recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2.35:1.. det værd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2.35:1.. det værd?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nitrotg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2.35:1.. det værd?
    Sendt: 29-Juni-2014 kl. 20:33
Sidder og overvejer at købe ny projektor for at udnytte mit biorum optimalt..

Problemer hos mig er højden (200cm).. og det ville et 2:35:1 lærred jo kunne udnytte bedre..

Men hvad er der af projektorer som kan smide det format ud automatisk? ved panasonic laver nogen modeller.. findes der andre som er til at betale?

og så self det store spørgsmål.. er det det værd? eller skulle man gå efter en bedre 16:9 projektor?

lige PT har jeg Sony HW15
Til top
Basic Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Juli-2014
Sted: Esbjerg
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 23:15
Alle projektorer kører 16:9 format...

Spørgsmålet er blot om du vil have en projektor med automatiseret zoom/lens shift, eller om du kan leve med at zoome manuelt :-)

Panasonic's PT-AT6000E har automatiseret zoom/lens shift, og ellers skal du have de store sedler op af lommen hvis du vil have en JVC eller Sony med samme funktion.

Har selv lige bestilt min første projektor... En Sony HW55 med manuel zoom. Har også tænkt mig at køre med et 2.35 lærred. Hvor bøvlet det bliver at zoome manuelt hele tiden, er jeg også spændt på :-)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 00:04
Hvis du har en pc som afspiller kan den klare alt mht 2.35/16:9 automatisk. Den finder selv ud af formatet og man skal aldrig røre noget. (Man mister lidt Pixels ved 16;9 på den måde, men det er subjektivt hvor meget man synes at det er et issue). Så behøver man ikke bruge zoom på projektoren.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 00:15
Hvilken software bruger du til det? J River?  den kan vist nærmest alt nu om dage.
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 01:57
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvis du har en pc som afspiller kan den klare alt mht 2.35/16:9 automatisk. Den finder selv ud af formatet og man skal aldrig røre noget. (Man mister lidt Pixels ved 16;9 på den måde, men det er subjektivt hvor meget man synes at det er et issue). Så behøver man ikke bruge zoom på projektoren.

Ja, jeg er også yderst interesseret i at høre hvilken software på en HTPC der kan styre det
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 07:31
Jeg bruger xbmc :) men angiver blot hvor toppen og bunden er, og så tænker man aldrig mere over format osv.
Til top
Basic Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Juli-2014
Sted: Esbjerg
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 09:09
Gælder det samme ved brug af PLEX?
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg bruger xbmc :) men angiver blot hvor toppen og bunden er, og så tænker man aldrig mere over format osv.

Har lige testet det. Det er da en nem måde at lave CIH. Sad og tænkte på om det ville være smart med et lærred der har et format der ligger mellem 16:9 og scope. F.eks. et 2:1 lærred. Så ville både 16:9 og scope få en rimeligt god størrelse. Med et scope lærred synes jeg at kunne fornemme at 16/9 blive lidt rigeligt småt. Det skal siges at jeg ser en del serier på projector så det skal ikke bahandles som anden rangs indhold.

Redigeret af dpny - 02-Juli-2014 kl. 09:55
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 09:51
Ja det er helt genialt. Folk har ofte sagt til mig, at det er en dum måde at gøre det på, da man mister pixels og ikke udnytter projektorens opløsning 100%,  men synes bare løsningen er så "seamless", at lidt tradeoff i opløsning på 16:9 film er ligegyldigt. (Derudover er det meste 16:9 alligevel tv-serier og chick flicks hvor man ikke behøver fuld bio-oplevelse :))
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 09:56
Hov. Sad og editerede mens du skrev :-)

Når du får en lysstærk 4k projektor så vil jeg vædde min hat på at man ikke kan se at man ikke udnytter hele opløsningen. Spørgsmålet er IMO også om det betyder så meget med 1080p. Ved de videoer der bliver nedskaleret bliver billedet jo samtidig mindre, så med mindre man har et kæmpe lærred vil jeg tro at der er vanskeligt at se det på andet end test billeder?

Redigeret af dpny - 02-Juli-2014 kl. 10:08
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Hov. Sad og editerede mens du skrev :-)

Når du får en lysstærk 4k projektor så vil jeg vædde min hat på at man ikke kan se at man ikke udnytter hele opløsningen. Spørgsmålet er IMO også om det betyder så meget med 1080p. Ved de videoer der bliver nedskaleret bliver billedet jo samtidig mindre, så med mindre man har et kæmpe lærred vil jeg tro at der er vanskeligt at se det på andet end test billeder?

Det er ikke usynligt, men det er et lille problem, sammenlignet med den gevinst det giver i den samlede visuelle oplevelse. Alene det at slippe for bjælkerne giver en væsentlig forbedring af den oplevede kontrast (hvis man ikke har afmaskning har man så godt nok bare flyttet dét issue til 16:9 film, men de er i mindretal...). Derudover giver CIH en mere rigtig oplevelse af de forskellige films scenografi. 2.35:1 film er generelt designet til at være "større" end 1.85:1 film. Så personligt ville jeg gerne ofre lidt skarphed for at få gevinsten.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8599
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

(hvis man ikke har afmaskning har man så godt nok bare flyttet dét issue til 16:9 film, men de er i mindretal...)

Men det er vel nemmere at lave afmaskning i siderne (gardin) end i top/bund.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu