|
240 volt i Danmark? |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | ||
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4050 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ud til de boligere der er længst væk.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg var ikke klar over at man kørte 230 volt ud fra et kraftværk. Jeg var da ganske overbevist om at det var 10kV eller højere, der så transformeres ned lokalt til 3x400 volt centreret om en nul/jord lokalt i transformerstationen?
Klaus |
||
Gunraf
Super bruger Oprettet: 05-September-2012 Sted: København Status: Offline Point: 327 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så må jeg vist også have misset noget, hvis der skulle køres 230 V ud
|
||
Clemen
Guld medlem Oprettet: 05-Februar-2006 Status: Offline Point: 606 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er også noget vås han skriver, bor 2km fra et kraftværk og har aflæst 229,94 V i mine stikkontakter
|
||
Axlon
Guld medlem Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1414 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så lad mig oplæse dig. Som tidligere elektronikmekaniker på et kraftværk, at spændingen så vidt jeg kan huske var 400kV ud fra værket, og at strømmen ikke går direkte ud til forbrugeren, men derimod igennem flere transformer stationer på vejen, inden den ender hos forbrugeren. |
||
Mvh Jesper
|
||
huntiedk
Guld medlem Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Lidt om historien bag spændingen
|
||
Øst, vest, ::1 bedst
|
||
fiskerendk
Guld medlem Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja heldigvis for ellers skulle der godt nok hænge nogle basser af kabler i luften :) en diameter på 2meter er vel ikke utænkeligt :) I øvrigt kan man argumentere for at der overhoved ikke leveres 230V til slutbrugeren, men derimod 3x400V. Men det er mere et spørgsmål om hvad man definere som spændingen, om der måles mellem faser eller mellem fase og nul. Redigeret af fiskerendk - 10-Marts-2015 kl. 10:29 |
||
Boddicker
Bruger Oprettet: 29-September-2014 Status: Offline Point: 82 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
I øvrigt kan man argumentere for at der overhoved ikke leveres 230V til slutbrugeren, men derimod 3x400V. Men det er mere et spørgsmål om hvad man definere som spændingen, om der måles mellem faser eller mellem fase og nul Vil nok vælge at kalde den spænding vi får ind I vores hjem for 3x230V. Det står der jo også på vores el-målere. I visse gamle lejligheder og opgange I Kbh (og sikkert også andre steder) er der kun 1 fase+nul ind I lejlighederne. Disse har jo så 1x230v. Generelt er det vel sådan, at skriver du 3x foran en given spænding hentydes der til fase-nul. Ligeledes benævnes vores transmissions spændinger som fase-fase spænding, 400kV, 132kV, 60kV etc Redigeret af Boddicker - 10-Marts-2015 kl. 18:30 |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19549 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
De 400 kV er spændingen ud til højspændingsnettet. Generatorspændingen er noget lavere..... Klaus |
||
fiskerendk
Guld medlem Oprettet: 18-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 815 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg mener at gasturbinerne på vestforbrændingen leverede 10kV.
|
||
Boddicker
Bruger Oprettet: 29-September-2014 Status: Offline Point: 82 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Vestforbrændingen er rigtigt nok koblet til 10kV nettet, dog er der dampturbiner, ligesom på kraftværkerne. Overskudsvarmen fra affaldsforbrændingen varmer kedlerne op, som driver turbinerne. Gasturbiner bliver primært brugt som nød/hurtig opstartsanlæg, på faste offshore olieplatforme og muligvis decentrale biogas-kraftvarmeværker. Hilsen en højspændings tekniker :-) |
||
KlausDM
Funktioner
Tak(0)
|
|
Gasturbiner bruges i stor stil ovre på den anden side af atlanten til produktion af strøm.
Klaus |
||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |