recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4G som primære internet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4G som primære internet

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Thomas Jensen Thomas Jensen skrev:

Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:


Da TDC kun kan levere ca. 5 mbit til mig igennem telefonstikket vil jeg prøve om jeg ikke kan få en bedre internetforbindelse via 4G.

Ikke et svar på dit spørgsmål, men hvor langt har du til nærmeste telefonskab?
Jeg spørger fordi jeg selv venter på, at TDC må tage vectoring-teknologien i brug her til nytår.
Dermed bliver det afstanden til telefonskabet og ikke til centralen, der bliver afgørende.

Selv har jeg i dag kun 6 Mbit via kobberet pga. ca. 3,5 km til centralen, men da telefonskabet kun er 320 m væk, skulle 80-100 Mbit være til rådighed om godt to måneder.

Bare til orientering, hvis det kunne hjælpe dig til hurtigt internet uden antenner og modtageforhold...

Super råd.

JensJ200
Ring til TDC og høre ad om der er planlagt noget til dit område.
.....
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

[QUOTE=JensJ200]
Hvor stor er den? Hvis den omkring 70x30cm (mål taget ud fra hukommelsen), så er det "bare" en "telefonledning samleboks". Det er centralens udstyr og lednings længden og dennes kvalitet der er vigtige parameter.
Pis, tror nemlig præcis den er omkring 70x30cm. Kan du også ud fra hukommelsen sige hvor stor et telefonskab ca. er?
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Der er faktisk en grå aflang boks ca. 100 m fra min bolig, som der står TELE på, tror I det er et telefonskab, og jeg dermed kan forvente at have noget hurtigere internet per 1. januar?
Hvor stor er den? Hvis den omkring 70x30cm (mål taget ud fra hukommelsen), så er det "bare" en "telefonledning samleboks". Det er centralens udstyr og lednings længden og dennes kvalitet der er vigtige parameter.


Nu er du igen ude med egne teorier og manglende viden. 

Det er også ganske små  samleskabe - som JensJ200 skriver - der udstyres med  nye aktive fordelingsenheder og straks giver mulighed for at bestille ganske meget højere hastigheder i lokalområdet.   Prøv den Telia side jeg henviste til i mit første indlæg på din adresse.

Men det er ikke alle steder, der indføres fremskudte enheder. Så der kommer ikke nødvendigvis en aktiv fremskudt enhed i alle sådanne små tele-skabe, men der kommer i ganske mange.

Det er imidlertid en fejl at antage, at alle de mange fremskudte punkter bliver opgraderet til vectoring samtidigt.  

TDC og de andre selskaber der tilbyder  VDSL  vælger  en antal fremskudte punkter, der skal opgraderes i hvert kvartal.  Således kendes de  punkter der vil blive omstillet til vectoring i 1. og 2. kvartal 2015 allerede. 
De  erfaringer som TDC og selskaberne har fra 3-4 prøveomstillinger til vectoring indikere, at  der i flere tilfælde er problemer med at få enkelte kunder til rettidigt at skifte til en nye tilsendt VDSL router eller der er fusket med ledningsføringen og telefonstik enkelte steder, som  påvirker fejlraten og dermed hastigheden afgørende.
TDC og selskaberne vil rette sådanne fejl, men bla sådant  nødvendiggør, at vectoring indføres i en planlagt og rolig rækkefølge.

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Nu er du igen ude med egne teorier og manglende viden. 

Det er også ganske små  samleskabe - som JensJ200 skriver - der udstyres med  nye aktive fordelingsenheder og straks giver mulighed for at bestille ganske meget højere hastigheder i lokalområdet.   Prøv den Telia side jeg henviste til i mit første indlæg på din adresse.

Men det er ikke alle steder, der indføres fremskudte enheder. Så der kommer ikke nødvendigvis en aktiv fremskudt enhed i alle sådanne små tele-skabe, men der kommer i ganske mange.

Det er imidlertid en fejl at antage, at alle de mange fremskudte punkter bliver opgraderet til vectoring samtidigt.  

TDC og de andre selskaber der tilbyder  VDSL  vælger  en antal fremskudte punkter, der skal opgraderes i hvert kvartal.  Således kendes de  punkter der vil blive omstillet til vectoring i 1. og 2. kvartal 2015 allerede. 
De  erfaringer som TDC og selskaberne har fra 3-4 prøveomstillinger til vectoring indikere, at  der i flere tilfælde er problemer med at få enkelte kunder til rettidigt at skifte til en nye tilsendt VDSL router eller der er fusket med ledningsføringen og telefonstik enkelte steder, som  påvirker fejlraten og dermed hastigheden afgørende.
TDC og selskaberne vil rette sådanne fejl, men bla sådant  nødvendiggør, at vectoring indføres i en planlagt og rolig rækkefølge.

Lars   Smile

Når jeg tager Telias test siger den max 10 mbit.

Det lyder til at det kan tage lang tid før der evt. kommet vectoring forbi mit hjem. Jeg giver dog Fullrate et kald i morgen, og hører om de kan gøre noget ved det, og hvis ikke så tester jeg en 200gb 4G pakke fra 3 i et halvt år, og så kan jeg håbe der enten er kommet vectoring eller fiber til den tid.

Jeg kan faktisk slet ikke finde et telefonskab/gadeskabe ved min bolig, er der nogen der ved hvordan man finder ud af, hvor skabet står henne?
Til top
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 19:01
Kræver vectoring egentlig at TDC graver nye kabler (fiber?) hen til telefonskabene/gadeskabene, eller kan det klares helt uden at grave? For hvis de skal grave, så kan jeg i hvert fald holde øje med hvad der sker i lokalområdet Smile
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hvilken radio frekvens skal antennen bruges til?
Jeg ville købe en der er optimeret til den frekvens.


Nej Nej Nej -  

Enhver mobilantenne skal dække alle   de mobile bånd der anvendes i Danmark   800, 900, 1800, 2100, 2600 MHz.   Den skal typisk også indeholde to antenner, en for vandret og en for lodret polariserede signaler.

De enkelte master vil ikke nødvendigvis anvende de samme frekvenser over tid. 
....
Man skal ganske enkelt være ændringsparat - for ændringer vil ske rigtigt mange steder.

Lars Smile

Nej nej nej nej
Ufedt at købe en der er nogenlunde til det hele, i stedet for en der god til den frekvens som den skal bruges til.
Til trådløs data overførsel betyder optimering alt. 
Skifter frekvensen, så skifter man bare antennen.


Nej,  de rigtige antenner til 3G/4G routere er bygget til alle nugældende frekvenser og til dobbelt polariserede signaler (to kabler - i øvrigt 50ohm og ikke 75 ohm som til TV antenner)). 

Der er allerede planlagt mange ændringer i brugen af frekvenserne og  de første af de de eksisterende mobilfrekvenser bliver allerede om to år genudbudt i en auktion.

I et samfund, hvor priserne skal holdes ned af konkurrence mellem flere selskaber,  er det også vigtigt at kunne skifte selskab (og måske frekvens og/eller mast ), hvis ens nuværende  selskab fx finder på at begrænse antallet af GB/md man kan anvende.

En antenne, der af andre er blevet fremhævet som god,  er  fx http://poynting-europe.com/product/xpol-a0002-antenna/  .

Husk at bor du meget tæt på masten, kan det være bedre blot at anvende de i routeren indbyggede antenner.
 

Lars  Smile 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2014 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Kræver vectoring egentlig at TDC graver nye kabler (fiber?) hen til telefonskabene/gadeskabene, eller kan det klares helt uden at grave? For hvis de skal grave, så kan jeg i hvert fald holde øje med hvad der sker i lokalområdet Smile


Nej, ikke nødvendigvis fiber,  det kunne også være en anden forbindelsestype.
Men i praksis JA, der er eller bliver lagt fiber hen til de fremskudte punkter.   Med vectoring kan op til 200-300 kunder hver få noget der ligner 100/30 Mbit/s og det skal jo ikke ende i det fremskudte skab, men viderer fra og til  internettet og evt. til en af  teleselskabets TV servere.

Men mange steder er der  allerede fiber i nærheden.  Og i mange tilfælde  skal der ikke direkte graves, men kablerne kan pløjes ned eller fx fremføres i eksisterende tomrør.

Nogle af de store omkostninger ved at 'grave' er jo at genetablere veje, fortove, brolægning og beplantningen  til de mange forbindelser, som fiber helt til hver eneste kunde ville kræve.  Det er dyrt og kræver mange kvalificerede menneskers indsats - uden at give den store forskel for kunderne.

Samfundet skal ikke lave eller påbyde ting for morskab, men fordi det er nødvendigt - og det er over 100/30 ikke for almindelige menneskers liv.

Lars  Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 09:29
Du kunne også overveje internet via satellit... Der kan man få højere hastigheder, og er ikke afhængig af hvor langt man er fra masten...

Du skal bare have frit udsyn mod syd  med en elevation på ca. 26 grader
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 905
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davidp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 09:38
Husk for guds skyld at tænke over hvad du bruger internet til, før du skifter til 4G som primær forbindelse. Mine svigerforældre har i lang tid brugt et 4G abonnement som primær forbindelse, og det gik fint lige indtil de fik en Sonos soundbar. Et par timers radiostreaming om dagen via TuneIn gjorde på en uges tid kål på de 5GB data som de havde til rådighed, og de skifter nu til bredbånd istedet.

Blot mine 5 cents Smile
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 09:48
Hej.

Satellit internet kan ikke sammenlignes med andre muligheder.

Han der nævner det kan aldrig selv have prøvet det. Det er kun en mulighed
for dem der absolut ikke har andre løsninger.

Det kan IKKE anbefales.

Hilsen Carsten.

Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Satellit internet kan ikke sammenlignes med andre muligheder.

Han der nævner det kan aldrig selv have prøvet det. Det er kun en mulighed
for dem der absolut ikke har andre løsninger.

Det kan IKKE anbefales.

Hilsen Carsten.

Du taler helt klart ud fra din mangel på forstand... Hvad er det du mener der ikke virker ved en satellit-løsning?

Jeg arbejder som montør, hvor vi blandt andet sætter den slags løsninger op, og de virker rigtig godt...

Hvad er dit belæg for ikke at anbefale det?
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2014 kl. 10:16
http://airnet-server.com/

Sælger trådløst internet. Skal siges jeg ikke ved om de har antenner i dit område, men det kan de jo svare på.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu