recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 1080i eller 720p
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket1080i eller 720p

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@TBC1 - hvor ved du at yousee ikke sender i 720p? det er i hvert fald 1280x720 VLC siger den er i når jeg optager fra kanalen via mit terratec h7.
 
Det er jo heller ikke det jeg skriver. Jeg skriver at YouSee videreformidler HDTV kanaler i den opløsning (og som oftest også det encode) som YouSee selv modtager fra f.eks satellit. DR-HD er en 720p kanal, så den er naturligvis formidlet i 720P da det er 720P Yousee selv modtager fra DR-HD (hvad enten det så er fra satellit eller et SDI signal de selv encoder)
 
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Du har til gengæld ret i at der er stor forskel på 720p og 1080i kvalitetsmæssigt. Problemet er bare at man skal have minimum 46" og dermed helst sidde mere end 3m fra skærmen for at nyde godt af de ekstra linjer. Er man på 32"-42" så er det næsten ligegyldigt da strukturerne bliver så "små" at man ikke vil kunne se forskel, og ja på en projektor med Hd og i +100" så er det meget tydeligt. :-)
 
Jeg husker som reglen også at skrive at præmissen for mine udtalelser er 123 tommer, (som jeg sidder ca 3,5 meter fra) 


Redigeret af TBC1 - 07-November-2009 kl. 23:13
Til top
Caseman Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 06:58
takker for alle input der er kommet - havde godt nok ikke forventet at der var så mange meninger om det.

Har valgt at sætte på 720p da jeg syntes at min 1080i billede får "firkanter"
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af Caseman Caseman skrev:

takker for alle input der er kommet - havde godt nok ikke forventet at der var så mange meninger om det.

Har valgt at sætte på 720p da jeg syntes at min 1080i billede får "firkanter"
Så er det det du skal gøre Wink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Samler lige op på lidt forskelligt jeg har læst i tråden hid til:
 
HVIS man har en boks der kan outputte 576i/p når det er en 576i kanal, 720p når det er en 720p kanal, og 1080i når det er en 1080i kanal, så vil man i langt de fleste tilfælde stå sig bedst med det (særlig når/hvis man f.eks har en ekstern skaler, eller et tv med indbygget god skalering). Ham der startede tråden har en DreamBox, og det er så avanceret en reciever at den burde have mulighed for en "automatic" mode, hvor boksen outputter det oprindelige format og opløsning. Han vil derfor almindeligvis stå sig bedst med det, frem for at låse sig fast på enten 720p eller 1080i
 
Har man IKKE en avanceret DVB STB og ER MAN TVUNGET TIL AT VÆLGE IMELLEM 720p og 1080i output, så er alle bets off, da hvad der så er bedst primært afhænger af HD kanalens opløsning, og dernæst af TV'ets skaleringshåndtering. For mit eget vedkommende kører jeg "Automatic", men ellers ville det på mit udstyr, hvis jeg var tvunget til at vælge imellem enten 720p eller 1080i output, være 1080i der giver mig den bedste kvalitet på langt de fleste kanaler, da det ikke (som 720p output af 1080i kanaler) ødelægger opløsningen og billeddybden på mine 1080i kanaler, og det til min store overraskelse ikke betyder tilsvarende stor degradering den anden vej fra 720p til 1080i output. Men det kan man så ikke nødvendigvis overføre til andre folks udstyr.
 
Der var også en der skrev at YouSee sender sine HDTV kanaler i 720p. Det er ikke korrekt, YouSee videreformidler naturligvis sine HDTV kanaler i den opløsning (og som oftest også det encode) YouSee modtager fra satellit ..Alt andet ville da også være skandaløst, idet det indebærer en kvalitetskompromitterende re-encoding af det originale HDTV broadcast YouSee modtager. (Det er kun TDC-TV der laver den slags hærværk)
 
Jo selvfølgelig er det korrekt at de udsender deres HD kanaler i 720P... For det er sådan de selv modtager dem... De kunne selv vælge at sende dem anderledes, med forringelse til følge...
 
Der var også en der nævnte at forskellen på 720p og 1080i er meget lille. Det kan jeg så afvise at den er. På 123", der er den i hvertfald endog ret synlig
 
Det afhænger i høj grad af programmet/udsendelsen... Jo mere bevægelse der er i billedet, jo mere gavn har man af et progressivt signal...
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@TBC1 - hvor ved du at yousee ikke sender i 720p? det er i hvert fald 1280x720 VLC siger den er i når jeg optager fra kanalen via mit terratec h7.
 
Det er jo heller ikke det jeg skriver. Jeg skriver at YouSee videreformidler HDTV kanaler i den opløsning (og som oftest også det encode) som YouSee selv modtager fra f.eks satellit. DR-HD er en 720p kanal, så den er naturligvis formidlet i 720P da det er 720P Yousee selv modtager fra DR-HD (hvad enten det så er fra satellit eller et SDI signal de selv encoder)
 
Det er da lige nøjagtigt det du siger... Og det er ikke korrekt. De sender klart nok deres HD kanaler i den opløsning de selv modtager dem, og det er 720P... Så der er intet forkert i at sige de sender deres HD kanaler i 720P... Om det så er fordi de selv skalerer, eller sender ubehandlet videre er for så vidt uvedkommende... Pointen er at de sender deres HD kanaler i 720P, og det er korrekt uanset hvordan du vender og drejer den...
 
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 09:09
Har det slet ingen indflydelse om det er et plasma eller et lcd tv ?
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Har det slet ingen indflydelse om det er et plasma eller et lcd tv ?
Nej det burde for så vidt ikke have nogen indflydelse... Omend billedet naturligvis er bedst på et plasma Wink
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Har det slet ingen indflydelse om det er et plasma eller et lcd tv ?
Nej det burde for så vidt ikke have nogen indflydelse... Omend billedet naturligvis er bedst på et plasma Wink
Ok.  Tænkte bare at man jo aldrig har problemer med eks. en tenniskamp og lign. på plasma, hvorfor det måske var ved LCD tv der var mest at hente ved det rette valgWink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Har det slet ingen indflydelse om det er et plasma eller et lcd tv ?
Nej det burde for så vidt ikke have nogen indflydelse... Omend billedet naturligvis er bedst på et plasma Wink
Ok.  Tænkte bare at man jo aldrig har problemer med eks. en tenniskamp og lign. på plasma, hvorfor det måske var ved LCD tv der var mest at hente ved det rette valgWink
Det har mest at gøre med LCD teknologiens dårligere respons og opdateringstider...
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@TBC1 - hvor ved du at yousee ikke sender i 720p? det er i hvert fald 1280x720 VLC siger den er i når jeg optager fra kanalen via mit terratec h7.
 
Det er jo heller ikke det jeg skriver. Jeg skriver at YouSee videreformidler HDTV kanaler i den opløsning (og som oftest også det encode) som YouSee selv modtager fra f.eks satellit. DR-HD er en 720p kanal, så den er naturligvis formidlet i 720P da det er 720P Yousee selv modtager fra DR-HD (hvad enten det så er fra satellit eller et SDI signal de selv encoder)
 
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Det er da lige nøjagtigt det du siger... Og det er ikke korrekt. De sender klart nok deres HD kanaler i den opløsning de selv modtager dem, og det er 720P
 
Nej det er ikke det jeg siger, prøv nu lige at åbne øjnene og se differentieringerne!
 
YouSee modtager således både 720p og 1080i kanaler. Så YouSee modtager således ikke kun deres kanaler i 720p, men i både 720p og 1080i. Og faktisk er langt de fleste af de HDTV der modtages fra satellit i 1080i.
 
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Om det så er fordi de selv skalerer, eller sender ubehandlet videre er for så vidt uvedkommende...
 
Hvis du dermed siger at YouSee skulle være begyndt at reencode de modtagne 1080i kanaler til 720p så ville det jo være DIREKTE SKANDALØST, og meget kvalitetskompromiterende for deres kunder. Vil du da påstå at ALLE HD kanaler hos YouSee er 720p? ...også CanalDigitals HD film kanaler, Eurosport HD m.fl ...Den vil jeg godt lige have verificeret fra en af de forummedlemmer jeg hvis udsagn jeg har tillid til (som f.eks JesperLund og andre) da jeg ikke har fantasi til at forestille mig at YouSee ville ødelægge et signal ved sådan en re-encoding. Og ellers skal jeg gerne tjekke det næste gang jeg kommer hjem til den gamle, og i øvrigt promte skrive et klagebrev på hans vegne hvis det skulle viste sig at være tilfældet. (Hvilket jeg altså som sagt ikke kan tro dit ord omkring)
 
Du har ret i at DR-HD er et eksempel på en kanal der modtages og sendes i 720p, hvis det bare er det i mener. Andet har jeg jo heller ikke sagt i den forbindelse.


Redigeret af TBC1 - 08-November-2009 kl. 16:17
Til top
Sickboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-April-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 16:31
Dreambox 800HD har Auto Resolution, som vel så bør være det bedste valg på netop sådan en boks. Det kører jeg med, og synes det fungerer fint sammen med mit Pioneer 5090H, som jo iøvrigt nok har en bedre skaler end Dreamboxen.
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Status: Offline
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@TBC1 - hvor ved du at yousee ikke sender i 720p? det er i hvert fald 1280x720 VLC siger den er i når jeg optager fra kanalen via mit terratec h7.
 
Det er jo heller ikke det jeg skriver. Jeg skriver at YouSee videreformidler HDTV kanaler i den opløsning (og som oftest også det encode) som YouSee selv modtager fra f.eks satellit. DR-HD er en 720p kanal, så den er naturligvis formidlet i 720P da det er 720P Yousee selv modtager fra DR-HD (hvad enten det så er fra satellit eller et SDI signal de selv encoder)
 
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Det er da lige nøjagtigt det du siger... Og det er ikke korrekt. De sender klart nok deres HD kanaler i den opløsning de selv modtager dem, og det er 720P
 
Nej det er ikke det jeg siger, prøv nu lige at åbne øjnene og se differentieringerne!
 
YouSee modtager således både 720p og 1080i kanaler. Så YouSee modtager således ikke kun deres kanaler i 720p, men i både 720p og 1080i. Og faktisk er langt de fleste af de HDTV der modtages fra satellit i 1080i.
 
Så vidt jeg er orienteret så er opløsningen 720p på alle HD kanaler udsendt hos yousee, men hvis jeg tager fejl så tager jeg da min udtalelse tilbage... Men du kan måske nævne de kanaler som yousee udsender i 1080i???
 
Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

Om det så er fordi de selv skalerer, eller sender ubehandlet videre er for så vidt uvedkommende...
 
Hvis du dermed siger at YouSee skulle være begyndt at reencode de modtagne 1080i kanaler til 720p så ville det jo være DIREKTE SKANDALØST, og meget kvalitetskompromiterende for deres kunder. Vil du da påstå at ALLE HD kanaler hos YouSee er 720p? ...også CanalDigitals HD film kanaler, Eurosport HD m.fl ...
 
Jeg har på intet tidspunkt nævnt at det skulle være tilfældet. Men som sagt har jeg ladet mig fortælle at yousee udsender deres HD kanaler i 720p... Da jeg ikke selv har yousee, kan jeg ikke tjekke det selv, men der må da være en del yousee kunder herinde som kan svare på det...
 
Den vil jeg godt lige have verificeret fra en af de forummedlemmer jeg hvis udsagn jeg har tillid til (som f.eks JesperLund og andre) da jeg ikke har fantasi til at forestille mig at YouSee ville ødelægge et signal ved sådan en re-encoding. Og ellers skal jeg gerne tjekke det næste gang jeg kommer hjem til den gamle, og i øvrigt promte skrive et klagebrev på hans vegne hvis det skulle viste sig at være tilfældet. (Hvilket jeg altså som sagt ikke kan tro dit ord omkring)
 
For at bruge din egen formulering: Det er ikke det jeg siger, prøv nu lige at åbne øjnene og se differentieringerne!
 
Jeg har på intet tidspunkt påstået at de reencoder... Jeg har skrevet at de udsender i 720p, da det er den eneste oplysning jeg har hørt omkring opløsningen af deres HD kanaler... At du så har udledt deraf, at jeg har påstået de reencoder må stå for din egen regning!
 
Du har ret i at DR-HD er et eksempel på en kanal der modtages og sendes i 720p, hvis det bare er det i mener. Andet har jeg jo heller ikke sagt i den forbindelse.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu