recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 1/2 vejs højttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 1/2 vejs højttaler

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 1/2 vejs højttaler
    Sendt: 22-August-2019 kl. 09:38
hvad betyder det, at det er en 2 1/2 vejs højttaler. 
Forstår to og trevejs, men 2,5 giver ikke mening for mig-
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 10:44
Det er typisk en højttaler uden en decideret mellemtone enhed.

Den har 3 enheder: En diskant og to basenheder der ofte er ens, hvor den ene tager sig af både mellemtone og bas.


Redigeret af Deschain - 22-August-2019 kl. 10:44
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 10:46
Så egentligt bare en 2 vejs med en ekstra enhed?
Spørger fordi jeg lige lurer på et IKEA hack, som kræver en 2vejs højttaler, men mine er 2.5...
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 11:06
Det giver ikke mening at stille krav om at det skal være en to-vejs. 2.5 eller 3 vejs kan gøre det lige så godt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Så egentligt bare en 2 vejs med en ekstra enhed?
Spørger fordi jeg lige lurer på et IKEA hack, som kræver en 2vejs højttaler, men mine er 2.5...


Hvilket IKEA hack?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Så egentligt bare en 2 vejs med en ekstra enhed?
Spørger fordi jeg lige lurer på et IKEA hack, som kræver en 2vejs højttaler, men mine er 2.5...


Hvilket IKEA hack?


Klaus

Ved ikke om det lige var den jeg læste, men en ala den her. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 11:50
Okay, det kan du roligt gøre med dine DLS R66. Mit bud er bare at det kommer til at lyde endnu mere forfærdeligt end IKEA højttaleren gør i forvejen.

Mit bud er at den DSP der sidder i højttaleren er "tunet" til højttalerens egne enheder og ikek til frekvensgangen af en DLS R66.


Klaus


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 12:09
var ikke til dls :) kan ikke huske hvad de hedder lige nu, men nogle gamle reolhøjttalere min kæreste har liggende på et depot.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 19:35
lyder som et sjovt projekt, men højttalerne skal formentlig være lette at drive, for at det skal kunne lade sig gøre. Husk at dine højtalere ikke har godt af at blive spændt for en for svag forstærker. 

Lav endelig en opfølgende post, når du har prøvet. 
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 20:27
Ved ikke om jeg får det prøvet. Var bar en tanke, til en kedelig efterårsdag i værkstedet. ( og en grund til at benytte mig af 3D printeren...)
Til top
mrjocs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2016
Status: Offline
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrjocs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2019 kl. 00:14
Det vil nok virke, men jeg mener ligesom KlausDM skriver at jeg har læst at sonos bruger aktiv delefilter og akustisk balanceret i deres produkter. dvs at den lyd du får ud af det kan være farvet så meget at det vil lyde helt forkert på andre højtalere, men prøv det ad og måske test lyden hvor "ren" den er bagefter "hacket". 

mvh
mvh
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2019 kl. 06:01
Akustisk balanceret er nok ikke det ord jeg ville bruge. Dem jeg har hørt “brummer” meget i bassen.

Men når man tester et sådan produkt på diverse websites for elektronik, er der ingen der måler frekvenslinearitet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu