recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 50” plasma – analogt / digitalt signal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket50” plasma – analogt / digitalt signal

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2590
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Louise2401 Louise2401 skrev:

Hej Jenc

Tusind tusind tak for dit svar

Du svarer lige præcis på alt hvad jeg er i tvivl om - og med et sprog så selv en blondine forstår det !!!!

Kunne jeg sende dig et par flasker rødvin - så var de allerede på vej 

Louise, du vil i fremtiden (efter nov. 09) modtage det samme ANALOGE signal som du modtager pt. Hold lidt igen med vinoen  og læs evt. dette linky:

http://www.detnyetv-signal.dk/hvad-skal-jeg-gore/jeg-har-kab el-bredbaand-eller-fibernet.aspx

Altså, vil du have et ordentligt tv-signal, vil jeg tillade mig at henvise til mit tidligere indlæg!

Mange hilsner og iøvrigt et fint valg du har foretaget!

Peter

Redigeret af Pede8000 - 01-August-2009 kl. 15:04
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Louise2401 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-August-2009
Sted: Denmark
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 15:21

Hej Peter.

Hmmm, nu blev jeg ellers lige så glad

Jeg har læst dit link og kan godt se, at jeg skal have en digital modtager for at modtage det digitale signal.

Betyder det så, at når min fællesantenne skifter til boxer den 1. novemer så vil jeg kunne modtage det digitale signal hvis jeg har en digital modtager ???

Du ved vel ikke tilfældgvis om Samsung ps50855 har indbygget sådan en digital modtager.

Tak for dit svar, Peter - man hører hvad man vil høre, ikk

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 15:25
En 855 er godkendt til boxer tv. Så du behøver ikke en modtager ved siden af. men du skal bruge et cam modul  og kort. du får sikkert mere at vide fra jeres forening.
Men hvis du skal optage programmer, skal du have en box ved siden af 

Redigeret af xcardman - 01-August-2009 kl. 15:25
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Point: 2590
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 15:26

Hej Louise,

det bedste jeg kan sige er: prøv at tage en snak med fællesantenne-folkene om deres fremtidsplaner.

Det er forskelligt fra forening til forening!

Held og lykke!

Peter

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 15:35

Et kabelanlæg skal allerede levere Digitalt, DR kanalerne og TV2 skal udbydes Digitalt direkte til slutbrugeren, om de så vil fordele de øvrige signaler Digitalt er der ingen lov der kræver, og den vil ikke ændre sig efter Oktober, men som skrevet, så skal Must Carry leveres Digitalt, det gælder også de kommende på MUX2. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2009 kl. 15:43

Tak, Peter - jeg tager en snak med antenneforeningen

Og tak til Xcardman - jeg har læst i andre indlæg at du har ret godt styr på Samsung 855

Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2009 kl. 13:25

Hej Louise

Til analog TV skal fjernsynet have en speciel tuner. Den er dog ikke mere speciel end at det har alle fjernsyn, så det blot en selvfølgelighed man ikke taler om.

Til digital tv skal fjernsynet også have en tuner. Den første standard MPEG-2 anvendes stadig, men er ikke fremtiden. Den nye Standard MPEG-4 anvendes af flere og flere kanaler, herunder alle HD-kanaler.

Både V10 og B855 har det de skal have, af digitale tunere.

Ovenpå at TV er digitalt kan det så være kodet. Men ikke alle kanaler er kodet. Man koder kanalerne for at styre hvem der har købt adgang til kanalerne. Når du køber adgangen får du et dekoder-kort / programkort på størrelse med et Dankort. Nu er det (desværre) sådan, at der er forskellige kodningsstandarder. Yousee bruger en, Stofa bruger en anden, og der er flere standarder endnu. Da producenten af tv'ene i sagens natur ikke ved hvem du køber kodet digital tv ved, skal man købe en "kode-oversætter-boks" ved siden af. Den fylder ikke alverden. Den sættes ind i fjernsynet, og dekoder-kortet sættes så ind i denne boks. Det er det der kaldes et CA-modul eller CAM-modul.

Som jeg forstod dig, ved du at I den 1.11. vitterligt får digitale kanaler. Du kan være ganske sikker på, at I får DR1, DR2 og TV2 digitalt og ukodet, for disse skal leveres ukodet, som nævnt i en anden tråd. (Disse sendes i øvrigt i "gammeldags" MPEG-2).

Det er faktisk ikke Boxer der leverer DR1, DR2 og TV2, men der sættes ofte lighedstegn imellem Boxer og tv sendt via luften. Boxer, derimod, leverer betalingskanaler på luftsendt TV (altså kodede kanaler der kræver programkort), og så skal du have både et programkort og et CA-modul til fjernsynet. Hvis du altså vil se disse betalingskanaler og ikke nøjes med DR1, DR2 og TV2. Boxers betalingskanaler er TV2Zulu, charlie, 4, kanal-5 etc. Se boxertv.dk og koster ca 190,- om måneden for programpakke og programkortgebyr.

Til november kommer der endvidere flere gratis kanaler der ikke kræver programkort og CA-modul.  En kultur/historiekanal fra DR, en børnekanal fra DR og en HD-kanal fra DR. Disse sendes i MPEG-4 og det klarer de 2 fjernsyn du kigger på som nævnt fint.

Du nævner selv Boxer, men også at det er en fællesantenneforening. Det kunne tyde på det er en meget lille antenneforening med ganske få abonnementer. For hvis det vitterligt kun er boxer-kanalerne vil du kunne tage dem selv direkte, ved at sætte en husantenne op. Enten en stue-antenne, en antenne på loftet, eller en udendørsantenne, alt efter hvor langt fra en sender du bor. Men måske får antenneforeningen også kanaler andre steder fra (det vil typisk være de køber sig til det fra YouSee eller selv har sat paraboler op hvis det er på landet hvor der ikke er kabel-tv).

Men som andre nævner. Hør antenneforeningen hvad i får. De må jo vide det bedst. Hør hvad i får af gratis digitale kanaler. Hvad i får af betalingskanaler, og hvilke pakker udbudet sammensættes i, og hvilket programkort og CA-kort der skal til. (du behøver ikke nødvendigvis at købe dit CA-kort ved antenneforeningen, men du skal være sikker på at det du køber følger den standard antenneforeningen bruger).

Det kan faktisk være du slet ikke får behov for et programkort og et CA-modul. Det kan være at antenneforeningen leverer akkurat de samme kanaler digitalt, som du har i dag. Det kalder man, at man får det "digitale spejl". Man har jo immervæk også betalt for kanalerne en gang via den fællesantennebetalinger du laver i dag. Men nogen synes dog man også liiige skal betale for at få dem digitalt, som YouSee selv pt. gør.

Det kan også være, at antenneforeningen mener du skal have en selvstændig dekoderboks, hvis det er en lille lokal ting drevet af viceværten uden super kendskab. Det vil dog ikke være korrekt. Du kan anvende ca-modul i stedet for, og så programkortet i det, som nævnt.

Som en anden også nævner, vil i næsten helt sikkert fortsat også have de analoge kanaler. Måske fjernes et par stykker for at give plads til de digitale, alt efter hvor mange kanaler i har.

Hilsen
Jens

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 21:43

Hej Jens.

Tak for din grundige forklaring

Jeg er ikke sikker på, at jeg får digitalt signal gennem min antenneforening efter den 1. november.

Jeg troede generelt at det analoge signal blev erstattet med digitalt signal der.

Derfor kunne jeg ikke forstå hvorfor jeg ikke kunne have en 50" skærm

Jeg har skrevet til antenneforeningen så nu må jeg se hvad de svarer.

Hilsen Louise

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 21:47

MUX 1 og det kommende MUX 2 skal som tidligere skrevet leveres Digitalt. Det er jo der Must Carry TV sendes.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 22:10

Jeg forstod på dit tidligere indlæg, at det kun er DR1 og TV2 jeg kan tage digitalt - og at det derudover er min antenneforening der afgør hvilke kanaler, der bliver sendt digitalt.

Det er måske helt forkert ?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 22:13

DR kanalerne og TV2 (MUX1) skal du kunne modtage Digitalt, enten via DTT eller DVB-C, det har været ved lov i en del år. Ligeledes skal den kommende MUX2 også kunne modtages Digitalt.

Til top
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2009
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af Louise2401 Louise2401 skrev:

Jeg forstod på dit tidligere indlæg, at det kun er DR1 og TV2 jeg kan tage digitalt - og at det derudover er min antenneforening der afgør hvilke kanaler, der bliver sendt digitalt.

Det er måske helt forkert ?

Det er rigtigt. Men vil du have alle dine kanaler i digital kvalitet, så koster da altså kun ca. 400 kr. om året.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu