recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 50” plasma – analogt / digitalt signal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket50” plasma – analogt / digitalt signal

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Louise2401 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Emne: 50” plasma – analogt / digitalt signal
    Sendt: 01-August-2009 kl. 12:22

Hej.

Jeg har netop oprettet mig som bruger – og er vildt imponeret over al den viden der findes her !!!

Jeg skal købe nyt tv og har kigget på Panasonic V10 50" og Samsung ps50855. Efter at have læst test af disse to skærme falder mit valg nok på Samsung ps50855 – mest pga designet

Jeg modtager mit tv-sigal fra vores lokale antenneforening med analogt signal som overgår til digitalt signal den 1. november 2009.

Afstanden til tv´et er ca 2,5 meter.

Jeg ser mest almindeligt tv, nyhederne, 1-times-serier og film.

Mit problem er…..

Jeg har nu besøgt 2 radio/tv forretninger, som begge påstår at jeg ikke kan have så stor en skærm når jeg sidder så tæt på - og at det nye digitale signal ikke vil gøre en forskel.

De mener jeg er nød til at have canal digital, you see ell. lign. for at kunne modtage signalet godt nok til en 50” skærm.

Eftersom jeg både betaler DR-licens og fællesantenne er jeg ikke interesseret i, at bruge flere penge på at se tv.

Jeg forstår simpelthen ikke, at når det analoge signal overgår til digitalt signal den 1. november 2009 hvorfor skal jeg så købe ”noget mere signal” for at få et skarpt billede.

Er der mon nogen der kan hjælpe mig ????

Jeg skal nok lige tilføje, at jeg ikke har meget forstand på alt det her  men jeg prøver dog, at sætte mig ind i tingene (f.eks gennem dette forum) og jeg føler ikke jeg kan få et kompetent svar i radio/tv forretningerne.

Louise

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Point: 2590
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 12:28

Du er, med den størrelse skærm, nødt til at satse på et digitalt signal.

Det kan være med boks fra Stofa/You See, Boxer, Mpeg 4 modtager eller indbygget kortlæser. (ved ikke om det findes i dit TV)

Analogt signal via kabel er ikke egnet til 50" uanset kiggeafstand!

Mvh

Peter

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Vistrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2007
Point: 1179
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 12:29
Selvfølgelig vil digital tv gøre en forskel. Hvorfor skulle man ellers skifte til det digitale sendenet. Der er en verden til forskel på analog og digitalt tv på mit LG plasma.

2,5 meter ER tæt på skærmen, men efter min mening ikke FOR tæt. Jeg sidder selv 2,8 meter fra min skærm som også er 50". Til film og ps3 er det mega fedt. Til alm. digitalt tv kiggeri er det okay men heller ikke mere. Dog slet ikke noget problem.

LG C1 65"
Sonos Arc
Sonos Sub3
Apple TV 4K
PS5
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 12:33
Med 2,5 meter havde jeg valgt et digital signal. Har dog aldrig set en 855 med analog, men tror jeg det bliver særlig godt. Har selv prøvet analog på min pioneer 500M, som netop er et af de bedste til SD tv analog/digital signal.
Jeg sidder 3 meter og det er ikke særlig kønt, mens et digital signal godt kan bære en afstand på 2.5 meter.
Nye serier og mange nyere film, er stort samme kvalitet som dvd. I hvertfald fra dr1 og tv2.
til film er et 50 tommer alså bare bedre. er selv gået fra 32-42-50 tommer under 1,5 år.

husk en fladskærm er bygget til digital signal og derfor laver de signalerne om. Så det er ikke bare for sjov eller for at tage flere penge.
De har en udmærket grund.
men 855 har alle tuner indbygget, men har ingen sattuner. Så der skal du have en box.

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 12:58

Tak for svarene

Jeg kan godt se, at det analoge signal er for dårligt til en 50" skærm.

Men betyder det så, at når vi når til 1. november 2009 så vil jeg have et digitalt signal som er fint til en 50" skærm uden canal digital, you see eller lign. udbydere ???

Jeg har i øjeblikket et gammelt 21" B&O tv og når jeg nu skal have en fladskærm - tja, så kan jeg slet ikke få den stor nok  Jeg ville måske få et bedre resultat med en 42" skærm men så kan jeg jo ikke få samsung 855

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 13:07
Når du kommer fra et 21" CRT så tror jeg du vil få et shock når du får et 50" hjem i stuen. Selv til SD-tv synes jeg 2,5 m er for lidt - jeg vil sige max. 42".
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 13:17
hvis det skal være en 42 tommer er en v10 den bedste i den størrelse.

Til top
pacman1859 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 18-Maj-2009
Point: 47
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Louise2401 Louise2401 skrev:

Tak for svarene

Jeg kan godt se, at det analoge signal er for dårligt til en 50" skærm.

Men betyder det så, at når vi når til 1. november 2009 så vil jeg have et digitalt signal som er fint til en 50" skærm uden canal digital, you see eller lign. udbydere ???

Jeg har i øjeblikket et gammelt 21" B&O tv og når jeg nu skal have en fladskærm - tja, så kan jeg slet ikke få den stor nok  Jeg ville måske få et bedre resultat med en 42" skærm men så kan jeg jo ikke få samsung 855

Du skal stadigvæk have et kort fra en udbyder efter den 1.11.2009. Kortet skal enten sidde i den indbyggede tuner der kan konveretere signalet eller bruge en ekstern boks hvor dette sker.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 13:50

- Du vil med de fleste nye MPEG4 TV kunne modtage det digitale TV signal på tv uden brug af yousee / stofa / parabol.
Vil du have mere end de nye DR-HD og børnekanalerne skal du jo have yousee , hvor pana har kabeltv support, eller en ekstern boks til parabol løsningen.

- ps: har du set på designet af panasonic? skal du ikke have en ren kant uden buler og uden afvigende grå farver?  så kik på LG 50PS8000, og ja billed er ikke de 90% sort som panasonic ift. pio giver.. men det er så 80% af en pio kuro , men ikke perfekt.. og er du ikke så kræsen får du også bedre menu funktioner.. og design som siger spar2 til dit interiør.

- vil du tilslutte til nettet, så er det nok V10, du skal have alligevel :-)

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Louise2401 Louise2401 skrev:

Jeg modtager mit tv-sigal fra vores lokale antenneforening med analogt signal som overgår til digitalt signal den 1. november 2009.

Louise

Hej Louise

Jeg tror det du spørger til også er, om det digitale signal din lokale antenneforening skifter til 1. november, er ligeså godt som YouSee, Canal Digital, og andre.

Og det kan du roligt gå ud fra det er.
Der er ingen grund til at gå ud og investere i andre abonnementer til den mellemliggende periode. Det er det sgi' alt for dyrt til.

Så har du godt nok et dårligt/dårligere signal i 3 måneder, men så er glæden så meget større, når det bliver bedre 1.11.2009.

Indtil da kan du forkæle dig selv og dit fjernsyn ved lidt hyppigere DVD/Bluray kigning.

Du vil hurtigt vende dig til se-afstanden, og tænke "ej altså" når du er på besøg ved andre med gamle 28" fjernsyn.

Og så i øvrigt _respekt_ til en kvinde der vælger et sådant klassefjernsyn i den størrelse.      De er begge gode uanset hvad du vælger. En del herinde har fæle problemer med at få deres bedre halvdele over 40".

Jeg har læst meget om begge og ville vælge Samsung'en, som du også hælder til. Det er et flot, flot fjernsyn. Af flere grunde, men bl.a. også fordi den som en del af Samsungs 2009 lineup har deres "billion dollar chip" til skalering af almindeligt fjernsyn, og ikke har deinterlacing-problemerne V10 har. Med andre ord; Samsung'en er bedst til almindelige TV-kanaler. (og til en række andre punkter også).

Nyd dit gode fjernsyn.

Redigeret af JENC - 01-August-2009 kl. 14:40
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 13:58
Jeg har ikke set nogen grå kant på en v10 model, mens en g10 har en kant i begge sider. Men ja en v10 har en grå kant for neden.

Men giver Jenc helt ret. Respekt for det valg.

Redigeret af xcardman - 01-August-2009 kl. 14:00
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 14:29

Hej Jenc

Tusind tusind tak for dit svar

Du svarer lige præcis på alt hvad jeg er i tvivl om - og med et sprog så selv en blondine forstår det !!!!

Kunne jeg sende dig et par flasker rødvin - så var de allerede på vej 

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu