recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3D, hvad bliver det næste?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket3D, hvad bliver det næste?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 10:58
Kunne være stort med sanse tv... Kulde i kolde scener, varme i varme. Duft af græs osv... Men mon ikke der er mange år til det kommer? Jeg tror det.
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Point: 384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

3D lyd har da været fremme i spilindustrien.
Men jeg kan ikke lige se hvad det skulle tilføre, da surround jo netop giver "3D" lyd, og dipol stereo giver et meget lille sweet spot.

Når jeg skriver 3D lyd mener jeg specifikt binaural lyd, som ikke kan sammenlignes med 3D i surround. Så jeg er lidt i tvivl om du mener at surround er blevet brugt i spil eller binaural 3D lyd er blevet brugt. Hvis det er det sidste må du meget gerne elaborere.
Mvh dan.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 12:20
Interessante bud i kommer med Smile

Men de fleste er noget som burde kunne klares med en ekstern TV-boks koblet til det eksisterende 3D TV.

Undtagelserne er bud omkring:
-4K (endnu højere billedopløsning) 
-3D uden briller

som begge vil kræve et nyt TV.

Personligt tror jeg ikke så meget på de to. 4K er overkill til 99% af befolkningen og 3D uden briller gætter jeg på er teknologisk meget langt fra at være brugbar til TV i hjemmet.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 12:36
Af samme grund tror jeg heller ikke man ser den samme udskiftning af tv, som vi har set de senere år.
har jo selv været en del af den bølge.

men fremskift vel der ske løbende.

Redigeret af xcardman - 26-Februar-2010 kl. 12:37
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

3D lyd har da været fremme i spilindustrien.
Men jeg kan ikke lige se hvad det skulle tilføre, da surround jo netop giver "3D" lyd, og dipol stereo giver et meget lille sweet spot.

Når jeg skriver 3D lyd mener jeg specifikt binaural lyd, som ikke kan sammenlignes med 3D i surround. Så jeg er lidt i tvivl om du mener at surround er blevet brugt i spil eller binaural 3D lyd er blevet brugt. Hvis det er det sidste må du meget gerne elaborere.

Jeg kan ud fra din tekst ikke vide at du specifikt tænkte på binaural audio, når du kun skriver 3D, men 3D positioneret lyd har været i spil i efterhånden 20 år nu.

Binaural lyd har den ulempe, som jeg også nævnte, at det kræver højtalere placeret meget tæt på hinanden, og spørgsmålet er om det overhovedet ville kunne give noget ekstra i forhold til de surround formater, der er i dag.
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 13:53

Jeg kan ud fra din tekst ikke vide at du specifikt tænkte på binaural audio, når du kun skriver 3D, men 3D positioneret lyd har været i spil i efterhånden 20 år nu.
Binaural lyd har den ulempe, som jeg også nævnte, at det kræver højtalere placeret meget tæt på hinanden, og spørgsmålet er om det overhovedet ville kunne give noget ekstra i forhold til de surround formater, der er i dag.

Min fejl. Med "ægte" 3D lyd mente jeg binaural audio. Men som udgangspunkt bruger man jo netop ikke højtalere til binaural audio, men høretelefoner, men det er jo også meget præcisplacerede højtalere :)

Tilgengæld får man jo en 3D effekt der er surround langt overlegen.Men det kræver meget specifikke binaurale algoritmer for at spil kan placere lyd helt frit i et 3D rum, og det nytter jo kun hvis man så netop bruger høretelefoner til at afspille det med.

Af frygt for at vi muligvis taler forbi hinanden, så linker jeg lige til en demonstration af det:

http://www.militantplatypus.com/blog/archives/3787

Jeg påstår ikke at det ikke har været brugt i spil, men den teknologi jeg refererer til har ikke været brugt i 20 år, det er jeg temmelig sikker på.

Edit: Som nævnt, så dur linket ikke uden høretelefoner.

Redigeret af danji - 26-Februar-2010 kl. 15:01
Mvh dan.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 14:01
Jeg ved godt hvad binaural audio er, og det er heller ikke det jeg siger har været i spilindustrien i 20 år Smile

Men binaural audio har i øvrigt mere end 100 år på bagen.

Citér Edit: Som nævnt, så dur det altså ikke uden høretelefoner.

Du nævnte selv dipole højttalere, og derfor at jeg nævnte at det kræver at de står meget tæt på hinanden.

Dit eksempel stammer i øvrigt herfra: http://www.qsound.com

Der er også eksempler her: http://www.naturespace.com

Redigeret af lunddal - 26-Februar-2010 kl. 14:10
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 15:04
Ah ok. Men så forstår jeg ikke hvorfor du oprindeligt skrev at det ikke bidrager med noget i forhold til surround? Jeg synes da det kunne være overordentligt interessant at få med i fx. FPS spil. Er det fordi du mener at surround gør det godt nok, eller?

(Med min edit mente jeg blot at linket ikke virker med højtalere. Dipolløsningen er jo kun på forskningsstadiet. Jeg har nu rettet mit edit for at præcisere.)

Redigeret af danji - 26-Februar-2010 kl. 15:14
Mvh dan.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

Ah ok. Men så forstår jeg ikke hvorfor du oprindeligt skrev at det ikke bidrager med noget i forhold til surround? Jeg synes da det kune være overordentligt interessant at få med i fx. FPS spil. Er det fordi du mener at surround gør det godt nok, eller?

Den kommentar var mht. film og tv.
Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-August-2009
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af buller1 buller1 skrev:

Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

3D uden briller.

Helt enig.

3D med briller er sgu for dumt. Rent salgsgas. Jeg ønsker heller ikke at ligne en idiot bare for at se 3D, (som en bruger skrev herinde forleden)

Jeg vil hellere ligne en idiot (i en situation hvor ingen kigger på mig, fordi folk ser film) end at gå glip af en fed oplevelse.

Kom nu over de briller, og få noget substans ind i debatten Dead

3D uden briller ville være fedt, helt sikkert. Men det er bare ikke teknisk muligt på nuværende tidspunkt, så vi må leve med dem.

Jeg har ingen anelse om hvad det næste bliver. Jeg havde virkeligt ikke set 3D komme på forhånd, så jeg kan nemt blive overrasket over det næste de finder på. Hvis vi snakker indenfor TV, så kunne jeg forestille mig at interaktivt tv bliver forsøgt udbredt. Jeg har ihvertfald hørt at der forskes meget i det. Om det så er interaktivt tv som i at du selv kan vælge hvilke statistikker der skal vises under en fodboldkamp fx., PIP med andre kameravinkler (konstant lille billede af trænerbænken, så man kan se reaktioner på alt) eller om det er rigtigt interaktivtitet hvor seeren har indflydelse på det der foregår. fx. i et debatprogram, gameshow eller lignende ved jeg ikke.

Men det kunne helt sikkert være en spændende mulighed.

Philips udtalte sidste år ( eller var det forrige ) at de først gik ind i 3D når teknologien var klar til uden briller. De har nu modificeret og er sprunget på konkurrence-vognen. Men de har  ret - 3D uden briller naturligvis - trådens titel er hvad bliver det næste - mit svar er 3D uden briller - 21:9  er jo introducet allerede Wink

Redigeret af JA - 26-Februar-2010 kl. 21:26
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 23:11
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Og så ligner man osse bare en total nar når man har dem på.. Ikke så fedt hvis man er på date i bio'enConfused

Det var dog et mystisk argument. Tror du virkelig, at din date vil synes, at du ligner en nar, når han selv og resten af biografen også har briller på?
Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-August-2009
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2010 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Og så ligner man osse bare en total nar når man har dem på.. Ikke så fedt hvis man er på date i bio'enConfused

Det var dog et mystisk argument. Tror du virkelig, at din date vil synes, at du ligner en nar, når han selv og resten af biografen også har briller på?

En gang måske to gange gidder man, men hver dag foran fjerneren med briller på ?  - de er jo ikke fjerlette - hvis man er 4 blir det lige 4 x briller.

Redigeret af JA - 26-Februar-2010 kl. 23:27
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu