|
2 subwoofere til en forstærker - hvordan? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
L'er
Guld medlem Oprettet: 19-September-2008 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1228 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 15-Maj-2013 kl. 14:25 |
|
Hejsa!
Jeg har lige købt mig en brugt HarboSUB10 og har nu to af disse. Det jeg gerne vil have svar på er hvordan jeg får to subwoofere sat til en Onkyo 606 forstærker, som kun har en udgang til sub. Det skulle gerne ske på den måde at de to subwoofere får lige så meget power som den ene jeg har nu får. Jeg er altså ikke interesseret i at kraften til en sub bliver fordelt i to. Jeg ved det kan lade sig gøre, for jeg har hørt det fra andre herinde, men er usikker på hvordan det praktisk kan lade sig gøre. Nogle bud på det? Redigeret af L'er - 15-Maj-2013 kl. 14:26 |
||
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS5 Onkyo TX-NR656 HarboSAT10 HarboSUB10 Nintendo Wii U |
||
0leDK
Guld medlem Oprettet: 18-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1213 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Phono Y-kabel?
|
||
0leDK
Guld medlem Oprettet: 18-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1213 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
http://www.av-connection.dk/?PGr=3559&ML=417.
Da det er signal kabel, så er "power" ikke delt. Det søger subben selv for. Den er vel aktiv? :) |
||
L'er
Guld medlem Oprettet: 19-September-2008 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1228 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Aktiv - ja det er den, det havde jeg slet ikke tænkt på! Så er sagen egentlig løst, tak for det!
|
||
Pioneer PDP-LX5090
||
L'er
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg skal lige høre - en HarboSUB10 har to indgange til subwooferkabel. Der står henholdsvis L og R på dem - altså left og right. Er det nødvendigt med et subwoofer kabel med dobbeltindgang?
|
||
Pioneer PDP-LX5090
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nej
|
||
0leDK
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er mange som mener at en sub uden LFE men men R og L skal have et Y-kabel eller dobbelt kabel for at få de sidste DB, men har ikke selv prøvet det.
|
||
L'er
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er netop det jeg også har hørt!
|
||
Pioneer PDP-LX5090
||
0leDK
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nu er Y kabler ikke så dyre, så for en sikkerhedskyld kan du jo bruge to af dem med hun>2xhan stik
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
At mange mener det gør det ikke rigtigt... I virkeligheden er det rent enkelt når først man tænker over det: I en sub med én forstærkerkanal (hvilket gælder langt de fleste) ender signalet under alle omstændigheder som ét signal. Hvad skulle gevinsten være ved at skille det ad til to, for derefter at samle det igen? Nogle der har prøvet, har observeret at der er mere bas når man bruger et Y-kabel. Det skyldes noget der hedder impedans-tilpasning, som gør at forstærkeren "ser" et kraftigere signal, og dermed også spiller højere. Men det er præcist det samme som at skrue op for volumen-knappen. Med en Y-splitter skal du derfor skrue lidt ned for volumenknappen, og så ender du samme sted.
|
||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
"At mange mener det gør det ikke rigtigt..." Det er rigtigt at der ændres på impedanstilpasningen, men niveau forskellen kommer fordi at der ændres på antallet af kanaler der sendes til SW. Bruges der Y-splitter kommer der jo 2 signaler og uden kommer der kun 1 signal. Impedanstilpasningen er noget selvbygger folket går meget op i men underligt nok har jeg ikke før set det taget op i en Y-splitter diskussion før. |
||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19508 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet lidt. Så vidt jeg ved arbejder man ikke med impedanstilpasning af linjesignaler og gjorde man ville et simpelt Y kabel ødelægge tilpasningen. Klaus |
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |