|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |||
Strange ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-Marts-2008 Status: Offline Point: 3199 |
![]() |
||
Kunne være stort med sanse tv... Kulde i kolde scener, varme i varme. Duft af græs osv... Men mon ikke der er mange år til det kommer? Jeg tror det.
|
|||
![]() |
|||
danji ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 384 |
![]() |
||
Når jeg skriver 3D lyd mener jeg specifikt binaural lyd, som ikke kan sammenlignes med 3D i surround. Så jeg er lidt i tvivl om du mener at surround er blevet brugt i spil eller binaural 3D lyd er blevet brugt. Hvis det er det sidste må du meget gerne elaborere. |
|||
Mvh dan.
|
|||
![]() |
|||
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
![]() |
||
Interessante bud i kommer med
![]() Men de fleste er noget som burde kunne klares med en ekstern TV-boks koblet til det eksisterende 3D TV.
Undtagelserne er bud omkring: -4K (endnu højere billedopløsning) -3D uden briller som begge vil kræve et nyt TV. Personligt tror jeg ikke så meget på de to. 4K er overkill til 99% af befolkningen og 3D uden briller gætter jeg på er teknologisk meget langt fra at være brugbar til TV i hjemmet. |
|||
![]() |
|||
xcardman ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8672 |
![]() |
||
Af samme grund tror jeg heller ikke man ser den samme udskiftning af tv, som vi har set de senere år.
har jo selv været en del af den bølge. men fremskift vel der ske løbende. Redigeret af xcardman - 26-Februar-2010 kl. 12:37 |
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8683 |
![]() |
||
Jeg kan ud fra din tekst ikke vide at du specifikt tænkte på binaural audio, når du kun skriver 3D, men 3D positioneret lyd har været i spil i efterhånden 20 år nu. Binaural lyd har den ulempe, som jeg også nævnte, at det kræver højtalere placeret meget tæt på hinanden, og spørgsmålet er om det overhovedet ville kunne give noget ekstra i forhold til de surround formater, der er i dag.
|
|||
![]() |
|||
danji ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 384 |
![]() |
||
Min fejl. Med "ægte" 3D lyd mente jeg binaural audio. Men som udgangspunkt bruger man jo netop ikke højtalere til binaural audio, men høretelefoner, men det er jo også meget præcisplacerede højtalere :) Tilgengæld får man jo en 3D effekt der er surround langt overlegen.Men det kræver meget specifikke binaurale algoritmer for at spil kan placere lyd helt frit i et 3D rum, og det nytter jo kun hvis man så netop bruger høretelefoner til at afspille det med. Af frygt for at vi muligvis taler forbi hinanden, så linker jeg lige til en demonstration af det: http://www.militantplatypus.com/blog/archives/3787 Jeg påstår ikke at det ikke har været brugt i spil, men den teknologi jeg refererer til har ikke været brugt i 20 år, det er jeg temmelig sikker på. Edit: Som nævnt, så dur linket ikke uden høretelefoner. Redigeret af danji - 26-Februar-2010 kl. 15:01 |
|||
Mvh dan.
|
|||
![]() |
|||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8683 |
![]() |
||
Jeg ved godt hvad binaural audio er, og det er heller ikke det jeg siger har været i spilindustrien i 20 år
![]() Men binaural audio har i øvrigt mere end 100 år på bagen.
Du nævnte selv dipole højttalere, og derfor at jeg nævnte at det kræver at de står meget tæt på hinanden. Dit eksempel stammer i øvrigt herfra: http://www.qsound.com Der er også eksempler her: http://www.naturespace.com
Redigeret af lunddal - 26-Februar-2010 kl. 14:10 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Ah ok. Men så forstår jeg ikke hvorfor du oprindeligt skrev at det ikke bidrager med noget i forhold til surround? Jeg synes da det kunne være overordentligt interessant at få med i fx. FPS spil. Er det fordi du mener at surround gør det godt nok, eller?
(Med min edit mente jeg blot at linket ikke virker med højtalere. Dipolløsningen er jo kun på forskningsstadiet. Jeg har nu rettet mit edit for at præcisere.) Redigeret af danji - 26-Februar-2010 kl. 15:14 |
|||
Mvh dan.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Den kommentar var mht. film og tv.
|
|||
![]() |
|||
JA ![]() -- ![]() Oprettet: 20-August-2009 Status: Offline Point: 534 |
![]() |
||
Philips udtalte sidste år ( eller var det forrige ) at de først gik ind i 3D når teknologien var klar til uden briller. De har nu modificeret og er sprunget på konkurrence-vognen. Men de har ret - 3D uden briller naturligvis - trådens titel er hvad bliver det næste - mit svar er 3D uden briller - 21:9 er jo introducet allerede ![]() Redigeret af JA - 26-Februar-2010 kl. 21:26 |
|||
![]() |
|||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
||
Det var dog et mystisk argument. Tror du virkelig, at din date vil synes, at du ligner en nar, når han selv og resten af biografen også har briller på? |
|||
![]() |
|||
JA ![]() -- ![]() Oprettet: 20-August-2009 Status: Offline Point: 534 |
![]() |
||
En gang måske to gange gidder man, men hver dag foran fjerneren med briller på ? - de er jo ikke fjerlette - hvis man er 4 blir det lige 4 x briller. Redigeret af JA - 26-Februar-2010 kl. 23:27 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |