recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 12 Volt til +/- 20-25 volt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

12 Volt til +/- 20-25 volt

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 12 Volt til +/- 20-25 volt
    Sendt: 28-Juli-2013 kl. 00:55
Findes der en færdig "ting" der kan lave bilbatteriets 12-14 volt om til en +/- spænding på ca 20 til 25 Volt DC ?

Der skal bruges ca 5-10 A

Evt et diagram eller link til et ?
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 08:42
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 09:32
Som jeg forstår det så vil han gerne have en strømforsyning der giver både feks +24V og - 24V?
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Som jeg forstår det så vil han gerne have en strømforsyning der giver både feks +24V og - 24V?
Så vender man bare polerne.
 
Der er også denne:
 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 10:16
Når den ikke er galvanisk isoleret, er stel på den ene side også stel på den anden side og sådan man ikke bare lige vende den om.

At lave en dual output spændingskonverter fra 12 volt til 2x24 volt er ikke så let. Det er ikke bare en boost converter som langt de fleste convertere er. Det kræver en transformatorløsning.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Som jeg forstår det så vil han gerne have en strømforsyning der giver både feks +24V og - 24V?
 

Ja, fra 12 volt   til    +/- 24 volt

Tegning rettet til den rigtige spænding 




Redigeret af Bassekat - 28-Juli-2013 kl. 11:17
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 10:59

Hej Bassekat.

Når jeg ser på din tegning kommer jeg lidt i tvivl.

I din tekst skriver du +/- 24 volt, men din tegning viser det vi i skolen kaldte +/- 12 volt?

Jeg ved ikke hvad du skal bruge det til, men skal du bruge den grå  ( 0V ) ?

Eller skal du bare bruge en enhed der giver 24 volt ud?

Og må den ene udgang være ( galvanisk ) forbundet med en af indgangene.
Så at enten rød er forbundet til rød eller sort er forbundet til sort inde i boksen, men sådan at du
stadig har 24 volt ud. Som sagt jeg ved ikke hvad du skal bruge den til?

Hilsen Carsten.








Redigeret af csell - 28-Juli-2013 kl. 11:00
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej Bassekat.

Når jeg ser på din tegning kommer jeg lidt i tvivl.

I din tekst skriver du +/- 24 volt, men din tegning viser det vi i skolen kaldte +/- 12 volt?

Jeg ved ikke hvad du skal bruge det til, men skal du bruge den grå  ( 0V ) ?

Eller skal du bare bruge en enhed der giver 24 volt ud?

Og må den ene udgang være ( galvanisk ) forbundet med en af indgangene.
Så at enten rød er forbundet til rød eller sort er forbundet til sort inde i boksen, men sådan at du
stadig har 24 volt ud. Som sagt jeg ved ikke hvad du skal bruge den til?

Hilsen Carsten.







Du har helt ret, jeg fik skrevet forkert på tegningen Embarrassed Tak !

Det er til at tilslutte et forstærkermodul som kræver +/- 18 til 26 Vdc - til et bilbatteri




Redigeret af Bassekat - 28-Juli-2013 kl. 11:19
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 17:30

Hej Bassekat.

Sådan noget køber jeg altid på ebay.de

Men jeg ved ikke om dit forstærker modul kan tåle at blive forsynet fra to separate strømforsyninger, der biler tændt og slukket
hver for sig?
Eller om det skal være EN 2 x 24 volt enhed?



Jeg ved ikke om nogle af disse er galvanisk adskilt mellem ind og udgange så de kan bruges 
både til plus og minus delen: 

Så jeg ved ikke om du kan bruge 2 af disse:



Eller måske 2 af disse:



Her er en anden slags Step Up enhed:



Nu ved jeg ikke hvor længe det skal køre?

Men har du overvejet 4 små 12 volts akkumulatorer. Der findes 12 volt til 48 volts ladere.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 28-Juli-2013 kl. 18:00
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 18:55
csell

Ja måske sådan 2 vil kunne bruges og så output i serie med midtpunkt, det må undersøges om det kan lade sig gøre når begge fødes fra samme batteri.

4 mindre batterier kan desværre ikke bruges da det hele skal bruges i bilen og der er jo kun 12 v at gøre godt med 

Tak for linkene Wink
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2013 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

Ja måske sådan 2 vil kunne bruges og så output i serie med midtpunkt, det må undersøges om det kan lade sig gøre når begge fødes fra samme batteri.


Der er 99% chance for at det ikke virker.

Søg inspiration i Elektors tyske udgave fra 11. måned 1994. Her bygger de en 2x43 volt converter. Kan du ikke finde den andre steder, så har jeg komplet anvisning på både strømforsyning og effektforstærker.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 13:59
Mon ikk jeg finder en løsning Stern Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu