recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2.35:1 på w1070 UDEN linse. Er det muligt ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2.35:1 på w1070 UDEN linse. Er det muligt ?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 17:20
I min bio fylder jeg et 2.37 lærred ved at zoome ind. Da der er sort hele vejen rundt om lærredet, kan lysspildet kun lige anes i meget mørke scener. Det er ikke noget man ligger mærke til. Min projektor har ellers mulighed for at strække billedet og bruges med en anamorphisk lense. Men jeg har læst flere steder på nettet, at det desværre ikke virke optimalt med min projektor, pga lcd-panelernes opbygning, skulle farverne skride og man vil få synlige blå pixelstreger i den ene side af billedet og røde i den anden side. Anamorphiske lenser anbefales derfor kun til projektorer som kan kompensere for den fejl, ved hjælp af nogle indstillingsmuligheder.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 13:14
Hej Gonzo, godt at høre at lysspild ikke er det store problem. Vores bio bliver mørk som graven, så vi har mulighed for at køre med ret lavt sortniveau.

Vi overvejer pt. at gøre vort nye lærred så "bredt" (underforstået, i højden) som et 145 cm bredt stykke bi-stretch går at strække, og så eksperimentere med noget masking, som let kan på- og afmonteres efter behov. Vi går efter et anamorphic-billede på 310 x 130 cm (132") men iflg. mine beregninger giver det et 16:9-billede, som er 175 cm "bredt", hvilket nok er i overkanten af hvad 145 cm bi-stretch kan strækkes til! Unhappy
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Troelsfilm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Juli-2010
Sted: Danmark
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Hej Gonzo, godt at høre at lysspild ikke er det store problem. Vores bio bliver mørk som graven, så vi har mulighed for at køre med ret lavt sortniveau.

Vi overvejer pt. at gøre vort nye lærred så "bredt" (underforstået, i højden) som et 145 cm bredt stykke bi-stretch går at strække, og så eksperimentere med noget masking, som let kan på- og afmonteres efter behov. Vi går efter et anamorphic-billede på 310 x 130 cm (132") men iflg. mine beregninger giver det et 16:9-billede, som er 175 cm "bredt", hvilket nok er i overkanten af hvad 145 cm bi-stretch kan strækkes til! Unhappy

Der er noget i vejen med din beregning

hvis din højde er 130, så vil din bredde være: 1,78*130 = 231cm - noget bedre og ca 110" i 16:9

et 4:3 billede vil være 173cm bredt

mvh
Troels

Redigeret af Troelsfilm - 29-Januar-2016 kl. 20:25
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 22:31
Troels, jeg tror ikke der er noget i vejen med min beregning, men nok nærmere min måde at forklare mig på :)

Når jeg skriver "bredt" så mener jeg egentlig "højt", dvs. fra top til bund af billede. At jeg bruger begrebet "bredde" i den sammenhæng er fordi bi-stretch kun fåes i bredden 145 cm. Det begrænser, hvor bred (fra top til bund) skærmen kan blive. Håber det giver mening :)

Og du har i øvrigt ret i DIN beregning, men det er for 16:9. Vi har tænkt os at lave lærred i 2.39:1.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 23:05
Ja, og eftersom du har en Maks højde på 130cm, så vil det give et 16:9 billede på 231 cm bredde...
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 23:08
Ahhhh - du mener i vil lave et 16:9 lærred og afmaske det til 2,35:1.

Jeg forstod det omvendt...
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 23:09
Ja, og nej! :) Men jeg forstår godt forvirringen, når jeg bruger "bredde" til at beskrive højde!!

Det vi først og fremmest vil lave er et 2.39:1 lærred. Men så gik det op for os, at PJ altid vil kaste et 16:9-billede ud, som vil give lysspild over og under lærredet. Det kan vi selvfølgelig maske os ud af, og deraf udsprang idéen med at lave et  lærred, som er stort nok til 16:9, men stadig har de dimensioner vi ønsker. Og det er så hér jeg kegler rundt og lader højde for "bredde", fordi jeg ikke kender de korrekte termer :)

Men problemet løser nok sig selv, for jeg tvivler på at vi kan strække bi-stretch nok til at kunne lave et 16:9-lærred som måler 175 cm fra top til bund :(

EDIT: nu ser jeg at du nåede at sige "eureka" :) Så ja, nu taler vi vist igen samme sprog, LOL! Beklager forvirringen.

Redigeret af jacobe - 29-Januar-2016 kl. 23:25
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 23:14
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Troelsfilm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 23:17
Jeg beklager, jeg har scope lærred og tænker omvendt, altså maske af i bredden og ikke højden.

I øvrigt er jeg ikke sikker på at en billig benq egner sig til så stort et lærred / billede...
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af Troelsfilm Troelsfilm skrev:

Jeg beklager, jeg har scope lærred og tænker omvendt, altså maske af i bredden og ikke højden.

Det er mig som beklager, at jeg ikke kan forklare mig ordentligt!

Oprindeligt skrevet af Troelsfilm Troelsfilm skrev:

I øvrigt er jeg ikke sikker på at en billig benq egner sig til så stort et lærred / billede...

Det må komme an på en prøve. Da vi fik den var vi nødt til at flytte den en meter længere frem ift. den gamle PJ, fordi billedet på minimum zoom ikke kunne være indenfor rammen på vort gamle 105" lærred!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 18:29
Ta et kig på madVR som render http://forum.doom9.org/showthread.php?p=1737661#post1737661

Kan ikke beskrive madVR bedre end huhn gør det this is ridiculously useful

Redigeret af janLp - 30-Januar-2016 kl. 19:58
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2016 kl. 19:24
Jan, tak for dit input, menøh ... hvad skal jeg med et smart stykke software? Jeg har Blu-ray afspiller, ikke HTPC :)
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu