Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 10:12 |
Startrek skrev:
Gad vide hvad fremtide bliver for x.v.Color, havde helst set at man havde brugt studio standarten på 10bit 4:4:4 (RGB), så man kunne holde faverne så korrekt som mulig over hele kæden. |
For det første: x.v.Color har intet med bit-dybde og 4:4:4 vs 4:2:0 at gøre. x.v.Color er en udviddelse af farverummet, det kan gøres med samme bit-dybde. For det andet: Alt tyder på at x.v.Color er et farverum som hardware-producenterne har opfundet, men som ingen software-udbyder har nogen interesse i at udnytte. Der findes for det første ganske enkelt ikke produktions-udstyr der kan håndtere det endnu, for det andet er systemet problematisk at håndtere i produktionsfasen - det bliver simpelthen betragtet som en dårlig standard af de fleste software-udbydere, og samtidig kræver det reelt en helt separat colorgrading, så selv om systemet principielt er bagud-kompatibelt, så er der i praksis ikke meget idé i fra producentens side at lave en x.v.Color version af en film, som ikke vil se rigtig ud på displays der ikke har x.v.Color. Alle jeg har talt med i branchen er enige om at x.v.Color er en prut der stille og roligt fortaber sig i glemslen.
Det er ikke fordi det ikke kunne være en gevinst at have et farverum som x.v.Color, det er bare problematisk i praksis at skifte til et større farverum, det gør man ikke bare lige så nemt som at skifte opløsning.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 10:19 |
Rysz skrev:
Firmaerne er heller ikke helt sikre på hvad de foretager sig åbenbart. Har gravet en manual frem på en High end afspiller, hvor det benævnes i manualen at "både" SD og HD benytter forskellige farvespektre i PAL og NTSC afhænig af det land du befinder dig i. |
Tro mig, der bliver lavet MEGET større tåbeligheder end dét hos 90% af producenterne... Ikke alle er lige synlige i praksis, men nogle gange må man bare tage sig til hovedet.
Hvad siger du f.eks. til LG, der engang markedsførte et plasma-tv hvor de pralede med at de som de første havde opnået en perfekt lineær gamma-kurve - dvs. en gamma på 1! Uden at jeg har målt, så tror jeg endda den "kurve" stadig er implementeret i deres tv, hvis du vælger gamma lav på en PG6000, så får du i hvert fald noget der ligner. Eller som i en af deres service-manualer, hvor de beskriver hvordan man bruger RGB justeringerne til at opnå en "perfekt farvetemperatur på 9300 kelvin"...
Rysz skrev:
Iøvrigt så kunne være interressant at høre direkte fra Pioneer, hvad forklaring de har de på 16 bits upsampling. Måske de kan punkes for et svar her i den kommende weekend.
|
Med al respekt for Henrik Skinbjerg, som jeg anser som den dygtigste medarbejder hos nogen af de store mærker, så tror jeg trods alt det her er for langhåret til at han vil have et svar lige på højrefoden...
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 10:26 |
Potter skrev:
Det er ikke ualmindeligt at film transfer ligger i en fuld 4:4:4 farve dybde for b.la. en optimal colorgrading. Eller i hvis man vil lave seriøs chromakey.
|
Jeg tror ikke der er nogen produktions-studier med bare lidt respekt for sig selv der IKKE arbejder i 4:4:4. 4:2:2 og 4:2:0 er i dag primært transport-formater. Studiernes problem lige nu er faktisk at finde monitorer der er gode nok til at de kan se dén kvalitet de arbejder i. Eksempelvis findes der mig bekendt endnu ingen 4K grading-monitors, så når man skal monitorere 4K materiale (eller højere), så må man i praksis benytte flere forskellige monitors til hver deres opgave, hvilket aldrig er lige så nemt at arbejde med som hvis man kunne gøre det hele på én monitor, det giver ikke det samme indtryk at bedømme farver på en skærm der ikke har opløsningen, og omvendt bedømme detaljering/fokus osv på en skærm der ikke har de rigtige farver. Problemet bliver altså med andre ord ikke begrænsninger i selve formatet, men at man risikerer at studiet laver fejl som de ikke selv kan se, og efterhånden som slutbrugernes displays bliver bedre, dukker disse fejl måske op. Det er set på blu-ray allerede, hvor producenterne lægger edge enhancement og noise reduction på, som regel fordi deres egne monitors ikke var gode nok til at vise ulemperne ved at gøre det.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Oktober-2008 kl. 10:34 |
Potter skrev:
Men 10bit eller 16bit 4:4:4 HD eller UHD til hjemme bio´en, det må man sige er seriøst snak.
|
Alt over 10 bit 4:4:4 (i kildematerialet) hos slutbrugeren er overkill. 16 bit kan være relevant i produktionsmiljøet, da det koster bits at viderebehandle signalet. Mht. UHD, så er det svært at sige hvordan markedet udvikler sig, men det vil formentligt højst gøre en synlig forskel med MEGET! store billeder. Dvs. hvis vi antager at du om 20 år kan lade hele din stuevæg være én stor OLED (eller whatever) væg, som du f.eks. bruger som digital opslagstavle i den ene side, væg-ur og kalender i den anden, og så et skalérbart tv-billede i midten, så kan UHD godt have en berettigelse. Så vil du kunne fyre op under hele væggen når der er landskamp, så hele væggen bliver til ét stort hul ud til Parken.
Derudover kan man argumentere for at der er en fordel i "headroom", dvs. at halvsløj UHD stadig vil se bedre ud end god HD, ligesom halvsløj HD på mange måder ser bedre ud end god DVD (hvis det er samme kildemateriale). På den korte bane (som i de næste 5-10 år), vil jeg dog mene at den største udfordring bliver at få så meget materiale som muligt leveret i en kvalitet der modsvarer blu-ray formatet, og især at sørge for at TV-signalerne ikke bliver så volds-komprimerede at vi ender med at kigge på HD tv-udsendelser der ikke er bedre end DVD.
|
 |
Lukket bruger 2
Guld medlem
Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
|
Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 11:21 |
Sidste melding fra Pioneer:
Ingen forklaring på hvorfor der sidder 16 bit i maskinen. Det har intet med Deep Color funktionen at gøre, at de arbejder med så store bittal er medlingen.
En lidt tynd og halsende forklaring er, at man mener der forsvinder noget i HDMI overførslen og det så skal stoppes ind ind materialet igen !!!! Hvor kom det lige fra ??
Har kontaktet Denon, så må vi se om de kan udrede, hvorfor der lægges så høj vægt på Deep Color.
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 16:02 |
Deep Color og 16bit, er vel et smart reklame trik, ligesom div. såkalde
bilde forberder kreløb i TV, alså rent reklame gas.
Vejen frem må da være 10bit 4:4:4 i sted for Deep Color, det ville så også
værre bagud kompatibel med fx. 8bit. 4:2:0.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 21:44 |
Rysz skrev:
Har kontaktet Denon, så må vi se om de kan udrede, hvorfor der lægges så høj vægt på Deep Color.
|
Marketings-lir, plain and simple. Hvis man kan bilde folk ind at når der står Deep Color, så er farverne gode, så er det nemmere end at demonstrere at man kan levere korrekte farver.
Hvor tit har du demonstreret farve-forskellen på to forskellige afspillere i butikken? Hvor tit tror du det sker på verdensplan, for hver gang der sælges 1000 afspillere? Skal vi gætte på at det sælger en del bedre at fylde alle de superlativer man kan på farvegengivelsen, end på rent faktisk at levere en god farvegengivelse?
For et par år siden var den helt store rave hvor mange milliarder farver et givent display havde. Det er så til dels erstattet af Wide Color Gamut og Deep Color nu, men essensen er det samme: Man fyrer nogle specs af, som er totalt intetsigende for kvaliteten i praksis, fordi det er nemmere end at forklare folk hvordan tingene rent faktisk hænger sammen. Og umiddelbart er der ingen producenter der kan kaldes tilnærmelsesvist mainstream, som føler sig for gode til at fyre alle de superlativer af man kan, uanset hvor intetsigende de så måtte være. Denon vil formentligt give dig samme svar som jeg fik fra Pioneer: Når alle de andre kæfter op om Deep Color, så er vi også nødt til at gøre det for at klare os i konkurrencen (det var formuleret lidt anderledes, men dét var essensen).
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 21:48 |
Startrek skrev:
Vejen frem må da være 10bit 4:4:4 i sted for Deep Color, det ville så også værre bagud kompatibel med fx. 8bit. 4:2:0. |
Du har altså ikke helt fat i de her begreber, 10 bit 4:4:4 ER Deep Color (eller rettere, det kræver Deep Color hvis du vil overføre 10 bit 4:4:4 fra kilde til display), Deep Color understøtter bare også endnu højere bit-dybder. Havde vi nu en 10 bit 4:4:4 kilde, så ville Deep Color være nødvendigt for at udnytte det. Derfor er der heller ikke noget i vejen med at have Deep Color i et display (omend det bliver lidt lige meget hvis displayet alligevel ikke kan arbejde med 10 bit internt), men jeg synes der er en hel del i vejen med at bruge Deep Color som argument for bedre farvegengivelse på en blu-ray afspiller.
Mht. kameraer, så findes der kameraer med x.v.Color, men konsum-kameraer med ægte 10 bit? Uden at have nogen viden på området, så tvivler jeg på at det er til at købe her og nu.
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 21:50 |
Det vise vel bare hvor maget reklame gas, at selv store firma som Denon og
Pioneer fyre af, for at kunne sælge en vare, men hvis vare er ok, så ville det
ikke værre nogle grund til det, for så ville rygter jo let kunne sælge varen,
tænk bare på Oppo.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 22:13 |
Startrek skrev:
Det vise vel bare hvor maget reklame gas, at selv store firma som Denon og Pioneer fyre af, for at kunne sælge en vare, men hvis vare er ok, så ville det ikke værre nogle grund til det, for så ville rygter jo let kunne sælge varen, tænk bare på Oppo. |
Det er NETOP fordi det er store firmaer, at de er nødt til det. "Rygter" om god kvalitet kan kun give en begrænset kendskabsgrad. Det kan være fint for mindre firmaer som Oppo, man kunne også nævne Sim2 som et firma der nedtoner marketings-liren og satser på mere reelle værdier. Men firmaer af Denon's og Pioneer's størrelse har trods alt brug for at ramme en meget bredere skarre, og er afhængig af en kundegruppe der aldrig vil opdage at der findes noget der hedder Oppo.
Personligt kan jeg godt leve med reklamegassen, hvis produktet ellers grundlæggende er i orden. Så generer det mig ikke så meget at der står Deep Color, selv om det ikke har den store betydning. Dér hvor jeg bliver provokeret, er når man f.eks. bruger Deep Color som argument for at produktet leverer flydende farveovergange, og produktet så i praksis har en så ringe signalbehandling at der er synlig banding i farverne. Dét synes jeg ikke er i orden, og det er dér jeg synes forskellen på Denon og Pioneer ligger, i forhold til "visse andre". Hvis det er nødvendigt at skrige "Deep Color" for at få folk til at købe et godt produkt, så vil jeg hellere dét end at se dem købe et dårligt produkt. Og det er sikkert sådan Denon og Pioneer tænker.
|
 |
Lukket bruger 2
Guld medlem
Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
|
Sendt: 13-Oktober-2008 kl. 23:54 |
AV Precision skrev:
Hvor tit har du demonstreret farve-forskellen på to forskellige afspillere i butikken? Hvor tit tror du det sker på verdensplan, for hver gang der sælges 1000 afspillere? Skal vi gætte på at det sælger en del bedre at fylde alle de superlativer man kan på farvegengivelsen, end på rent faktisk at levere en god farvegengivelse?
Denon vil formentligt give dig samme svar som jeg fik fra Pioneer: Når alle de andre kæfter op om Deep Color, så er vi også nødt til at gøre det for at klare os i konkurrencen (det var formuleret lidt anderledes, men dét var essensen).
|
Jeg demonstrere praktisk talt aldrig farveforskelle på afspillere i butikken. Alt dette hurlumhej er egentlig mest for min egen skyld. Hvis jeg ved hvad jeg foretager mig og hvad maskinerne præsenterer, så kan jeg give en bedre rådgivning.
Jeg har fundet ud af, at man faktisk kan holde en fornuftig forretning ved at være ærlig over for kunderne og det er basalt det det handler om. Det giver bedre kunde-karma, hvis man har sat sig lidt i tingene inden man argumentere for det salg/køb der foretages. Heri ved jeg, at vi ikke er uenige. 
Til dels går der dog lidt sport i at pille lidt i selskabernes reklamegas. Jeg er sgu ikke bleg for, at give negativ feedback når vi har besøg af firmakonsulenter. Jeg betvivler, at det hjælper det store, men hvis alle klapper hælene sammen og siger "yes sir" hver gang der proppes lidt chokoladefyld i en reklame så er vi først randen af "fagre nye verden" !
Det er jo åbenbart ikke helt så nødvendig at fylde kransekagen med gennemsigtig glasur. Sony har netop IKKE noteret Deep Color på deres nye flagskib S5000ES, så måske er der lidt retfærdighed til 
Men du havde ret mht. Denon. Det første (omend vagt) svar er, at de tror på deep color i profile 3.0......DOOHHH !!! Om det så er fordi det skal give bedre rumperspektiv i en lydoptagelse ved jeg ikke.
Mon ikke vi skal runde den af her og konstaterer, at vi ikke får noget brugbart svar sådan lige med det første. Kommer selvfølgelig med en melding, hvis der skulle dukke noget op fra Denon inden for den nærmeste fremtid. Iøvrigt hyggeligt lige at hilse på både dig og Lars her i lørdags og tak for en super debat.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 08:34 |
Rysz skrev:
Jeg demonstrere praktisk talt aldrig farveforskelle på afspillere i butikken. |
My point exactly. Humlen er at i realiteten opdager 99,99% af sælgere og forbrugere ikke om de claims producenterne laver om farvegengivelsen er rigtige eller forkerte. Jeg synes det er fint at der findes kritiske sælgere som dig og mig, men efter min mening er det største problem manglen på en kritisk presse. Hometheaterhifi.com er en af de eneste aktører i pressen der har tilladt sig at stille sig op og udpege problemerne ved forskellige afspillere, og jagtet "den perfekte afspiller". Dét har i sig selv været med til at hæve kvaliteten af afspillerne dramatisk, fordi nogle producenter har sat sig som mål at få så høj en score i deres tests som muligt, og derved forbedret produkterne løbende. Jeg synes der mangler en tilsvarende kritisk indgangsvinkel til f.eks. fladskærme.
Jeg er ikke overraskende rørende enig med dig i din indgangsvinkel til kundebetjening osv.
|
 |