recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4G wifi til en uge i sommerhus: Router? Selskab?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4G wifi til en uge i sommerhus: Router? Selskab?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jbl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-November-2013
Sted: København
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jbl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4G wifi til en uge i sommerhus: Router? Selskab?
    Sendt: 03-Juni-2015 kl. 22:56
Jeg skal i sommerhus i juli, et sted uden wifi, og kunne derfor godt tænke mig at medbringe en 4G router og et midlertidigt dataabonnement med masser af data. 

Kan I anbefale en router der giver en stabil 4G dækning? Routeren behøver ikke at være mobil, da vi som bekendt skal være i et hus og ikke et telt e.l. Så hellere at den er kraftig.

Og hvad med et dataabonnement? Jeg er ude efter god dækning, en binding på max. en måned og masser af GB. Smile Prisen er ikke så afgørende, når nu det kun er for en enkelt måned.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2015 kl. 23:22
Har du ikke en mobiltelefon du kan bruge?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 01:03
Oprindeligt skrevet af jbl jbl skrev:

Jeg skal i sommerhus i juli, et sted uden wifi, og kunne derfor godt tænke mig at medbringe en 4G router og et midlertidigt dataabonnement med masser af data. 

Kan I anbefale en router der giver en stabil 4G dækning? Routeren behøver ikke at være mobil, da vi som bekendt skal være i et hus og ikke et telt e.l. Så hellere at den er kraftig.

Og hvad med et dataabonnement? Jeg er ude efter god dækning, en binding på max. en måned og masser af GB. Smile Prisen er ikke så afgørende, når nu det kun er for en enkelt måned.


Prøv at se på dækningskortene for de enkelte selskaber.  Og se på mastedatabasen.dk hvilke selskaber, der har nærliggende master og/eller master med 4G/LTE800

Den store fordel ved en router og den endnu større fordel ved router og en antenne mht dækning og hastighed er, at de kan placeres højt, frit og med et langt bedre signal end en mobil med en halvdårlig antenne.

TDCs net er pt det bedst dækkende, men er der tilfældigvis en TeliaTelenor mast  nærmere ved dit sommerhus, så er det også fint.  

3 har et stadigt bedre net, men de har ingen lave 4G/LTE frekvenser og 3G/UTMS900 har meget ringere kapacitet og hastighed (og pingtider)
Men igen er der steder, hvor 3 har den bedste dækning.  Fx har 3 opsat en basisstation i de vindmølle  på halvøen Asnæs ved Kalundborg, så netop der har 3 en fin dækning (der ikke endnu er på deres dækningskort)

Lars   Smile


Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 06:00
Jeg er godt tilfreds med Oister, som bruger 3s net.
 
Og med denne router kan du være på nettet alle steder.
 
Til top
jbl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-November-2013
Sted: København
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jbl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 08:30
KlausDM, nej det er ikke en mulighed.

reslfj, tak for tippet. Der står en mast 1 km fra sommerhuset, hvor alle tre udbydere (TDC, TT og 3) har en sender på. 
TT og TDC er LTE800. 3 er LTE1800. Er der en af mulighederne der er at foretrække? Når man læser om selskabernes dækning, er det jo typisk TT/TDC der ligger bedst placeret.

Mufti, tak. Ved du om den er kraftig nok til at kunne yde fornuftigt indendøre i et afsides liggende sommerhusområde?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 08:40
Jeg bruger ofte min på den Lollandske sydkyst. Her er der ok fart på når den ligger i vindueskarmen.
Hvis jeg ligger den udenfor på havebordet er der fuld dækning. Min mast er nok 2 kilometer væk.

Er du opmærksom på at de fleste smartphones kan dele mobilt internet via Wi-Fi?
Til top
jbl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-November-2013
Sted: København
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jbl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 08:57
Ja, det er jeg opmærksom på, men dels ønsker jeg ikke at min mobil skal være konstant hotspot for alle vores enheder, og dels inkluderer mit abonnement (fra arbejdet) kun 1 gb data, hvilket ikke er meget til flere forskellige enheder og slet ikke hvis vi også skal streame et par film. Smile
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 09:00
Router:
Mobile WiFi routere kan have forholdsvis svagt WiFi-signal. Jeg vil i stedet foreslå denne:
http://www.oister.dk/tablets-modems/huawei-e5172/

Data:
Eftersom TDC dækker på stedet vil jeg foreslå Telmore 200 GB/md uden router, ingen binding udover første måned.

Setup af router:
Hvis router og SIM-kort er købt hos forskellige selskaber, skal APN i routeren muligvis indstilles til en anden værdi. Hvis APN er forkert, kan hastigheden være nedsat eller der er måske slet ikke forbindelse.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 09:01

Hej.

Huawei E5373 har ifølge databladet to eksterne antennestik og kræver derfor en dual LTE ekstern antenne hvis du har dårlig dækning.

callMe har en lignende Hawwei e5776s-32 med kun et eksternt antennestik til næsten samme pris. De bruger Telias net ( TTnet )

https://www.callme.dk/huawei-mobilt-wifi-sort

En evt. ekstern LTE antenne til e5776s-32 vil være meget billigere, men også have lidt dårligere dækning.


Foreslår at du køber hos dem med den bedste dækning efter Maste Databasen:

Vælg Tjenestetyper: Mobiltelefoni og LTE for 4G eller måske UMTS for 3G.

http://mastedatabasen.dk/VisKort/PageMap.aspx


Hvis du kun skal bruge den en uge vil jeg oplyse dig om, at du flere steder kan returnere routeren inden for 14 dage og enda også
få din abbonnement betaling tilbageført. Om du vil bruge det må være op til dig selv og din samvittighed.

Jeg købte sidste år selv en Huawei e5776s-32 hos CallMe. Lige inden de 14 dage fik jeg enda en mail med tilbud om returmering og refundering hvis jeg skulle ønske det.
Men det var ikke aktuelt for mig, da jeg skulle bruge abbonnementet i mindts 3 uger.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 04-Juni-2015 kl. 09:02
Til top
ClausPedersen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2015
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausPedersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 09:14
Vi (Campaya.dk) bruger D-Link DWR-921 når vi sender routere ud til kunder der lejer sommerhuse hos os, hvor der mangler Internet.
Vi benytter Oister som udbyder - primært af abonnementsårsager, men det fungerer fint.

Nu bor du jo desværre ( Wink ) i København og vi holder til i Horsens. Hvis du kommer denne vej forbi er du velkommen til at låne en til at teste med.

Hvor ligger sommerhuset?
Til top
jbl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-November-2013
Sted: København
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jbl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 11:43
Det gør jeg desværre ikke lige, men tak for tilbuddet! Smile

Sommerhuset ligger nord for Kalundborg, i et område der hedder Vollerup Overdrev (hvor der som sagt står en mast ganske tæt på).

Er der nogen der kan svare på spørgsmålet om forskellen på LTE800 og LTE1800?
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2015 kl. 12:48
LTE 800 er et mere robust signal.
 
Ellers er der ingen forskel.
 
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu