recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4G som primære internet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4G som primære internet

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4G som primære internet
    Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 11:09
Da TDC kun kan levere ca. 5 mbit til mig igennem telefonstikket vil jeg prøve om jeg ikke kan få en bedre internetforbindelse via 4G.

Såvidt jeg har kunnet Google mig til er Huawei E5186s 4G CA router klart den bedste 4G router på markedet pt. Er I enige i det?

Ved antenne bliver jeg mere i tvivl, men er kommet frem til at valget står imellem en Poynting XPOL-A0002 https://www.dustinhome.dk/product/5010657070/antennas-cross-polarised-high-gain-lte-panel-antenna eller en TS9 http://www.ebay.co.uk/itm/35dbi-4G-LTE-TS9-EXTERNAL-ANTENNA-HUAWEI-E586-E5332-E5776-E392-E589-E398-E8278-/271497529644 Hvilken en antenne tror I der vil være det bedste køb, og vil I evt. anbefale en 3.?


Redigeret af JensJ200 - 26-Oktober-2014 kl. 11:10
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 12:09
Hvilken radio frekvens skal antennen bruges til?
Jeg ville købe en der er optimeret til den frekvens.
.....
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 12:14
Jeg skal fange en 3 LTE1800 antenne ca. 2 km væk, men om et år vælger jeg måske en anden udbyder, så derfor jeg overvejer en Poynting XPOL-A0002, så jeg er godt dækket ind.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Da TDC kun kan levere ca. 5 mbit til mig igennem telefonstikket vil jeg prøve om jeg ikke kan få en bedre internetforbindelse via 4G.

....


Start med at se på Mastedatabasen  for LTE og find den mobilmast, som dit selskab benytter.  Der er her din antenne skal sende og modtage  til/fra.   Du kan ved at flytte  musen hen på et mastepunkt se en liste over selskaber og 4G frekvenser (LTE800, LTE1800 eller LTE2600).
(Mastedatabasen er dog pt. ikke helt opdateret, så de planlagte master i flere tilfælde allerede er opstillet og i brug.)

Bor du helt tæt på masten vil du let få en meget høj hastighed. Men bor du bare lidt fra masten og især hvis masten anvender  de højere frekvenser, så betyder antennen og placeringen af denne meget for kvalitet og hastighed.

Du skal være opmærksom på at telefonnettet pt. udbygges kraftigt med nye fremskudte aktive enhder, der betyder at man mange steder - fordelt over både land og by - kan eller snart vil kunne få meget beder xDSL forbindelser.
Prøv din adresse på  Telias fine tjekside  før du helt opgiver xDSL.

Lars  Smile


Redigeret af reslfj - 26-Oktober-2014 kl. 12:18
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hvilken radio frekvens skal antennen bruges til?
Jeg ville købe en der er optimeret til den frekvens.


Nej Nej Nej -  

Enhver mobilantenne skal dække alle   de mobile bånd der anvendes i Danmark   800, 900, 1800, 2100, 2600 MHz.   Den skal typisk også indeholde to antenner, en for vandret og en for lodret polariserede signaler.

De enkelte master vil ikke nødvendigvis anvende de samme frekvenser over tid. 

Hvis man ser på 3G var det indtil for et par år siden udelukkende UTMS2100 (2100 MHz båndet),   men nu sikres den gode dækning med udbredt brug af   900 MHz båndet for 3G  - UTMS900. 

Ligeledes anvendte fx Telia og Telenor i starten kun LTE1800 - 1800 MHz båndet- til 4G.  Men nu anvender TeliaTelenor i høj grad LTE800  800 MHz båndet.  Der vil ganske sikkert være master, der nu installeres med fx LTE800.  Hvis/når 4G trafikken stiger kan der meget vel blive installeret en LTE2600 enhed fra samme selskab i samme mast for at behandle noget af den ekstra trafik.

Man skal ganske enkelt være ændringsparat - for ændringer vil ske rigtigt mange steder.

Lars Smile


Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rawi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 14:10
Vær opmærksom på dit dataforbrug kontra den datamængde du skal bruge.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hvilken radio frekvens skal antennen bruges til?
Jeg ville købe en der er optimeret til den frekvens.


Nej Nej Nej -  

Enhver mobilantenne skal dække alle   de mobile bånd der anvendes i Danmark   800, 900, 1800, 2100, 2600 MHz.   Den skal typisk også indeholde to antenner, en for vandret og en for lodret polariserede signaler.

De enkelte master vil ikke nødvendigvis anvende de samme frekvenser over tid. 

Hvis man ser på 3G var det indtil for et par år siden udelukkende UTMS2100 (2100 MHz båndet),   men nu sikres den gode dækning med udbredt brug af   900 MHz båndet for 3G  - UTMS900. 

Ligeledes anvendte fx Telia og Telenor i starten kun LTE1800 - 1800 MHz båndet- til 4G.  Men nu anvender TeliaTelenor i høj grad LTE800  800 MHz båndet.  Der vil ganske sikkert være master, der nu installeres med fx LTE800.  Hvis/når 4G trafikken stiger kan der meget vel blive installeret en LTE2600 enhed fra samme selskab i samme mast for at behandle noget af den ekstra trafik.

Man skal ganske enkelt være ændringsparat - for ændringer vil ske rigtigt mange steder.

Lars Smile



Nej nej nej nej
Ufedt at købe en der er nogenlunde til det hele, i stedet for en der god til den frekvens som den skal bruges til.
Til trådløs data overførsel betyder optimering alt. 
Skifter frekvensen, så skifter man bare antennen.
.....
Til top
Thomas Jensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 11-November-2013
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 441
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:


Da TDC kun kan levere ca. 5 mbit til mig igennem telefonstikket vil jeg prøve om jeg ikke kan få en bedre internetforbindelse via 4G.

Ikke et svar på dit spørgsmål, men hvor langt har du til nærmeste telefonskab?
Jeg spørger fordi jeg selv venter på, at TDC må tage vectoring-teknologien i brug her til nytår.
Dermed bliver det afstanden til telefonskabet og ikke til centralen, der bliver afgørende.

Selv har jeg i dag kun 6 Mbit via kobberet pga. ca. 3,5 km til centralen, men da telefonskabet kun er 320 m væk, skulle 80-100 Mbit være til rådighed om godt to måneder.

Bare til orientering, hvis det kunne hjælpe dig til hurtigt internet uden antenner og modtageforhold...
AV-udstyr: Apple iPad 9th gen. 64 GB / Apple iPhone SE 3rd gen. 64 GB / JBL Charge 3
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:


Ikke et svar på dit spørgsmål, men hvor langt har du til nærmeste telefonskab?
Jeg spørger fordi jeg selv venter på, at TDC må tage vectoring-teknologien i brug her til nytår.
Dermed bliver det afstanden til telefonskabet og ikke til centralen, der bliver afgørende.

Selv har jeg i dag kun 6 Mbit via kobberet pga. ca. 3,5 km til centralen, men da telefonskabet kun er 320 m væk, skulle 80-100 Mbit være til rådighed om godt to måneder.

Bare til orientering, hvis det kunne hjælpe dig til hurtigt internet uden antenner og modtageforhold...
Hvordan ser sådan et telefonskab ud, for så skal jeg vist ud at kigge efter det? Skal TDC ikke ud at grave nye kabler ned til telefonskabet så, eller hvordan?
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 17:14
Der er faktisk en grå aflang boks ca. 100 m fra min bolig, som der står TELE på, tror I det er et telefonskab, og jeg dermed kan forvente at have noget hurtigere internet per 1. januar?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Der er faktisk en grå aflang boks ca. 100 m fra min bolig, som der står TELE på, tror I det er et telefonskab, og jeg dermed kan forvente at have noget hurtigere internet per 1. januar?


Står der "TELE" på den, er det klart en boks tilhørende telefonselskabet.

Men det er kun teleselskabet der ved, hvornår de opgraderer din linje. Ring til dem og sig at du er træt af den langsomme hastighed og spørg hvad de vil gøre ved det og hvornår.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Der er faktisk en grå aflang boks ca. 100 m fra min bolig, som der står TELE på, tror I det er et telefonskab, og jeg dermed kan forvente at have noget hurtigere internet per 1. januar?
Hvor stor er den? Hvis den omkring 70x30cm (mål taget ud fra hukommelsen), så er det "bare" en "telefonledning samleboks". Det er centralens udstyr og lednings længden og dennes kvalitet der er vigtige parameter.
.....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu