recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2 subwoofere til en forstærker - hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2 subwoofere til en forstærker - hvordan?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
L'er Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-September-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér L'er Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2 subwoofere til en forstærker - hvordan?
    Sendt: 15-Maj-2013 kl. 14:25
Hejsa!

Jeg har lige købt mig en brugt HarboSUB10 og har nu to af disse. Det jeg gerne vil have svar på er hvordan jeg får to subwoofere sat til en Onkyo 606 forstærker, som kun har en udgang til sub. Det skulle gerne ske på den måde at de to subwoofere får lige så meget power som den ene jeg har nu får. Jeg er altså ikke interesseret i at kraften til en sub bliver fordelt i to. Jeg ved det kan lade sig gøre, for jeg har hørt det fra andre herinde, men er usikker på hvordan det praktisk kan lade sig gøre.

Nogle bud på det?


Redigeret af L'er - 15-Maj-2013 kl. 14:26
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS4
Onkyo TX-NR656
HarboSAT10
HarboSUB10
Nintendo Wii U
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 14:37
Phono Y-kabel?
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 14:38
http://www.av-connection.dk/?PGr=3559&ML=417.

Da det er signal kabel, så er "power" ikke delt. Det søger subben selv for. Den er vel aktiv?

:)
Til top
L'er Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-September-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér L'er Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 14:46
Aktiv - ja det er den, det havde jeg slet ikke tænkt på! Smile Så er sagen egentlig løst, tak for det!
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS4
Onkyo TX-NR656
HarboSAT10
HarboSUB10
Nintendo Wii U
Til top
L'er Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-September-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér L'er Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 14:53
Jeg skal lige høre - en HarboSUB10 har to indgange til subwooferkabel. Der står henholdsvis L og R på dem - altså left og right. Er det nødvendigt med et subwoofer kabel med dobbeltindgang?
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS4
Onkyo TX-NR656
HarboSAT10
HarboSUB10
Nintendo Wii U
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 15:04
Nej
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 12:17
Det er mange som mener at en sub uden LFE men men R og L skal have et Y-kabel eller dobbelt kabel for at få de sidste DB, men har ikke selv prøvet det.
Til top
L'er Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-September-2008
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér L'er Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 12:40
Det er netop det jeg også har hørt!
Pioneer PDP-LX5090
PS3 60GB og PS4
Onkyo TX-NR656
HarboSAT10
HarboSUB10
Nintendo Wii U
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 12:51
Nu er Y kabler ikke så dyre, så for en sikkerhedskyld kan du jo bruge to af dem med hun>2xhan stik
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Det er mange som mener at en sub uden LFE men men R og L skal have et Y-kabel eller dobbelt kabel for at få de sidste DB, men har ikke selv prøvet det.

At mange mener det gør det ikke rigtigt... I virkeligheden er det rent enkelt når først man tænker over det: I en sub med én forstærkerkanal (hvilket gælder langt de fleste) ender signalet under alle omstændigheder som ét signal. Hvad skulle gevinsten være ved at skille det ad til to, for derefter at samle det igen?

Nogle der har prøvet, har observeret at der er mere bas når man bruger et Y-kabel. Det skyldes noget der hedder impedans-tilpasning, som gør at forstærkeren "ser" et kraftigere signal, og dermed også spiller højere. Men det er præcist det samme som at skrue op for volumen-knappen. Med en Y-splitter skal du derfor skrue lidt ned for volumenknappen, og så ender du samme sted.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:



Det er mange som mener at en sub uden LFE men men R og L skal have et Y-kabel eller dobbelt kabel for at få de sidste DB, men har ikke selv prøvet det.


At mange mener det gør det ikke rigtigt... I virkeligheden er det rent enkelt når først man tænker over det: I en sub med én forstærkerkanal (hvilket gælder langt de fleste) ender signalet under alle omstændigheder som ét signal. Hvad skulle gevinsten være ved at skille det ad til to, for derefter at samle det igen?

Nogle der har prøvet, har observeret at der er mere bas når man bruger et Y-kabel. Det skyldes noget der hedder impedans-tilpasning, som gør at forstærkeren "ser" et kraftigere signal, og dermed også spiller højere. Men det er præcist det samme som at skrue op for volumen-knappen. Med en Y-splitter skal du derfor skrue lidt ned for volumenknappen, og så ender du samme sted.


"At mange mener det gør det ikke rigtigt..."

Det er rigtigt at der ændres på impedanstilpasningen, men niveau forskellen kommer fordi at der ændres på antallet af kanaler der sendes til SW. Bruges der Y-splitter kommer der jo 2 signaler og uden kommer der kun 1 signal. Impedanstilpasningen er noget selvbygger folket går meget op i men underligt nok har jeg ikke før set det taget op i en Y-splitter diskussion før.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2013 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det skyldes noget der hedder impedans-tilpasning, som gør at forstærkeren "ser" et kraftigere signal, og dermed også spiller højere.


Det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet lidt.

Så vidt jeg ved arbejder man ikke med impedanstilpasning af linjesignaler og gjorde man ville et simpelt Y kabel ødelægge tilpasningen.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu