recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 12 bit 4:2:2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket12 bit 4:2:2

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:45

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Det er nok rigtig at der på Blu-ray bruges 4:2:2 istedet for 4:2:0, men der er hvis stadig i 8bit

Det jeg antog var forkert, blu-ray er 4:2:0 ligesom DVD.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 17:57

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

hvor sikre er vi på at de 16 bit rent faktisk er ved 4:4:4, og ikke kun 4:2:2?

Vi er ikke sikre på noget

Men eftersom blu-ray er 4:2:0, så vil 4:2:2 stadig være en fordel for en "color processor", da det giver flere pixels at fylde farver i. Uanset hvor den beregning så end sker.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men eftersom blu-ray er 4:2:0, så vil 4:2:2 stadig være en fordel for en "color processor", da det giver flere pixels at fylde farver i. Uanset hvor den beregning så end sker.

Overførslen er _altid_ mindst 4:2:2, der bliver aldrig overført 4:2:0 ud af afspilleren. Og dén upsampling foregår i forvejen ved mindst 10 bit i groft sagt alle DVD-afspillere der nogensinde har været solgt*, og mange gør det ved 12 bit. De overfører det ikke nødvendigvis som mere end 8 bit ud af afspilleren, men pointen er at uden Deep Color, så har du stadig mulighed for: følgende scenarie: Kilde: 8 bit 4:2:0. Dette upsamples til 12 bit, og chroma kanalerne upsamples VED 12 BIT til 4:2:2. Derefter overføres signalet som 12 bit 4:2:2 til tv'et. Dette kan gøres med HDMI 1.1, uden Deep Color.

Igen, upsamplingen skal foretages uanset hvordan vi vender og drejer det, uenigheden går på hvor stor signifikans det har om den upsampling foregår ved mere end bare 8 bit, og i hvert fald 10 bit, når kilden alligevel er 8 bit. Min påstand er at det kommer du _aldrig_ til at se forskel på. Hvis du kommer til at kunne se forskel på den her afspiller og en anden afspiller, så skyldes det noget andet. Det er MEGET teoretisk at tro på at det gør en forskel om det sker ved 10 bit eller 16 bit, for SLET ikke at snakke om forskellen på at gøre det ved 12 bit som en LX71, eller 16 bit som er dét der skal være argumentet for at købe en LX91.

Og så vælger vi endda at stole på at chroma upsamplingen rent faktisk SKER ved 16 bit. Jeg gætter på at det er mindst lige så sandsynligt at du først har en dekoder der afleverer et 4:2:2 signal upsamplet ved 10 eller hvis vi er heldige 12 bit, for derefter at smide det i en processor der upsampler videre til 16... Men det er et gæt der står for egen regning.

*EDIT: Når jeg siger at groft sagt alle afspillere upsampler fra 4:2:0 til 4:2:2 ved 10 bit, så er det lidt løgn da flertallet af afspillerne netop slet ikke gør det... (Chroma bug, som nævnt). 



Redigeret af AV Precision - 10-Oktober-2008 kl. 18:13
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 18:36

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Igen, upsamplingen skal foretages uanset hvordan vi vender og drejer det, uenigheden går på hvor stor signifikans det har om den upsampling foregår ved mere end bare 8 bit, og i hvert fald 10 bit, når kilden alligevel er 8 bit.

Hvis upsampling ikke som minimum sker ved et højere farveopløsning, så må resultatet blive dårligere.

Igen, lad som om disse tal repræsenterer farver:

01 01 09 09 17 17 25 25
01 01 09 09 17 17 25 25
09 09 17 17 25 25 33 33
09 09 17 17 25 25 33 33

Og hvert tal er en pixel, med 4 pixels er "smeltet sammen" pga. 4:2:0

Hvis du ikke får tilført "nye" farver i forbindelse med upsamplingen til 4:2:2, så kan du risikere at "løbe tør" for farver.

01 01 09 09 17 17 25 25
01 01 09 09 17 17 25 25
09 09 17 17 25 25 33 33
09 09 17 17 25 25 33 33

Og resultatet kan meget vel være, at du bare overfører 4:2:0 aligevel, som 4:2:2. Men øges farvedybden, så kan du istedet blande mange flere farver.

Ovennævnte kunne blive til:

01 01 09 09 17 17 25 25
04 04 12 12 20 20 28 28
06 06 14 14 22 22 30 30
09 09 17 17 25 25 33 33

Og dermed give en større dybde i farverne, og en bedre overgang i gradueringen.

Hvor mange flere farver der skal bruges, tør jeg ikke sige. Men det må være en fordel af gå fra 8bit til 10bit eller mere.

Men som du siger, det tillader teknikken allerede. Så jeg kan sagtens følge dig, i at det måske ikke vil være synligt at gå op på 16 bit, hvis blu-ray afspilleren allerede er 10bit eller 12bit i dag.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 18:38
Så er der vel en meget god iden med LX91´s 16Bit ?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ovennævnte kunne blive til:

01 01 09 09 17 17 25 25
04 04 12 12 20 20 28 28
06 06 14 14 22 22 30 30
09 09 17 17 25 25 33 33

Og dermed give en større dybde i farverne, og en bedre overgang i gradueringen.

Hvor mange flere farver der skal bruges, tør jeg ikke sige. Men det må være en fordel af gå fra 8bit til 10bit eller mere.

Nej, netop ikke. Du har helt ret i din illustration af chroma upsampling, dér er jeg overhovedet ikke uenig. Kvaliteten af dén upsampling har indflydelse på kvaliteten. Dér hvor uenigheden begynder er i vigtigheden af bitdybden i dén forbindelse. I dit eksempel er upsamplingen lavet ved samme bit-dybde som kilden, dvs. 8 bit (dvs. værdierne kan gå fra 0-255, eller 16-235 hvis vi skal være lidt krakilske). Det vil sige at første tal i andet række som du kalder 4, enten kan være 3, 4 eller 5, men den kan ikke være 4½. Med 10 bit, så kan den pludselig være 3.99, 4.00 eller 4.01 (populært sagt), med 12 bit kan den være 3.9999, 4.0000 eller 4.0001. Hvor stor præcision er det lige vi har brug for, i en chroma upsampling som flertallet som sagt sjældent opdager helt mangler?

Og en endnu mere væsentlig ting, som jeg har ventet med at kommentere på, er at uanset bitdybden, så kræver dét at man bruger bitdybden som argument for bedre upsampling, at man i det hele taget anerkender at upsamplingen giver en forbedring. Upsamplingen KAN give en mere flydende overgang der minimerer banding, men det kan i lige så mange tilfælde sløre en overgang der SKULLE have været skarp. Dvs. upscaleren ved ikke om:

1

1

9

9

i virkeligheden var:

1

4

6

9

eller:

1

1

9

9

Derfor er det ikke nødvendigvis mere korrekt at upsampleren interpolerer på den måde du beskriver. I nogle tilfælde vil det være en fordel, i andre en ulempe. Så i sidste ende går det såmænd nok nogenlunde lige op...

Et andet issue med upsamplingen (jeg gør det lige vandret, jeg ved ikke hvad der sker for de linieskift...): Hvis originalen nu er 1 1 5 5 9 9, og du så ændrer det til 1 2 4 6 8 9, så har du pludselig ændret rimeligt radikalt i billedet - farven "5" eksisterer nu slet ikke i billedet længere. Jeg vil påstå at netop fordi øjet er langt mere følsomt overfor hvilken farve der er tale om, end overfor opløsningen i dén farve, så er det langt vigtigere at bibeholde de korrekte farver, end at skabe perfekte overgange i farverne (vil jeg gætte på), i hvert fald så længe vi ikke gør overgangene ringere end hvad de er i et 8 bit system. 

EDIT: Vi skal også liige huske at chroma kanalen jo har Y kanalen at "læne" sig op ad, når vi ser banding i farverne, er det som regel slet ikke på grund af chroma kanalerne alligevel, men på grund af Y kanalen. Begrænsningen i gråskalaen er meget mere synlig end begrænsningen i chroma, hvilket netop er princippet bag 4:2:0 komprimeringen fra starten. Så hvis der ER noget vi skal fokusere på at forøge bit-dybden af, så er det Y kanalen.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men som du siger, det tillader teknikken allerede. Så jeg kan sagtens følge dig, i at det måske ikke vil være synligt at gå op på 16 bit, hvis blu-ray afspilleren allerede er 10bit eller 12bit i dag.

Godt så. Det væsentlige dér er at forstå at Deep Color er et ligegyldigt marketingsbegreb, der ikke er behov for med DVD og blu-ray, fordi 12 bit kan gøres uden (ikke at det nødvendigvis BLIVER det, men det kan lade sig gøre), og 12 bit er i forvejen vildt overkill.

Deep Color er først og fremmest udviklet for at gøre HDMI til et brugbart alternativ i den professionelle verden og i PC-verdenen, hvor 10 bit 4:4:4 (eller RGB) giver meget mere mening, da du her kan generere nogle kilder der rent faktisk er 10, 12 eller 16 bit. Det har ingen praktisk betydning for hjemmebio-verdenen, det bliver bare misbrugt som sådan i markedsføringen. Det samme gælder x.v.Color, men det er en helt anden historie...



Redigeret af AV Precision - 10-Oktober-2008 kl. 19:22
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 19:15

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Så er der vel en meget god iden med LX91´s 16Bit ?

Nej. Men det er heller ikke en dårlig ide - bare sådan generelt ligegyldigt.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 19:31
Gad vide hvad fremtide bliver for x.v.Color, havde helst set at man havde
brugt studio standarten på 10bit 4:4:4 (RGB), så man kunne holde faverne så
korrekt som mulig over hele kæden.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Lars, jeg så lige på Pioneer BDP-LX91, at den kun kan køre 16 bit ved max 1080P/24, ikke ved 1080P/50 eller 60 output. Så hvis vi lige lægger 10 og 12 bit til side lidt, og tager fat i dét Pioneer fremhæver, nemlig 16 bit, så betyder
det i hvert fald at det kun er anvendeligt ved blu-ray film, ikke ved DVD opskalering.



Man må vel forvente at DVD (i dette tilfælde kun NTSC) kan outputtes som 1080p/24. Pure Cinema plejer trods alt også at være i deres afspillere og ikke kun i skærmene.
Til top
Lukket bruger 2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 586
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 21:02

Firmaerne er heller ikke helt sikre på hvad de foretager sig åbenbart. Har gravet en manual frem på en High end afspiller, hvor det benævnes i manualen at "både" SD og HD benytter forskellige farvespektre i PAL og NTSC afhænig af det land du befinder dig i.

Korrekt at det selvfølgelig afhænger af dit display hvad du får ud i sidste ende, men ITU 709 sætter netop standarden på generelt plan for at komme udover de differencer vi før har døjet med på SD.

Iøvrigt så kunne være interressant at høre direkte fra Pioneer, hvad forklaring de har de på 16 bits upsampling. Måske de kan punkes for et svar her i den kommende weekend.

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2008 kl. 22:00
Det er ikke ualmindeligt at film transfer ligger i en fuld 4:4:4 farve dybde
for b.la. en optimal colorgrading. Eller i hvis man vil lave seriøs
chromakey.

Men 10bit eller 16bit 4:4:4 HD eller UHD til hjemme bio´en, det må man
sige er seriøst snak.

De her laver seriøse scannere: http://www.cintel.co.uk/ de laver også en
Millennium II.

Et lille sidespring:

Panasonic, Panavision High Definition SSR1 kan recorde i 4:4:4
ukromprimeret. Den kan køre 1-30fps variabel.

Det er seriøst grej.

http://www.panavision.com.au/News/Solid_State_Recorder.htm

Potter


4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 10:06

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:



Man må vel forvente at DVD (i dette tilfælde kun NTSC) kan outputtes som 1080p/24. Pure Cinema plejer trods alt også at være i deres afspillere og ikke kun i skærmene.

Det skal du ikke regne med. Pure Cinema i afspillerne hentyder til film mode de-interlacing, ikke til en konvertering til 24 fps. Jeg vil ikke kategorisk afvise at den kan, men det har de mig bekendt ikke kunnet indtil nu.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu