recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 12V trigger 220v stikdåse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

12V trigger 220v stikdåse

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 12V trigger 220v stikdåse
    Sendt: 05-Marts-2013 kl. 13:25
Hej

Jeg har en forstærker med 12v trigger på. Jeg vil gerne have lavet en stikdåse så jeg kan tænde min effekt forstærker da der ingen trigger indgang er.

Det burde egentlig være simpelt, med et relæ i en kasse. Nogen der har erfaringer med dette tidligere og kan hjælpe og evt vise lidt tegninger henvise til komponenter eller noget færdig lavet til dette?


Mvh
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 13:35
Jep jeg har lavet en engang, anvendte et solid state relæ på grund af det bruges til en forstærker som trækker en halvstor startstrøm som de små relæer i spareskinner ikke kan lide. Et 3,5mm mini-jack hunstik til triggersignal og et han og hun apparatstik til 230V. Apparatstikkene "skraldede" jeg fra en gammel strømforsyning til en stationær computer, resten af stumperne kostede vist omkring 125kr. Solid state relæet er købt fra kina over eBay. 


Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 14:07
Man kan godt klare sig med mindre end et solid state relæ, et almindeligt GODT relæ med 6 Amp kontakter (eller mere) kan gøre det. Normalt er det en god idé at sætte en alm diode (1N4001) over trigger ledningen (diode spidsen til plus) da relæet kan afgive en returstrøm når det afbrydes og det er ikke sikkert at trigger udgangen kan lide det. Dioden kortslutter så strømmen og triggeren tager ikke skade.
Relæet må ikke bruge mere end ca 50 mA pga max triggerstrøm.
mvh Infinity
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 14:16
Så dioden skal bare i serie fra plus indgang til relæets plus side?
Og kan i henvise til et relæ?? Det lige netop sådan en opbygning jeg har brug for


Redigeret af johnnyn - 05-Marts-2013 kl. 14:25
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:

Så dioden skal bare i serie fra plus indgang til relæets plus side?
Nej! Se tegning.

Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:

Og kan i henvise til et relæ?? Det lige netop sådan en opbygning jeg har brug for
 
Relæet kan være dette: Relæ forslag
Køb et kvalitetsrelæ - de billige holder ikke!
HUSK en plastic indbygningskasse, også af god kvalitet.
Snak evt med din forhandler!
 
mvh Infinity
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 18:37

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Relæet kan være dette: Relæ forslag
Køb et kvalitetsrelæ - de billige holder ikke!


Det relæ du linker til, er det et kvalitets relæ?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 19:02
Bor du i nærheden, så kom forbi Hammel og hent en Solid State relæ - gratis.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 19:53
Så fik jeg bygget lidt, og tak til Klaus for relæet.
Kan dette setup, godt gøre at jeg mister lyden i den ene side, ved stereo lyd? Forstærkeren der er tændt via systemet slukker ikke, men mister bare lyden som om der er en dårlig forbindelse. Efter jeg tog det fra, var der intet. Det med jeg mistede lyden var der heller ikke med det samme men kom efter nogen timers brug.

mvh
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 14:09
Det med lyden forsvinder i den ene side, det kommer og går sådan periodisk, og er ikke konstant. men efter jeg tog det her fra, så forsvandt det igen.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 14:41
Det har intet at sige.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu