recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 Surround - musik fra baghøjtalerne?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket5.1 Surround - musik fra baghøjtalerne?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Emne: 5.1 Surround - musik fra baghøjtalerne?
    Sendt: 24-Juni-2009 kl. 14:22

Hej Folkens,

Hermed et hurtigt noob spørgsmål, da jeg absolut intet forstand har på surround lyd:

Er det muligt hvis man køber en eller anden moderne surroundforstærker med et 5.1 setup (onkyo, denon el. lign.), at vælge at musik skal afspilles fra baghøjtalerne eller endnu mere avanceret fra eks. de 2 venstre højtalere, mens film mv. skal skal afspilles i nomalt setup?

Til top
Descenter Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-Juni-2009
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2009 kl. 15:02

Ikke jeg kender til, men du kan vel på flere (jeg ved min NAD kan) have en speeker udgang B, beregnet til at du sætter ekstra højttalere i et andet rum, som så kan spille noget helt andet i deres helt eget lyd nivue.

Man kan så også sætte nogle "modtagere" op så man også fra disse rum kan bruge sin fjernbetjening til at skifte musik og volume osv.

Så du får altså mig bekendt ikke en af dine 6 (5,1) højttalere til at deltage i dette, men du kan så sætte et ekstra sæt på der kan.

Min NAD T763 kan, og tror der er mange der efterhånden kan dette.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2009 kl. 15:19
Onkyo har også multiroom funktion på deres receivere.

Så kan du sætte 2 højttalere op i køkkenet og høre radio eller CD imens der ses surround med 5.1 i stuen.

Hvis man har 7.1 surround, så kan man ikke benytte multiroom funktionen imens.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2009 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Hej Folkens,

Hermed et hurtigt noob spørgsmål, da jeg absolut intet forstand har på surround lyd:

Er det muligt hvis man køber en eller anden moderne surroundforstærker med et 5.1 setup (onkyo, denon el. lign.), at vælge at musik skal afspilles fra baghøjtalerne eller endnu mere avanceret fra eks. de 2 venstre højtalere, mens film mv. skal skal afspilles i nomalt setup?

Nej du kan ikke vælge at lyden udelukkende kommer fra baghøjttalerne. Men der findes et utal af kombinationer hvor stereo lyden kommer i alle højttalerne.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2009 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej du kan ikke vælge at lyden udelukkende kommer fra baghøjttalerne. Men der findes et utal af kombinationer hvor stereo lyden kommer i alle højttalerne.

Jeg vil faktisk mene at en denon avr 2809 kan, den kan såvidt jeg kan læse mig til køre op til 3 zoner, og det kan den vel kun ved at lave indeling på front udgangen surround udgangen og bagudgangen (uha dobbeltydig ) og derved kan man vælge feks kun at afspille et given signal ud af baghøjtalerne i stereo... men hvis man skal høre musik ud af en baghøjtaler og det skal lyde godt.. skal de dælme være gode (pardon my french )

men at den skal spille sterero ud af venstrehøjtalerne.. det kan du vist kun ved at fuske med ledningerne

Redigeret af rhsin - 24-Juni-2009 kl. 21:09
Mvh

René
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2009 kl. 08:43

Hmmmm jeg tænkte nok at det umiddelbart ikke kan lade sig gøre.

Det er fordi at hvis man ikke lige sidder i sofaen og hører musik, men eks. går rundt i stuen eller køkkenet så ville lyden blive meget bedre hvis den kom fra baghøjtalerne (og sub'en selvfølgelig).

rhsin: er du sikker på at der med zoner ikke blot menes ekstra højtalere i et andet rum, for det er jeg naturligvis godt klar kan lade sig gøre.

..og det bliver nok også den løsning jeg bliver nødt til at gå efter.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2009 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

rhsin: er du sikker på at der med zoner ikke blot menes ekstra højtalere i et andet rum, for det er jeg naturligvis godt klar kan lade sig gøre.

Min tidligere forstærker var en denon avr3805 og der legede jeg faktisk selv lidt med ideen, og fik det faktisk til at køre sådan man relativt let kunne sætte feks lyden fra tv på front kanalen og lyden fra yousee boksen på bagkanalen også en splitscreen på tvet... men damn det var forvirrende at høre på

Jeg kan ikke tro andet end på en helt ny denon receiver vil det både være lettere og mere funktionelt end på den gamle, så det burde kunne lade sig gøre.. desuden har den receiver også en ext. stereo hvor den bare spiller stereolyden ud af alle højtalerne så kan man ihvertfald høre det uanset positionen.. men det lyder dog bedst ud af fronthøjtalerne i stereo gerne pure direct mode.. også på en denon.

Men du bruger i princippet zone styringen til det.. så er det ligegyldigt at du nogle gange bruger dine højtalere som 5.1 setup og andre situationer stereo fra dine fronter.. eller baghøjtalere for den sags skyld.. der skifter den blot mellem dine faste zoneindstillinger hvor du har defineret dine højtalere i, om det hænger det ene eller det andet sted er forstærkeren ligeglad med.

Mvh

René
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2009 kl. 20:54
Tak for svarene