recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3D "standarder"...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket3D "standarder"...

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

however, 2D to 3D conversion of regular programs gives only nice depth - not pop out 3d.

Jeg har set mange af de 2D til 3D konverteringer nu, og har endnu til gode at blive begejstret.

Det ligner mest et gammeldags dukketeater, hvor der er flere 2D elementer på skærmen forskudt i plan.

Altså forrest ligger et 2D hus. Så er der lidt afstand ned til et 2D træ. Så er der igen lidt afstand til et 2D bjerg osv.

Hvis man syntes det er sjovt at se på, er det jo fint nok. Men det giver problemer der hvor teknikken ikke helt har kunnet adskille hvilke elementer der optræder i det ene plan, og hvilke der optræder i det andet.

Eksempelvis at en del af huset optræder sammen med træet i baggrunden, eller kanten af trætoppen ses på bagkæden bagerst istedet.

En fin gimmick, og sikkert en god salgsparameter i butikken. Men brugbart i praksis?  Jeg skal ikke være dommer, det må hver køber jo selv afgøre, men jeg tror ikke det er noget jeg personligt vil bruge.

/Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 19:03
En ting jeg ikke kan lade være med at tænke på er hvis der mangler "bagudkombabilitet". Forestil jer at man har købt et 3D tv, men man venter med at købe briller til 3D har fået ordentligt fat og der er nok materiale. Så går der et år eller mere og nye tv kommer ud - og de bruger en ny brille som ikke kan bruges til sidste års tv. Så kan man så være heldig at finde nogle briller på udsalg eller brugt. Så har de jo en pengemaskine uden lige, da man skal købe nye briller hvis man skifter sit tv; selv hvis man køber fra samme producent.

Men ja, det var fedt hvis det var en aprilsnar.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

En ting jeg ikke kan lade være med at tænke på er hvis der mangler "bagudkombabilitet". Forestil jer at man har købt et 3D tv, men man venter med at købe briller til 3D har fået ordentligt fat og der er nok materiale. Så går der et år eller mere og nye tv kommer ud - og de bruger en ny brille som ikke kan bruges til sidste års tv. Så kan man så være heldig at finde nogle briller på udsalg eller brugt. Så har de jo en pengemaskine uden lige, da man skal købe nye briller hvis man skifter sit tv; selv hvis man køber fra samme producent.

Men ja, det var fedt hvis det var en aprilsnar.

Hvis man kan finde ud af at lave en standart inden for 3D brille Confused
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 19:10
Lars. altså vi modtagerne briller til skærmen her om en ugestid og de skulle gives med gratis til tvet. så de bundles ved siden af den originale pakning til tvet.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7240
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 19:15
Fra Expert:

Der findes forskellige 3D-briller på markedet, men det er vigtigt, at sørge for, at 3D-brillerne passer til det TV, du har købt. Hvis du køber et 3D-TV fra Samsung, så følger der et par såkaldte ”active shutter”-briller med. Brillerne kræver batteri og er synkroniseret med 3D-TV’et. Brillerne åbner og lukker på henholdsvis højre og venstre øje med over 100 billeder i sekundet og kan på den måde styre, at hvert øje ser det, det skal. Dermed skabes 3D-effekten.

Redigeret af hansie - 01-Maj-2010 kl. 19:16
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2010 kl. 20:15
Har fundet lidt links og info omkring 3d som jeg lige bidrager med her:

udmærket forklaring på hvordan 3d virker på et TV http://www.youtube.com/watch?v=3H7BfQBSeXk

nedenfor er teknologien omkring bla panasonics briller

Shutter Glasses

elsa_lcd_shutter_glassesIn this method, the left and right images are alternated rapidly on the HDTV. A single sequential imager switches very rapidly between the left and right images when projecting the information on a display.

For the eye to view the right set of images, viewers have to wear a pair of battery-powered glasses with shutters that can open and close rapidly. Each shutter is synchronized to transmit the wanted image and block out the unwanted one.

The two sides open and close in alternation while the screen displays left- and right-eye images in sync with the glasses. The shutter glasses are in sync with the screen’s refresh rate of 120 Hz. The result is that the left eye sees only the intended left view of the image, and the right eye sees the intended right view, and it happens so fast that your brain blends it together into a single, stereoscopic image.

The technique is called active-shutter technology. Active-shutter glasses contain liquid crystal, a receiver-transmitter combination that uses infrared, Bluetooth or radio technology. The HDTV sends a signal to the glasses to synchronize them to the images on the screen. Meanwhile, alternating electrical signals activate the LCD screen in the lens, blocking or transmitting the view.

The active-shutter glass idea has become popular among big TV makers such as Panasonic and Sony. Both  have committed to having at least one model of 3-D ready TVs in stores by the end of 2010.

Pros: Glasses are relatively inexpensive, no ghosting effect or delayed images that results when tinted glasses are used. Reduced viewer fatigue. Most likely to be available next year.

Cons: It’s like watching television with your sunglasses on. There can be up to a 50 percent loss of picture brightness. Add to that the timing lag and 3-D can get a bit rocky. In case of fast-moving sequences like a NASCAR race, the flicker can be noticeable.

Jeg har samlet lidt flere links her:
Mvh

René
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 00:15
Hej Alle

Jeg vil da også lige endnu engang henvise til vores videoer om 3D.

Indholdet er skudt i forbindelse med et Sony 3D arrangement i marts måned, og forklarer helt generelt hvad 3D er. De forskellige metoder, teknikker osv.

Har i ikke set dem endnu, kan det anbefales at afsætte tiden til at se dem igennem.

(Engelsk tale)

Del 1

Del 2

Del 3

/Lars

Redigeret af Lars - 02-Maj-2010 kl. 00:16
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 04:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

however, 2D to 3D conversion of regular programs gives only nice depth - not pop out 3d.

Jeg har set mange af de 2D til 3D konverteringer nu, og har endnu til gode at blive begejstret.

Det ligner mest et gammeldags dukketeater, hvor der er flere 2D elementer på skærmen forskudt i plan.

Altså forrest ligger et 2D hus. Så er der lidt afstand ned til et 2D træ. Så er der igen lidt afstand til et 2D bjerg osv.

Hvis man syntes det er sjovt at se på, er det jo fint nok. Men det giver problemer der hvor teknikken ikke helt har kunnet adskille hvilke elementer der optræder i det ene plan, og hvilke der optræder i det andet.

Eksempelvis at en del af huset optræder sammen med træet i baggrunden, eller kanten af trætoppen ses på bagkæden bagerst istedet.

En fin gimmick, og sikkert en god salgsparameter i butikken. Men brugbart i praksis?  Jeg skal ikke være dommer, det må hver køber jo selv afgøre, men jeg tror ikke det er noget jeg personligt vil bruge.

/Lars
Hej. Jeg dumpede lige ind af døren... Jeg har ikke bedømt hvor godt eller dårligt det er, men kun videregivet hvad andre har skrevet. Nogle er mere begejstret for det end andre i USA. Personligt er det 2D som jeg interesserer mig for i øjeblikket, men, netop fordi nogle finder 2D til 3D konvertering positivt kunne det jo også have interesse for andre herinde. Jeg vil ikke selv bedømme om det er godt eller dårligt så længe jeg ikke selv har set det, men, efter hvad jeg har forstået på det som andre har skrevet i USA, er det ikke alt materiale og ikke alle udsendelser det er lige godt eller dårligt på. Her er hvad sjchmura skriver i samme tråd og på samme side: "Well,

Just got my Sammy PNC7000. Put on movie mode - enjoy. Clearly I need to clabrate.

Black levels. In my room, with ambient light I CANNOT TELL when it is on/off.
Viewing angle insane
I am SHOCKED that 2D-3D with the IMAX scene from batman added subtle depth - wow.
Even with the lights off it is really black. Keep in mind I am coming from DLP (which I still love for the size)

Details even with the black are fantastic (star trek blu-ray)

3D is 3D. I like it. Form factor is a piece of contemporary art.

I am sure I will find problems but I think this is a keeper. Found a wall mount that was 0.37" at fry's Smilie So TV+wall mount will be like 2" max

WAF = 100% so far."

Her er der en kendt person på en dansk hjemmeside der også har set Samsungs 2D til 3D konvertering:
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull&id=1271417076
"Konverteringen fra 2D til 3D virkede faktisk bedre end jeg havde forventet. Demonstrationen kørte på Transformers og der var ingen tricks. Man kunne slå 3D konverteringen fra som man ønskede og se filmen i traditionelt 2D eller man kunne slå funktionen til.

Konverteringen gav en dybde ind i billedet. Der var ingen effekt ud af billedet. I nogle scener kunne man ikke se nogen 3D effekt overhovedet, men i andre var der en pæn, om end mere diskret, 3D effekt at se."

Redigeret af Firebird - 02-Maj-2010 kl. 07:14
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 13:33

Konverteringen gav en dybde ind i billedet. Der var ingen effekt ud af billedet. I nogle scener kunne man ikke se nogen 3D effekt overhovedet, men i andre var der en pæn, om end mere diskret, 3D effekt at se."

Misforstå mig ikke.

Jeg tror at 2D til 3D konvertering vil have et marked, og mange vil købe et 3D TV pga. den mulighed. Derfor har fabrikanterne den også med.

Og 2D-3D konvertering vil udvikle sig fra generation til generation, i kraft med at algoritmerne bliver bedre og CPU-kraften større (den processorkraft de har råd til at bygge ind i et TV).

Vi vil givetvis også se nu, at nogle producenters 2D-3D konvertering, er synligt bedre end andres.

Men jeg var også til det Samsung arrangement der omtales, og som de sagde der: Teknikken er bedre til noget indhold end til andet, men man kan jo slå det til og fra.

/Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 13:36

Og 2D-3D konvertering vil udvikle sig fra generation til generation, i kraft med at algoritmerne bliver bedre og CPU-kraften større (den processorkraft de har råd til at bygge ind i et TV).

Eksempelvis har det allerede været fremme, at PlayStation3 også kommer med 2D-3D konvertering (til spil).

Men her skifter konsollen angiveligt ned i 720P *) når det aktiveres. En af årsagerne er at selv den kraftige Cell processor, kommer til kort når der skal laves denne type realtime konverteringer af 2D indhold.

/Lars

*) Note: PS3 spillet kører ikke nødvendigvis mere end 720P allerede.

Redigeret af Lars - 02-Maj-2010 kl. 13:38
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 13:50

Eksempelvis har det allerede været fremme, at PlayStation3 også kommer med 2D-3D konvertering (til spil).

Øh, det er vel ægte 3D og dermed ikke sammenligneligt med konvertering af film fra 2D til 3D?

Eller tager man virkelig det flade 2D-slutresultat fra spillets rendering og konverterer til falsk 3D i stedet for simpelthen at rendere separate billeder for højre og venstre øje, så man får ægte 3D?
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2010 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Øh, det er vel ægte 3D og dermed ikke sammenligneligt med konvertering af film fra 2D til 3D?

Eller tager man virkelig det flade 2D-slutresultat fra spillets rendering og konverterer til falsk 3D i stedet for simpelthen at rendere separate billeder for højre og venstre øje, så man får ægte 3D?
Vi får se hvor godt det virker på PS3.

Jeg er ret sikker på at der inden for de næste par år kommer en ny PS3/4 med ægte 3D i 1080p. De kunne snildt bygge den NU hvis de ville, men, foreløbigt har de desværre valgt den billige "opdaterings løsning" for at gøre nuværende PS3 ejere glade, og det er en skam. 3D spil er der meget stor interesse for hos gamere, og det bliver spændene at se hvad der kommer i de næste par år. 3D film interesserer mig ikke personligt, men, 3D spil på et stort lærred i 1080p ville nok give en WOW effekt hvis det er lavet ordenligt.
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu