Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
red_martians
Junior bruger
Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 20:57 |
Ang. farvespektrum er 8bit (24bit) faktisk ganske godt. 16,7mio farver kan man lave, og colorbanding burde ikke være noget problem. De fleste computerskærme skal det da lgie nævnes at de er 6bit (18bit) hvilket kun er 262000farver. Computeren sender ganske vist 24bit/32bit af sted, men skærmen må pga. sin begrænsning arbejde med billedet i 18bit. Selv her er colorbanding sjældent et problem. under 18bit ses colorbanding tydeligt. især den kendte 16bit fra computere kender de fleste af os alt for godt(65000farver) Personligt vil jeg mene at alt over 8bit farver er salgsgas, der er trodsalt en grænse for den menneskelige hjerne og øjets formåen.
|
 |
T-Ras
Super bruger
Oprettet: 25-November-2008
Point: 334
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:10 |
Ahhh, med "de fleste computerskærme" bør du nok tilføje "billige" også. TN panelerne har en præcision på 6 bit, hvor de sidste farver op til 8 bit hentes via dithering og frame-rate-control. Dvs. at du kan simulere 16.7 millioner farver - om det så gøres effektivt nok er en anden sag. Langt de fleste TN paneler kan dog levere nogenlunde flydende gradienter, der overgår en farvepalet på 262.000 farver.
Med de lidt dyrere computerskærme får du dog 8 bit præcision i selve panelet, og ofte også 10 eller 12 bit Look-up-table, ligesom det er tilfældet på TV-skærmene.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:27 |
red_martians skrev:
Ang. farvespektrum er 8bit (24bit) faktisk ganske godt. 16,7mio farver kan man lave, og colorbanding burde ikke være noget problem. De fleste computerskærme skal det da lgie nævnes at de er 6bit (18bit) hvilket kun er 262000farver. Computeren sender ganske vist 24bit/32bit af sted, men skærmen må pga. sin begrænsning arbejde med billedet i 18bit. Selv her er colorbanding sjældent et problem. under 18bit ses colorbanding tydeligt. især den kendte 16bit fra computere kender de fleste af os alt for godt(65000farver) Personligt vil jeg mene at alt over 8bit farver er salgsgas, der er trodsalt en grænse for den menneskelige hjerne og øjets formåen.
|
Det er jeg så overhovedet ikke enig i, på to forskellige niveauer. Jeg er enig i at 8 bit i konsum-sammenhæng langt hen ad vejen er godt nok. Men som (rigtigt godt) beskrevet tidligere af Cyberguyen, én ting er hvad signalbehandlingen arbejder med, noget andet er hvad du rent faktisk får ud. 8 bit er godt nok, HVIS det rent faktisk er dét der kommer ud af skærmen.
Jeg har iøvrigt set demonstrationer af 8 bit vs 10 bit, og 4:2:0 vs 4:2:2 vs 4:4:4. Hvis vi virkelig skal sige at vi har nået grænsen for den menneskelige formåen, så bør vi køre 10 bit 4:4:4, i hvert fald på store billeder. Når vi når dértil, så er al resterende overflødig - men stadigvæk, for at bevare dét niveau i praksis, skal du reelt bruge mere end 10 bit i signalbehandlingen.
At der så er rigtigt mange displays der har en signalbehandling med meget stor farvedybde, men udnytter det elendigt (oftest fordi man laver en masse behandling der burde være overflødig), det er så dét der gør at de 18 bit bliver til salgsgas, for bare fordi der er 18 bit i stedet for 12, er der ingen garanti for at man har mindre banding i sidste ende.
Dét der tæller er hvad der kommer ud af skærmen, ikke hvad der er indeni.
|
 |
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:33 |
Jeg forstod det også sådan, at det er en fremragende skærm.
For mig personligt er det ikke vigtigt om et 855 efter kalibrering er lidt bedre end et LX5090 på nogle punkter, og lidt dårligere end et LX5090 på nogle andre punkter. Dog er jeg ikke den store fan af støj, og vil helst have et så klart billede som muligt. Det, jeg vil vide er, om Samsung 855 efter en kalibrering overordnet er et fremragende tv som både er godt til at se sport om eftermiddagen, og til at se film (og andet), om aftenen. Jeg vil ikke smide 15.000 kr. efter et tv som ikke er pengene værd. Dertil kommer en professionel 2.800 kr. kalibrering, og så skal det altså også stå rigtig godt bagefter. 17.800 kr. er ikke småpenge for mig. Det er lidt svært at bedømme hvor godt et tv er når man ikke har set det kalibreret, og i normale omgivelser. I hvert fald for en amatør som mig. Retention har jeg også været lidt nervøs for på denne model.
Hvad de 18-bit betyder for billedkvaliteten ved jeg ikke, men, det er noget som er interessant for mig. Ja, jeg er skide nysgerrig, fordi jeg interesserer mig stærkt for 855´eren. Min formodning var, at det giver mindre Colour banding, eller måske dybere eller mere præcise farver, så jeg håbede på at der var nogen som vidste noget om 18-bit Colour Processing i de nye plasma tv fra Samsung.
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
T-Ras
Super bruger
Oprettet: 25-November-2008
Point: 334
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:37 |
Hvordan skulle det give "dybere" farver? Du får ikke flere farver i selve panelet, blot fordi elektronikken kan regne med 18 bit præcision. Farveskalaen i selve panelets RGB-celler kan stadig kun indstilles med 8 eller måske 10 bit præcision hvis det går vildt for sig.
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 21:47 |
T-Ras skrev:
Hvordan skulle det give "dybere" farver? Du får ikke flere farver i selve panelet, blot fordi elektronikken kan regne med 18 bit præcision. Farveskalaen i selve panelets RGB-celler kan stadig kun indstilles med 8 eller måske 10 bit præcision hvis det går vildt for sig. |
Hvor ved du det fra? Hvad er Pioneers 12-bit så værd? Hvad skal de 18-bit så gøre godt for? Mere præcision? Det er jo ikke noget som Samsung har fremhævet nogen steder, så det ligner ikke et typisk "salgsgastal".
|
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 22:14 |
Firebird skrev:
Jeg forstod det også sådan, at det er en fremragende skærm.
For mig personligt er det ikke vigtigt om et 855 efter kalibrering er lidt bedre end et LX5090 på nogle punkter, og lidt dårligere end et LX5090 på nogle andre punkter. Dog er jeg ikke den store fan af støj, og vil helst have et så klart billede som muligt. Det, jeg vil vide er, om Samsung 855 efter en kalibrering overordnet er et fremragende tv som både er godt til at se sport om eftermiddagen, og til at se film (og andet), om aftenen. Jeg vil ikke smide 15.000 kr. efter et tv som ikke er pengene værd. Dertil kommer en professionel 2.800 kr. kalibrering, og så skal det altså også stå rigtig godt bagefter. |
Jeg er ret sikker på at 855'eren er præcist dét tv du har brug for. Køb dén. Alle andre end mig vil kalde det et fremragende billede. Jeg ved godt det gør ondt langt ind i sjælen på folk når jeg formulerer mig på dén måde, men sådan er jeg altså bare...
Firebird skrev:
Hvad de 18-bit betyder for billedkvaliteten ved jeg ikke, men, det er noget som er interessant for mig. Ja, jeg er skide nysgerrig, fordi jeg interesserer mig stærkt for 855´eren. Min formodning var, at det giver mindre Colour banding, eller måske dybere eller mere præcise farver, så jeg håbede på at der var nogen som vidste noget om 18-bit Colour Processing i de nye plasma tv fra Samsung.
|
"mindre", "dybere", "mere" - i forhold til hvad? 
Jeg forsøger at forholde mig til billedet i mere absolutte termer. Dét der er afgørende er hvor godt tv'et er til at gengive kildematerialet, ikke hvordan den er i forhold til andre tv. Det er ikke konkurrenterne der er referencen, referencen er kildematerialet.
Det er svært at "vide noget" om 18 bit color processing i Samsung skærmene, da det er umuligt at vide hvad det helt konkret dækker over, og hvordan det i praksis bliver brugt. Som sagt, dét der betyder noget er hvad der kommer ud af skærmen, og dér kan jeg kun sige at jeg ikke har observeret noget der skulle få én til at bekymre sig om banding. Om det så er 8, 12 eller 18 bit de har brugt til at nå dértil, det interesserer mig ikke, og jeg mener heller ikke det burde interessere dig. Det interessante er slutresultatet.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 22:31 |
Firebird skrev:
Hvor ved du det fra? Hvad er Pioneers 12-bit så værd? |
Godt spørgsmål, uden at jeg kender den præcise tekniske opbygning, så vil jeg påstå at det aldeles ikke er et 12-bit panel. Det er givetvis et panel med 12 bit et sted i driver-kredsløbet, men det leverer ikke 12 bit.
Firebird skrev:
Hvad skal de 18-bit så gøre godt for? Mere præcision? Det er jo ikke noget som Samsung har fremhævet nogen steder, så det ligner ikke et typisk "salgsgastal".
|
Det bedste bud jeg har, er at Samsung har fundet det nødvendigt for at kunne lave bl.a. en velfungerende CMS-løsning (individuel regulering af hver grundfarve). Tidligere generationer af Samsung plasma'er har været kritiseret for deres banding, og CMS kan potentielt medføre endnu mere banding. Derfor har man oppet signalbehandlingen til rigtigt mange bit, for at kunne lave flere "tricks", som lige i denne sammenhæng er positivt ment - Samsung'en er noget nær det eneste tv på markedet i dag med et helt komplet sæt farvereguleringer (bedre reguleringer end Pioneer). De ekstra bit giver derfor, lidt kryptisk sagt, ikke i sig selv en _fordel_ i farvegengivelsen, men det gør at man kan gøre nogle andre ting der giver en fordel (CMS'en), uden at det medfører ulemper i form af banding. Det er altså mere et redskab til at kunne lave nogle andre ting, end at det er en væsentlig funktion i sig selv.
Det vigtigste at forstå er at mht. farvegengivelse er "farvedybde", dvs. antallet af nuancer, så længe det er højt nok til ikke at give markant synlig banding, ikke særligt væsentlig - det væsentlige er at farverne er rigtige. Det kan vi altså så, på grund af de ekstra bits, nemmere opnå gennem kalibreringen uden negative sideeffekter.
I TEORIEN! For i praksis, selv om der ikke er banding som sådan, så er gradueringerne ikke helt perfekte. CMS-systemet gør at grundfarverne kan være meget præcise, endnu mere end en Pioneer, til gengæld er gråskala'en ikke helt lineær, den grå farve skifter en anelse tone alt efter lysstyrke, i lidt højere grad end en Pioneer. Det er dog så svagt at det i praksis ikke har ret meget at sige for billedet, og derfor er oplevelsen af farverne totalt set mindst på Pioneer-niveau, som sagt. Men det er hér hvor man kan sige at en simpel behandling i 12 bit sagtens kan være bedre end en avanceret behandling i 18 bit. Skal man være lidt grov, kan man sige at jo bedre og mere korrekt panelet i sig selv er, jo mindre behøver vi kompensere i signalbehandlingen, og jo færre bits behøver man derfor i signalbehandlingen. Derfor kan man ikke sammenligne på tværs af mærker eller selv modeller inden for samme mærke, og konkludere noget som helst ud fra antallet af bits.
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 22:41 |
AV Precision skrev:
Firebird skrev:
Hvor ved du det fra? Hvad er Pioneers 12-bit så værd? |
Godt spørgsmål, uden at jeg kender den præcise tekniske opbygning, så vil jeg påstå at det aldeles ikke er et 12-bit panel. Det er givetvis et panel med 12 bit et sted i driver-kredsløbet, men det leverer ikke 12 bit.
Firebird skrev:
Hvad skal de 18-bit så gøre godt for? Mere præcision? Det er jo ikke noget som Samsung har fremhævet nogen steder, så det ligner ikke et typisk "salgsgastal".
|
Det bedste bud jeg har, er at Samsung har fundet det nødvendigt for at kunne lave bl.a. en velfungerende CMS-løsning (individuel regulering af hver grundfarve). Tidligere generationer af Samsung plasma'er har været kritiseret for deres banding, og CMS kan potentielt medføre endnu mere banding. Derfor har man oppet signalbehandlingen til rigtigt mange bit, for at kunne lave flere "tricks", som lige i denne sammenhæng er positivt ment - Samsung'en er noget nær det eneste tv på markedet i dag med et helt komplet sæt farvereguleringer (bedre reguleringer end Pioneer). De ekstra bit giver derfor, lidt kryptisk sagt, ikke i sig selv en _fordel_ i farvegengivelsen, men det gør at man kan gøre nogle andre ting der giver en fordel (CMS'en), uden at det medfører ulemper i form af banding. Det er altså mere et redskab til at kunne lave nogle andre ting, end at det er en væsentlig funktion i sig selv.
Det vigtigste at forstå er at mht. farvegengivelse er "farvedybde", dvs. antallet af nuancer, så længe det er højt nok til ikke at give markant synlig banding, ikke særligt væsentlig - det væsentlige er at farverne er rigtige. Det kan vi altså så, på grund af de ekstra bits, nemmere opnå gennem kalibreringen uden negative sideeffekter.
I TEORIEN! For i praksis, selv om der ikke er banding som sådan, så er gradueringerne ikke helt perfekte. CMS-systemet gør at grundfarverne kan være meget præcise, endnu mere end en Pioneer, til gengæld er gråskala'en ikke helt lineær, den grå farve skifter en anelse tone alt efter lysstyrke, i lidt højere grad end en Pioneer. Det er dog så svagt at det i praksis ikke har ret meget at sige for billedet, og derfor er oplevelsen af farverne totalt set mindst på Pioneer-niveau, som sagt. Men det er hér hvor man kan sige at en simpel behandling i 12 bit sagtens kan være bedre end en avanceret behandling i 18 bit. Skal man være lidt grov, kan man sige at jo bedre og mere korrekt panelet i sig selv er, jo mindre behøver vi kompensere i signalbehandlingen, og jo færre bits behøver man derfor i signalbehandlingen. Derfor kan man ikke sammenligne på tværs af mærker eller selv modeller inden for samme mærke, og konkludere noget som helst ud fra antallet af bits.
|
Det har altså sine fordele og ulemper? Eller, det behøver ikke at være en fordel som sådan, men kan være det?
Pssst. Man må håbe, at folk nu ikke bliver sure på dig igen. 
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 03-Juli-2009 kl. 23:53 |
Firebird skrev:
Det har altså sine fordele og ulemper? Eller, det behøver ikke at være en fordel som sådan, men kan være det? |
Det sidste - der er ingen ulemper ved at hæve bit-dybden, men det er ikke sikkert det giver synlige fordele i praksis. Derfor - det er sgu et godt citat hvis jeg selv skal sige det, så jeg gentager mig selv: Dét der tæller er hvad der kommer ud af skærmen, ikke hvad der er indeni.
Det er lidt tragisk at man kan få folk til at diskutere farvegengivelse så nemt som at knipse med fingrene, ved at sige ét eller andet antal bit. Dét folk burde være imponeret over ved Samsung'en, og andre tv med gode farver, er ting som desværre ikke kan siges med ét tal, men med grafer, og derfor desværre ikke bruges som salgsargumenter:

Der skal flere grafer til at give hele historien omkring farvekvaliteten, men det er bare lige et eksempel. Ovenstående er _sindssygt_ godt (og kan iøvrigt fintunes en anelse mere), især sammenlignet med andre fladskærme på markedet, og især fordi farvestyrken af hver enkelt farve (som jeg ikke lige har en pæn graf for), også sidder lige i skabet. Men prøv at forklare en almindelig forbruger dét. Men "18 bit er bedre end 12 bit", det er jo til at forstå...
(iøvrigt ikke rettet mod dig overhovedet, du stiller dig jo netop nysgerrigt kritisk overfor det, for det - det var bare et generelt rant).
Firebird skrev:
Pssst. Man må håbe, at folk nu ikke bliver sure på dig igen. 
|
Anonymitet er den nemmeste (og kedeligste) måde at undgå fjender på 
Redigeret af AV Precision - 03-Juli-2009 kl. 23:54
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 04-Juli-2009 kl. 00:00 |
Man må skam godt kritisere mig for min nysgerrighed eller skepsis for den sags skyld. If you don't ask - You don't know.
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Firebird
Guld medlem
|
Sendt: 04-Juli-2009 kl. 18:14 |
Til Otto. Stor tak herfra. Lige et spørgsmål til. Selv om du foretrækker projektor, vil du så mene at 855'eren er et godt køb til 15.000 kr, frit leveret? (Jeg skal jo ikke betale ekstra for hverken fod eller DVB-C tuner).
|
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |