|
2 subwoofere til en forstærker - hvordan? |
Besvar | Side <12 |
Forfatter | ||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg bruger helt sikkert ikke termerne rigtigt her, og det er selvfølgelig en fejl af mig. Jeg skrev lidt hurtigt frit fra hukommelsen, som bestemt ikke er ufejlbarlig. Men så kan vi måske lige få en korrekt beskrivelse af dét fænomen at man først deler signalet til to halve, hvorefter vi samler dem igen og derved har fået et kraftigere signal. Håber du forstår hvad jeg mener.
|
||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det gør man så, men det er ikke alle der går op i det. Og det er ikke som du nok forventer at ud og indgangsimpedansen skal være ens, men at udgangsimpedansen skal være faktor X mindre end indgangsimpedansen for at signalet ikke "bliver ødelagt". At du så konkludere at enten arbejder man ikke med indgangsimpedans eller også ødelægger en halvering af indgangsimpedansen tilpasningen er ikke noget jeg vil stå til ansvar for. |
||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19509 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er så ikke det jeg har lært om impedanstilpasning, dengang jeg lærte om signaloverførsel. Dengang (for snart 25 år siden) hed det impedanstilpasning, når impedansen (udgang, kabel og indgang) var ens. Det er for at have så lavt et signaltab som muligt.
Hvis man kører med impedanstilpasning, og vil dele signalet, skal der være et kredsløb i deleren, som gør at impedansen er ens fra alle 3 sider i splitteren. Klaus |
||
Mr. Claude
Guld medlem Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1128 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Seriøst folkens!! Det er jo ikke high end, så sæt du bare en y split på. Det spiller :-)
|
||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Seriøst. Der skal IKKE bruges penge på en Y-splitter, der er INGEN fordele ved det. Bemærk enkelte subwoofer skal dog have 2 signaler. |
||
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jo da, når én udgang skal føde to sub's |
||
FLarsen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det du er citeret for her er vi enig om, det er bare samme ord der bruge til noget andet. Når du i forbindelse med linjesignaler læser ordet impedanstilpasning betyder det noget andet i dag end det du lærte dengang. Du skal måske læse impedanstilpasning som impedansmatch eller impedansforhold. |
||
||
Willads
Super bruger Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 444 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg lod også tvivlen komme kablerne tilgode og købte Y-kabler til mine subs. Når man tænker på hvad man ellers bruger af penge på det grej så er det jo ikke det der vælter budgettet.
|
||
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19509 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ser du, havde vi startet med impedansforhold, så var jeg med på det..... Klaus |
||
FLarsen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det kan godt være at beløbet ikke er særligt stort men du har stadig brugt penge på at få en dårligere løsning og desværre er du ikke den eneste. 1) Impedans Lidt ikke teknisk er sub udgangen lavet til at yde optimalt når den belastes med en subindgang og ikke to. teknisk flyttes det tiltænkte arbejdsområde for transistorerne i subudgangen (på receiveren). 2) Forvrængning En sub har en L og en R signal forstærker, signalerne fra dem samles i en mixer og sendes til udgangsforstærkeren. Når du bruger begge udgange får du forvrængning fra begge og ikke kun den ene. 3) Støj og signal forhold Ændres afhængigt af hvor du kompensere for den dobbelte signal tilførsel ændre du også støj og signal forholdet. Det bedste du kan gøre er kun at bruge et signalkabel og kortslutte den ikke brugte indgang. Hvor meget af det der så kan høres og hvor tydeligt er så en anden ting. Der er jo også folk der giver rigtigt mange penge for en sub også piner det mig at man gang på gang skal læse at "man med fordel kan bruge en y-splitter". PÅSTAND der er INGEN fordel ved at bruge en Y-splitter der er KUN ulemper. . . . At der så er nogle der har lavet en sub der skal bruge 2 signaler eller en eller anden har hørt om en hvor det kun var y-splitteren der kunne bruge (fordi den anden ledning var for kort/ tynd/ grim eller hvad det nu var) er noget helt andet. |
||
||
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, så må vi da håbe at folk køber en sub med en indgangsimpedans der passer med den impedans forstærkeren er bygget til. Klaus |
||
Besvar | Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |