recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 25p konta 50i optage mode
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket25p konta 50i optage mode

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
finnbrodersen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 152
Direkte link til dette indlæg Emne: 25p konta 50i optage mode
    Sendt: 07-Juni-2007 kl. 10:49
Hej
 
Flere HD kameraer, fx Canon HV20, har en mulighed for at
optage i 25p (film mode).
 
Er der nogen her der har nogen kommentarer til dette,
sammenlignet med at optage "normalt" 50i.
 
Giver der fordele / ulemper, skal man bare bliver i
"default" 50i mode eller hva ?
 
Finn
Silkeborg
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2007 kl. 10:54

25P: Bedste detaljeringsevne, bedre udnyttelse af bitraten (et progressivt billede giver færre artifacts ved komprimering). Mindre flydende billeder, ligner film.

50i: Mere flydende takket være flere billeder per sekund. Til gengæld risiko for interlace-artifacts, og lavere detaljeringsevne end 25P. Ligner TV.

Personligt ville jeg bruge 25P, medmindre du optager noget fast-paced action (f.eks. sport). Det vil give færre problemer i længden.

Til top
mhelt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-April-2005
Status: Offline
Point: 220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2007 kl. 11:39

Kan man mon optage 25p med sin harddiskerecorder? (henter mit hv20 på posthuset i dag ). Eller skal man have kameraet til at outputte interlaced (som jeg forstår DVD-mediet ligger signalet altid interlaced)? det er naturligvis kun relevant ved quick and dirty kopier direkte til harddiskrecorderen. Normalt vil man jo holde signalet i HD ved postprocessering og så evt. brænde ud i et HD-format.

Er der i øvrigt nogen der ved om blu-ray/HD-DVD's codecs kan anvendes fra en DVD-skive? Eller skal man have en blu-ray/HD-DVD brænder for at lagre HD-optagelser på et diskmedie?

Mvh
Martin

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2007 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af mhelt mhelt skrev:

Kan man mon optage 25p med sin harddiskerecorder? (henter mit hv20 på posthuset i dag ). Eller skal man have kameraet til at outputte interlaced (som jeg forstår DVD-mediet ligger signalet altid interlaced)? det er naturligvis kun relevant ved quick and dirty kopier direkte til harddiskrecorderen. Normalt vil man jo holde signalet i HD ved postprocessering og så evt. brænde ud i et HD-format.

Det skal leveres til optageren interlaced. Ved gengivelsen skal det så de-interlaces med 2-2 pulldown film-mode, hvilket ikke alle displays er lige gode til (mildt sagt).

Oprindeligt skrevet af mhelt mhelt skrev:

Er der i øvrigt nogen der ved om blu-ray/HD-DVD's codecs kan anvendes fra en DVD-skive? Eller skal man have en blu-ray/HD-DVD brænder for at lagre HD-optagelser på et diskmedie?

Det kan sagtens lade sig gøre på et DVD medie, no problems. Jeg har f.eks. en HD-DVD test-DVD, som jeg har downloadet og brændt på en DVD. Det virker perfekt.

Til top
finnbrodersen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 152
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2007 kl. 11:50
Hej
 
Tak for svar.
 
Jeg tænker især på, om man vil fortryde at have
skiftet til 25p, på et senere tidspunkt.
 
50i er jo på en eller anden måde standard,
og man må gå udfra, at det vil give færrest
problemer i fremtiden, eller hva ?
 
Finn
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2007 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af finnbrodersen finnbrodersen skrev:

Hej
 
Tak for svar.
 
Jeg tænker især på, om man vil fortryde at have
skiftet til 25p, på et senere tidspunkt.
 
50i er jo på en eller anden måde standard,
og man må gå udfra, at det vil give færrest
problemer i fremtiden, eller hva ?
 
Finn

Du vil altid kunne konvertere et 25P signal til 50i, uden problemer (men uden at få 50i's fordel omkring flydende billeder sføli). Det er straks værre at gå den anden vej. Derfor vil jeg påstå at det mest problemfri vil være 25P - det kan du vælge at behandle som 25P, 50P eller 50i som det passer dig. 50i kan ikke konverteres til 25P, og konvertering til 50P er ikke problemfri. Så som sagt, hvis du kan leve med den lave framerate, så er det klart det mest problemfri. Prøv at lave nogle optagelser, og se om du synes fornemmelsen af bevægelser er tilfredsstillende.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu