|
2.35:1.. det værd? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
nitrotg
Guld medlem Oprettet: 23-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1366 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 29-Juni-2014 kl. 20:33 |
Sidder og overvejer at købe ny projektor for at udnytte mit biorum optimalt..
Problemer hos mig er højden (200cm).. og det ville et 2:35:1 lærred jo kunne udnytte bedre.. Men hvad er der af projektorer som kan smide det format ud automatisk? ved panasonic laver nogen modeller.. findes der andre som er til at betale? og så self det store spørgsmål.. er det det værd? eller skulle man gå efter en bedre 16:9 projektor? lige PT har jeg Sony HW15
|
|
Basic
Ny bruger Oprettet: 01-Juli-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 16 |
Funktioner
Tak(0)
|
Alle projektorer kører 16:9 format...
Spørgsmålet er blot om du vil have en projektor med automatiseret zoom/lens shift, eller om du kan leve med at zoome manuelt :-) Panasonic's PT-AT6000E har automatiseret zoom/lens shift, og ellers skal du have de store sedler op af lommen hvis du vil have en JVC eller Sony med samme funktion. Har selv lige bestilt min første projektor... En Sony HW55 med manuel zoom. Har også tænkt mig at køre med et 2.35 lærred. Hvor bøvlet det bliver at zoome manuelt hele tiden, er jeg også spændt på :-)
|
|
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du har en pc som afspiller kan den klare alt mht 2.35/16:9 automatisk. Den finder selv ud af formatet og man skal aldrig røre noget. (Man mister lidt Pixels ved 16;9 på den måde, men det er subjektivt hvor meget man synes at det er et issue). Så behøver man ikke bruge zoom på projektoren.
|
|
dpny
Guld medlem Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvilken software bruger du til det? J River? den kan vist nærmest alt nu om dage.
|
|
jespermart
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 891 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ja, jeg er også yderst interesseret i at høre hvilken software på en HTPC der kan styre det
|
|
Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4 |
|
Jonas_h
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg bruger xbmc :) men angiver blot hvor toppen og bunden er, og så tænker man aldrig mere over format osv.
|
|
Basic
Ny bruger Oprettet: 01-Juli-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 16 |
Funktioner
Tak(0)
|
Gælder det samme ved brug af PLEX?
|
|
dpny
Funktioner
Tak(0)
|
Har lige testet det. Det er da en nem måde at lave CIH. Sad og tænkte på om det ville være smart med et lærred der har et format der ligger mellem 16:9 og scope. F.eks. et 2:1 lærred. Så ville både 16:9 og scope få en rimeligt god størrelse. Med et scope lærred synes jeg at kunne fornemme at 16/9 blive lidt rigeligt småt. Det skal siges at jeg ser en del serier på projector så det skal ikke bahandles som anden rangs indhold. Redigeret af dpny - 02-Juli-2014 kl. 09:55 |
|
Jonas_h
Funktioner
Tak(0)
|
Ja det er helt genialt. Folk har ofte sagt til mig, at det er en dum måde at gøre det på, da man mister pixels og ikke udnytter projektorens opløsning 100%, men synes bare løsningen er så "seamless", at lidt tradeoff i opløsning på 16:9 film er ligegyldigt. (Derudover er det meste 16:9 alligevel tv-serier og chick flicks hvor man ikke behøver fuld bio-oplevelse :))
|
|
dpny
Funktioner
Tak(0)
|
Hov. Sad og editerede mens du skrev :-)
Når du får en lysstærk 4k projektor så vil jeg vædde min hat på at man ikke kan se at man ikke udnytter hele opløsningen. Spørgsmålet er IMO også om det betyder så meget med 1080p. Ved de videoer der bliver nedskaleret bliver billedet jo samtidig mindre, så med mindre man har et kæmpe lærred vil jeg tro at der er vanskeligt at se det på andet end test billeder? Redigeret af dpny - 02-Juli-2014 kl. 10:08 |
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er ikke usynligt, men det er et lille problem, sammenlignet med den gevinst det giver i den samlede visuelle oplevelse. Alene det at slippe for bjælkerne giver en væsentlig forbedring af den oplevede kontrast (hvis man ikke har afmaskning har man så godt nok bare flyttet dét issue til 16:9 film, men de er i mindretal...). Derudover giver CIH en mere rigtig oplevelse af de forskellige films scenografi. 2.35:1 film er generelt designet til at være "større" end 1.85:1 film. Så personligt ville jeg gerne ofre lidt skarphed for at få gevinsten.
|
|
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8599 |
Funktioner
Tak(0)
|
Men det er vel nemmere at lave afmaskning i siderne (gardin) end i top/bund. |
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |