recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1080i eller 720p
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket1080i eller 720p

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 10:59
Nu er forskellen jo ikke så stor på SD kanaler som Eurosport, (medmindre du taler om Eurosport HD) som den er på HD kanaler...
 
Helt optimalt set så ville det absolut bedste være at man sendte kanalerne ud med deres native opløsning til en rigtig god scaler som f.eks. en DVDO... Problemet er så bare at det ikke er specielt mange bokse der vil spytte kanalernes native opløsning ud (source direct)...
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Nu er forskellen jo ikke så stor på SD kanaler som Eurosport, (medmindre du taler om Eurosport HD) som den er på HD kanaler...
 
Helt optimalt set så ville det absolut bedste være at man sendte kanalerne ud med deres native opløsning til en rigtig god scaler som f.eks. en DVDO... Problemet er så bare at det ikke er specielt mange bokse der vil spytte kanalernes native opløsning ud (source direct)...

det giver jeg dig helt ret i

men ikke mange har den form for udstyr og de fleste tv arbejder bedst med et progressivt signal.
på min pio synes jeg også indterlaced har en smule tendsens til flimrer med 576I.
bruger dog en oppo til at scalere med fremfor source direct.
så vil tro de fleste er tilfredse med 720P på deres tv.


Redigeret af xcardman - 07-November-2009 kl. 11:11
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 11:47
Der er ingen tvivl om at progressivt ser bedst ud... Men det er kun såfremt kilden også er progressiv i den her sammenhæng når vi taler tv...
 
Man vinder intet ved at deinterlace og nedskalere et 1080i signal til 720p, tværtimod... Medmindre man som sagt har en rigtig god scaler f.eks. som nævnt en DVDO.
 
Det bedste er at køre kildens opløsning, og er den 720p, så sætter man boksen til at spytte ud i 720p, men er den 1080i, så sætter man boksen til at spytte ud i 1080i...
 
Det er faktisk ikke den store videnskab... I 99% af alle tilfælde vil det give den bedste billedkvalitet at vælge den output opløsning der giver det færreste antal skaleringer/konverteringer, for hver gang et signal skal konverteres, så er det med tab til følge...
 
Eksempel 1:
 
Man har et tv der understøtter HD Ready 1080p (populært kaldt FullHD, men det er en uofficiel benævnelse), og man har parabol hos Canal Digital som sender deres HD kanaler i 1080i...
 
Man sætter boksen til at outputte i 1080i (kildens opløsning), tv'et modtager et 1080i signal fra satboksen og deinterlacer signalet til 1080P som er tvets native opløsning...
 
Her sker der 1 konvertering.
 
Eksempel 2:
 
Man sætter satboksen til at spytte ud i 720P, derfor bliver der foretaget en deinterlacing og en nedskalering i satboksen, tvet modtager et 720p signal, og opskalerer signalet til 1080p som er tvets native opløsning...
 
Her sker der 3 konverteringer, altså 2 unødige konverteringer for at komme til samme slutresultat, og det vil givetvis være ringere end hvis man valgte den første og rigtige løsning som beskrevet i eksempel 1...
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 11:54
Jeg elsker at lave rav i den. Forskellen imellem 720 og 1080 er meget lille, fordi HD mere skal defineres ud fra hvilken båndbredde der nu engang anvendes. Og når man endeligt vil komprimere noget til ukendelighed bliver forskellen endnu mindre  Embarrassed.  Jeg har skrevet det før 720p50 eller 60 og så 1080i50 eller 60 da er førstnævnte 30 procent Bedre, men altså kun teoretisk. 1080 var en billedrørs standard og 720 er de moderne Fladskærmes standard.
Der hvor jeg kan være på forkanten er, hvad DR mener man kan forringe HD til! Og hvornår taler DR lige sandt?
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 11:59
Sæt boxen til at outputte den resolution som kanalen sender i og lad din receiver eller TV sørge for at deinterlace eller upscale eller hvad der nu er behov for. Lad ikke Dreamboxen om dette da den er piv ringe til det...
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Jeg elsker at lave rav i den. Forskellen imellem 720 og 1080 er meget lille, fordi HD mere skal defineres ud fra hvilken båndbredde der nu engang anvendes. Og når man endeligt vil komprimere noget til ukendelighed bliver forskellen endnu mindre  Embarrassed.  Jeg har skrevet det før 720p50 eller 60 og så 1080i50 eller 60 da er førstnævnte 30 procent Bedre, men altså kun teoretisk. 1080 var en billedrørs standard og 720 er de moderne Fladskærmes standard.
Der hvor jeg kan være på forkanten er, hvad DR mener man kan forringe HD til! Og hvornår taler DR lige sandt?
Der kan sagtens være stor forskel på 720P og 1080i, men oftest er forskellen ikke så stor...
 
Og i den her sammenhæng har båndredde og teori ikke nogen betydning...
 
Vi taler ikke om fordele ved den ene opløsning fremfor den anden, vi taler om hvor meget det har at sige at skalere 3 gange fremfor 1... Rent praktisk
 
Og her er der ikke nogen tvivl om, at med 1080i kildesignal fra HDTV, så skal der outputtes i 1080i, da det 99% sikkert vil give et bedre billede end 1080i deinterlaced og nedskaleret til 720P...
 
Det samme gør sig gældende for et 720P signal, der vil man givetvis få den bedste opløsning ved at outputte i 720P...
Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af bleze bleze skrev:

Sæt boxen til at outputte den resolution som kanalen sender i og lad din receiver eller TV sørge for at deinterlace eller upscale eller hvad der nu er behov for. Lad ikke Dreamboxen om dette da den er piv ringe til det...


Det er også veldig forskjell fra tv til tv hvor bra tv'n er til å oppskalere. 

Jeg har en Canal Digital standard HD boks som oppskalerer meget dårlig til 1080i.  Denne boksen har også ST Micro hardware slik Dreambox har.  Jeg har også sett en DB800 og den hadde eksakt samme dårlige oppskalering til 1080i  som Canal Digitals standard HD boks.  Sannsynligvis ligger problemer  i ST Micro hardware eller drivere.   

Canal Digitals HDPVR har fått rettet opp problemet med oppskalering til 1080i.  Canal Digitals HDPVR hadde også samme type oppskaleringsfeil tidligere men det ble fikset i software oppdatering 24 Mars 2009.  Sannsynligvis er det derfor en "bug" i driverene som chipset produsenten tilbyr mottagerprodusenten.

Canal Digitals HDPVR oppskalering fungerer MYE bedre enn oppskaleringen min Denon AVR 4308 (Faroudja) eller Pioneer 507 XA klarer.  Jeg har også en Topfield HDPVR 7700 som oppskalerer like bra som Canal Digital HDPVR.

Jeg antar at det også kan finnes andre ST Micro baserte bokser som har samme problemer med oppskalering av SD. Sagems bokser benytter ST Micro hardware.  Sannsynligvis er det et stort flertall av HD bokser som benytter ST Micro hardware.   Jeg har sett liknende problemer med ST Micro baserte DVB-T bokser i Norge.  Sannsynligvis er det noe som produsenten kan løse vha. software oppgradering.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 15:46

I mit tilfælde er det en YouSee / Samsung 3126 boks hvor jeg kan vælge mellem 720P eller 1080i som så overføres til mit LX508D (full HD) tv via HDMI.   Skal jeg vælge 1080i i dette tilfælde ?

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

I mit tilfælde er det en YouSee / Samsung 3126 boks hvor jeg kan vælge mellem 720P eller 1080i som så overføres til mit LX508D (full HD) tv via HDMI.   Skal jeg vælge 1080i i dette tilfælde ?

Nej i dit tilfælde burde du vælge 720P, da Yousee så vidt jeg er orienteret udsender deres HD-kanaler i 720P opløsning...
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

I mit tilfælde er det en YouSee / Samsung 3126 boks hvor jeg kan vælge mellem 720P eller 1080i som så overføres til mit LX508D (full HD) tv via HDMI.   Skal jeg vælge 1080i i dette tilfælde ?

Nej i dit tilfælde burde du vælge 720P, da Yousee så vidt jeg er orienteret udsender deres HD-kanaler i 720P opløsning...
Super.   Det gør jeg også nu, med SUPER billede Tongue
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 18:59
Samler lige op på lidt forskelligt jeg har læst i tråden hid til:
 
HVIS man har en boks der kan outputte 576i/p når det er en 576i kanal, 720p når det er en 720p kanal, og 1080i når det er en 1080i kanal, så vil man i langt de fleste tilfælde stå sig bedst med det (særlig når/hvis man f.eks har en ekstern skaler, eller et tv med indbygget god skalering). Ham der startede tråden har en DreamBox, og det er så avanceret en reciever at den burde have mulighed for en "automatic" mode, hvor boksen outputter det oprindelige format og opløsning. Han vil derfor almindeligvis stå sig bedst med det, frem for at låse sig fast på enten 720p eller 1080i
 
Har man IKKE en avanceret DVB STB og ER MAN TVUNGET TIL AT VÆLGE IMELLEM 720p og 1080i output, så er alle bets off, da hvad der så er bedst primært afhænger af HD kanalens opløsning, og dernæst af TV'ets skaleringshåndtering. For mit eget vedkommende kører jeg "Automatic", men ellers ville det på mit udstyr, hvis jeg var tvunget til at vælge imellem enten 720p eller 1080i output, være 1080i der giver mig den bedste kvalitet på langt de fleste kanaler, da det ikke (som 720p output af 1080i kanaler) ødelægger opløsningen og billeddybden på mine 1080i kanaler, og det til min store overraskelse ikke betyder tilsvarende stor degradering den anden vej fra 720p til 1080i output. Men det kan man så ikke nødvendigvis overføre til andre folks udstyr.
 
Der var også en der skrev at YouSee sender sine HDTV kanaler i 720p. Det er ikke korrekt, YouSee videreformidler naturligvis sine HDTV kanaler i den opløsning (og som oftest også det encode) YouSee modtager fra satellit ..Alt andet ville da også være skandaløst, idet det indebærer en kvalitetskompromitterende re-encoding af det originale HDTV broadcast YouSee modtager. (Det er kun TDC-TV der laver den slags hærværk)
 
Der var også en der nævnte at forskellen på 720p og 1080i er meget lille. Det kan jeg så afvise at den er. På 123", der er den i hvertfald endog ret synlig
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 21:04
@TBC1 - hvor ved du at yousee ikke sender i 720p? det er i hvert fald 1280x720 VLC siger den er i når jeg optager fra kanalen via mit terratec h7. OG det er også ensbetydende med at jeg kan klare at se den da min "recorder" er en 1.gen intel mac mini, da den slet ikke kan klare 1080 opløsning uanset om det er interlaced eller ej. Du har til gengæld ret i at der er stor forskel på 720p og 1080i kvalitetsmæssigt. Problemet er bare at man skal have minimum 46" og dermed helst sidde mere end 3m fra skærmen for at nyde godt af de ekstra linjer. Er man på 32"-42" så er det næsten ligegyldigt da strukturerne bliver så "små" at man ikke vil kunne se forskel, og ja på en projektor med Hd og i +100" så er det meget tydeligt. :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu