recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 12 volts led på 5 volts udtag
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

12 volts led på 5 volts udtag

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 12 volts led på 5 volts udtag
    Sendt: 13-September-2013 kl. 10:26
er der nogen risiko forbundet med det, og kan det overhovedet fungere

har ikke fået lyskæden hjem endnu, men lyset må egentligt godt være lidt dæmpet.

vil 5 volt dæmpe lyset eller vil det ikke kunne trække lyset?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 10:31
Du får ikke dæmpet led ved lavere spænding.

Men om de kan lyse ved 5 volt kan jo bare prøves
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Du får ikke dæmpet led ved lavere spænding.

Men om de kan lyse ved 5 volt kan jo bare prøves

Hvorfor skulle en led ikke give mindre lys ved en lavere spænding???

Hvordan skulle man ellers kunne dæmpe en led? Confused
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 19:00
Har snuppet denne fine forklaring fra prolys.dk


LED pære kan normalt ikke dæmpes, da der sidder et stykke elektronik i dem, der forsyner lysdioderen med en konstant strøm.
Hvis de skal kunne dæmpes, kræver det at dette stykke elektronik er tilpasset til at kunne ændre PWM til dioderne. Og mig bekendt, vil dette gøre en LED pære lidt dyre, da det er lidt mere kompliceret at lave.

Hvis du søger på "dæmpbare led pære", vil du opdage at der er forbavsende få steder der udbyder LED pære som passer til en standard fatning, og som kan dæmpes med en alm. lysdæmper. I det fleste tilfælde vil der være tale om en kviksølv holdig A-Pære, og ikke en LED pære.
På følgende link, vil du kunne se et udvalg af LED pære som kan dæmpes, da de har indbygget dette specielle stykke elektronik:

http://www.prolys.dk/

Når du bruger en LED pære som er beregnet til dæmpning, er der dog stadigvæk nogel forholdsregler man bør tage sig, f.eks. kan der ved 230VAC dæmper til halogen, være sat et minimums belastning på 20Watt, og under denne belastning, kan dæmperen blive ustabil, i nogle tilfælde.
Erfaringen siger også at en billig Triack-dæmper ikke har et så stort problem på dette område.

Ved 12V dæmpning, bør man bruge en jernkerne trafo sammen med en dæmper, og ikke en elektronisk dæmpnings-trafo, da en elektronisk trafo sammen med en LED pære med aktiv strømstyring, kan give et ustabilt system, som i nogel tilfælde kan udsende HF støj, eller i værste tilfælde skade LED pæren.

Mvh.
Mike, Prolys.dk
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 19:14
Det der bliver snakket om fra prolys, er en led-pære.
En led pære indeholder noget elektronik til at tilpasse/styre strømmen, og derved også lysstyrken, til de leds som sidder inde i led-pæren.
Jeg tvivler stærkt på at der til den lyskæde er noget som helst intelligent strømstyring, andet end en eller flere formodstande til selve lys dioderene.
I så fald kan man uden problemmer dæmpe lysstyrken, ved at sænke spændingen.
En led skal dog have en min spænding, så du kan godt risikere at du slet ikke for noget lys ved 5V, men det er jo bare at prøve, der kan ikke ske noget ved det.
Mvh Jesper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:


vil 5 volt dæmpe lyset eller vil det ikke kunne trække lyset?


Det kommer helt an på, hvordan kæden er opbygget.

Langt de fleste lyskæder og LED strimler til 12 volt er opbygget på den måde at de har 3 hvide LEDs i serie med en modstand. Den typiske spænding over en hvid LED er cirka 3,5 volt. 3 i serie kræver så cirka 10,5 volt for at lyse. De sidste 1,5 volt vil så være over modstanden og vælges den rette modstandsværdi laver man en simpel form for strømbegrænser.

Så er det en lyskæde som jeg gætter på det er, vil lyset ved 5 volt væreikke eksisterende.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 09:18
Jeg tænkte det nok.
Prøver når det en gang kommer hjem og jeg har tid til det. Ville have været lækkert, hvis den kunne have kørt over USB, men så må jeg jo bare have fat i en omformer i stedet :)

Tak for input. Havde ikke lyst til at sætte forkert spænding til, hvis det så brændte udyret af
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 11:51
Du brander ikke dyret af.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Prøver når det en gang kommer hjem og jeg har tid til det. Ville have været lækkert, hvis den kunne have kørt over USB, men så må jeg jo bare have fat i en omformer i stedet :)


Hvis ellers strømforbruget er lille nok, så kan sådan en her klare det:

http://www.ebay.com/itm/USB-to-XH2-54-DC-5V-to-12V-Step-Up-Boost-Power-supply-Conversion-Module-Arduino-/281128296063


ellers kan denne
http://www.ebay.com/itm/Mini-DC-2-5-6V-to-4-12V-5V-Step-Up-Converter-Voltage-Regulator-Charging-Module-/390657617824

eller denne
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-4A-4-5-32V-to-5-42V-step-up-BOOST-converter-power-module-12V-19V-24V-36V-/321199096446

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 14:09
Søg etfer Ledberg på IKEA.DK . De har et komplet sæt med 3 ledlister og trafo til 69,- . Passer perfekt i mit skur.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 16:42
Mange tak Klaus

Beanie er det ikke kun Hvidt lys?
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1596
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 18:47
De er faktisk i en flot varm nuance. Har lige købt et sæt mere til loftlyset i bilen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu