|
2.35:1 på w1070 UDEN linse. Er det muligt ? |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | ||
dr gonzo
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
I min bio fylder jeg et 2.37 lærred ved at zoome ind. Da der er sort hele vejen rundt om lærredet, kan lysspildet kun lige anes i meget mørke scener. Det er ikke noget man ligger mærke til. Min projektor har ellers mulighed for at strække billedet og bruges med en anamorphisk lense. Men jeg har læst flere steder på nettet, at det desværre ikke virke optimalt med min projektor, pga lcd-panelernes opbygning, skulle farverne skride og man vil få synlige blå pixelstreger i den ene side af billedet og røde i den anden side. Anamorphiske lenser anbefales derfor kun til projektorer som kan kompensere for den fejl, ved hjælp af nogle indstillingsmuligheder.
|
||
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej Gonzo, godt at høre at lysspild ikke er det store problem. Vores bio bliver mørk som graven, så vi har mulighed for at køre med ret lavt sortniveau.
Vi overvejer pt. at gøre vort nye lærred så "bredt" (underforstået, i højden) som et 145 cm bredt stykke bi-stretch går at strække, og så eksperimentere med noget masking, som let kan på- og afmonteres efter behov. Vi går efter et anamorphic-billede på 310 x 130 cm (132") men iflg. mine beregninger giver det et 16:9-billede, som er 175 cm "bredt", hvilket nok er i overkanten af hvad 145 cm bi-stretch kan strækkes til! |
||
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
||
Troelsfilm
Super bruger Oprettet: 25-Juli-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 399 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er noget i vejen med din beregning hvis din højde er 130, så vil din bredde være: 1,78*130 = 231cm - noget bedre og ca 110" i 16:9 et 4:3 billede vil være 173cm bredt mvh Troels
Redigeret af Troelsfilm - 29-Januar-2016 kl. 20:25 |
||
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Troels, jeg tror ikke der er noget i vejen med min beregning, men nok nærmere min måde at forklare mig på :)
Når jeg skriver "bredt" så mener jeg egentlig "højt", dvs. fra top til bund af billede. At jeg bruger begrebet "bredde" i den sammenhæng er fordi bi-stretch kun fåes i bredden 145 cm. Det begrænser, hvor bred (fra top til bund) skærmen kan blive. Håber det giver mening :) Og du har i øvrigt ret i DIN beregning, men det er for 16:9. Vi har tænkt os at lave lærred i 2.39:1. |
||
||
Troelsfilm
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, og eftersom du har en Maks højde på 130cm, så vil det give et 16:9 billede på 231 cm bredde...
|
||
Troelsfilm
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ahhhh - du mener i vil lave et 16:9 lærred og afmaske det til 2,35:1.
Jeg forstod det omvendt... |
||
jacobe
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, og nej! :) Men jeg forstår godt forvirringen, når jeg bruger "bredde" til at beskrive højde!!
Det vi først og fremmest vil lave er et 2.39:1 lærred. Men så gik det op for os, at PJ altid vil kaste et 16:9-billede ud, som vil give lysspild over og under lærredet. Det kan vi selvfølgelig maske os ud af, og deraf udsprang idéen med at lave et lærred, som er stort nok til 16:9, men stadig har de dimensioner vi ønsker. Og det er så hér jeg kegler rundt og lader højde for "bredde", fordi jeg ikke kender de korrekte termer :) Men problemet løser nok sig selv, for jeg tvivler på at vi kan strække bi-stretch nok til at kunne lave et 16:9-lærred som måler 175 cm fra top til bund :( EDIT: nu ser jeg at du nåede at sige "eureka" :) Så ja, nu taler vi vist igen samme sprog, LOL! Beklager forvirringen. Redigeret af jacobe - 29-Januar-2016 kl. 23:25 |
||
||
Troelsfilm
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
Troelsfilm
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg beklager, jeg har scope lærred og tænker omvendt, altså maske af i bredden og ikke højden.
I øvrigt er jeg ikke sikker på at en billig benq egner sig til så stort et lærred / billede... |
||
jacobe
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er mig som beklager, at jeg ikke kan forklare mig ordentligt!
Det må komme an på en prøve. Da vi fik den var vi nødt til at flytte den en meter længere frem ift. den gamle PJ, fordi billedet på minimum zoom ikke kunne være indenfor rammen på vort gamle 105" lærred! |
||
||
Guests
Gæst |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ta et kig på madVR som render http://forum.doom9.org/showthread.php?p=1737661#post1737661
Kan ikke beskrive madVR bedre end huhn gør det this is ridiculously useful Redigeret af janLp - 30-Januar-2016 kl. 19:58 |
||
jacobe
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jan, tak for dit input, menøh ... hvad skal jeg med et smart stykke software? Jeg har Blu-ray afspiller, ikke HTPC :)
|
||
||
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |