recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2+1 setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2+1 setup

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2+1 setup
    Sendt: 08-November-2016 kl. 08:34
Hej
Jeg har netop købt mig en centerhøjtaler (Proac) der skal supplere mine Heybrook stereohøjtalere.
Hvordan får jeg udnyttet den centerhøjtaler bedst muligt?
Jeg har en Pioneer 1223 receiver.

Som jeg ser det er de fleste tv udsendelser i stereo. Kan man "tvinge" noget lyd ud i centerhøjtaleren for at for lidt bedre og mere tydelig tale?

mvh
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 09:15
Tale burde være tydeligt uanset om du kører via stereo eller center højttaler. Men det er jo bare og fortælle receiver i speaker settings at du har en center.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2016
Point: 1684
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 09:15
Slå dolby pl II til. Så kommer talen ned i center.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 10:27

Det er slet ikke nødvendigt, når det er Stereo, er tale i Center, det kommer også an på hvordan Reciveren er indstillet, de har en funktion der kan sprede dialog væk fra eller imod Center, (Center Width) så den skal stilles korrekt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juli-2009
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 11:24
TAk for de hurtige svar.

Jeg synes ikke altid tale er lige tydeligt når det kører i stereohøjtalerne - selvfølgelig er der meget bedre en fjernsynets egne højtaler på bagsiden. Men jeg tænkte at receiveren kunne pille talen ud og putte i center - ligesom et alm. surroundsetup. Og så skal stereohøjtalerne kun bruges til effekt og musikafspilning.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 11:28

Når det er Stereo, så ER tale i center, hvis da ellers opsætning er korrekt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Når det er Stereo, så ER tale i center, hvis da ellers opsætning er korrekt.

Når det er sat op til Stereo, er det kun højre og venstre højtaler der bruges. 

Der er intet i centerhøjtaleren.

MAn er nødt til at Dolby Prologic surround til, for at få lyd i center.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 12:02

Har du prøvet at stille den til Multichannel/All Channel Stereo, så er der lyd i Center.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 13:02
Den skal IKKE stå til at spille stereo!
Hvis du vælger "All Channel Stereo" kommer der jo blot den samme lyd ud, af alle højttalere, hvilket jo netop ikke er meningen.
Den skal, som nogle af de andre er inde på, stå på en af surround-indstillingerne.
Alt efter hvilket lydspor, det er, du afspiller, finder den selv ud af, hvilke højttalere, der skal spille med.
Din receiver har forskellige muligheder, som du kan vælge imellem.

Jeg har lige været inde at se manualen til din receiver:
Den indstilling, du normalt skal bruge, er "AUTO SURROUND". Her vil den smide talen ud i centeren, men hvis det er et stereosignal, den modtager, vil der kun komme lyd ud i dine fronthøjttalere.
Du har så muligheden for, at vælge én af de andre surround-indstillinger.
Dolby Pl II, som der er en, der nævner, er én af mulighederne, du kan benytte, men er kun nødvendig, hvis der ikke er tale om et digitalt surround-lydspor, da den så vil gøre det helt automatisk...
På din receiver hedder de: " Pro Logic MOVIE, Pro Logic MUSIC eller Pro Logic GAME", men altså kun nødvendigt, hvis det er et stereosignal, den modtager, og du gerne vil have lyd i din center.

Pro Logic var det man benyttede, da man afspillede VHS-bånd, og der kun var et stereospor på båndet, altså en form for simuleret surround (Ingen diskrete kanaler), og ikke den ægte vare, som man får når der er tale om Dolby Digital eller DTS.

Redigeret af Supergris - 08-November-2016 kl. 13:21
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 13:08

Har lyd i Center på SR når den kører Multichannel Stereo.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 13:10
Ja, der er lyd, men ikke den korrekte lyd!
Ved surround, er det ikke meningen, at alle højttalere, skal spille det samme!
Det ville netop gå ud over dialogen, der ville være sværere at høre tydeligt.

Redigeret af Supergris - 08-November-2016 kl. 13:12
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2016 kl. 13:43
Korrekt! Brug Prologic II eller Neo 6: Cinema, som er min foretrukne til at få talen i center på DR's drama udsendelser.

Redigeret af Kampus - 08-November-2016 kl. 13:44
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu