recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 lyd på 7.1 setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5.1 lyd på 7.1 setup

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Emne: 5.1 lyd på 7.1 setup
    Sendt: 06-August-2008 kl. 22:55

Jeg overvejer at opgradere mit 5.1 setup til 7.1 men hvordan forholder det sig med afspilning af 5.1 lyd på 7.1?

Jeg holder meget af koncert dvd´ere samt dvd audio mixet til 5.1. Jeg vil derfor nødigt opleve en forringelse af kvaliteten ved at "opgradere". Hvordan håndterer et 7.1 system dét?

Samsung UE55JS8005 (KEF T201/5.1)
BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
B&W 684 + HTM62 + Dali Basis 100 Sub. (7.1)
Playstation 4
Zaptor
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2008 kl. 23:11
Hej Zola

Det er svært at svare entydigt på.

Men hvis du ikke gør noget, så vil forstærkeren blot spille i den 5 af 7 højttalere. Uheldigvis er det side-højttalerne i 7.1 der svarer til baghøjttalerne i 5.1, så det vil lyde anderledes end du er vant til. Ikke nødvendigvis dårligere, men anderledes.

Du kan også bruge forskellige "lytte modes" til at udvide 5.1 lyden til 7.1 højttalere. Dette vil - afhængig af forstærker - også kunne fungere. Og det er vel mest stemning / publikum der ligger i bagkanalerne aligevel (?)

Det med "lytte modes" er dog forskellig fra forstærker til forstærker. Og det helt store THX Select2 receivere har ganske mange forskellige man kan eksperimentere med.

/Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 09:41

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej Zola

Det er svært at svare entydigt på.

Men hvis du ikke gør noget, så vil forstærkeren blot spille i den 5 af 7 højttalere. Uheldigvis er det side-højttalerne i 7.1 der svarer til baghøjttalerne i 5.1, så det vil lyde anderledes end du er vant til. Ikke nødvendigvis dårligere, men anderledes.

Du kan også bruge forskellige "lytte modes" til at udvide 5.1 lyden til 7.1 højttalere. Dette vil - afhængig af forstærker - også kunne fungere. Og det er vel mest stemning / publikum der ligger i bagkanalerne aligevel (?)

Det med "lytte modes" er dog forskellig fra forstærker til forstærker. Og det helt store THX Select2 receivere har ganske mange forskellige man kan eksperimentere med.

/Lars

Ok  -så de to baghøjttalere i 7.1 setup´et vil være tavse. Det kan man jo nok leve med. Jeg må gå lidt på jagt i de "Lytte Modes" du skriver om. Det virker interessant. På den anden side har jeg ikke ret meget plads til de to ekstra højttalere. Jeg bor i taglejlighed med dertilhørende skrå vægge (hyggeligt men ikke specielt praktisk til en hjemmebiograf desværre) - det betyder nok, at side- og baghøjttalerne kommer til at stå temmeligt tæt på hinanden. Jeg håber ikke det går udover effekten - Har du / i nogen erfaringer med det?

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 10:36

Oprindeligt skrevet af Zola25 Zola25 skrev:

Ok  -så de to baghøjttalere i 7.1 setup´et vil være tavse. Det kan man jo nok leve med. Jeg må gå lidt på jagt i de "Lytte Modes" du skriver om. Det virker interessant.

De store surround forstærkere (som eksempelvis Onkyo 805, 875, 905) har ganske mange. Det er typisk nogen som hhv. Dolby, DTS og THX udvikler, og fabrikanterne så gør brug af. Jeg kan især godt lide flere af THX mulighederne.

På den anden side har jeg ikke ret meget plads til de to ekstra højttalere. Jeg bor i taglejlighed med dertilhørende skrå vægge (hyggeligt men ikke specielt praktisk til en hjemmebiograf desværre) - det betyder nok, at side- og baghøjttalerne kommer til at stå temmeligt tæt på hinanden. Jeg håber ikke det går udover effekten - Har du / i nogen erfaringer med det?

Ja, men der kan laves mange tricks.

Skråvægge kan eksempelvis bruges som reflektor. Hvor højttaleren ligger på ryggen på en hylde, før væggen begynder at skrå. Evt. ligger på gulvet nedenfor. Så kan væggen reflektere lyden ud i rummet.

Det giver samtidig en lidt mere diffus lyd, så man mindre hører præcis hvor højttaleren er placeret. Det er velegnet til baghøjttalere, men jeg ville ikke nok ikke bruge tricket til fronthøjttaler og slet ikke center-højttaleren.

En anden mulighed, hvis pladsen er trang, er flere højttalere der hjælper hinanden.

Nedenfor et eksempel med en almindelig højttaler der hænger højt, og en mindre længere nede på væggen. Den lille højttaler spiller ikke så kraftigt som den store, men det er faktisk en fordel da det menneskelige øre bestemmer en lyds retning ud fra volume og tid. Så hvis to højttalere spiller samme lyd, men den ene er højere end den anden, så lyder det som om lyden kommer primært fra den der spiller højest.

Det betyder at selve lydbilledet ikke spoleres, men lyden bredes aligevel lidt mere ud end skråvæggen egentlig lægger op til. Så det er en slags kunstig akustik forbedring så at sige.

Udover disse eksempler til inspiration, så kan der også laves meget alene med rette valg af højttalere.

Eksempelvis fås der højttalere til indbygning i væg. Hvis det er en lejet lejlighed er det ikke en mulighed, men måske aligevel. For de behøver ikke fysisk bygges ind i væggen, men kan placeres i en ramme istedet.

Fidusen er at man udnytter det flade design indbygningshøjttaleren har, og laver sit eget kabinet til den ved at bruge en ramme og væggen bagved.

Eksempelvis har tyske Elac nogle, der på denne måde kun går 10cm ud fra væggen, men aligevel spiller rigtigt godt.

Tilsvarende kunne man eksperimentere med højttalere beregnet til bilstereo.

Det er dog altid en fordel, at højttalerne matcher hinanden i tone og klang. Ihvertfald som minimum at de tre front højttalere matcher, og de fire baghøjttalere matcher. Så bliver resultatet bedst.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Mikkel.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Aalborg
Point: 201
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2008 kl. 12:27

Ok  -så de to baghøjttalere i 7.1 setup´et vil være tavse. Det kan man jo nok leve med.

Well, jeg har selv forsket en del i lige præcist 5.1 lyd i et 7.1 setup her på det sidste - se evt den næsten enslydende tråd lidt længere nede, hvor Lars også er så venlig at svare

Jeg kunne nemlig ikke leve med at hele "baglyden" kom ud af sidehøjtalerne. Det virker bare... forkert.

Skal indrømme jeg ikke kender din forstærkers muligheder, men pløj manualen igennem - hvis den kan styre 7 højttalere er der med garanti også et par modes specielt lavet til at strække 5.1 ud i 7.1.

Forskellen er, ihvertfald i mit setup, ganske markant - selv for en halv-døv begynder som mig.

Til top
Zola25 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2008 kl. 17:43

Jeg har ikke en forstærker til 7.1 endnu. Jeg prøver bare, at danne mig et overblik før jeg handler

Som sagt så har jeg et pladsproblem til sidehøjttalerne men jeg er lidt usikker på hvor tæt man kan stille dem på baghøjttalerne uden, at miste effekten. Måske man kan samle baghøjttalerne mere á la 6.1 - det vil give mig det plads jeg har brug for.

BenQ W5000
Denon AVR 1911
Oppo BDP-103
Playstation 4
Zaptor
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu