recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4 ohms højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4 ohms højtalere

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 08-Januar-2016
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Den er 4 ohm

Når omskifteren står på 4 ohm........

Klaus

Og når den ikke gør, Klaus ?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19567
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:22
450, 240 eller 120 ohm.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:23
Thomas og andre. 

t versionen er en PA højttaler der også kan bruges i 100V (100 Volt) anlæg. Man kan skifte mellem almindelig 4 ohm til consumer brug og 100V til PA anlæg. Man bruger 100V i nogle anlæg fordi det giver mindre tab i højttalerledningen og der sidder så en lille transformer i højttaleren der transformerer spændingen ned til noget fornuftigt hvis den er indstillet til 100V.

Højttaleren skal stilles på 4 ohm og forstærkeren skal stille på 8 ohm. Det er den bedste løsning i dette tilfælde.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:24

450, 240 eller 120 ohm.

Klaus

Og så skal den selvfølgelig ikke betragtes som en 4 ohms højttaler Confused

Man kan også sige at det er en 4 ohms højttaler som også kan bruges til 100 V forstærkere via trafokobling.

Hvad vil du anbefale som center i et almindeligt surroundsystem ?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Thomas og andre. 

t versionen er en PA højttaler der også kan bruges i 100V (100 Volt) anlæg. Man kan skifte mellem almindelig 4 ohm til consumer brug og 100V til PA anlæg. Man bruger 100V i nogle anlæg fordi det giver mindre tab i højttalerledningen og der sidder så en lille transformer i højttaleren der transformerer spændingen ned til noget fornuftigt hvis den er indstillet til 100V.

Højttaleren skal stilles på 4 ohm og forstærkeren skal stille på 8 ohm. Det er den bedste løsning i dette tilfælde.

Jeg er klar over det, men kan forstærkeren stilles til 4 ohms drift ville jeg gøre det da man slet ikke ved hvilken belastning de 4 ohm egentlig udgør.

Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:32
Det eneste du har ud af at gøre det er at sænke forstærkerens maksimal udgangsspænding hvilket gør den mere tilbøjelig til at klippe. Hvis du vil beskytte forstærkeren (og højttaleren) er det bedre at bruge den funktion der er i mange AV recivere der begrænser hvor langt man kan skure op. Sæt den på f.eks. minus 3 - 6 db eller noget. Så klipper forstærkeren ikke og så får børn og barnlige sjæle :-) ikke uforvarende lavet ulykker.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det eneste du har ud af at gøre det er at sænke forstærkerens maksimal udgangsspænding hvilket gør den mere tilbøjelig til at klippe. Hvis du vil beskytte forstærkeren (og højttaleren) er det bedre at bruge den funktion der er i mange AV recivere der begrænser hvor langt man kan skure op. Sæt den på f.eks. minus 3 - 6 db eller noget. Så klipper forstærkeren ikke og så får børn og barnlige sjæle :-) ikke uforvarende lavet ulykker.

Big smile
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:44

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Du sætter den bare til 4 ohm mode og bruger den. Der er ikke noget der brænder af.

Klaus

Yes, så er forstærkeren i hvertfald forberedt på lave impedanser Smile

Og det vil kun give et ringere resultat, hvis forstærkeren indstilles til 4 Ohm ( hvis muligheden foreligger ).

Jeg har nu aldrig hørt en forstærker blive ringere af at blive stillet om fra 8 til 4 ohm, det eneste man gør der er at ændre strømforsyningens spænding og hvordan det kan gøre den ringere kan jeg ikke se.
Udgangseffekten bliver lavere, men ikke radikalt lavere.

Så brug lidt tid på nettet, så bliver du måske klogere på det.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19567
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:50

Det skrev jeg i mit første indlæg.....

Klaus

Redigeret af KlausDM - 16-Januar-2016 kl. 20:51
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:55

Du sætter den bare til 4 ohm mode og bruger den. Der er ikke noget der brænder af.

Klaus

Og det vil kun give et ringere resultat, hvis forstærkeren indstilles til 4 Ohm ( hvis muligheden foreligger ).

Jeg har nu aldrig hørt en forstærker blive ringere af at blive stillet om fra 8 til 4 ohm, det eneste man gør der er at ændre strømforsyningens spænding og hvordan det kan gøre den ringere kan jeg ikke se.

Er det ikke bedre at prøve det i virkeligheden ?
Det har jeg gjort mange gange med NAD forstærkere.
Aldrig har du lydt dårligere eller bedre når impedansomskifteren blev flyttet.
Men der er selvfølgelig nogle der tydeligt hører en forskel - samme typer som lige har fået en ny yderst kostbar strømskinne  Big smile
Men jo da, selvfølgelig er der da en forskel - oppe ved klippegrænsen.

Nå nok om det, trådstarter skal selvfølgelig lade sin forstærker være og sætte den højttaler til 4 ohm og så bare se en god film, så håber vi alle at centerkanalen ikke kommer til at svede Smile
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 20:58

Det skrev jeg i mit første indlæg.....

Klaus

Ja, der er jo ikke andre muligheder

Nå jo, lad os lige ta den med så den mulighed ikke er glemt;

Kan han jo selvfølgelig købe sig en monoblok med 100 V output og sætte på center Pre Out (hvis der er en) og så skifte højttaleren hen på 100 V og så passer det hele sammen
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2016 kl. 21:07

Klaus

Er det ikke bedre at prøve det i virkeligheden ?
Det har jeg gjort mange gange med NAD forstærkere.
Aldrig har du lydt dårligere eller bedre når impedansomskifteren blev flyttet.
Men der er selvfølgelig nogle der tydeligt hører en forskel - samme typer som lige har fået en ny yderst kostbar strømskinne  Big smile
Men jo da, selvfølgelig er der da en forskel - oppe ved klippegrænsen.

Nå nok om det, trådstarter skal selvfølgelig lade sin forstærker være og sætte den højttaler til 4 ohm og så bare se en god film, så håber vi alle at centerkanalen ikke kommer til at svede Smile

Har aldrig lydt dårligere eller bedre, når impedansomskifteren blev flyttet? Jeg kan ikke se noget sted, at jeg skriver bedre eller dårligere. Men hvis man ikke gider at læse indlæggene, kan det være svært med debat.
Men jeg kan da godt skrive det igen, giver et ringere resultat. Og kan samtidig se, at du selv har fundet løsningen på, hvorfor det giver et ringere resultat.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu