|
|
Besvar ![]() |
Side <1 4567> |
Forfatter | ||||
cloudy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 03-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 359 |
![]() |
|||
Måske skulle vi bare have nogle briller til at se anamorfiske billeder
![]() Redigeret af cloudy - 09-Februar-2008 kl. 05:20 |
||||
![]() |
||||
FNørd ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
![]() |
|||
Hej Otto Flid, fedt og snyd er vejen frem *s* Hvordan snyde sig ud af - ved anvendelse af zoom? Mht. lærred er 1:2,40 altid 1:2,39 og er 1:2,35 "godt nok" til 1:2,40 film? |
||||
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
||||
![]() |
||||
fumper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1062 |
![]() |
|||
Hehe... ja god argumentation kan ødelægge alt... når jeg sidder og tænker over det er jeg faktisk overbevist om at det egentlig er blevet sagt før, men den er bare ikke rigtigt "fesen ind", but i get it now
Dvs. at med en hd100 er anamorf linsen overflødig, er den også det med de nævnte mitsubishi?
Jeg så problemet igår, Pearl Harbor, undertekst i billedet, day after tomorrow, undertekst halvt i billedet, og halvt udenfor... øv... af alle de muligheder man har tilgængelig... er halvt inde halvt ude da vel nok den værste... man kan jo håbe at der kommer opdateringer til afspillerne som kan klare det på et tidspunkt... du nævnte i en anden tråd at man kunne flytte underteksterne, kan man indstallere et mellemled som gør det? Alt i alt, ser det ud til at når jeg engang får taget mig sammen til at finde de nødvendige midler til min hjemmebiograf, så kan jeg få det som jeg vil :-) |
||||
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3 Hjemmebio |
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|||
Ja. Her vil man dog alt efter væggen bagved lærredet ofte kunne se at der ryger noget lys over og under lærredet, og du udnytter kun 75% af projektorens lysstyrke. Det er en løsning jeg kun vil anbefale hvis budgettet skal strammes hårdt - den bedste "budget-løsning" er Prismasonic-linser, der findes fra ca. 5000,-, og i ganske god kvalitet for omkring 15-20.000,-. Det er samtidig den nemmeste anamorf-linse at installere.
Det er lidt et religionsspørgsmål, om man vælger det ene eller det andet - der er nogle få centimeter til forskel, og filmene kan godt svinge lidt. Jeg er fortaler for at vælge 2.35:1, for har man en 2.40:1 film er det bedre at mangle et par centimeter i siden, end at have et par centimeter mellem filmen og rammen. |
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|||
Omvendt faktisk - HD100 har indbygget dén skalering der skal til for at kunne bruge Anamorf linsen. Den eksterne scaler er overflødig, men ikke linsen.
Mitsubishi laver den perfekte "fattigmands-løsning" - du kan vælge at sætte projektoren op så den bruger et 2.35:1 felt i panelet til alt. Så sætter du den sammen med et 2.35:1 lærred, og 16:9 vises så som et felt inden i 2.35:1 feltet. Ulempen er selvsagt at man ikke bruger hele panelets opløsning og lysstyrke.
Nej, når først underteksterne er indlejret i billedet kan man ikke flytte rundt på dem. De muligheder der findes er: 1. Lade være med at bruge undertekster... 2. Lave en alternativ maskerings-form, hvor du går på kompromis med bjælken i bunden af billedet, og tillader underteksterne at være synlige 3. Bruge en PC som afspiller, med software der kan flytte underteksterne 4. Vælge en afspiller der kan flytte underteksterne. Kaleidescape er p.t. den eneste, men det er en noget dyr løsning, Samsung's afspillere med EZ-view kan klare opgaven med både skalering og placering af undertekster, men billedkvaliteten er middelmådig. Det gælder desværre ikke deres Blu-Ray afspillere - funktionen er oprindeligt designet til at lade billedet fylde hele 16:9 feltet, så det er ikke tegn på at Samsung anerkender behovet for CIH.
Præcis - har man penge nok, kan man med en projektor-løsning groft sagt få det præcist som man vil have det, der findes altid en løsning. Kvaliteten af løsningen afhænger naturligvis af hvor obskurt dit krav er - hvis du vil have filmen projiceret op på en luftballon, kan dét såmænd også løses... |
||||
![]() |
||||
fumper ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1062 |
![]() |
|||
Jeg vil gerne have det på min fiat 500 som er blå, men malet med særlig reflekterende maling
bare så jeg er klar over det, den her anamorfe linse, den bliver monteret på projektoren, og skal aldrig flyttes igen? jeg er ikke helt sikker på at jeg i mit hoved lige nu, 100% kan forstå hvordan scaleren... øh... scaler for at et 16:9 billede passer... |
||||
||||
![]() |
||||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
|||
Jeg synes også det kunne være vældig rart, hvis man kan gøre som i biograferne mht. konstant højde på lærredet, men nu går snakken jo kun på hjemmebio, og her er det, som du selv siger meget upraktisk. Derudover vil det, som jeg før antydede, gå ud over opløsningen at vise 2.35:1 film i samme højde som 16:9 / 4:3 film - det eneste der kan kompensere for denne foringelse af detaljeringsgraden, er hvis man betragter lærredet fra en større afstand, men så er man jo lige vidt! Jeg vil personligt hellere have samme opløsning lige meget billedformat (hvis vi taler om en hjemmebio med stort lærred), end at have et bredere billede ved 2.35:1 film, som til gengæld er af en ringere kvalitet... akurat som det er med tv-apparater. Den dag der kommer 2.35:1 film i anamorfisk 1080p (eller i endnu højere opløsning) vil jeg klart vælge hjemmebiosetuppet med den konstante højde på lærredet. Men jeg tror, jeg kommer til at vente meget længe, før det sker... PS. Mht. det du siger, om at biografernes digitalkopier af HD film altid er med samme opløsning i højden lige meget billedformat, er du nu helt sikker på det? Fx Star Wars III som blev filmet med Sonys CineAlta kamera HDC-F950 skulle ifølge flere sites på nettet blot være filmet i letterbox 1920x1080 (ikke-anamorfisk 16:9) hvorfor kun godt 800 linier blev brugt i højden på billedet! Men det er måske et særtilfælde? |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Har jeg ikke lige sagt at du kan få det som du vil have det?
Hvis vi tager udgangspunkt i at du vælger en fast linse: 2.35:1 vil blive strukket i højden, så bjælkerne skæres væk. Herefter strækker linsen billedet i bredden (eller trykker det i højden, alt efter linse), så du får 2.35:1. Når du så har et 16:9 billede, så vil scaleren i stedet trykke billedet sammen i bredden, og tilføje sorte bjælker i siden. Linsen strækker det så i bredden igen, så du har 16:9 med sorte bjælker i siden.
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Jeg vil ikke sige at det ene er mere rigtigt end det andet, der er fordele og ulemper ved begge løsninger. Jeg siger bare at din indgangsvinkel tager udgangspunkt i det tekniske, mens CIH tager udgangspunkt i det kunstneriske. Man vælger CIH _på trods af_ ændringen i den grundlæggende billedkvalitet, fordi det bedre modsvarer det kunsteriske udtryk man har forsøgt at skabe med filmen.
Der er ingen der siger de bliver fremvist på samme måde som de er blevet optaget! Der kan sagtens være skalering indvolveret i en D-cinema fremvisning. De biograf-opstillinger jeg har set, har været sat op sådan at der _skal_ en anamorf-linse ind foran for at fylde lærredet i en 2.35:1 gengivelse. Så hvis du har ret mht. Star Wars, så må billedet være skaleret op til 2k anamorf i fremvisningen. Det beviser i princippet min pointe, for hvis du har ret i at den er optaget i 1080P letterbox (mon ikke det er 2k letterbox og ikke 1080P? Ikke at det gør den store forskel), så er filmen jo netop så at sige designet til at blive vist større, med deraf følgende mindre opløsning, end en tilsvarende 16:9 1080P (/2k) optagelse. Med andre ord er dét med forskellen i opløsning principielt et valg som filmskaberen allerede har taget. Derudover er mange af de digitale fremvisninger optaget analogt, og efterfølgende overført til D-cinema. Film-producenterne er _langtfra_ generelt gået over til at optage digitalt, hvad mange ellers lader til at tro. For mange filmskabere er det nemmere at håndtere 35mm, af den simple årsag at det er et format man ved hvordan man skal håndtere. Jo mere man skal tænke på teknik under en film-produktion, jo mindre kreativt vil man oftest arbejde. Derfor vælger mange at bruge dén teknik de kender, fordi det giver dem luft til at tænke på filmen frem for teknikken. |
||||
![]() |
||||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
|||
Sonys HDC-F950 optager i 1920x1080, ikke 2K, men du har sikkert ret i, at SW III er temmelig meget efterbehandlet inden den endte i biograferne i digital version, så det kan meget vel have været i 2K. Grunden til at de ikke skød filmen i anamorfisk 1080p, er formentlig, at det var i den spæde start mht. at skyde en hel film i HD, der tilbage i 2003-2004. HDC-F950'eren var state of the art dengang. Læs evt. denne artikel om det. Bemærk letterbox rammen på de tre 16:9 plasmaskærme George Lucas kigger på (øverste billede side 6). Ja, som du skriver, skydes rigtig mange film stadig på filmstrimmel. Her skal Super 35 nævnes som et format rigtig mange instruktører/cinematografer efterhånden bruger, selv når der er tale brede 2.40:1 film. Efterfølgende overføres filmen til digital 2K eller 4K version via Digital Intermediate processen. Det gør post produktionen meget nemmere (farvemanipulation, editering m.v.), og filmen kan dermed vises digitalt i biograferne med de fordele, det nu medfører. Derudover vil distribution på DVD og HD discs samt DVB være nemt. Højaktuelle film som fx Transformers, Die Hard 4, I Am Legend, National Treasure 2, 3:10 to Yuma og Rambo 4 er alle lavet efter denne opskrift. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
det virker altså også meget mere fremsynet end at skyde digitalt... for mig virker det helt tåbeligt at så store film som starwars er skudt digitalt i "kun" 1920x1080 jeg tør slet ikke tænke på hvor meget opløsning man egentlig kan hive ud af super35 før man ikke længere kan se en forbedring i kvaliteten længere... det virker på en eller anden måde som om man har taget den nyeste teknologi man kunne finde, fordi den var ny... |
||||
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Den største årsag til at Star Wars III og delvis Star Wars II belv skudt digitalt, var jo netop behovet for at manipulere med billede digitalt i post produktionen - 2500 visual effect shots er immervæk en hel del, og det sætter enorme krav til det materiale der arbejdes med. 1080p i 4:4:4 RGB color space er et temmeligt godt udgangspunkt, som det også beskrives i førnævnte artikel. Rigtig mange af scenerne blev skudt på green screen, hvilket sætter store krav til farverne. Så det er 100% fuldt ud bevidst, at George Lucas valgte at skyde hele SW III digitalt. Desuden må man takke netop folk som ham, for at de gør et pionerarbejde inden for filmindustrien. Hvor havde vi været hvis det ikke var for ham og hans SW IV, V og VI? THX m.m.? Jeg er overbevist om, at den digitale filmoptageteknik nok skal komme til at være altdominerende inden for filmbranchen, ligesom den er ved at blive det inden for tv-branchen. Det er blot et spørgsmål om tid og penge, før det sker. Jeg gætter på omkring år 2020. Da vil de færreste film blive skudt på filmstrimmel, simpelthen fordi det er for dyrt (og til den tid sikkert også for dårligt) i forhold til den digitale filmmetode. |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 4567> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |