recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1080i/1080p
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket1080i/1080p

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2011 kl. 08:26
@MOHO

Jeg forstår ikke din pointe - Hvad er det som du er utilfreds med?
Vil du have andre standarder?

Der er ikke noget som hedder en billederørs standard - Jo der er en standarder som blev brugt (først) af billede rør.
Flere af disse standarder bliver brugt den da i dag.

Data mængde + opløsning +billedere pr. sek. (½i/1p) af gøre i højt grad dit billede.

Til stil billeder (eller det der mindre om det) kan man på samme data mængde opnå højere opløsning og et mere detalje fyldt billede.
Alternativt - kan man vælge at spare på datamængden?

Kroner og øre betyder meget når opløsning (og data mængde) vælges.
Hvordan skal det sendes -> Til hvem (TV operatør) skal det sælge, og hvad er deres mulighed for sende det i deres anlæg.

Der findes også anbefaldede størrelser på data strømme i forhold til opløsning og billede hastighed.

Men igen jeg ved ikke hvad du brokker dig over!

Ville det være fedt hvis alt nu bare var 1080P@50 med en data strøm på 40Mbit? Jo det ville da være lækkeret, men der er vi bare ikke henne.
.....
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2011 kl. 17:03
Notfast

Der er ikke noget som hedder en billederørs standard - Jo der er en standarder som blev brugt (først) af billede rør.
Flere af disse standarder bliver brugt den da i dag.
unquote

Du skriver der ikke er noget som hedder en billedrørs standard? OK   ____ OK  hvor i alverden kommer det interlacede da fra i standarden 1080i?
e    
Du skriver om kroner og øre, her er jeg slet ikke uenig.

Men hvis jeg så udlægger at

A.   Jeg modtager en bestemt mængde information til se en udsendelse, og det er her jeg slet ikke er uenig i hvad Du skriver om økonomien og båndbredden.

B.   Er det da ikke uden den større betydning hvilken opløsning min skærm og mit øvrige system er i.

C.   Hvis min skærm for eks havde en opløsning på 3550x2000 og jeg modtog et HDTV signal med en lav fællesnævner, bliver billedet da bedre end hvis jeg nøjedes med  1040x600 Skærm?

Redigeret af moho - 19-Maj-2011 kl. 17:14
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2011 kl. 17:15
Notfast

Jo det er korrekt jeg er udenfor Pædagogisk rækkevidde.

Mit problem var jeg skulle se tingene fra en anden vinkel. Nemlig det der med hvormange MegaBit jeg modtager til det Tv program jeg nu ville se.
Og så skulle jeg anse skærmen som det jeg skulle se indholdet PÅ!

Dog er dette her vigtigt. Jeg vil  have lov til se HDTV udsendelser "Via Scart til mit gamle Tv", og dette uden bekymre mig om den ringere kvalitet på mit udstyr, parallelt til dengang jeg kunne se en udsendelse på mit sort/hvide tv, selvom udsendlserne blev sendt i Farver.
Og jeg vil have lov til se det på mit gamle 4:3, og så leve med tingene er høje og tynde (Og  hvis en eller anden Box kun vil vise noget i Letterboks fordi enhederne ikke har Handshaked, da bliver jeg da først tosset)

Redigeret af moho - 19-Maj-2011 kl. 17:23
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Notfast

Jo det er korrekt jeg er udenfor Pædagogisk rækkevidde.

Mit problem var jeg skulle se tingene fra en anden vinkel. Nemlig det der med hvormange MegaBit jeg modtager til det Tv program jeg nu ville se.
Og så skulle jeg anse skærmen som det jeg skulle se indholdet PÅ!

Dog er dette her vigtigt. Jeg vil  have lov til se HDTV udsendelser "Via Scart til mit gamle Tv", og dette uden bekymre mig om den ringere kvalitet på mit udstyr, parallelt til dengang jeg kunne se en udsendelse på mit sort/hvide tv, selvom udsendlserne blev sendt i Farver.
Og jeg vil have lov til se det på mit gamle 4:3, og så leve med tingene er høje og tynde (Og  hvis en eller anden Box kun vil vise noget i Letterboks fordi enhederne ikke har Handshaked, da bliver jeg da først tosset)

Så du vil gerne se HDTV over scart?
Desværre så understøtter Scart standarden (euroAV)ikke mere end 576i - så alt dit HDTV skal ned konveteres til dette.
Dette betyder i praktisk at din data billede strøm er bedre end DVD, og du får det serveret i DVD kvalitet.
Den størst betydende faktor for din oplevede kvalitet, vil være det elektronik som ned konvetere billedet - IKKE den HDTV billede strøm du modtager. 
.....
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 13:51
Notfast

Når jeg taler om HDTV over Scart er det fordi, noget, sådan som HDCP er skruet sammen og godt nok for samme.
Et sted læste jeg hvor der stod at et 19" Computer Monitor sådan principielt ville kunne vise et udmærket HDTV billede. At man har vedtaget dette ikke skulle kunne lade sig gøre, OK.

OK OK OK,  så derfor kan alle skyde en hvid pind efter optagere som kan optage digitalt, hverken i SD digital og da slet ikke i HD Digital kvalitet, men kun i analog Scart.

På den måde som nogen påstår at 720p24 er en HDTV standard, hvorfor er 576P25 så ikke, der er kun 25% forskel imellem 576 og 720 (4x144 og 5x144) plus man har gjort billedet 1/3 bredere. Jo det er rigtigt jeg har standard - problemer der virkeligt r y k k e r.  Angry

Redigeret af moho - 26-Maj-2011 kl. 14:00
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 13:59
@ Notfast

Igen det med udenfor pædagogisk rækkevidde for undertegnede.

Jo mere man brænder for få noget gennemført, jo vigtigere er det holde sig til noget korrekt. Så hvad teknikere og mediefolk hos DR og TV2 foretager sig. Hvis jeg tillader mig en parallel til IT Factory og deres ansatte _____ hvad samme egentlig fik tiden til at gå med.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 14:45
1080i og 1080p er i principperne ens.
1080i er ved 50/60 og 1080p er ved 24/25/30.

Et 1080i signal der bliver sendt og fordelt som et Tv signal. Fordi i princippet skal noget ved 24/25/30 fremvises i noget som er 50 eller 60. Indholdet som jo per definition er digitalt indeholder jo ikke mirakuløst "noget der er dobbelt så godt"  afhængig af hvilken skærm man nu engang anvender.

Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Point: 818
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 20:23
Moho
 kan du ikke oprette din egen tråd,og så vrøvle løs der,for her bidrager du ikke med noget brugbart.Wacko.
    carsten
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Hej.
 Har lige modtaget min nye Leonard Cohen Song from the road (har ikke set den endnu)men det undrer mig at der bagpå står 1080i High Definition Picture.Kan det nu være rigtigt.Jeg troede at Blu-ray var 1080p.Er der nogen der kan forklare dette lille mysterium.Jeg skal nok vende tilbage senere når jeg har set den mht.billed kvalliteten.
   carsten
1080i High Definition Picture giver jo at det er interlaced og interlaced er vel enten i 50 eller 60.
1080p kan i samme forbindelse jo kun være i 24/25/30.
BluRay kan vel ikke indeholde 2 HDTV versioner af noget?  Wink
Jeg mener hvis en sådan BluRay gjorde dette, da skulle man gerne kunne se en forskel.  Embarrassed

Og når nu skærmene er kommet frem med opløsningerne 1920x1080 giver det sig selv at der skal blive noget tilpasset, på den mest positive måde.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 14:39
CARS10

Selvom jeg bidrager til øge forvirringen, da går jeg fortsat ud fra at de fleste godt ved at 1080i er en normal og fuldstændig anvendelig HD Standard.

Jeg har det måske ikke fra en Lærer udi det Tv elektroniske og sådan, men så på den måde jeg forstod Philips anvendte samme 1080i50.

Godtnok anvender Vi ikke en standard som hedder 1152 (1250) linier interlaced ved 50Hz, her i Europa, men Vi er trods alt kommet temmelig langt.

Redigeret af moho - 27-Maj-2011 kl. 14:44
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Oprindeligt skrevet af CARS10 CARS10 skrev:

Hej.
 Har lige modtaget min nye Leonard Cohen Song from the road (har ikke set den endnu)men det undrer mig at der bagpå står 1080i High Definition Picture.Kan det nu være rigtigt.Jeg troede at Blu-ray var 1080p.Er der nogen der kan forklare dette lille mysterium.Jeg skal nok vende tilbage senere når jeg har set den mht.billed kvalliteten.
   carsten
1080i High Definition Picture giver jo at det er interlaced og interlaced er vel enten i 50 eller 60.
1080p kan i samme forbindelse jo kun være i 24/25/30. <- forkert, se nedenunder.
BluRay kan vel ikke indeholde 2 HDTV versioner af noget?  Wink
Jeg mener hvis en sådan BluRay gjorde dette, da skulle man gerne kunne se en forskel.  Embarrassed

Og når nu skærmene er kommet frem med opløsningerne 1920x1080 giver det sig selv at der skal blive noget tilpasset, på den mest positive måde.
Gældende for 1920x1080 jfr. ATSC Standard A/72 Part 1:2008
progressive23.976
24
29.97
30
25
progressive59.94
60
50
interlaced29.97 (59.94 fields/s)
30 (60 fields/s)
25 (50 fields/s)
.....
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2011 kl. 16:35

Notfast

Vi kommer ikke længere.
Jeg skal da bare lære adskille en HDTV digital strøm som bare skal omsættes til billeder og så ellers lære, at når DR siger deres udsendelser via DVB-T er i HD, så er de i HD.

Redigeret af moho - 30-Maj-2011 kl. 16:45
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu