Er der andre end Stewart der laver grå lærreder med høj gain ? Synes ikke lige det er noget man ser hver dag..
For at sige det som det er så har jeg ikke erfaring nok til at anbefale noget frem for noget andet. Det jeg skrev i den anden post er det jeg foreløbig selv har fundet ud af. - Jeg er selv på udkig efter noget andet end bare et almindeligt hvidt lærred da jeg som så mange andre har lyse vægge og helst vil undgå at komme den situation som du og flere andre er kommet i.

Hvis du vælger et lærred med meget direktivitet som f.eks. et firehawk eller en kopi, så kan man komme i problemer hvis man sidder meget skråt for lærredet. Det er ikke noget jeg selv kan tale med om, men jeg er sikker på at p.las. kan komme med lidt info på det område. Han har et...

MVH
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 16:21
Hvis man skal have et high gain lærred som har de samme egenskaber som firehawk, er der desværre ingen alternativer, da kopierne lider voldsomt af "glimmer" og hotspotting.
Som lidt ekstra Info kan jeg fortælle at firehawken grå overflade har en gain på 0.5 - den indbyggede gain er på 0.8.........det er pænt meget.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2011 kl. 21:23
Jeg har set Stewart Firehawk ved flere lejligheder, bl.a. hos p.las.

Skal man modarbejde ambient lys, hvide vægge mv. er Firehawk et stærkt valg. Det er meget imponerende hvorledes ansi kontrasten bevares, selv med nok lys til at læse en bog. Firehawken er især god til at afvise lys fra siderne.

Alternativer er DNP supernova, som har fået god kritik, har ikke set den selv dog. Hot spotting og sparkling skulle være ret begrænset på DNP's skærme.

Sidste alternativ er black diamond, men eftersigende skulle den have en del sparkling/hotspotting.

Mit valg ville gå på Firehawk, hvis du har råd. De ER dyre:)
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 09:57
Et Stewart lærred er desværre på ingen måde en mulighed, de er simpelthen for dyre. :(

Troede sparkling - hotspotting kun var et problem ved endnu højere gain.. altså over 2.0 ?
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 10:14

Et Stewart lærred er desværre på ingen måde en mulighed, de er simpelthen for dyre. :(

Troede sparkling - hotspotting kun var et problem ved endnu højere gain.. altså over 2.0 ?

Så snart vi har gain i et lærred, hvidt som gråt, så er der hotspotting og sparkling/sheen. Omfanget varierer så bare efter gain styrke og udførelse af lærredet. Mig bekendt er Stewart førende hvad angår at minimere de negative effekter ved gain. Ja man kan sige, at hele stewarts forretning faktisk ER gain skærme med en eller anden coating på.

Jeg så for nylig et Lissau grå dug med noget gain i. Den havde som sådan ikke sparkling, men "sheen" og texturen var forstyrrende når et større areal havde samme farve/nuance. Ellers var den god.

Jeg synes faktisk at "sheen" er mindre markant på Firehawken end den Lissau, har desværre ikke set Studiotek 130 live, men eftersigende er den bedre.

Alle gain skærme kommer med kompromisser, men også fordele.

Jeg står selv lidt i samme situation som dig og skal vælge mellem hvidt eller gråt og er rigtig meget i tvivl faktisk. Jeg hælder p.t. til hvidt, men ikke uden maskering. Hvis du vælger hvidt er du hvert fald nødt til at kunne styre lyset i rummet ellers udvasker du hurtigt et hvidt lærred.

Redigeret af submaniac - 21-Juli-2011 kl. 10:16
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 10:36
Er ikke lige bekendt med "sheen", kan du uddybe det lidt ? :)

Det ser ud til at blive sværer det her, end lige først antaget.. og du dyrer ! :)

Hvis man skal se bort fra Stewart og DNP, hvad har man så af billigere muligheder ? 
Kan se Projecta laver nogle High Contrast lærreder, men har ikke hørt så meget godt om dem :( Og de er egentlig heller ikke specielt billige.. 

Situationen er lidt den at jeg skal bruge et lærred for et par år og så skal jeg flytte !! Og man ved jo aldrig hvad muligheder der er det nye sted man flytter hen. Så det skal ikke være alt for peberet, hvis jeg alligevel skal skifte det ud inden for et par år.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Jeg så for nylig et Lissau grå dug med noget gain i. Den havde som sådan ikke sparkling, men "sheen" og texturen var forstyrrende når et større areal havde samme farve/nuance. Ellers var den god.

Jeg synes faktisk at "sheen" er mindre markant på Firehawken end den Lissau, har desværre ikke set Studiotek 130 live, men eftersigende er den bedre.

Lissau's High Contrast dug sælges mig bekendt normalt ikke som et home cinema lærred, medmindre man beder specifikt om den. Normalt får du en 0.6 gain mat grå, hvis du beder om en "grå" dug hos Lissau. High Contrast dugen er ganske rigtigt langt fra Stewart's implementeringer. Helt generelt, så er der ingen der matcher Stewarts kvalitet af påsprayet gain. OM man så vil have påsprayet gain, det er så et valg man må tage.

Helt generelt i forhold til det oprindelige spørgsmål, så er direktivitet vigtigere end gain i forhold til spørgsmålet. Problemet er at høj direktivitet med tålelig billedkvalitet er lig med Stewart eller DNP, med deraf følgende høje priser. At vælge en grå dug frem for en hvid, hvis begge er uden direktivitet, gør ingen forskel i forhold til tilbagekastet lys - det gør bare billedet mørkere. Det KAN være en fordel, men kan også være en ulempe - afhængigt af hvor meget lys man har at give af i projektoren. Hvis man har overskud af lys i projektoren, er det alt andet lige bedre at vælge en grå dug frem for at skrue ned for lyset i projektoren. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2011 kl. 11:02

Begrebet "sheen" dækker over at lærreder med indbygget gain har en form for "glimmer" overflade, der giver direktiviteten. Det kan give billedet en form for glansbillede-effekt, som amerikanerne kalder "sheen".
Til top
Talamasca Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-Oktober-2009
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2011 kl. 00:22
cgmand,

Jeg har Projektas højkontrast lærred, som er basseret på en Da-Lite dug, som er en lys-grå (næsten hvid) med gain 1.1, som giver giver en direktionalitet på 50 grader modsat deres mathvide lærred med gain 1.0 som giver en direktionalitet på 60 grader. Uden at have noget sammenligningsgrundlag kan jeg sige at jeg er ganske tilfreds med lærredet mht. oplevet sortniveau og lysstyrke i et rum med hvide vægge og loft.

Jeg havde oprindeligt kun persienner til at afskærme for udendørslys, men jeg har fået lavet et mørklægningsgardin hos den lokale gardinmand, som jeg hænger op når jeg skal se film og der er lyst udenfor. Det giver tæt på 100% nærklægning af rummet og resulterer i en betydelig forbedring af sortniveau. Jeg tvivler dog på om gain 1.1 lærredet har nogen nævneværdig indflydelse sammenlignet med det lærred du allerede har - ihvertfald ikke +3000,.- kr værd.

Nu har du jo en projektor, som skulle have ret godt sortniveau, så jjeg undrer mig lidt over hvad det skyldes at du ikke oplever godt sortniveau. Jeg afspiller alle film fra en PC og jeg har erfaret at det er vigtigt at matche farverum fra PC med projektor/TV. Jeg havde f.eks. et problem med at mit G10 TV viste det laveste sortnieavu som RGB gråtoneniveau 16 (udvasket lavkontrast billede)  og løsningen var at ændre fraverummet for TV output til YCbCr444 i nVidia Control Panel, og det afhænger åbenbart både af grafikkortdriver, receiver og projektor/TV hvad farverummet skal være sat til.
Jeg ved ikke om det er et problem hos dig, men det er ihvertfald værd at sikre sig at dårligt sortniveau ikke skyldes forkert indstilling af farverummet.
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2011 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Begrebet "sheen" dækker over at lærreder med indbygget gain har en form for "glimmer" overflade, der giver direktiviteten. Det kan give billedet en form for glansbillede-effekt, som amerikanerne kalder "sheen".
Tak for forklaringen Otto
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2011 kl. 10:06
Oprindeligt skrevet af Talamasca Talamasca skrev:

cgmand,

Jeg har Projektas højkontrast lærred, som er basseret på en Da-Lite dug, som er en lys-grå (næsten hvid) med gain 1.1, som giver giver en direktionalitet på 50 grader modsat deres mathvide lærred med gain 1.0 som giver en direktionalitet på 60 grader. Uden at have noget sammenligningsgrundlag kan jeg sige at jeg er ganske tilfreds med lærredet mht. oplevet sortniveau og lysstyrke i et rum med hvide vægge og loft.

Jeg havde oprindeligt kun persienner til at afskærme for udendørslys, men jeg har fået lavet et mørklægningsgardin hos den lokale gardinmand, som jeg hænger op når jeg skal se film og der er lyst udenfor. Det giver tæt på 100% nærklægning af rummet og resulterer i en betydelig forbedring af sortniveau. Jeg tvivler dog på om gain 1.1 lærredet har nogen nævneværdig indflydelse sammenlignet med det lærred du allerede har - ihvertfald ikke +3000,.- kr værd.

Nu har du jo en projektor, som skulle have ret godt sortniveau, så jjeg undrer mig lidt over hvad det skyldes at du ikke oplever godt sortniveau. Jeg afspiller alle film fra en PC og jeg har erfaret at det er vigtigt at matche farverum fra PC med projektor/TV. Jeg havde f.eks. et problem med at mit G10 TV viste det laveste sortnieavu som RGB gråtoneniveau 16 (udvasket lavkontrast billede)  og løsningen var at ændre fraverummet for TV output til YCbCr444 i nVidia Control Panel, og det afhænger åbenbart både af grafikkortdriver, receiver og projektor/TV hvad farverummet skal være sat til.
Jeg ved ikke om det er et problem hos dig, men det er ihvertfald værd at sikre sig at dårligt sortniveau ikke skyldes forkert indstilling af farverummet.
Hej Talamasca

Nu vil jeg ikke sige jeg har et dårligt sortniveau.. Absolut ikke, men der er plads til forbedringer, hvilket er klart nok når jeg bruger den i en stue med hvide vægge. Har ok mørklægning med gardiner, men det er meget tydligt at mit lærred kaster lys ud til alle sider som bouncer tilbage på lærredet og lyser det og rummet op.
Så tror jeg skal kigge efter et lærred med høj direktivitet, som Otto nævner ovenover. Det ser så bare desværre ud til at et lærred med de egenskaber koster en lille bondegård..:(
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu