recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 18-bit = mindre Colour banding?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket18-bit = mindre Colour banding?

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 16:37

3x18 giver ikke 36. 2x18=36.

Spørgmålet er så bare om 18-bit Colour Processing giver mere naturlige og dybere farver end 12-bit Colour Processing.

Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvis 3*12 er bedre end 4*8, så må 2*18 vel være bedre end 3*12? Eller er jeg helt galt på den? Både 3*12 og 2*18 giver 36=Deep Colour. 4*8 giver 32. Hmmm

Vi taler vel ikke om 4x8???

4x8 er CMYK farverum som er subtrativ med sort styring og ikke kan benyttes til skærme.

Vi har behov for et additiv farverum i 3 kanaler som RGB til skærme da højere værdier skal give hvid.

Nå, der blandede jeg vidst æbler og pærer sammen. ..., men hvad er det så Pioneer mener med 3*12 giver "more graduation"? Det bliver jo skrevet som om det er bedre end noget andet. Hvad er det så det andet?

Jeg tegner lige lidt...

Hvis vi tager udgangspunkt i 8-bit i én kanal.

Vi har en rød farve som har nuancer i 255 trin, det er 8 bit og den vises på et 8 bit panel der ikke behandles.

Det ser jo fint ud.

Kan panelet kun vise den nederste bar fordi det ellers bliver for mørkt eller for lyst, så må man justere.

På den måde gør man farverummet mindre ved justering/kalibrering.

Nu har man presset sine 255 forskellige nuancer ned på 204 nuancer og mistet 51 nuancer. Så selvom panelet er 8 bit, så viser det ikke 8 bit farver.

Det vil i sidste ende give merebanding, da der er færre trin at vise nuancerne i som jeg har illustreret herunder.

Gør man det samme med 12-bit behandling, så får man følgende:

nu har man først lavet sine 255 nuancer om til 4096 og bagefter beskærer man dem fordi man laver indstilling/kalibrering.
Man har stadig 3510 nyancer i sin røde farve herefter og dermed ikke mistet nogen.

Håber det giver mening - det er lidt hurtigt kradset ned.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 17:01

Jeg kan ikke lade være med at tænke på dét som Chad Billheimer skrev om farverne efter kalibrering af den amerikanske udgave af Samsung 855. The first thing that struck me about the B860 was how rich the colors were. Faces didn't look sunburnt, but the colors were very vibrant. That color vibrancy and richness is what manufacturers are going for when they add red push, but here it was achieved accurately. The colors looked more vibrant than with the Pioneer Kuro's ISF modes.

Gad vide om det har noget med 18-bit Colour Processing at gøre?

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
PLASMABOY Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2009
Point: 237
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 17:23
når PS3en loader op på LX5090 -> skriver panelet 36bit
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 17:28

Oprindeligt skrevet af PLASMABOY PLASMABOY skrev:

når PS3en loader op på LX5090 -> skriver panelet 36bit

Det er fordi PS3 outputter 36-bit via HDMI. Det gør f.eks en Oppo BDP-83 også.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 17:39

Jeg kan ikke lade være med at tænke på dét som Chad Billheimer skrev om farverne efter kalibrering af den amerikanske udgave af Samsung 855. The first thing that struck me about the B860 was how rich the colors were. Faces didn't look sunburnt, but the colors were very vibrant. That color vibrancy and richness is what manufacturers are going for when they add red push, but here it was achieved accurately. The colors looked more vibrant than with the Pioneer Kuro's ISF modes.

Gad vide om det har noget med 18-bit Colour Processing at gøre?

Det er en interessant udtalelse som sætter nogle tanker i gang, men problemet med udtrykket "vibrant" er, at det ikke er defineret i colorimetri og dermed ikke kan formidle noget veldefineret information.

Spørgsmålet er, hvad ChadB har set? Er det simpelthen red push, der er taget ud? Man (=producenten) tilføjer typisk red push for at kompensere for en for høj farvetemperatur (=blålligt billede som jo sælger bedre i butikkerne), således at hudfarver bliver troværdige.

Prisen for at have en høj farvetemperatur men for meget rød er, at man sjældent kan kalibrere farvetemperaturen og dermed hudfarverne på plads uden af skrue ned for farvestyrken, således at rød sænkes - men desværre med det resultat at andre farver end rød bliver for svage. Alternativet er at bruge et (lidt) afvigende hvidpunkt. Det ses på i hvertfald nogle af Panasonics TV - men jeg er ikke bekendt med, at det er noget Pioneer 9G lider under - i hvert fald ikke i samme grad.

Men det kan meget vel være på dette punkt, at der er en forskel, fordi CMS'en i Samsung er en 6-akset CMS (=18 frihedsgrader), hvor Pioneer's CMS kun tillader justering af TINT/HUE (=6 frihedsgrader) og man må derfor leve med de valg Pioneer har lavet for de resterende parametre, mens man på Samsung'en kan foretage nogle andre valg, som virker lidt mere spiselige.

For en trænet billedekspert vil denne forskel nok være synlig.

Hvis man samtidigt kan minimere sine afrundingsfejl med 18-bit aritmetik, er det meget fint. De rapporter jeg har hørt/set, taler dog om ringere håndtering af mørke scener på Samsung's B855 i forhold til Pio 9G (de lyse scener er sammenlignelige), hvilket ikke tyder på en større fordel i 18-bit aritmetikken - der er sikkert nogle andre begrænsende faktorer. Det skal dog bemærkes, at det kun et (mere eller mindre) kvalificeret gæt fra min side.

Der er en mulighed mere, man måske kunne undersøge: APL (Average Picture Level) - altså det fænomen/design der gør, at plasmapaneler skruer ned for lysstyrken, når et billede som helhed skal levere en del lys.

Vi ser faktisk ikke fænomenet bevidst - men hvis Samsung'en ikke dæmper så meget som f.eks. et Pio 9G, vil der komme mere skrald på lyse scener. Det er muligt, at vi opfatter dette ubevidst som "vibrant". Det kunne være intressant at måle og sammenligne mellem Samsung B855 plasma og Pio 9G.

Redigeret af bantam - 03-Juli-2009 kl. 18:00
Til top
Mr. Pioneer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 17:53
Efter hvad jeg har forstået er B855 mere lysstærk end Pioneer 9G hvilket
skulle give en fordel ved lyse scener, men alligevel er den kun tæt på en
Pioneer 9G ved lyse scener hvis det er det korrekte billede man går efter.

Redigeret af Mr. Pioneer - 03-Juli-2009 kl. 17:54
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 17:58

Bantam!

Han skriver jo rige farver "was how rich the colors were.", og at red push er lavet ukkurat så folk ikke så solbrændte ud. "but here it was achieved accurately".

JVC X3
?
?
?
?
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 18:01

Bantam!

Han skriver jo rige farver "was how rich the colors were.", og at red push er lavet ukkurat så folk ikke så solbrændte ud. "but here it was achieved accurately".

Ja - det er jo det jeg siger - de andre farver er på plads - ikke kun rød.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 18:04

Oprindeligt skrevet af Mr. Pioneer Mr. Pioneer skrev:

Efter hvad jeg har forstået er B855 mere lysstærk end Pioneer 9G hvilket
skulle give en fordel ved lyse scener, men alligevel er den kun tæt på en
Pioneer 9G ved lyse scener hvis det er det korrekte billede man går efter.

Ja, men hvor meget mere korrekt er et Pioneer G9 end et Samsung 855? Er det meget? Eller er forskellen så lille, at man ikke kan se det med det blåtte øje?

Redigeret af Firebird - 03-Juli-2009 kl. 18:05

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Mr. Pioneer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 18:10

Oprindeligt skrevet af Mr. Pioneer Mr. Pioneer skrev:

Efter hvad jeg har forstået er
B855 mere lysstærk end Pioneer 9G hvilket skulle give en fordel ved lyse
scener, men alligevel er den kun tæt på en Pioneer 9G ved lyse scener hvis
det er det korrekte billede man går efter.

Ja, men hvor meget mere korrekt er et Pioneer G9 end et Samsung 855? Er
det meget? Eller er forskellen så lille, at man ikke kan se det med det blåtte
øje?

Ved lyse scener er forkellen meget lille hvis B855 vel og mærke er kalibreret,
så tror jeg man skal være fagmand for at kunne se forskel.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2009 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Bantam!

Ja - det er jo det jeg siger - de andre farver er på plads - ikke kun rød.

Som jeg læser hans review er farverne meget korrekte, men det halter lidt med sort og shadow detail. Der er blevet skrevet en del om, at sort og shadow detail bliver bedre på plasma skærme med tiden. Kan man også regne med at det sker på et Samsung 855?

JVC X3
?
?
?
?
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu