recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1.4 vs 7.1.2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

5.1.4 vs 7.1.2

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 5.1.4 vs 7.1.2
    Sendt: 06-August-2021 kl. 09:17
Kort og godt - jeres input til overstående setups?

Jeg synes at læse 5.1.4 nok er bedst, men jeg har svært ved at placere de bagerste atmos bag min lytte position, med mindre de kan monteres på skråvæg.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Kort og godt - jeres input til overstående setups?

Jeg synes at læse 5.1.4 nok er bedst, men jeg har svært ved at placere de bagerste atmos bag min lytte position, med mindre de kan monteres på skråvæg.
hvis du kan vinkles rigtig de bagerste atmos, ville jeg vælge det. Ellers ville jeg gå efter 7.1.2. da det vigtigste er at højtalerne placeres ordenligt.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 13:51
vinklen kan jeg godt ramme, men jeg kan ikke få de bagerste lige så højt op i loft.
Er det no-go?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 16:22
Det vil gå ud over selve boblen ja
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2021 kl. 17:54
Spørgsmålet er, om det har den store betydning. Vi har allesammen haft surround-opsætninger, som måske ikke var optimale, men som alligevel lød helt ok.

Jeg ville da klart prøve med 4 højttalere i loftet først.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2021 kl. 19:53
Jeg ville vælge 7.1.2 af den simple grund af der er utrolig mange flere film der supportere dette. 
Der er ikke så mange film der supportere Atmos. Og dem der gør, har loft højttalerne sjældent den store betydning. Så om der er 2 eller 4 i loftet til den håndfuld film der supportere det ville jeg personligt ikke gide at lave et 5.1.4 for. 



Redigeret af kenneth85 - 08-August-2021 kl. 09:31
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Kort og godt - jeres input til overstående setups?

Jeg synes at læse 5.1.4 nok er bedst, men jeg har svært ved at placere de bagerste atmos bag min lytte position, med mindre de kan monteres på skråvæg.

Hvis du ikke kan placere de bagerste Atmos højtalere, hvordan får du så placeret en 7.1.2 korrekt?
I en 7.1 skal de bagerste højtalere jo også placeres bag lyttepositionen.

Har selv en 5.2.4 opsætning, og har sofaen 10 cm fra bagvæggen, synes at det lyder helt fantastisk!
Ikke at opsætning er ligegyldigt, men en god processor og akustikken gør meget.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2021 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Jeg ville vælge 7.1.2 af den simple grund af der er utrolig mange flere film der supportere dette. 
Der er ikke så mange film der supportere Atmos. Og dem der gør, har loft højttalerne sjældent den store betydning. Så om der er 2 eller 4 i loftet til den håndfuld film der supportere det ville jeg personligt ikke gide at lave et 5.1.4 for. 


Det er så overhovedet ikke rigtig. Der har aldrig været mange film der har ren 7.1. Der findes selvfølgelig en del på Blu-ray, men langt de fleste af dem, er senere blevet genudgivet med Atmos/DTS X.
Og der udgives så godt som ingen nye film med ren 7.1. Så er det netop som Atmos eller DTS-X.
Læg så dertil, at selv for os der samler fysiske skiver, så er største kilde med Atmos stadig streaming, og ingen streamingtjeneste har Atmos med 7.1, det er 5.1. 

Jeg har personligt valgt 5.1.4 af netop den grund. Min receiver kan nemlig også max dekode "9.1", så måtte vælge mellem 5.1.4 eller 7.1.2.

Redigeret af Nagash - 08-August-2021 kl. 23:59
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

... ingen streamingtjeneste har Atmos med 7.1, det er 5.1

Hejsa, jeg troede ellers at det forholdt sig sådan, at Atmos ikke "tænker" i 5.1 eller 7.1, men at betegnelserne 5.1.4, 7.1.2 osv blot har med antallet af dine højttalere at gøre? Kan jeg så have misforstået, jeg er ikke så meget inde i Atmos endnu.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 00:38
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

... ingen streamingtjeneste har Atmos med 7.1, det er 5.1

Hejsa, jeg troede ellers at det forholdt sig sådan, at Atmos ikke "tænker" i 5.1 eller 7.1, men at betegnelserne 5.1.4, 7.1.2 osv blot har med antallet af dine højttalere at gøre? Kan jeg så have misforstået, jeg er ikke så meget inde i Atmos endnu.

Nope. Der er stadig "discrete chanels" i Atmos og DTS X. Og så er der så objekterne oveni. Og på streaming er det altså baseret på 5.1. Gælder også selv den bedste kilde som er iTunes. Det er kun baseret på 7.1 på skiver (og muligvis den nye tjeneste fra Sony).
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3781
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 07:12
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Kort og godt - jeres input til overstående setups?

Jeg synes at læse 5.1.4 nok er bedst, men jeg har svært ved at placere de bagerste atmos bag min lytte position, med mindre de kan monteres på skråvæg.

Hvis du ikke kan placere de bagerste Atmos højtalere, hvordan får du så placeret en 7.1.2 korrekt?
I en 7.1 skal de bagerste højtalere jo også placeres bag lyttepositionen.

Har selv en 5.2.4 opsætning, og har sofaen 10 cm fra bagvæggen, synes at det lyder helt fantastisk!
Ikke at opsætning er ligegyldigt, men en god processor og akustikken gør meget.

Mine surround back sidder også under lytte position, men vinklet let op. Skråvæggen går ikke helt ned til gulvet.:).

I første omgang er jeg startet på et 7.1.2 - men kunne godt finde på at afprøve 5.1.4 hvor bagerste Atmos så kun lige er bag lytteposition. Rummet er ikke så langt - jeg har godt 3.30 meter til lærred, så min projektor kan lige klare at smide 130" billede op på lærredet.
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2021 kl. 09:40
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Kort og godt - jeres input til overstående setups?

Jeg synes at læse 5.1.4 nok er bedst, men jeg har svært ved at placere de bagerste atmos bag min lytte position, med mindre de kan monteres på skråvæg.

Hvis du ikke kan placere de bagerste Atmos højtalere, hvordan får du så placeret en 7.1.2 korrekt?
I en 7.1 skal de bagerste højtalere jo også placeres bag lyttepositionen.

Har selv en 5.2.4 opsætning, og har sofaen 10 cm fra bagvæggen, synes at det lyder helt fantastisk!
Ikke at opsætning er ligegyldigt, men en god processor og akustikken gør meget.

Mine surround back sidder også under lytte position, men vinklet let op. Skråvæggen går ikke helt ned til gulvet.:).

I første omgang er jeg startet på et 7.1.2 - men kunne godt finde på at afprøve 5.1.4 hvor bagerste Atmos så kun lige er bag lytteposition. Rummet er ikke så langt - jeg har godt 3.30 meter til lærred, så min projektor kan lige klare at smide 130" billede op på lærredet.

Ja ok, skråvægge. Måske et billede af rummet.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu