|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Mazzigo ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 22-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 46 |
![]() Sendt: 22-Februar-2009 kl. 19:42 |
Hej,
Jeg er ny på siden men håber alligevel at i vil tage godt imod alle mine umulige spørgmål. Jeg har forholdsvist godt styr på computere, men aner altså ikke en flyvende bønne omkring de ting, som knytter sig til media centers... Det er et problem eftersom jeg mistænker at kun et media center kan opfylde mine ønsker og behov. Så derfor er det nok i højere grad et post der går på software, men der er også et par enkelte spørgsmål på hardwaren. Så inden mine spørgsmål kommer her lige en liste over mine prioriteter og forventinger til den bandit, som jeg (måske) skal investere i. først og fremmest, så skal banditten ikke bare være en typisk pc, der står ved fjernsynet - det skal være mere integreret og "sofa-venlig". Jeg har en ret stor mp3 samling, som jeg ønsker at kunne afspille via mit anlæg. Det i sig selv er jo ingen kunst, det kan snart sagt ethvert apparat jo. Finessen er at det skal være mere juke-box agtigt (sofa-venlig) Hvis musikken kommer i en lang liste med 800 albums, så kommer jeg jo aldrig rundt og får hørt min musik (istedet får jeg ledskader i den finger der benyttes til at scrolle nedad i listen). Normalt bruger jeg iTunes og har derfor album pic til hvert album og ønsker at kunne browse, sortere og søge 100% fleksibelt. Og gerne uden at skulle have tv´et tændt. Desuden skal banditten naturligvis kunne fungere som harddisk optager, så jeg får brug for en tuner og en harddisk også. Et blueray drev skal der nok også blive plads til. Dertil kommer at jeg får behov for at afspille komprimerede flim, dels i divx, xvid men også i forskellige HD formater Jeg er opmærksom på at cpu-power kræver køling, og at køling larmer, og er derfor villig til at gå langt, skære nogle hjørner for at få den rette løsning. Og nu til mine spørgsmål - nogle af disse er meget åbne, men svar endelig alligevel - jeg vil helt sikkert kunne bruge alle de svar I giver (det siger jo lidt omkring hvor lidt jeg ved om emnet). Hvilket software anbefaler i til mit behov - dels styresystem (jeg går ud fra at der findes forskellige løsninger) men også øvrige programmer. Et af kriterierne er hurtigt boot. En af mine overvejelser går på at få en SSD disk, da den jo hverken larmer, eller bruger meget strøm... men kan det anbefalede styresystem boote fra sådan en. En anden overvejelse er et kabinet med 7" touch-screen. Eks til styrring af "juke-box" delen ala iTunes. men også til de øvrige funktioner, hvor jeg ikke nødvendigvis gider have tv´et tændt. Kan man bruge den indbyggede touch-screen til det, eller har jeg set for meget sience fiction? Desuden har jeg skumle planer om at nappe et bundkort med onboard gfx og HDMI udgang (grundet ringe behov for aktiv køling). Jeg går ud fra idet at der er HDMI udgang at kortet kan skalere billedet osv, men er det en god løsning, eller skal jeg hellere have et dedikeret grafikkort? For at minimere støj og strømforbrug overvejer jeg en mobil cpu, eks en duo core 2. Men hvad er minimum for at kunne knække en .mkv film? og kræver blueray noget særligt af cpu? OG endelig... hvis du har kunne holde dig vågen gennem hele posten, så vil jeg også gerne høre jeres generelle anbefalinger, som kan være relevante i mit projkt, eks: "køb ikke liteon drev, da det ikke xxx osv. Tusind tak for jeres svar - jeg ville ønske at jeg kunne love at de ikke afføder en ny post af samme længde... men den tid den sorg. Mads |
|
![]() |
|
Anden4220 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 290 |
![]() |
Bundkort: GA-MA78GM-DS2H så har du ordnet lyd og billede...
Processor: en eller anden dualcore amd (hvis det skal være lydfrit) blu-ray kræver en del, hvis ikke man få grafikkortet til at gøre det hårde arbejde for en... det kan du med ovenstående... SSD: kan ikke betale sig, hvis du vil have mange filer gemt på computeren... Styresystem: vista er jo nok en god idé hvis man vil have hardwareacceleration...? dog ikke vildt hurtig opstart Tuner: har du kabel-/satelit- eller antenne tv? Kabinet: kender ikke så meget til mediacenter kabinetter... Redigeret af Anden4220 - 22-Februar-2009 kl. 20:00 |
|
Panasonic TH37PX80
Sony surround Apple Airport express Triax C-HD415CX Playstation 3 |
|
![]() |
|
Mazzigo ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 22-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 46 |
![]() |
Når du skriver hardwareacceleration, mener du så ifht
directx 10, eller er det i forhold til encoding på tv- kortet? |
|
![]() |
|
Anden4220 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 290 |
![]() |
Det er i forhold til al afspilning af video... MPEG 1/2/4 h.264 osv. der kan grafikkortet tage over, og lade CPU'en lave noget andet... |
|
Panasonic TH37PX80
|
![]() |
|
![]() |
oki
Vedr. antenneforhold, så er jeg pt medlem af en lokal antenneforening, men jeg mistænker at det til oktober hedder yousee. |
|
![]() |
|
![]() |
overvejer du at modtage digitalt? eller vil du bare forsætte med analogt?
|
|
Panasonic TH37PX80
|
![]() |
|
![]() |
I første omgang forsætter jeg bare analogt - vi har godt
nok også DVB-T ind i huset, men så længe at det kun omfatter de tre danske kanaler, så er det ligemeget. |
|
![]() |
|
![]() |
du burde i så fald overveje et hybid kort, evt. et Hauppage... det kan næsten ikke betale sig kun at købe et analogt kort... samt et kvalitetsforskellen så høj at du næsten kun vil se digitalt tv!
|
|
Panasonic TH37PX80
|
![]() |
|
![]() |
Tusind tak.
Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt det er muligt at styre en HTPC alene via touch screen og remote. Jeg er ikke tilhænger af at skulle skjule keyboard og mus bag sofaen i det tilfælde at jeg får brug for eks, at skifte sang, mm. Nogen der kan svare på det? |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Man kan ofte styre en HTPC på flere måder.. Vista har en ny mulighed for ekstern styring via særlige enheder, dem der kører windows mobile... (pda og mobil-telefoner)
|
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
![]() |
Min umiddelbare tanke var at benytte et kabinet med
touch-screen, for at kunne styre enheden uden at skulle tænde tv - mit ønske er at benytte det som musik-browser ala iTunes hvor der er mulighed for at søge, sortere osv. Så du mener altså at en touch-screen er en god løsning? Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener med luftmus.. sådan som en wii-remote, eller...? Mine mange spørgsmål kan delvist forklares af at jeg aldrig har set et media center IRL. |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Eks. på luftmus: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388882&am p;am p;searchArea=&Soegeord= Dit forslag er altså en to skærmsløsning... Mens ellers var windows vista sideshow muligheder måske relevante, hvor man har en lille transportabel skærm (pda, smartphone) som styringsredskab. Endnu en metode kunne være at bruge en bærbar (hvis den alligevel står på sofabordet) som styring, man kan f.eks. anvende windows indbygget fjernadministration, hvor man kan logge sig på en ekstra bruger på HTPC-en... Redigeret af avh - 23-Februar-2009 kl. 13:19 |
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |