Zola25 skrev:
Ok -så de to baghøjttalere i 7.1 setup´et vil være tavse. Det kan man jo nok leve med. Jeg må gå lidt på jagt i de "Lytte Modes" du skriver om. Det virker interessant. |
De store surround forstærkere (som eksempelvis Onkyo 805, 875, 905) har ganske mange. Det er typisk nogen som hhv. Dolby, DTS og THX udvikler, og fabrikanterne så gør brug af. Jeg kan især godt lide flere af THX mulighederne.
Zola25 skrev:
På den anden side har jeg ikke ret meget plads til de to ekstra højttalere. Jeg bor i taglejlighed med dertilhørende skrå vægge (hyggeligt men ikke specielt praktisk til en hjemmebiograf desværre) - det betyder nok, at side- og baghøjttalerne kommer til at stå temmeligt tæt på hinanden. Jeg håber ikke det går udover effekten - Har du / i nogen erfaringer med det? |
Ja, men der kan laves mange tricks.
Skråvægge kan eksempelvis bruges som reflektor. Hvor højttaleren ligger på ryggen på en hylde, før væggen begynder at skrå. Evt. ligger på gulvet nedenfor. Så kan væggen reflektere lyden ud i rummet.
Det giver samtidig en lidt mere diffus lyd, så man mindre hører præcis hvor højttaleren er placeret. Det er velegnet til baghøjttalere, men jeg ville ikke nok ikke bruge tricket til fronthøjttaler og slet ikke center-højttaleren.

En anden mulighed, hvis pladsen er trang, er flere højttalere der hjælper hinanden.
Nedenfor et eksempel med en almindelig højttaler der hænger højt, og en mindre længere nede på væggen. Den lille højttaler spiller ikke så kraftigt som den store, men det er faktisk en fordel da det menneskelige øre bestemmer en lyds retning ud fra volume og tid. Så hvis to højttalere spiller samme lyd, men den ene er højere end den anden, så lyder det som om lyden kommer primært fra den der spiller højest.
Det betyder at selve lydbilledet ikke spoleres, men lyden bredes aligevel lidt mere ud end skråvæggen egentlig lægger op til. Så det er en slags kunstig akustik forbedring så at sige.

Udover disse eksempler til inspiration, så kan der også laves meget alene med rette valg af højttalere.
Eksempelvis fås der højttalere til indbygning i væg. Hvis det er en lejet lejlighed er det ikke en mulighed, men måske aligevel. For de behøver ikke fysisk bygges ind i væggen, men kan placeres i en ramme istedet.
Fidusen er at man udnytter det flade design indbygningshøjttaleren har, og laver sit eget kabinet til den ved at bruge en ramme og væggen bagved.
Eksempelvis har tyske Elac nogle, der på denne måde kun går 10cm ud fra væggen, men aligevel spiller rigtigt godt.

Tilsvarende kunne man eksperimentere med højttalere beregnet til bilstereo.
Det er dog altid en fordel, at højttalerne matcher hinanden i tone og klang. Ihvertfald som minimum at de tre front højttalere matcher, og de fire baghøjttalere matcher. Så bliver resultatet bedst.
/Lars