recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 subs, er det muligt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket2 subs, er det muligt

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 6 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Du har ikke gjordt det med to subs vel - med sms1. Ja det tror jeg da gerne på at det er. Men der er jo overhovedet ingen logisk symmetri i det rum (hvad man kan se på billederne)
 

Mit nye rum bliver jo bygget efter akustikkens regler.

 

Jeg synes bare det kunne være sjovt at finde ud af, om SVS er bedre, ang. det tidsdomæne halløj, i et ordentlig akustisk rum, eller sms1 rent faktisk kunne ske at være foran. At en kalibrerings enhed fremfor den anden, er go i et rum, er jo ikke ensbetydende med at det gælder generelt, og sms1 ikke performer bedre i et andet rum (bedre rum).


et rum uden symmetri skulle jo netop være god til at undgå stående bølger.
men lad os se om tiden kunne bringe mig op på næsen i danmark.
Det er jeg ikke enig i hvis man har en sms1, som ikke kan korrigere i tidsdonænet Wink Nu afhænger det jo også lidt af om det er porcelæn eller akustiske materialer der står/hænger som "pynt" i rummet..........
Men du har stadig ikke svaret på, om du kører auto på din SVS eller mamuel? For auto på sms1 er ikke go. Den var ubrugelig i min gamle bif. Bevares, den fjernede noget af bulder bassen, men ikke tilstrækkeligt. Den manuelle gjorde underværker, og rettede 100% op på de sidste unoder.
Kørte du manuel kalibrering på din sms1?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Det er jeg ikke enig i hvis man har en sms1, som ikke kan korrigere i tidsdonænet Wink Nu afhænger det jo også lidt af om det er porcelæn eller akustiske materialer der står/hænger som "pynt" i rummet..........
Men du har stadig ikke svaret på, om du kører auto på din SVS eller mamuel? For auto på sms1 er ikke go. Den var ubrugelig i min gamle bif. Bevares, den fjernede noget af bulder bassen, men ikke tilstrækkeligt. Den manuelle gjorde underværker, og rettede 100% op på de sidste unoder.
Kørte du manuel kalibrering på din sms1?

Man kan kun køre en autokalibrering på SVS - der er ikke noget manuelt. Så det er en take-it-or-leave-it kalibrering.
Til top
Bruger udmeldt 6 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Det er jeg ikke enig i hvis man har en sms1, som ikke kan korrigere i tidsdonænet Wink Nu afhænger det jo også lidt af om det er porcelæn eller akustiske materialer der står/hænger som "pynt" i rummet..........
Men du har stadig ikke svaret på, om du kører auto på din SVS eller mamuel? For auto på sms1 er ikke go. Den var ubrugelig i min gamle bif. Bevares, den fjernede noget af bulder bassen, men ikke tilstrækkeligt. Den manuelle gjorde underværker, og rettede 100% op på de sidste unoder.
Kørte du manuel kalibrering på din sms1?

Man kan kun køre en autokalibrering på SVS - der er ikke noget manuelt. Så det er en take-it-or-leave-it kalibrering.
Så tror jeg sms1 performer bedre..............
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 11:54
Hehe, ja det er vi godt klar over LOL

Kalibrerer du din kurve helt flad på SMS-1? Har du mulighed for at lave nogle REW målinger på dit system?
Til top
Bruger udmeldt 6 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hehe, ja det er vi godt klar over LOL

Kalibrerer du din kurve helt flad på SMS-1? Har du mulighed for at lave nogle REW målinger på dit system?
 
Big smile
Helt liniær mener du? - hvis det var spørgsmålet, ja.
Altså målinger som I kan se fra min gamle bif.? Nej det har jeg ikke taget billeder af. Det var jo Christian der ordnede det for mig, og fik ikke taget billeder af dengang. Men kurven var fuldstændig liniær op til 200hz. Eller lad mig sige det sådan, det blev den. Jeg havde et KÆMPE peak ved 25-40hz, hvor Velo´en skruede 13db ned i de områder (maksimum). Så passede det lige præcis med at kurven blev liniær. Det var heldigt.


Redigeret af Lexicon forever - 25-April-2011 kl. 12:01
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Du har ikke gjordt det med to subs vel - med sms1. Ja det tror jeg da gerne på at det er. Men der er jo overhovedet ingen logisk symmetri i det rum (hvad man kan se på billederne)

 


Mit nye rum bliver jo bygget efter akustikkens regler.


 


Jeg synes bare det kunne være sjovt at finde ud af, om SVS er bedre, ang. det tidsdomæne halløj, i et ordentlig akustisk rum, eller sms1 rent faktisk kunne ske at være foran. At en kalibrerings enhed fremfor den anden, er go i et rum, er jo ikke ensbetydende med at det gælder generelt, og sms1 ikke performer bedre i et andet rum (bedre rum).


et rum uden symmetri skulle jo netop være god til at undgå stående bølger.
men lad os se om tiden kunne bringe mig op på næsen i danmark.

Det er jeg ikke enig i hvis man har en sms1, som ikke kan korrigere i tidsdonænet Wink Nu afhænger det jo også lidt af om det er porcelæn eller akustiske materialer der står/hænger som "pynt" i rummet..........

Men du har stadig ikke svaret på, om du kører auto på din SVS eller mamuel? For auto på sms1 er ikke go. Den var ubrugelig i min gamle bif. Bevares, den fjernede noget af bulder bassen, men ikke tilstrækkeligt. Den manuelle gjorde underværker, og rettede 100% op på de sidste unoder.

Kørte du manuel kalibrering på din sms1?


manuelt. det andet fungerede ikke.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:


Det er jeg ikke enig i hvis man har en sms1, som ikke kan korrigere i tidsdonænet Wink Nu afhænger det jo også lidt af om det er porcelæn eller akustiske materialer der står/hænger som "pynt" i rummet..........

Men du har stadig ikke svaret på, om du kører auto på din SVS eller mamuel? For auto på sms1 er ikke go. Den var ubrugelig i min gamle bif. Bevares, den fjernede noget af bulder bassen, men ikke tilstrækkeligt. Den manuelle gjorde underværker, og rettede 100% op på de sidste unoder.

Kørte du manuel kalibrering på din sms1?



Man kan kun køre en autokalibrering på SVS - der er ikke noget manuelt. Så det er en take-it-or-leave-it kalibrering.

Så tror jeg sms1 performer bedre..............


hvor for du det fra? jeg syntes at det siger mere om sms 1 end svs boksen. sms 1 er en parametrsisk EQ. bare fordi at sms1 har en dårlig auto udmåling, betyder det ikke at det samme gælder for svs boksen.vs boksen er en korektionsenhed ,hvor korrektionen er baseret på udmålinger af rummet. men det som det handler om er, at vi er tilfredse med det grej vi har...længere er den vis ikke
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 12:56
Hva med Anti-Mode 8033 ? Er der nogen som har erfaringer med den ? Den koster jo kun ca 1/3 af SVS´en og SMS 1
 
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:




"Jeg er selv af den holdning at velodynen prøver at fjerne konsekvensen, og svsen prøver at fjerne årsagen."
 
Det her giver sku da ikke nogen mening. Man kan ikke fjerne årsagen til dårlig lydkvalitet fra en subwoofer ved at manipulerer med lyden i fra subben. Årsagen er lyttetrummet selv og dets samspil med subbens placering.
 
tvkartoffel


Jo, men nu er det jo room EQ vi diskutere, og ikke bas's traps og lign. Du mener måske også at en parametrisk EQ er at foretrække , frem for korrigering i tidsdomænet?
 
Ja det bliver så en krig på ord som sikkert ikke er værd at tage. Grundlæggende opfatter jeg at alle de forskellige bokse forsøger at korrigere for unoder der er fårsaget at samspillet mellem lytterummet, placering af subwoofer og lytteposition. Jeg ikke se at nogen af gør andet end at korrigere eller mildne symptomerne. At de gør det på forskellige måder er en anden sag, men jeg synes ikke at det kvalificerer til at sige at de fjerner årsagen.
 
Angående om PEQ eller tidsdomæne korrketion er bedst. Det vil jeg forløbigt lade ligge. Jeg læste lidt op det i går og må konkludere at jeg i nogen grad havde misforstået hvad der menes med det. Den artikel jeg læste om det var noget uklar og på flere punkter i direkte modstrid med almindelig sund fornuft og også i modstrid med hvad jeg synes jeg kan læse mellem linjerne i denne tråd.
Artiklen var skrevet at forfatteren bag rumkorrketionssoftwaren "Audiolense".
 
Jeg tror at i der debatterer om det ene eller andet er bedst først skal blive helt enige om hvad i rent faktisk mener når i skriver "korrigering i tidsdomænet". Der ser ikke ud til at være generel enighed om hvad der menes på WWW i øvrigt.
 
MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 25-April-2011 kl. 13:30
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 13:14
angående at bruge flere subs i stedet for 1,
jeg har lige ændret mit setup fra 1 stk normal sub
til 4 stk indbyggede i sofaen, og nu sælger jeg min normale sub !
det er fantastisk hvor stram og kontant og ens bassen er nu, uanset hvor man sidder.
jeg tror man kan opnå noget lign til musik ved at bruge 2 subs monteret tæt på sofaen
sådan at de jo spiller på halv styrke hver, dvs de rum problemer 1 havede er nu halveret når der er 2, bruger man 4, er ens rum problemer det kvarte.
Det er lidt som at tage hovedtelefoner på, her er der heller ikke nogen rum problemer :-)
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Bruger udmeldt 6 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2011 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:


Det er jeg ikke enig i hvis man har en sms1, som ikke kan korrigere i tidsdonænet Wink Nu afhænger det jo også lidt af om det er porcelæn eller akustiske materialer der står/hænger som "pynt" i rummet..........

Men du har stadig ikke svaret på, om du kører auto på din SVS eller mamuel? For auto på sms1 er ikke go. Den var ubrugelig i min gamle bif. Bevares, den fjernede noget af bulder bassen, men ikke tilstrækkeligt. Den manuelle gjorde underværker, og rettede 100% op på de sidste unoder.

Kørte du manuel kalibrering på din sms1?



Man kan kun køre en autokalibrering på SVS - der er ikke noget manuelt. Så det er en take-it-or-leave-it kalibrering.

Så tror jeg sms1 performer bedre..............


hvor for du det fra? jeg syntes at det siger mere om sms 1 end svs boksen. sms 1 er en parametrsisk EQ. bare fordi at sms1 har en dårlig auto udmåling, betyder det ikke at det samme gælder for svs boksen.vs boksen er en korektionsenhed ,hvor korrektionen er baseret på udmålinger af rummet. men det som det handler om er, at vi er tilfredse med det grej vi har...længere er den vis ikke
Nej men jeg ser det som en fordel at man kan tweake sms1 manuelt. Om SVS boksen så er perfekt allerede i den automatisk kalibrering, det må åbenbart stå i det uvisse.
Ja bare vi er tilfredse, det er jo det det handler om Smile Desuden tror jeg ikke vi kommer videre nu.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu