recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 lyd i et 7.1 setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5.1 lyd i et 7.1 setup

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mikkel.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 201
Direkte link til dette indlæg Emne: 5.1 lyd i et 7.1 setup
    Sendt: 30-Juli-2008 kl. 08:45

Hej Alle,

Jeg fik for nyligt muligheden for at opgradere stuealteret og det tilhørende lydsystem. And There Was Much Rejoicing.

Som det ser ud nu er BD afspilleren en PS3 der sender lyd og billede videre til en Onkyo 905. Alt virker fint og det HD lyd jeg har hørt, lyder rigtig godt. Desværre er det noget småt i samlingen med 7.1 film, så det meste foregår i 5.1 og her kommer vi til mit spørgsmål.

Når der afspilles 5.1 PCM fra PS3en kommer "bag-lyden" ud af det der er mine sidehøjtalere - altså dem der er sat i "Surround" portene på forstærkeren. De højtalere i "Back" er tavse. Er der nogen måde at fortælle enten PS3eren eller forstærkeren at den altså skal bruge de bagerste højtalere?

(Forstærkeren står blot på "Multichannel" når den snakker med PS3en, men det er vel fordi PS3en dekoder lyden?)

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2008 kl. 10:21

Hej Mikkel

Oprindeligt skrevet af Mikkel.C Mikkel.C skrev:

Når der afspilles 5.1 PCM fra PS3en kommer "bag-lyden" ud af det der er mine sidehøjtalere - altså dem der er sat i "Surround" portene på forstærkeren.

Ja, i 7.1 er baghøjttalerne dem der sidder i siden.

De højtalere i "Back" er tavse. Er der nogen måde at fortælle enten PS3eren eller forstærkeren at den altså skal bruge de bagerste højtalere?

Du kan ikke bytte kanalerne (udover fysisk bag på receiveren) men prøv at eksperimentere med de forskellige surround modes. THX Cinema og hvad de ellers hedder. Flere af dem kan udvide 5.1 lyd til 7.1 højttalere, hvor det faktisk lyder ganske godt.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2008 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

De højtalere i "Back" er tavse. Er der nogen måde at fortælle enten PS3eren eller forstærkeren at den altså skal bruge de bagerste højtalere?

Du kan ikke bytte kanalerne (udover fysisk bag på receiveren) men prøv at eksperimentere med de forskellige surround modes. THX Cinema og hvad de ellers hedder. Flere af dem kan udvide 5.1 lyd til 7.1 højttalere, hvor det faktisk lyder ganske godt.

Tak (og øv :) Havde håbet der var en one-size-fits-all løsning (mest af hensyn til hende den langhårede).

Jeg har haft gang i THX Cinema, hvor 5.1 lyden fra satellitdekoderen faktisk lyder ganske glimrende, så jeg må prøve at gense udvalgte scener fra Blackhawck Down med en finger på 'mode' knappen :) Thanks.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2008 kl. 12:22

Havde håbet der var en one-size-fits-all løsning (mest af hensyn til hende den langhårede).

Det er det sådan set også.

Hvis du finder en mode du syntes om, så kan du bare lade receiveren stå dér. Receiveren finder selv ud af at 7.1 lyd skal spilles som 7.1 lyd, mens 5.1 lyd skal udvides til 7.1 højttalere.

/Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2008 kl. 12:39

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Havde håbet der var en one-size-fits-all løsning (mest af hensyn til hende den langhårede).

Det er det sådan set også.

Hvis du finder en mode du syntes om, så kan du bare lade receiveren stå dér. Receiveren finder selv ud af at 7.1 lyd skal spilles som 7.1 lyd, mens 5.1 lyd skal udvides til 7.1 højttalere.

Aah, ja. Men jeg tænkte nu mest på helt gammeldags musik CDer/MP3 der skal afspilles i stereo (men det var selvfølgelig ikke let at udlede). Der skal hun stadig ha' lært at stille den på 'Stereo'. Derfor var det så elegant at PS3eren blot bestemte hvilke kanaler der skal lyd i.

Nå, jeg må jeg om jeg kan lære en halv-gammel (hun)hund nogen nye tricks :-)

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2008 kl. 12:48

Men jeg tænkte nu mest på helt gammeldags musik CDer/MP3 der skal afspilles i stereo (men det var selvfølgelig ikke let at udlede). Der skal hun stadig ha' lært at stille den på 'Stereo'.

Eller lade den stå i 7.1

Der er heldigvis direkte knapper til valg af hhv. stereo og surround på fjernbetjeningen.

Alternativt tilslutter du en billig CD afspiller til en anden indgang, for receiveren husker sidste valg per indgang / per tilsluttet apparat.

/Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu