Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
thorkristian
Junior bruger
Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 32
|
Emne: 4:3 bilde i 16:9 visning på plasma Sendt: 07-Juni-2006 kl. 08:44 |
Hei,
Jeg skal kjøpe plasma tv og vurderer LG / Samsung / Panasonic.
I dag har jeg et godt CRT 16:9 Thomson TV som på meget godt vis greier å vise 4:3 bilder i 16:9 uten at ansikter og annet blir ekstremt brede. Min brors mye dyrere Philips derimot greier ikke dette på samme måte, så det er forskjeller på modeller.
Jeg ønsker ikke å gå tilbake til å se 4:3 bilder på plasma som 4:3 bilde med sorte/grå kanter.
Greier plasma skjermer å få til dette (kutte litt øverst og nederst i bildet pluss "strekke" bildet intelligent) - og i tilfelle ja - er det forskjeller hos de forskjellige produsenter i hvordan dette gjøres?
MVH
Thor
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
|
Sendt: 07-Juni-2006 kl. 09:08 |
Det afhænger af det enkelte mærke (og model). Normalt kan de lave forskellige former for Stretch/Zoom:
Zoom 14:9, Zoom 16:9, Cinerama/Panorama/WhatEver, Wide
hvor "Cinerama/Panorama/Whatever" er den mode, hvor den strækker billedet mest i siderne og ikke så meget i midten (så du får det velkendte fiske-øje syndrom). De fleste modeller kan zoomer så også billedet en smule (så du mister lidt i både top og bund).
Men hvorfor i alverden vil du se det på denne forvrængede måde? Se 4:3 materiale i 4:3 PillarBox mode, og 16:9 materiale i 16:9 Wide mode. Så får du altid hele billedet med, og altid i korrekte proportioner.
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
thorkristian
Junior bruger
Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Point: 32
|
Sendt: 07-Juni-2006 kl. 09:28 |
Jeg foretrekker å se 4:3 i 16:9 format - bildet blir jo endel større i og med at det dekker hele skjermen.
Som sagt så forvrenger faktisk mitt Thomson TV bildet i svært liten grad - det oppleves slett ikke som unaturlige bilder, mennesker er bare en liten smule tykkere :-)
Når du skriver pillar box mener du vel sorte / grå kanter på sidene - men på plasma har så vidt jeg forstår dette en bi-effekt med at diodene slites mer i midten av bildet og at det blir avskygninger en stund etter de sorte kanter.
Jeg vil uansett ønske å se alle sendinger i 16:9 format så fremt plasma greier dette på en tilfredsstillende måte, spørsmålet er bare om Samsung / Panasonic / LG fikser dette på forskjellig måte.
Thor
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-Juni-2006 kl. 10:59 |
Jeg er enig med HeartWare i at "ægte" 4:3 materiale skal ses pillarboxed.
Noget 4:3 materiale er imidlertid letterboxed 4:3, og en del kanaler placerer underteksterne uden for 16:9 zoom området. Mit Philips CRT har en 16:9 zoom funktion, hvor man kan flytte billedet (zoom området) op og ned med piletasterne. Det er ekstremt praktisk, især til 2.35:1 film, som bliver 4:3 letterboxet. Med zoom + scroll ca. 8 hakker op, kan man se hele billedet i det rigtige format og underteksterne.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
OTol
Super bruger
Oprettet: 05-Marts-2006
Point: 253
|
Sendt: 07-Juni-2006 kl. 11:29 |
Hvad mener i med "pillarboxed"?
På mit nyindkøbte 42" LG plasma er der flere forskellige skærmindstillinger: Spectacle, Full, Original, 4:3, 16:9, 14:9, Zoom1 og Zoom2.
Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg foretrækker når jeg ser 4:3 og vil undgå de grå kanter i siderne. Det nærmeste jeg er kommet er Spectacle som viser billet på hele skærmen uden at strække det ret meget, men der forsvinder en smule foroven og forneden, dette kan man justere med piletasterne op og ned. Dette giver dog en del manuelt arbejde for at finde den bedste indstilling til hvert enkelt program. Det afhænger også noget af om der er undertekster, og om de ligger uden for det egentlige billede.
Jeg synes Zoom indstillingerne gør noget af det samme, men jeg eksperimenterer stadig med det.
Jeg ville være glad for at høre andres erfaringer med dette problem.
Mvh. Ole
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-Juni-2006 kl. 11:34 |
Pillarboxed svarer til 4:3 indstillingen, dvs. sorte bjælker i siderne (eller grå på visse plasma'er).
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
|
Sendt: 07-Juni-2006 kl. 11:35 |
På JVC LT-37M60 og sikkert også JVC's øvrige modeller er billedet fra 4:3 fyldt ud på hele skærmen (panoramic) faktisk så intelligent strukket, at man stort set ikke bemærker det. Billedet ser ret naturligt ud. Det er næsten kun fordi TV3's logo bliver lidt ovalt deroppe i hjørnet at man ved at det er strukket.
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
OTol
Super bruger
Oprettet: 05-Marts-2006
Point: 253
|
Sendt: 07-Juni-2006 kl. 11:37 |
JesperLund skrev:
Pillarboxed svarer til 4:3 indstillingen, dvs. sorte bjælker i siderne (eller grå på visse plasma'er).
|
OK tak for dit hurtige svar.
Det ville være interessant at høre hvilke indstillinger andre foretrækker ved 4:3 udsendelser.
|