recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 4k HDR - Teoretisk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

4k HDR - Teoretisk?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Henrik_bj Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2012
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_bj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 4k HDR - Teoretisk?
    Sendt: 01-Maj-2019 kl. 20:49
Hejsa alle på recordere

Jeg står og skal til at skifte tv’et ud og i samme ombæring har jeg tænkt at købe en soundbar. Jeg har umiddelbart tænkt et 55” C8 og en LG SK10y soundbar. Men jeg er ikke lige helt med på hvordan jeg får den bedst mulige lyd og det bedst mulige billede. 
Fx hvis jeg skal se Netflix i 4K med Dolby Atmos lyd. Der vil det være oplagt at se det gennem app’en på tv’et, men kan den godt sende lyd med så høj bitrate gennem HDMI? Eller skal der en ekstra medieafspiller til? Fx et Apple 4k tv som så er sat direkte i Soundbaren med HDMI? 

Hjælp mig lige her! :-)
LG E8 55” OLED
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 21:00
Du kan roligt sætte tv'et til soundbaren. Da den atmos Netflix og andre tjenester kører med, er bygget på dolby digital plus. Så bitraten er lidt højere end alm. 5.1 på netflix
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 21:09
Dog er det vigtigt du holder dig til C8 eller anden LG fra sidste år, hvis du vil køre Atmos. De var de eneste der kunne klare Atmos over ARC sidste år. Mener også de er de eneste der kan i år.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Dog er det vigtigt du holder dig til C8 eller anden LG fra sidste år, hvis du vil køre Atmos. De var de eneste der kunne klare Atmos over ARC sidste år. Mener også de er de eneste der kan i år.
AF8 kan da også køre Netflix atmos over arc.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Dog er det vigtigt du holder dig til C8 eller anden LG fra sidste år, hvis du vil køre Atmos. De var de eneste der kunne klare Atmos over ARC sidste år. Mener også de er de eneste der kan i år.
AF8 kan da også køre Netflix atmos over arc.

Der kan man bare se. Det troede jeg ellers ikke. Men der har vi så problemet med at Android TV ikke kan finde ud af at ændre til den rigtige frekvens. Det ved jeg dog ikke om WebOS kan.
Til top
Henrik_bj Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2012
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_bj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 23:03
Jamen det er jo lige præcis dette jeg havde brug for at høre. Og måske endda høre lidt mere om jeres tanker, for jeg ville godt nok være trist over at købe tv+soundbar for så at komme hjem og finde ud af at det ikke kan det jeg havde regnet med. 

Umiddelbart (så vidt jeg kan læse mig frem til) så kan der kun komme ca. 1 mbit igennem på Hdmi arc. Og det er jo ikke i nærheden af at være nok til dolby atmos osv.?


LG E8 55” OLED
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 23:11
atmos på Netflix er kun 768 Kbps.
Har atmos fra fx Blu-ray, så skal den nok forbindes direkte til soundbar
Til top
Henrik_bj Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2012
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_bj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 23:26
Hvad så med de film jeg afspiller fra Plex? Deres bitrate er jo ofte højere end 1 mbit. Hvad gør jeg så lige der for at få bedst mulige lyd? Jeg vil være træt af at Plex skal til at konvertere lyden.
For umiddelbart ligger mine alm. Bluray-film med en bitrate langt langt over 1 mbit.  
LG E8 55” OLED
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 00:54
Oprindeligt skrevet af Henrik_bj Henrik_bj skrev:

Hvad så med de film jeg afspiller fra Plex? Deres bitrate er jo ofte højere end 1 mbit. Hvad gør jeg så lige der for at få bedst mulige lyd? Jeg vil være træt af at Plex skal til at konvertere lyden.
For umiddelbart ligger mine alm. Bluray-film med en bitrate langt langt over 1 mbit.  

Der er reelt kun en mulighed. En Nvidia Shield. ATV kan ikke klare lossless Atmos som det er nu.
Men nu snakker vi så Atmos fra en soundbar. Jeg tror du stiller lidt for høje forventninger, hvis du forventer at kunne høre forskel på lossy vs lossless lyd på sådan en.
Til top
Henrik_bj Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2012
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_bj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Der er reelt kun en mulighed. En Nvidia Shield. ATV kan ikke klare lossless Atmos som det er nu.
Men nu snakker vi så Atmos fra en soundbar. Jeg tror du stiller lidt for høje forventninger, hvis du forventer at kunne høre forskel på lossy vs lossless lyd på sådan en.

Okay - tak for svar. 
Jeg tænker nu heller ikke nødvendigvis at jeg skal op og have lossless lyd. Men en “alm” DTS 5.1-lyd er jo som regel på 1509 mbit. Så allerede der vil der opstå et problem med hdmi arc. 
LG E8 55” OLED
Til top
lommeregner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-April-2009
Sted: 8700 Horsens
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lommeregner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2019 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Henrik_bj Henrik_bj skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Der er reelt kun en mulighed. En Nvidia Shield. ATV kan ikke klare lossless Atmos som det er nu.
Men nu snakker vi så Atmos fra en soundbar. Jeg tror du stiller lidt for høje forventninger, hvis du forventer at kunne høre forskel på lossy vs lossless lyd på sådan en.

Okay - tak for svar. 
Jeg tænker nu heller ikke nødvendigvis at jeg skal op og have lossless lyd. Men en “alm” DTS 5.1-lyd er jo som regel på 1509 mbit. Så allerede der vil der opstå et problem med hdmi arc. 

Apple tv i kombination med Infuse fra Firecore kan klare lossless lyd men desværre ikke Atmos. Så ingen problemer med op til 7.1 med DTS HD-MA eller Dolby True HD 👍
Lg OLED65CX, Sennheiser Ambeo Soundbar, Sony UBP-X800, Apple TV, 4K, Zidoo Z10 Pro, Sony PS5, Synology DS918+, Asustor AS-602T, SVS SB 2000
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2019 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af lommeregner lommeregner skrev:

Apple tv i kombination med Infuse fra Firecore kan klare lossless lyd men desværre ikke Atmos. Så ingen problemer med op til 7.1 med DTS HD-MA eller Dolby True HD 👍
    Apple TV kan ikke klare HD lydformater lossless, hverken DTS-HD eller TrueHD, de bliver downsampled til 48 KHz og spyttet ud som PCM, og naturligvis heller ikke Atmos eller DTS:X.


      Redigeret af Flick - 03-Maj-2019 kl. 15:52
      Til top
       
       Besvar Besvar Side  12>
       
      Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu