recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 12 bit 4:2:2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket12 bit 4:2:2

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:08

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Vi er HELT enige om at kvaliteten af chroma upsamplingen har indflydelse på billedkvaliteten, det var en del af min Oppo-demo for nyligt. Jeg stiller spørgsmålstegn ved hvad gevinsten er ved 1: at gøre det i afspilleren, og 2: at gøre det ved 16 bit. Jeg kan gå med til at 10 bit kan være en fordel, og jeg kan også godt gå med til at det kan være en fordel at bruge Deep Color til at overføre 10 bit 4:4:4 til tv'et HVIS tv'et rent faktisk kan behandle 10 bit 4:4:4 og vise mindst 8 bit i panelet. Men 12 og især 16 bit - hvorfor?

Der er vist ikke mange som understøtter 48 bit 4:4:4 aligevel, jeg tænker mere på 30 bit (10bit 4:4:4) eller 36 bit (12bit 4:4:4).

Personligt er jeg ligeglad hvor det sker. Om det er en videoprocessor i afspilleren, i displayet eller i en scaler. Jeg kan bare se en fordel, i at bearbejde farverne og udnytte de huller som 4:2:0 og 4:2:2 efterlader, til at fylde nye beregnede farver i. Igen, for at forbedre gradueringen.

Derfor kan jeg se et behov for afspillere som dem fra Pioneer og Sony, der kan lave et 30 eller 36 bit signal som 4:4:4, hvis deres algoritmer til at beregne de manglende pixels ellers virker fornuftigt.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:09

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Det er nok rigtig at der på Blu-ray bruges 4:2:2 istedet for 4:2:0, men der
er hvis stadig i 8bit, så hvorfor ikke gå hele vejen og smide 4:4:4 på en
Blu-ray disk

Det er ganske enkelt spild af plads. Øjet er meget mindre følsomt overfor opløsning i chroma, så gevinsten ved at gå fra 4:2:2 til 4:4:4 er relativt lille i betragtning af den ekstra plads der skal bruges på det. Den plads er bedre brugt på f.eks. mindre komprimeringsartifacts. Det er i hvert fald teorien bag brugen af det - Joe Kane mener noget andet, og arbejder på at få næste generation af VC-1 til at bruge 10 bit 4:4:4, fordi de digitale komprimeringsalgoritmer er så effektive at det i realiteten ikke kræver ret meget højere båndbredde, en detalje man overså da man "opfandt" subsamplingen. Hvis Joe Kane havde fået lov til at bestemme, så havde blu-ray (og HD-DVD for den sags skyld) været 10 bit 4:4:4.

De fleste studie-folk lægger en del vægt på forskellen på 4:2:2 og 4:4:4, og 8/10 bit, fordi de rent faktisk har udstyr der kan gengive det... Det er der så mildt sagt ikke ret meget konsum-udstyr der kan prale af.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:17
Hvad med d-cinemas, de film ligge vel i 10bit 4:4:4, synde helt klar at
man kan se forskell på de samme film udgivet på Blu-ray og vist i en d-
cinemas, når det komme til farve dybet.

Måle må da værre en så tabs fri overførlse at den orginal film masters
faver rum.
Til top
Lukket bruger 2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:20

Vi er sådan set enige om at den absolutte forbedring der har været på SD materiale også vil komme BD til gode. Jeg er dog af den overbevisning, at det vi egentlig har set blot har været et spørgsmål om at nå til det punkt, hvor den korrekte behandling finder sted.

Jeg tror ikke der helt den samme eskalering i chipset til BD, da mange allerede er klar over problematikken. Derfor vil der i første omgang være mange der søger efter de afspillere der behandler signalet i de oprindelige 8 bit korrekt.

Otto: Hvad formål giver det overhovedet at overfører signalet i 4:4:4

Og det sidste har jeg så fået svar på Wink Jeg kan sgutte følge med i samtalen.

Redigeret af Rysz - 10-Oktober-2008 kl. 17:24
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Der er vist ikke mange som understøtter 48 bit 4:4:4 aligevel, jeg tænker mere på 30 bit (10bit 4:4:4) eller 36 bit (12bit 4:4:4).

Personligt er jeg ligeglad hvor det sker. Om det er en videoprocessor i afspilleren, i displayet eller i en scaler. Jeg kan bare se en fordel, i at bearbejde farverne og udnytte de huller som 4:2:0 og 4:2:2 efterlader, til at fylde nye beregnede farver i. Igen, for at forbedre gradueringen.

Derfor kan jeg se et behov for afspillere som dem fra Pioneer og Sony, der kan lave et 30 eller 36 bit signal som 4:4:4, hvis deres algoritmer til at beregne de manglende pixels ellers virker fornuftigt.

Dér er det så bare jeg stiller spørgsmålstegn ved hvor stor gevinst der vil være ved at lave den upsampling ved mere end 8 bit, når kilden er 8 bit. For SLET ikke at snakke om forskellen på en formodet god upsampling i afspilleren, vs. en evt. middelmådig upsampling i et af de yderst få displays der alligevel kan håndtere mere end 8 bit i praksis. Vi taler jo altså om bittesmå forskelle i et fænomen der trods alt ikke har større indflydelse på billedkvaliteten end at de færreste forbrugere opdager det hvis chroma upsamplingen helt _mangler_ (også kendt som chroma bug). Så ligefrem at have "store forventninger" til udvikling på dette område, det synes jeg godt nok er at rette skytset det forkerte sted hen. Det kommer aldrig til at have _tilnærmelsesvis_ samme betydning for billedkvaliteten som opskalering, for slet ikke at snakke om de-interlacing - så skulle vi nu ikke lige fokusere på at få et display der er godt nok til at vise et ganske simpelt 4:2:2 8 bit signal sådan nogenlunde fornuftigt, inden vi bekymrer os om 10 bit og mere?

Som forhandler er det selvfølgelig fint nok for mig, men det undrer mig altså lidt at folk har så travlt med at lede efter undskyldninger for at gøre tingene så dyre som overhovedet muligt... Er der eksempelvis nogen der har overvejet hvad det gør for prisen på et HDMI-kabel, at vi fordobler eller firdobler båndbredden der skal igennem et måske 10 meter langt kabel, hvor det i forvejen ikke er uproblematisk at få 1080P igennem? Jeg kan garantere for at dén her afspiller bliver guds gave til kabel-producenterne. Igen, fint for mig, så tjener jeg flere penge...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:23

Hvad med d-cinemas, de film ligge vel i 10bit 4:4:4, synde helt klar at
man kan se forskell på de samme film udgivet på Blu-ray og vist i en d-
cinemas, når det komme til farve dybet.

Måle må da værre en så tabs fri overførlse at den orginal film masters
faver rum.

DCI er 10 bit 4:4:4, ja, og de originale masters er som regel også 10 bit. Det er bare ikke dét det her drejer sig om, der er ingen diskussion om at der ville være en fordel ved at have en ægte 10 bit 4:4:4 kilde. Men nu HAR vi bare 4:2:0 og 4:2:2 kilder, og dem kan vi ikke gøre til 10 bit 4:4:4 ved at opskalere dem, lige så lidt som du kan gøre DVD til HD uanset hvor god en scaler du har.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:28

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Dér er det så bare jeg stiller spørgsmålstegn ved hvor stor gevinst der vil være ved at lave den upsampling ved mere end 8 bit, når kilden er 8 bit.

Er kilden da 8bit ?  Blev vi ikke lige enige om, at den var 12bit 4:2:2 ?

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af Rysz Rysz skrev:

Vi er sådan set enige om at den absolutte forbedring der har været på SD materiale også vil komme BD til gode. Jeg er dog af den overbevisning, at det vi egentlig har set blot har været et spørgsmål om at nå til det punkt, hvor den korrekte behandling finder sted.

Præcis min pointe - de forskelle der ligger mellem forskellige DVD-afspillere, ligger der på grund af nogle begrænsninger i formatet der ikke i samme grad findes på blu-ray. Derfor BØR der ikke være nævneværdig forskel på billedkvaliteten fra forskellige afspillere. At der så kan være det alligevel, skyldes ikke at vi kan optimere noget af betydning på blu-ray formatet, men at nogle afspillere simpelthen gør tingene forkert. Fakta er at yderst få displays reelt kan gengive den fulde kvalitet af blu-ray materialet. Under 40.000,- vil jeg påstå at det samlede antal af displays der kan dét, er lige præcist nul. Så skulle vi ikke lige sørge for at komme op på dén kvalitet blu-ray rent faktisk indeholder, inden vi bekymrer os om at forbedre det yderligere?

Jeg tror ikke der helt den samme eskalering i chipset til BD, da mange allerede er klar over problematikken. Derfor vil der i første omgang være mange der søger efter de afspillere der behandler signalet i de oprindelige 8 bit korrekt.

Dét, plus at der er færre ting at gøre forkert, medmindre man specifikt prøver. Eksempelvis så havde jeg en billig Pioneer dvd-afspiller af nyeste serie i fingrene for nyligt, som jeg vil påstå tilfører billedet en mørkere gamma-kurve, formentligt fordi Pioneer så kan stå og skrige "KURO!" ud over det hele, det skal jo være sort, ik? Det skal siges at jeg smed den ud til højre og brugte en anden under kalibreringen, så jeg har ikke nærstuderet om det kan ændres, men den stod i standard-settings. Man kan da godt få lidt svedeture over om Pioneer finder på noget lignende i sådan en BD afspiller her, men jeg er dog ret overbevist om at det vil kunne slås fra hvis den gør, SÅ dumme kan de vel heller ikke være.

Eller kan de?

Otto: Hvad formål giver det overhovedet at overfører signalet i 4:4:4

Hvis kilden er 4:2:2 eller 4:2:0: Ingen, det er dét der er hele min pointe.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:34
Så er da fidusen, vel at man ligge 10bit 4:4:4 på Blu-ray film, og derved
undgår det tabet i har idag, ved at man prøver at laver 4:2:0 og 4:2:2 om
til 4:4:4. det kan da aldrig bliver god.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Er kilden da 8bit ?  Blev vi ikke lige enige om, at den var 12bit 4:2:2 ?

Nej sgu! Kilden er 8 bit, _overførslen_ kan være op til 12 bit 4:2:2, eller 8 bit 4:4:4/RGB med HDMI 1.1. DVD og BD er 8 bit per kanal, uagtet at hver kanal samtidig er udsat for sub-sampling.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:43

Lars, jeg så lige på Pioneer BDP-LX91, at den kun kan køre 16 bit ved max 1080P/24, ikke ved 1080P/50 eller 60 output. Så hvis vi lige lægger 10 og 12 bit til side lidt, og tager fat i dét Pioneer fremhæver, nemlig 16 bit, så betyder det i hvert fald at det kun er anvendeligt ved blu-ray film, ikke ved DVD opskalering. Derudover, så fremgår det ingen steder jeg kan se at de 16 bit er ved 4:4:4, det behøver det ikke være for at opfylde Deep Color betegnelsen (det kræver slet ikke 16 bit i det hele taget) - hvor sikre er vi på at de 16 bit rent faktisk er ved 4:4:4, og ikke kun 4:2:2?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:45

Så er da fidusen, vel at man ligge 10bit 4:4:4 på Blu-ray film, og derved
undgår det tabet i har idag, ved at man prøver at laver 4:2:0 og 4:2:2 om
til 4:4:4. det kan da aldrig bliver god.

Jo, det kan godt blive godt. Det er dét man hele tiden har gjort, er blu-ray dårligt da?

10 bit 4:4:4 er selvfølgelig en tand bedre, men det er ikke en del af blu-ray specifikationerne, og derfor vil det ikke blive indført før vi har en helt ny standard. Evt. ved downloads, hvor man er mindre bundet af standarder, her er det ikke umuligt at nogle udbydere kunne finde på at bruge 10 bit for at kunne argumentere for bedre kvalitet end blu-ray.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu