recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > YouSee digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4:3 anamorfisk eller Letterbox ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket4:3 anamorfisk eller Letterbox ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KioSan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Emne: 4:3 anamorfisk eller Letterbox ?
    Sendt: 24-Februar-2009 kl. 17:23
Hej alle.

Har været en del inde på
http://www.recordere.dk/faq/afmviewfaq.aspx?faqid=99
og læst om disse formater, men fatter det ikke rigtigt.

Hvilket format skal man sende ud til alle beboere i en boligforening
som modtager signal fra YouSee, så alle, både dem med widescreen
og 16:9 tTV og dem med almindeligt 4:3 TV, kan se billedet i den korrekte aspect ratio ?

Det nu efter TV2 News har ændret til ren 16:9 format samt i fremtiden hvor det blivet ændret til digitalt.

Er ved at tage kontakt med vores beboerforening (vi har ingen antenneforening) da flere har samme problem med at billedet ikke får den korrekte aspect ratio og vil gerne have termalogien 100% korrekt når jeg fremlægge mit forslag.

Mvh Kim

Redigeret af KioSan - 24-Februar-2009 kl. 17:24
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 17:49
I får jo leveret alle andre 16:9 kanaler som 4:3 letterbox, News undtaget, så den skal også konverteres fra anamorfisk til 4:3 letterbox.

Iøvrigt kan sådant et beboermøde godt give bagslag, hvis nu det viser sig at 75% af beboerne har 16:9 TV, for så kan udfaldet udmærket blive, at der er ønske om at alle 16:9 kanaler skal leveres anamorfisk, hvilket er standard hos YouSee, DR og TV2 undtaget.
Mvh Hans
Til top
jens0804 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Januar-2006
Point: 393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 17:52
Hvis du modtager signalet i 4:3 anamorfisk kan næsten alle 4:3 fjernsyn stilles til at viste dette signal med sorte kanter for oven og neden (ligner letterbox) og dem med 16:9 kan strække til rigtig aspect. Modtager du derimod i letterbox vil alle med et 16:9  TV skulle forstørre, og dermed smide en del af opløsningen væg. Det giver forringet billedkvalitet. Efter som flere og flere får fladskærm, i hvert fald som primær tv, er det hel klart at foretrække 4:3 anamorfisk.
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 18:05

Oprindeligt skrevet af KioSan KioSan skrev:

Hej alle.

Har været en del inde på
http://www.recordere.dk/faq/afmviewfaq.aspx?faqid=99
og læst om disse formater, men fatter det ikke rigtigt.

Hvilket format skal man sende ud til alle beboere i en boligforening
som modtager signal fra YouSee, så alle, både dem med widescreen
og 16:9 tTV og dem med almindeligt 4:3 TV, kan se billedet i den korrekte aspect ratio ?

Det nu efter TV2 News har ændret til ren 16:9 format samt i fremtiden hvor det blivet ændret til digitalt.

Er ved at tage kontakt med vores beboerforening (vi har ingen antenneforening) da flere har samme problem med at billedet ikke får den korrekte aspect ratio og vil gerne have termalogien 100% korrekt når jeg fremlægge mit forslag.

Mvh Kim

Det er ikke sikkert, at det er et problem, jeres beboerforening overhovedet kan løse. Afhænger af aftalen med YouSee.

Jeg bor selv i en ejerforening og YouSee leverer signalerne. Foreningen opkræver for Grundpakken. Mellempakken og Fuldpakken opkræves af YouSee hos den enkelte lejlighedsejer.
Det betyder, at ejerforeningen ikke kan ændre noget som helst. Selv hvis mange ejere ønsker en ændring, er eneste mulighed af indgå en aftale med en ny leverandør. Det sker helt sikkert ikke, da langt de fleste har min. et 16:9 TV.

Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
KioSan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af jens0804 jens0804 skrev:

Hvis du modtager signalet i 4:3 anamorfisk kan næsten alle 4:3 fjernsyn stilles til at viste dette signal med sorte kanter for oven og neden (ligner letterbox) og dem med 16:9 kan strække til rigtig aspect...... er det hel klart at foretrække 4:3 anamorfisk.

Okay 4:3 anamorfisk er at fortrække.

Hvilket format sender TV2 News så ud med nu ?

Når jeg læser her
http://www.fda.dk/news.php/13.01.01:%20TV2%20News%20skifter% 20format%202-2/16/73
så skriver de kun at de:
"
TV2 News vil fra denne dag udsende alt i det format, som foreligger/prodceres på TV 2. Det vil sige, at udsendelser i 4:3 format vil blive udsendt som 4:3, og udsendelser i 16:9 format vil blive udsendt som 16:9. Udsendelsen af WSS signal vil ophøre. I stedet vil TV 2 signalere billedformatet som en del af MPEG-strømmen."
samt:
"De distributører, som videresender kanalerne i analog form, skal vælge om 16:9 programmer på kanalen skal udsendes som ”letterbox”, ”anamorphisk” eller ”centercut”. TV 2 anbefaler, at kanalen analogt udsendes som ”letterbox” med WSS signalering eller ”anamorphisk”. Allerhelst ser TV 2, at kanalen parallelsendes i begge formater på 2 forskellige analoge kanaler. TV 2 ønsker ikke, at kanalen udsendes i en ”centercut” version."

Ret mig endelig hvis jeg misforstår, men skriver Hr. Bjerne Lykke Pedersen fra
Teknisk afdeling TV 2/DANMARK A/S ikke, at alle distributører ( incl. YouSee) skal sende ud i et format, så alle, både dem med Wide/16:9 samt 4:3 TV kan se billedet normalt ?

Hvilket format sender YouSee, TV2 News ud med nu ?

Mvh Kim
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2009 kl. 21:20

Hvilket format sender TV2 News så ud med nu

Hos YouSee analogt er det anamorft uden WSS.

Citér
"Ret mig endelig hvis jeg misforstår, men skriver Hr. Bjerne Lykke Pedersen fraTeknisk afdeling TV 2/DANMARK A/S ikke, at alle distributører ( incl. YouSee) skal sende ud i et format, så alle, både dem med Wide/16:9 samt 4:3 TV kan se billedet normalt ?

Han siger ikke hvad de skal, men hvad de kan.
Anbefalingen er, at begge parter tilgodeses i form at at man sender i letterbox for dem med 4:3 tv og anamorft for dem med 16:9 tv.

Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2009 kl. 12:01
Skovvangsvej i Aarhus, YouSee sender 16:9 på de analoge, som ses anamorfisk på 4:3,  Bl.a. TV2 News.     Godtnok er det ikke en ung mand længere, men han kan ingen forskel se på sit 14 tommer.  Og det med store hjerner fangede han heller ikke. 

Redigeret af moho - 02-Marts-2009 kl. 15:40
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 15:48

Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Hvilket format sender TV2 News så ud med nu

Hos YouSee analogt er det anamorft uden WSS.

Citér
"Ret mig endelig hvis jeg misforstår, men skriver Hr. Bjerne Lykke Pedersen fraTeknisk afdeling TV 2/DANMARK A/S ikke, at alle distributører ( incl. YouSee) skal sende ud i et format, så alle, både dem med Wide/16:9 samt 4:3 TV kan se billedet normalt ?

Han siger ikke hvad de skal, men hvad de kan.
Anbefalingen er, at begge parter tilgodeses i form at at man sender i letterbox for dem med 4:3 tv og anamorft for dem med 16:9 tv.

Min efterhånden gentagne følelse af Deja Vue!

Det virkeligt morsomme ville være hvis "Nogen eller Man" tillod sig den frihed sende Film i formatet 2,35 således man så billedet Anamorfisk på Sine 16:9 Fladskærme.

Jeg mener det i ramme alvor, når man vil se HD skal det være i eller med hele højden af et billede. Rettere hvem gider se 576 liniers (ud af 720) HD film, (eller 820 linier ved skærme med 1080?).    Men jeg tvivler dog på man vil sende både Letterbokset 2,35 digitalt, og så Anamorfisk 2,35.

Redigeret af moho - 02-Marts-2009 kl. 15:51
Til top
KioSan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Skovvangsvej i Aarhus, YouSee sender 16:9 på de analoge, som ses anamorfisk på 4:3,  Bl.a. TV2 News.     Godtnok er det ikke en ung mand længere, men han kan ingen forskel se på sit 14 tommer.  Og det med store hjerner fangede han heller ikke. 

Måske du skulle kontakte en psykolog ? (http://makeashorterlink.dk/9e58e0c8)

Min pointe er, der skrives inde på http://www.detnyetv-signal.dk/ at:
"hvis man ser TV via kabel, bredbånd eller fibernet
kan man bliver ved med at se TV som vi gør i forvejen"

Hos http://yousee.dk/privat/nyheder/publish.php?id=17222
skriver de også:
"Se tv som du plejer i 2009
Hos YouSee har vi valgt fortsat at sende analogt tv. Det betyder,
at du også efter oktober 2009 kan se dine nuværende tv-kanaler
på samtlige fjernsyn, som er tilsluttet vores antennestik."

Det er jo ikke korrekt så..

Hvorfor fanen skriver de så ikke, at alle Jer med 4:3 Tv
skal til at køde nye 16:9 eller WidescreenTV for at
kunne se billedet normalt/korrekt Ratio ?

Samt betale eller leje HD bokse og  kortafgift til YouSee
på 2 x 199,- om året ?

Det er sq da BondeFangeri over for alle os Licens og YouSee betalende
kunder der har 4:3 TV.

Mvh Kim

Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-December-2004
Point: 497
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 19:50
Som andre har påpeget i den anden tråd du har oprettet om emnet, så skulle du måske komme videre, og indse at 4:3-formatet er på vej til at blive udfaset.

Køb dog et brugt 16:9-fjernsyn - den blå avis bugner af gode tilbud. F.eks. kan du få et 32" 16:9 CRT fra Sony i super kvalitet til omkring 400 kroner. Det er slet ikke så svært...
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 21:11

Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Som andre har påpeget i den anden tråd du har oprettet om emnet, så skulle du måske komme videre, og indse at 4:3-formatet er på vej til at blive udfaset.

Køb dog et brugt 16:9-fjernsyn - den blå avis bugner af gode tilbud. F.eks. kan du få et 32" 16:9 CRT fra Sony i super kvalitet til omkring 400 kroner. Det er slet ikke så svært...

Jeg sendte den 24.02.2009 nedenstående PM til ham. Ingen reaktion overhovedet.

Hej Kim!

I går startede du en tråd "Hvorfor skriver Borgeroplysningen ?" og i dag "4:3 anamorfisk eller Letterbox ?". Begge tråde er placeret under YouSee digital modtagere. Hvad har trådene egentlig med det aktuelle forum YouSee digital modtagere at gøre? Tilsyneladende er du godt sur over, at TV2 News modtages i et format, der ikke passer til dit TV, men det gør det vel ikke til et emne om YouSee digital modtagere - synes du selv det?

Mvh/Jørn

Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu