recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 subs, jeres erfaring?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 subs, jeres erfaring?

Besvar Besvar Side  <12345 12>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 08:36
Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Henrik stevn:

Se det var da noget interessant læsning!
Vil prøve at placere sub 2, der hvor der er mindst bas og se hvad der sker.

Tror du misforstår hva Henrik skriver.

Det nytter ikke at stille sine subs hvor de fungerer dårligst, du bliver nødt til at have noge målinger af frekvenskurverne..!!!!

Der er ingen let løsning, og hvis man ikke gider at gå all in, så skal man bare købe en auto EQ såsom dspeaker, og være tilfreds med resultatet.

Redigeret af strecker - 02-Januar-2016 kl. 09:20
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 11:26

"Det jeg så gjorde da jeg fik sub nr. 2 var igen at spille bastung musik (med sub 1 på sin rigtige plads) og lytte efter hvor der var mindst bas, samtidigt med at det skulle være en indretningsmæssigt praktisk placering. Det viste sig så at være umiddelbart til venstre for mit skrivebord, så de to subs er placeret i cirka samme afstand til min stol.

Jeg har så også leget med faseindstillingerne og konstateret at de to subs skal være i fase med hinanden, men i modfase med toppene for at give det bedste resultat. Man kan muligvis også placere sub nr. 2 der hvor der er mest bas og så køre den i modfase, men det kan nok give nogle andre komplikationer."

Forstår det kun på én måde Strecker?

Er dog stadig indforstået med der skal målinger til. Eneste muligheder pt. er at flytte rundt på subberne./samt faser & køre Nuforce AVP`ens EQ.

Redigeret af Andromeda - 02-Januar-2016 kl. 12:14
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 11:39
Du har desværre nok ret, troede du hentyde til han sidste indlæg.

Jeg vil så mene at fremgangsmåden er lidt mystisk og det er personligt ikke en metode jeg vil anbefale.

Redigeret af strecker - 02-Januar-2016 kl. 11:43
Til top
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 12:17

Men pt. en midlertidig løsning.

er der andre mulighedeer, når man ikke har værktøjer til opmåling?

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 12:24
Desværre.
Uden målinger er det rent gætværk.

Har du ikke en receiver / processor med auto EQ.?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Du har desværre nok ret, troede du hentyde til han sidste indlæg.

Jeg vil så mene at fremgangsmåden er lidt mystisk og det er personligt ikke en metode jeg vil anbefale.

Ideen er at sub nr. 2 udligner hullerne i basresponsen fra sub nr. 1 i rummet, derfor placeres den der hvor sub nr. 1 har det laveste output. Fidusen ved flere subs er jo ikke et højere samlet output, men derimod en mere jævn basrespons i rummet.

Jeg har desværre kun den målemikrofon som følger med mit DSP-delefilter, og den kombination kalibrerer til et noget større rum end min stue. Derfor har jeg (på ganske amatøragtig vis) brugt en Youtubevideo med et frekvenssweep hvor frekvensen vises samtidigt med at sweepet kører.

Der har jeg så kørt igennem 20-200Hz en del gange, mens jeg har brugt den parametriske EQ i delefilteret til at cutte peaks ud så godt som muligt, og give et enkelt blødt boost.

Det er på ingen måde perfekt, men det er altid et kompromis at integrere subwoofer(e) i et almindeligt rum med møbler osv., og resultatet er væsentligt bedre end med kun én sub og ingen EQ.

Jeg har ingen illusioner om at det er perfekt, derfor roder jeg stadig lidt med det ind imellem.

Redigeret af HenrikStevn - 02-Januar-2016 kl. 12:54
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 13:08
Helt enig i at det endelige mål er et jævnt basrespons, men det kan ikke opnåes uden målinger..!
At placere en sub nr2 hvor den første perfomer dårligst, er ikke med sikkerhed den bedste løsning.

Man kan kalibrere to subs individuelt og gøre deres frekvenskurver 100% jævne, men når de spiller sammen ser det pludselig helt anderledes ud.
Den korrekte fremgangsmåde er at måle sig til det bedste udgangspunkt og kalibrere subberne sammen.

Redigeret af strecker - 02-Januar-2016 kl. 13:25
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 13:41
Det er også derfor jeg siger at man skal prøve sig frem med placering osv.

Selv med de bedste rum-målinger og auto-EQ er man stadig nødt til at prøve sig frem med placering og små manuelle justeringer.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 13:46
Men at prøve sig frem med placeringer og finjustering uden at lave målinger, er som at famle i blinde.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 14:11
Man famler jo ikke fuldstændigt i blinde, man baserer det på erfaringer og fremgangsmåder som er blevet gennemprøvet mange gange før. Det giver et godt udgangspunkt som man kan arbejde videre på. Derudover giver ethvert rum nogle muligheder og begrænsinger mht. placering som man også må tage hensyn til.

F.eks. erfaringen at en sub giver mere output hvis den placeres ved en væg (og endnu mere i et hjørne). Det er også mest praktisk i forhold til indretning.

Udover det, så er "the subwoofer crawl" en gennemprøvet metode til at placere en subwoofer der hvor den giver mest output i lyttepositionen. Den er lidt besværlig, men den virker.

Og dernest tricket med at placere sub nr. 2 der hvor sub nr. 1 har mindst output, det gør man lige netop for at fylde ud der hvor sub nr. 1 har mindre godt output i det specifikke rum.

Hvis man gør begge dele ordentligt vil man faktisk ikke høre den store forskel i lyttepositionen, men resten af rummet vil få en mere jævn basgang.

Rumkalibrering og auto-EQ kan mange ting, men de er stadig begrænsede, man får stadig bedst bas ved at eksperimentere med placering osv., det går bare hurtigere i dag end før i tiden, fordi man får et udgangspunkt som er tættere på det ideelle.

Det samme gælder målingerne, før i tiden kunne man sagtens kalibrere subs manuelt med frekvenssweep og parametrisk EQ, og det kan man også fint stadigvæk. Auto-EQ giver bare et udgangspunkt som er tættere på det ideelle resultat.

Jeg har blot sat mit system op efter den gammeldags (og tidskrævende metode), som kræver at man forstår bl.a. hvordan parametrisk EQ fungerer og hvad det kan (og ikke kan), og at man har en sans for hvad man kan rette på og hvad man ikke skal rette på, da man nemt kommer til at ødelægge resultatet.

Rumkorrektion og auto-EQ lader en springe en masse skridt i den proces over.

Redigeret af HenrikStevn - 02-Januar-2016 kl. 14:14
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 14:35
Vi bliver nok aldrig enige..
man kan ikke undvære målinger / aflæsninger hvis man skal have det optimale ud af sine subwoofere.

Ja en subwoofer giver mere output når den hjørneplaceres, men hvilke frekvenser boostes??
Det ved man ikke uden målingerne.

Crawl metoden virker til dels også fint, men igen, du aner ikke hvilke hz der bliver boostet og dæmpet i den position hvor subwooferen lyder "bedst"..

For at sat tal på peaks og dips / nulls, så skal man have måleudstyr og programmet til at aflæse målingerne.

Man kan komme langt med en ordentlig Auto kalibrering, men det vil aldrig blive så godt som en manuel opsætning lavet med korrekt udstyr.

Redigeret af strecker - 02-Januar-2016 kl. 14:57
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2016 kl. 15:03
Et frekvenssweep (evt. sammen med en lydtryksmåler) er jo også en måling, den tager bare væsentligt længere tid og kræver mere manuel indsats :-)
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu