recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.1 vs 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

5.1 vs 7.1

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bo A. Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bo A. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 5.1 vs 7.1
    Sendt: 01-Februar-2013 kl. 21:53
Hejsa

Jeg ser mest film via parbol og diverse filmkanaler og nogle gange netflix, køre med surrund 5.1, er der nogle ide at opgrader til 7.1?

Bo
Til top
alfaekko Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-September-2005
Sted: Roskilde
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér alfaekko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 23:13
Nej
Til top
Bo A. Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bo A. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af alfaekko alfaekko skrev:

Nej

hvornår har man brug for 7.1?, har nogle koncerter på bluray, men de er også i 5.1
Til top
Juleulven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Juni-2008
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 00:09
det handler vel egentlig hvad du som "biografejer" ønsker, at opleve?
nyere film bliver udsendt i 7.1 DTS-HD og giver dermed 2 ekstra lydkanaler til de bagerste højtalere...
jeg vil nok betegne 7.1 som "nice to have"

men i sidste ende er det jo preferencer og ønsker ... måske tag ud i nogle butikker og oplev 5.1 i forhold til 7.1
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19864
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 00:23
Oprindeligt skrevet af Bo A. Hansen Bo A. Hansen skrev:

Jeg ser mest film via parbol og diverse filmkanaler og nogle gange netflix, køre med surrund 5.1, er der nogle ide at opgrader til 7.1?

Det kommer an på......

Hvad forventer du af en opgradering til yderligere 2 kanaler?

Hvad udstyr har du i dag (her tænker jeg ikke mindst på højttalere)?
Det kunne jo være at du kunne få langt bedre lyd, frem for "flere kanaler".

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 08:38
Syntes 7.1 virker klar bedre end 5.1 hvis opsætningen er ok,

Er selv gået fra 5.1 til 6.1 ( stuen er ikke til 7.1 ). Og det giver meget mere fylde når man også bruger den sidste kanal.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 12:25
Lidt flovt må jeg nok indrømme at have etableret et 7.1 setup (PT dog 2.0) for efterfølgende at finde ud af at alle mine BD kun var med 5.1 :-/

Jeg har i dag et par BD med 7.1 og her fungerer det super godt. Hvis du slå bruge det til TV og netflix er det ikke pengene værd da der maximalt bliver udsendt 5.1

BS
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Juleulven Juleulven skrev:

nyere film bliver udsendt i 7.1 DTS-HD og giver dermed 2 ekstra lydkanaler til de bagerste højtalere...

men i sidste ende er det jo preferencer og ønsker ... måske tag ud i nogle butikker og oplev 5.1 i forhold til 7.1
Det har ikke noget med hvor nye filmene er. Der har været 7.1 siden DVD'ernes tid. Og der findes også masser af remasters, som får 7.1. Men ligesom det var med DVD'erne, så er det stadig langt de fleste film, der kommer med 5.1. Udvalget er dog stadig støre på Bly-ray, men ikke særlig stort.

OT: Hvis du overvejende ser film fra parabol og Netflix, så lad være. både parabol og Netflix sender kun i Dolby Digital 5.1. Din forstærker kan godt lave et såkaldt matrix ud af surroundkanalerne, men det er ikke ægte 7.1, lidt ligesom Pro Logic laver surround ud af et stereosignal, og jeg synes ikke det giver så meget så. Faktisk synes jeg ikke ægte 7.1 giver så meget, med mindre det er i et stort rum.

Du spørger til hvilke film der har 7.1. Disney er rigtig glad for det. Vi har 8 Disney Blu-ray, er der er 6 af dem der har 7.1, nemlig Løvernes Konge, Askepot, Skønheden og Udyret, To På Flugt, Lady og Vagabonden og Dumbo. Det er vel og mærke kun på det engelske lydspor. Det danske er 5.1.
Til top
JEP Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-November-2012
Sted: Horsens DK
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JEP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 13:08
Jeg er gået fra 7.1 til 5.1. Jeg synes ikke de 2 ekstra højtalere gav ret meget. Og da slet ikke ved almindeligt tv eller Netflix. Man skal nok over i et dedikeret bio rum med projektor og hele svineriet, før det giver mening.  

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;"> < ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">

Redigeret af JEP - 02-Februar-2013 kl. 13:12
Denon AVR-3312 Denon BDP-2012 Dali Zensor 5 Dali Zensor 1 SUB E-12F Samsung UE 55H7005 Soundstyle møbler WAOO! TV+net Sonos
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Syntes 7.1 virker klar bedre end 5.1 hvis opsætningen er ok,

Er selv gået fra 5.1 til 6.1 ( stuen er ikke til 7.1 ). Og det giver meget mere fylde når man også bruger den sidste kanal.

Enig, jeg synes også at de sidste 2 kanaler giver en hel del ekstra (også selvom det ikke nødvendigvis er diskrete spor) - Ihvertfald hvis man kan placere dem ordentligt.
Til top
Guyver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guyver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Juleulven Juleulven skrev:

Det har ikke noget med hvor nye filmene er. Der har været 7.1 siden DVD'ernes tid. Og der findes også masser af remasters, som får 7.1. Men ligesom det var med DVD'erne, så er det stadig langt de fleste film, der kommer med 5.1. Udvalget er dog stadig støre på Bly-ray, men ikke særlig stort.

OT: Hvis du overvejende ser film fra parabol og Netflix, så lad være. både parabol og Netflix sender kun i Dolby Digital 5.1. Din forstærker kan godt lave et såkaldt matrix ud af surroundkanalerne, men det er ikke ægte 7.1, lidt ligesom Pro Logic laver surround ud af et stereosignal, og jeg synes ikke det giver så meget så. Faktisk synes jeg ikke ægte 7.1 giver så meget, med mindre det er i et stort rum.

Du spørger til hvilke film der har 7.1. Disney er rigtig glad for det. Vi har 8 Disney Blu-ray, er der er 6 af dem der har 7.1, nemlig Løvernes Konge, Askepot, Skønheden og Udyret, To På Flugt, Lady og Vagabonden og Dumbo. Det er vel og mærke kun på det engelske lydspor. Det danske er 5.1.
Der har aldrig eksisteret 7.1 diskrete kanaler på dvd. DTS Extended Surround Discrete 6.1 er det eneste format der leverer mere end 5.1 kanal på en dvd. Resten er formater der matrixer de ekstra kanaler af de eksisterende.

Dolby surround 4.0 ligger kodet i stereo 2.0. Det afkodes af en Dolby Prologic dekoder.
Stereo 2.0 signalet alene, giver ikke Dolby prologic Surround, en surround processor er blot i stand til at opmikse 2.0 stereo til 4.0 surround.

Omend det er "gamle" formater, så syntes jeg lige det var på sin plads med en rettelse. Flueknep om man vil :)

Redigeret af Guyver - 02-Februar-2013 kl. 13:48
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Lidt flovt må jeg nok indrømme at have etableret et 7.1 setup (PT dog 2.0) for efterfølgende at finde ud af at alle mine BD kun var med 5.1 :-/

Jeg har i dag et par BD med 7.1 og her fungerer det super godt. Hvis du slå bruge det til TV og netflix er det ikke pengene værd da der maximalt bliver udsendt 5.1

BS
Argumentet med, at næsten ingen film er 7.1 kan jeg ikke helt se meningen med. Dolby/DTS har jo algoritmer til at få surround back med på et 5.1 spor?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu