recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2xRTX2080ti til 3D rendering SLI bridge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2xRTX2080ti til 3D rendering SLI bridge?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
GuggiZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-December-2016
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GuggiZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2xRTX2080ti til 3D rendering SLI bridge?
    Sendt: 09-November-2019 kl. 15:08
Jeg er grafiker og er nød til at udvide computer bestanden med en PC (efter 20 års brug af udelukkende Macs), for at kunne udnytte GPU rendering i stedet for MEGET langsommere CPU rendering. 
Jeg har bestilt en PC med Threadripper CPU og X399 E-ATX SLI motherboard og så 2 stk. RTX2080ti grafikkort. Konfigurationen har jeg "kopieret" fra nogle af de fyre der laver 3D tutorials, men nu er jeg kommet i tvivl om jeg har behov for en SLI-bridge der sættes oven på GPU'erne, for at kunne udnytte de 2 GPU'ere til 3D grafik rendering. Er SLI forbindelsen indbygget på motherboardet eller skal jeg ud og finde en SLI-bridge? Er der nogen der evt. har erfaring med 3D rendering med 2 x GPU'er?
Jeg er jo totalt på udebane når det kommer til PC.Shocked
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2019 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af GuggiZ GuggiZ skrev:

Jeg har bestilt en PC med Threadripper CPU og X399 E-ATX SLI motherboard.


Hej.

Jeg ved at nogle Video Redigerings Programmer bruger SLI og derfor kræver en SLI-bridge. Mens andre Video Redigerings Programmer har deres eget indbyggede måde at dele to eller flere Grafikkort på og derfor IKKE skal have en SLI-bridge. Så svaret til dig må blive, at det kommer an på hvilket program du bruger?

Men ellers har AMD i torsdags Introduceret to helt nye meget hurtige næste generation Threadripper 32 Core 3970X CPU til $1999 og Threadripper 24 Core 3960X CPU til $1399  sammen med nye TRX40 Threadripper motherboads. De kan købes i danske butikker fra den 25. november.

Her er nogle links:



Kan jeg anbefale dig at søge rådgivning, med hensyn til at ændre din ordre til en af disse.

Hilsen Carsten.
Til top
GuggiZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-December-2016
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GuggiZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2019 kl. 18:26
Hej Carsten
mange tak for dine input, selvom jeg er lidt ked af at du gør mig opmærksom på de nye Threadripper CPU's Confused Jeg kan jo læse mig frem til at det endda er processorer der er specielt optimeret til det "kreative" marked og det gør at det klør ekstra meget i fingrene for at få fat i en. Men jeg er jo nok som de fleste, og kan ikke stoppe op når først man har "trykket på knappen" for at få nyt tech. Jeg kan også læse at premieren godt nok er her 25. november, men at AMD tidligere har haft svært ved at følge med efterspørgslen ved launch. Endelig har jeg også allerede strukket budgettet til det yderste med de 2 RTX2080ti kort - og 2970WX 24-core processoren jeg har valgt er et "både seler og livrem" valg, da de mange cores (som jeg ser det) sjældent vil blive brugt. 
Jeg arbejder først og fremmest med Cinema 4D, og det er dér jeg skal bruge GPU'erne til rendering med Redshift og Octane . Ellers bruger jeg kun Adobe CC pakken og dér er det kun AfterEffects der kræver meget af CPU'en - men AfterEffects udnytter ikke multicores. 
Angående SLI-bridge, så er jeg forsat med at pløje Goggle igennem, og har faktisk lige fundet 2 artikler der slår fast at 3D renders slet ikke bruger SLI men blot er afhængige af CUDA-score. 

Et helt andet spørgsmål. - Jeg vil gerne have den nye maskine stående i et andet rum end der hvor jeg sidder og arbejder, for at være sikker på ikke at være generet af evt. støj fra maskinen. 
Hvordan kan jeg bedst forbinde tastatur, mus (og andet USB) og ikke mindst skærm? Jeg har brug for 6-8 meter kabel (så skal vel op i et 10 meter kabel). og umiddelbart ville jeg vælge Displayport til skærmen men har kun kunne finde frem til HDMI kabler med "forstærker". Nogen gode tips og råd?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2019 kl. 20:08
Hej.

Den nuværende 2970WX 24-core processor og dens fætter 2990WX 32-core processor har altid været udskældt på grund af dens specielle NUMA memory arkitektur, som Windows IKKE forstod. Efter adskillige forsøg, tror jeg dog at det i dag er blevet bedre. Men IKKKE helt løst.

Den nye 24 Core 3960X CPU er Internet bygget helt anderledes op med 4 stk 7nm Chiplets med hver 6 CPU kerner og så en fælles I/O chip. Det er meget bedre og meget hurtigere.

Jeg læste for et par dage siden hvorfor Ryzen 3900X blev udsolgt. AMD CTO og Vice president Mark Papermaster sagde:
QUOTE: 'Papermaster said the company met with unanticipated demand for high-end products and reiterated that TSMC supply shortages weren't the root of the problem. In response to a question about the shortages, Papermaster responded that the problem boiled down to binning for higher-performance CPU models. That means AMD wasn't yielding enough high-end chips from each wafer to satisfy the demand for its fastest chips, but the company says it has made adjustments to ensure supply. 

That means we could see better supply in the coming months. Let's see what AMD's gains looked like while it wrestled with its shortage of high-end chips.'


Så AMD fik for få Chiplets med hver 6 CPU kerner. Hvad han IKKE oplyste er, om de så fik for mange Chiplets med hver 4 CPU kerner eller måske med 8 CPU kerner. Begge dele er muligt.

Her er nogle links med billeder af nogle af de nye TRX40 Motherboards:



Og her er et link til Gigabytes hjemmeside med specifikationer og User manuels for de kommende TRX40 motherboards:


Jeg ved ikke om du skal betale fuld pris for en udgående CPU og X399 motherboard. Men jeg syntes at du alligevel bør revurdere og forudbestille den ny hos et stort firma som Proshop.dk. Jeg har erfaringer med at de normalt har AMD CPU og motherboard på lager fra dag et.

Hilsen Carsten.

Til top
GuggiZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-December-2016
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GuggiZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2019 kl. 12:29
Hej Carsten
Tak for din info og links. Jeg har læst og læst, for det er et spændende område, da det jo i sidste ende åbner for nye muligheder.
MEN jeg kan/vil ikke strække mit budget endnu længere, når min nye maskine groft sagt bare er de 2 grafikkort - Det er en 3D renderings maskine og de render engines jeg skal bruge udnytter kun GPU'erne (og styres kun af single core og tilhørende RAM (64Gb)) At jeg vælger en Threadripper CPU, er kun fordi jeg en sjælden gang måske gerne vil kunne bruge CPU render på PC'en.
Samtidig er det meget vigtigt for mig at det er en afprøvet og anbefalet komplet konfiguration. Dér er jeg heldig at have fundet de 2 måske største C4D eksperters konfigurationer - og det er dem jeg har kopieret. 
Men der er ingen tvivl om at jeg vil følge med i hvordan de nye CPU'er bliver modtaget og testet af "3D folket" - for jeg skal jo også have noget at bruge mine penge på om 1-2 år Confused
Hilsen Theis

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2019 kl. 13:01
du kommer ikke til at løbe "panden mod muren" de næste 1-2 år med den konfig du har valgt. - MEN når det så er sagt, så er rendertider og deadlines ret afgørende for hvor hurtigt tingene reelt skal gå. Det der er vigtigst for dig at vide er hvorledes den renderengine du bruger opfører sig. De opfører sig nemlig alle forskelligt afhængig af konfig.
Når man skal lave den slags maskiner er der reelt 2 måder at gå til det på. 
1. produktionsmaskine og offload render til separat system som er dedikeret til det. fx med en ekstra billig maskine med et highend grafikkort, og har man råd, så gerne flere af samme så du kan lave din egen lille renderfarm (og for at give lidt inspiration, prøv at google "helmer renderfarm" ;-) )
2. produktionsmaskine fungerer også som rendermaskine og er derfor noget nær ubrugelig under rendering da alle system ressourcer er i brug. - Reelt sidste udvej efter min mening. Sidder man med tætte deadlines, så er det ikke fedt at skulle bruge sin produktionsmaskine til et specifikt job 100%  over en længere periode så man ikke kan arbejde med andre ting. - og har man den første løsning, så kan produktionsmaskinen teknisk indgå i farmen. Det var sådan ILM lavede de første blockbuster film. - de havde en stor renderfarm og når folk gik hjem fra arbejde blev alle arbejdsstationer indlemmet i farmen så de også kunne arbejde, ellers holdt man sig fra workstations da de jo igennem mange år havde mindst 2 blockbuster film de arbejdede på samtidig, så der var altid behov for at have maskiner der kunne arbejdes på.
Til top
GuggiZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-December-2016
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GuggiZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2019 kl. 14:28
Hej Claus
Jeg arbejder p.t. på Mac, og har i alt 5 Macs, hvor de 4 er sat op som clienter så de fungere som renderfarm. Det gør at jeg kan udnytte alle 32 cores der tilsammen er i maskinerne. 2 af maskinerne er 6-core Mac Mini's, som for mig, var sendt fra himmelen da de kom frem. De gjorde at jeg for rimelige penge trinvis kunne tilføje 6-cores efterhånden som indtægter og prioriteringer tillod det. På den måde ville jeg kunne lave mit eget "Helmer rack" af Mac Minis. MEN udviklingen af render engines er gået GPU vejen, men ikke Mac GPU vejen. Derfor min udvidelse af "maskinparken" med en PC og dens mulighed for at bruge de Nvidia GPU'er, der er et must for de bedste render engines (Redshift og Octane).
Så jeg er helt med på de 2 veje man kan gå - men jeg ser det mere som at man starter med en produktionsmaskine og man derefter kan udvide med en renderfarm der langsomt kan vokse.
Det der først og fremmest er "flaskehalsen" i mit 3D arbejde, er at man/jeg arbejder med gitter/polygoner
i en viewport hvor man kun kan forestille sig det endelige og detaljerede resultat af ens arbejde. Derfor er man afhængig af løbende at kunne se en rendering af det man har gang i. Det er disse gentagne stop i mit workflow der er langt det største problem - også selvom man kan vælge mere eller mindre low-res og vælge kun at rendere de mest nødvendige områder. 
Med den nye PC og de 2 GPU'ere, så vil jeg kunne se selv rimelig high-res renders real time. Det er det der vil speede mit workflow gevaldigt op.
60-70% af det jeg laver er stills (key visuals) og de 30-40% der er animationer, rendere jeg netop med ILM modellen - renderer om natten i single frames så renderingen kan deles op, og fordele sig på flere nætter/perioder.   
Men jeg glæder mig da helt klart til at der måske på et tidspunkt er penge nok i posen til et Helmer rackTongue

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2019 kl. 16:03
Til tråd starter, man kunne håbe på at dem der har udviklet programmerne du b.la. benytter, vil optimere dem i forbindelse med når den nye Mac Pro og dennes GPU'er bliver frigivet.Tongue 
Jeg er selv videoeditor på Mac, og har flere maskiner, som også benyttes som cluster. Og det er så fedt når man begynder at optimere hardwaren til specifkke programmer/funktioner, senest har Apple optimeret til Metal og det fik eddermame godt nok sat skub i tingene. 
Og så er der lige Apple med deres T2 chip som b.la. benyttes som hardware acceleration til hevc, og det rykker for vildt. Jeg har selv pt. 2 stk. eGPU "Radeon VII" på en iMac Pro og det spiller til ug. men det er bestemt ikke alle funktioner der drager nytte af det.

Vedr. RTX 2080 i SLI, så er jeg næsten sikker på at du ikke vil få den dobbelt VRAM "2x11" det vil stadig være 11GB. som med et single RTX 2080. Jeg har ikke selv erfaringen som sådan, men jeg syntes at have hørt det i baggrunden ved en workshop netop på Octane og Redshift.


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
GuggiZ Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-December-2016
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GuggiZ Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2019 kl. 16:51
Spændende med kombinationen af iMac Pro og så eGPU - jeg troede en overgang at det var løsningen for mig, men det er ikke bare et hardware problem, for de seneste versioner af OSX vil simpelthen ikke tillade Nvidia'erne. 
Jeg ville rigtig gerne bliver 100% på Mac -det er jo det man, efter ca. 20 år, kender og har optimeret sin måde at arbejde på. Mac spiller også 100% på rigtig mange områder, men det nytter jo bare ikke noget når Mac fuldstændig lukker af for muligheden for at bruge de store Nvidia GPU'er som Octane og Redshift er udviklet til. 
Jeg var spændt som et lille barn op til præsentationen af den nye Mac Pro, for jeg synes at Apple med netop den nye iMac Pro og den nye Mac Mini, havde vist at de gerne igen ville lave kraftige maskiner til (når det gælder Appel) rimelige priser. Men den linje kan man jo ikke helt påstå at de fulgte, da de viste den nye Mac Pro. Ingen tvivl om at det er en fantastisk maskine, men det er jo fuldstændig umuligt for os normale mennesker at følge med økonomisk. Når du først begynder at konfigurere den, så er det jo astronomiske priser og som du nævner, så er man slet ikke sikker på at ens software bliver optimeret til den.
Angående konfigurationen med 2 x RTX 2080 ti , så har jeg sikret mig angående udnyttelsen af dem. De fungere som henholdsvis master og slave, men det at masteren skal styre slaven skulle kun give et tab på mellem 10 og 20%.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2019 kl. 17:49
Ja vi kommer jo nok til at se det inden alt for længe, men Blender har faktisk vist vejen frem i form af Evee - Altså en viewportrenderer hvor du kan arbejde realtime med dit arbejde. Jeg vil dog sige at uanset hvad, at skulle lave renders konstant for at se om du er på rette vej lyder lidt vildt, men den slags kommer meget an på hvad det er for 3D man laver. Er man produktdesigner, så giver det nok delvist mening for at se om alt er aligned, men vil dog stadig sige at det ikke burde være nødvendigt (med mindre du ikke stoler nok på dig selv og teknologien)

Det anede mig lidt at det nok var Redshift du snakkede om. Så er option 2 nok den bedste løsning. Ikke mindst da redshift licenseres per node og ikke per grafikkort. så en renderfarm med redshift bliver også ret hurtig ganske "dyr".
Og ja - Apple og Nvidia kommer nok ikke til at lide hinanden de næste mange år. Den beef hvor nvidia lod Apple i stikken med fejlagtige grafikenheder og apple måtte settle et class action lawsuit på grund af det gør nok at nvidia ikke får Apple som kunde det næste meget lange stykke tid.

@Potter - du har fuldkommen ret - en "produktionsmaskine" af de nye mac pro'er vil stå i omkring 100K - mit gæt er at apple financial services kommer til at se en voldsom vækst i leje af udstyr de næste par år! ;-) Det er nemlig en ganske ok måde at få fat i udstyret på. Og som jeg lige ser det, nærmest den eneste måde de fleste især freelancere og semiprof vil kunne få fat i udstyret uden at knække nakken.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2019 kl. 18:25
Claus 100K er et godt bud på en given konfiguration. 

Jeg tror eller gætter på at en basis maskine ligger på 50K. 28core er plus 35K. 1.5 TB uha da da. 256GB Ram i en iMac Pro er +45K. Så må 1.5 TB mindst ligge på +100K. 
Grafik kort, Radeon Pro Vega II 64GB VRAM +35K eller x2 =70K.
Og så er der lige deres afterburner hmmmm, +45K

Cinema 4D ser ud til at have en rigtig høj ydelse med Pro Vega II

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2019 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg tror eller gætter på at en basis maskine ligger på 50K. 28core er plus 35K. 1.5 TB uha da da. 256GB Ram i en iMac Pro er +45K. Så må 1.5 TB mindst ligge på +100K. 
Grafik kort, Radeon Pro Vega II 64GB VRAM +35K eller x2 =70K.
Og så er der lige deres afterburner hmmmm, +45K

Hej.

Før I planlægger at bruge en masse penge, vil jeg godt lave et regnestykke for jer.

Strøm­forsyning 1,4 kilowatt
Strømforbrug (maks.): 1280 W ved 108-125 V eller 220-240 V


2x AMD Radeon Pro Vega II Duo bruger hver 500 Watt Ifølge ovenstående link.
En CPU bruger op til 300 Watt ifølge  ovenstående link.
Lægger man forbrugene sammen får jeg 1300 Watt.

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan der kan leveres strøm til Afterburner kortet eller de andre enheder i maskinen?
Måske planlægger Apple yderlig en Mac Pro med en større strømforsyning. 1400 Watt syntes jeg også lyder af lidt, med alt hvad man vil putte i maskinen.

Hilsen Carsten.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu