Miruko skrev:
Hvad er egentligt det bedste til almindeligt brug (>80% af tiden almindeligt TV fra Selectorbox, <20% fra DVD/optagelser)?
Prisen er ikke den store overvejelse da jeg har afsat 15-30k til købet - det er alene billedekvaliteten og design der gælder. Der findes jo mange LCD'ere med 1920x1080 opløsning i 40/42" (Loewe,
Samsung, etc.) men jeg har endnu ikke fundet en plasma med denne
opløsning. De fleste plasma er jo helt nede på 1024 x 768 og det kan da
umuligt være godt nok ifm HD-DVD/Blueray, eller? |
Jeg syntes det du siger rører ved noget centralt, nemlig spørgsmålet om hvad man skal bruge sit TV til. Som du vil bruge det, lyder Plasma som det rigtige fordi det fremstår flottest i din situation.
Men der kan naturligvis stadig være forhold ved Plasma man ikke syntes om, det er jo ikke en perfekt ting, virker lidt mere sart end LCD på nogle områder. Men efterhånden er der gjort meget for at komme de eventuelle problemer til livs som Plasma kunne have tidligere. Indbrænding fx eller problemet med lyse stuer. Der er da sket væsenlige fremskridt.
Men man skal måske også regne med at en fremtidig situation med hensyn til Blu-Ray eller HD-DVD i bedste opløsninger. Der er ingen tvivl om at et forbrug af film kunne stige i takt med at det hele bliver mere imponerende. Måske lejer eller køber man af derfor flere film fordi det ganske enkelt er mere overvældende og oplevelsen er større. Ikke kun billede men også lyd.
Og derfor er det ikke betydningsløst at overveje om bedste opløsning i 1920x1080 var noget at tage i betragtning. Og dermed LCD for nuværende.
1080P er flottere, sådan er det bare. Men man kan ikke rigtig se forskellen på 720P og 1080P med mindre man har en meget stor skærm eller er inde på omkring 2 meter. De ekstra detaljer kan ikke rigtig ses eller opfattes på grund af øjets begrænsning. Men de er der naturligvis. Det kan godt betyde noget at man ved det, at man ejer noget der kan. Og måske er der nogle der sidder tæt på.
Der har faktisk været en test hvor LCD vandt over Plasma 8-2 som det foretrukne TV hvis der blev afspillet en Blu-Ray fil i bedste opløsning. Og mindste afstand var her 2 meter. Et almindeligt Plasma mod et højopløst LCD (samme mærke, LG). 1500 mennesker deltog. Det er en forhadt test af mange herinde, men den fortæller nok et eller andet. Hvad det så er, må den enkelte jo tage stilling til. Men LCD er nok undervurderet af nogle. Ligesom Plasma er blevet bedre, er det samme sket for LCD.
Nogle familier spiller også en del via PS3 eller Xbox 360. Det kan også have betydning for valg af TV. Her kunne LCD være et godt valg.
Så man skal måske overveje den situation man selv er i nu eller som kommer før man køber.
Selv om Plasma har mere naturlige farver og andre fordele, er der mange der kan lide et LCD for de måske mere strålende farver der kan opnås. TV er jo ikke absolut naturligt, det er lidt kunstigt. Film og serier er ikke altid tilstræbt naturlige i farver eller kontrast, de har beviste forvrængninger i forhold til virkeligheden for at opnå en effekt. Og derfor kan man i nok slet ikke opnå det helt korrekte i mange situationer. Og det er heller ikke det mange derfor vil have. De vil betages. De kan godt se det er overdrevet eller lidt kunstigt, men det er ok. Det skal ikke være fladt, der må godt være noget ekstra. Oplevelsen må godt forstærkes.
Jeg mener man skal kigge et TV ud og se hvad man selv kan acceptere.
Jeg ville fx i dag købe et LCD i højeste opløsning fordi mit behov tilgodeser LCD. Men andre ville købe Plasma. Det betyder ikke at jeg ikke at se Plasma er flot, men det er LCD også. Og det man skal bruge det til, der bestemmer valget.