recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4 vs. 8 GB ram
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4 vs. 8 GB ram

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2012 kl. 19:00
Øv! Det er noget med at 8 GB ramblokke er dyrere at producerer, kan jeg læse mig til, eller i hvert fald ikke så efterspurgte, så derfor koster de mere. Men hvis jeg nu køber to af den samme 8 GB blok, som f.eks. denne her: http://www.edbpriser.dk/ram/kingston-valueram-1-x-8-gb-id-6334417.aspx vil det så virke som 16 GB, eller skal det være sådan et Kit for at det fungerer?
          
Til top
cgmand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Juni-2008
Point: 694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cgmand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2012 kl. 20:04
Jeg ville vente med at købe ram hvis det var mig. En SSD disk gør en kæmpe forskel !!

Jeg opgraderede min gamle MBP 13" fra 4gb til 8gb ram og mærkede ingen forskel.. Badebolden i Lion var der stadig.. En SSD forvandlede den til gengæld til en helt ny computer = lynhurtig 
LG G2 65, ATV, HomePod stereo
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2012 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Jeg ville vente med at købe ram hvis det var mig. En SSD disk gør en kæmpe forskel !!

Jeg opgraderede min gamle MBP 13" fra 4gb til 8gb ram og mærkede ingen forskel.. Badebolden i Lion var der stadig.. En SSD forvandlede den til gengæld til en helt ny computer = lynhurtig 

I dette tilfælde virker det som om det er mangel på RAM. Det vil selv en SSD ikke hjælpe på. Desuden er det jo ikke den store udskrivning, med 400,- for at få 4 GB ekstra...

M.v.h.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2012 kl. 21:37
Er det pga. han ser "badebolden" meget at du tror det er et spørgsmål om RAM eller hvad, Henrik?
          
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2012 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Er det pga. han ser "badebolden" meget at du tror det er et spørgsmål om RAM eller hvad, Henrik?

Nej, men at der "kun" er 500 MB fri...

M.v.h.
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Point: 905
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davidp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 08:40

Programerne bliver lagt i RAM når de åbnes. Dvs, jo flere åbne programmer, jo større RAM forbrug. Så snart RAM er flydt op, åbnes nye programmer direkte fra harddisken. Da søgetiden på en SSD disk er så meget kortere end på en SATA, vil det klart give en performanceforbedring at skifte, men disken bruges først rigtigt så snart RAM er fyldt (udover selvf. når OS indlæses).

Når du selv har konstateret at der kun er 500mb fri RAM, så er det klart dér der i første omgang er noget at hente.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2012 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nej, men at der "kun" er 500 MB fri...

M.v.h.

Det ville være rigtigt hvis det var Windows Wink

Man kan vende det om og sige at hvis der ER 500 MB fri, så er rammen jo ikke brugt op, og så hjælper mere ram ikke ret meget. Men uanset om der er 4, 8 eller 16 GB ram, så vil du udføre opgaver der kræver at der læses og skrives på disken, og dér gør det altså bare en verden til forskel om man har SSD eller ej. Når OP('s far) oplever "badebolden", så er det slet ikke sikkert det er ram-relateret. Jeg sidder med en MAC med 2 GB ram og SSD, og oplever meget sjældent "badebolden". Lige nu har jeg for at afprøve det, åbnet en stribe vinduer (pages, numbers, iphoto, imovie, iweb mfl), med det resultat at jeg har 30 mb hukommelse fri. Alligevel kan jeg åbne og lukke billeder i iPhoto, konvertere en video i iMovie, åbne og lukke faner i safari, skifte rundt mellem programmerne osv stort set uden ventetid. Det kører knapt så flydende som når jeg har få programmer åbne, men her og nu kan jeg ikke fremprovokere "badebold". Konklusion: Jo computeren vil blive hurtigere af mere ram, men det specifikke issue med for meget "badebold", det vil jeg mene kan afhjælpes markant med en SSD. 

Jeg er dog enig i at med de rampriser der er i dag, så bør man opgradere hvis man har muligheden og mener man bruger sin computer til tungt arbejde.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu