|
3D problemer |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Maj-2012 kl. 10:37 |
Jeg har nogle lidt underlige 3D problemer med et nyt TV, (Samsung ES6805).
Skiftet fra mit Sony til Samsung var egentlig slet ikke pga. 3D. Det er nærmere en slags tilfældighed, at det blev et TV med 3D. Men efter jeg har fået det og prøvet det, så er jeg nødt til at forsøge sætte mig lidt mere ind i det, for der er noget rivende galt et eller andet sted, som reelt set faktisk startede i forbindelse med test fra min HTPC, men nu er endt som et mere generelt problem. Jeg har ikke mange dages erfaring med 3D, så jeg har enormt svært ved at præcisere, hvad det er som fagmæssigt er galt. Jeg vil derfor forsøge forklare efter bedste evne. Problemet virker måske lige til, i og med det er koncentreret omkring enheder/3D afspillere, som er tilsluttet TVét. Men alligevel er det for mærkeligt. 1. Hvis jeg afspiller en 3D demo/trailer/whatever inde fra Samsung Explorer3D (dvs. inde fra selve TVét, som jo er et SMART TV). Så er der ingen problemer med 3D overhovedet. Alting ser fint og lidt fantastisk ud. 2. Hvis jeg afspiller en 3DBD fra min PS3, så er der store problemer med dele af filmen på billedet som simpelthen falder ud/ser mystisk ud/ikke kan følge med. En slags "uro" i billedet, hvor bevægelser ikke er sammenhængende eller kommer ligesom i ekko. Jeg er ikke helt sikker på, om det er dette der kaldes crosstalk. Billedeskift i film virker som "flash" fra venstre øje til højre. Som om nogen "bladre" en side inde i øjet på en. Jeg købte en film, Ronald Barbaren 3DBD forleden, for at teste med den. Jeg opgav at se den efter ganske få minutter. Mine to unger på henholdsvis 12 og 9, de opgav efter yderligere nogle minutter. Det her startede som sagt på min HTPC, som har præcis samme problem. Dog ikke lige med den film, da afspilleren af een eller anden årsag, vælger at gå ned når jeg afspiller den. Men det er testet med andet rippet materiale, (bla. Imax - Under the Sea), som egentlig startede fint på HTPC, men efter kort tid begyndte at lave "ekko" ligende tilstande, (dette kan være en fejl i rippen). En rip af Clas Of the Titans 3D giver præcis samme problemer, uanset om jeg afspiller fra HTPC eller PS3. Det er ulidligt at se på. Det skal lige siges, at ingen af afspillerne (HTPC eller PS3) har problemer med at afspille filmene i Full HD 1080p. Der kører det fuldstændigt glidende og perfekt. Nu skulle man mene, at når det er to eksterne enheder som lider af samme problemer, så må der være en fællesnævner i form af kablerne eller den receiver jeg bruger. Den del er også testet. I går tog jeg PS3éren og satte direkte til TVét. Præcis samme problem. Hvad endnu værre er, at der er ekstrem støj i billedet. De "sorte" bjælker der er, eller den sorte baggrund i PS3éns menu, der er fyldt med "støj" næsten ligesom små blinkende stjerner. Det er KUN med PS3éren, jeg ser dette. HTPCén har ikke dette fænomen. Nu skulle man så tro, at det evt. kan være kablerne. Og det er sådan set der jeg er nået til indtil nu. Jeg har testet 3 forskellige kabler. Det ene er 100% sikkert highspeed/HDMI 1.4, et andet er mindre sikkert, da der intet står, og det sidste er et såkaldt HDMI 1.3a. Alle tre kabler giver samme resultat. Hvad dælen gør jeg herfra? Jeg er snart løbet tør for udelukkelses metoder, medmindre der simpelthen er fejl på alle mine kabler, som åbenbart kun ses når der afspilles 3D, men fra to forskellige enheder. Kan jeg udelukke kommunikationen mellem TV og briller, når demoerne/trailere virker inde fra Samsung Smart? (det mener jeg selv, at jeg kan). Kan jeg udelukke Receiveren (Onkyo 609), når det er samme problem, når PS3éren er sat direkte til TVét? (det mener jeg selv, at jeg kan). Kan jeg udelukke fejl i både PS3 og HTPC, (sandsynligheden taler imod det, men ikke udelukke det). Jeg kan ikke udelukke muligheden for kablerne, men sandsynligheden synes jeg taler imod det. Det er dog immervæk et fokus, som jeg vil forsøge ændre i dag, hvor jeg simpelthen vil købe et nyt "super duper" kabel til at teste med fra PS3éren, og evt. fra HTPCén. Kan jeg udelukke fejl på TVét? Det ville jeg rigtig gerne, må jeg erkende. Men jeg vil gerne have prøvet alt andet først, eksempelvis en anden HDMI port, for at se om det ændre noget. Den jeg bruger nu og hele tiden har brugt er HDMI 2, da det er den eneste med ARC. Men vil prøve i aften med en anden HDMI port. Er der nogen som har andre forslag, så råb gerne op, da det er ved at være lidt frustrerende nu. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Problemet lader til at være løst med et nyt kabel (test) mellem PS3 og TV. Nu ser 3DBD film korrekt ud.
Så kan jeg undre mig over, at mine 4 kabler jeg har, hvoraf et er et såkaldt "High Speed" HDMI kabel, tilsyneladende har nogle skavanker.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |